Spectrasonics Keyscape

Odpovědět
jindrich
Příspěvky: 53
Registrován: 01 úno 2013 19:12

Spectrasonics Keyscape

Příspěvek od jindrich »

Kolekce samplovaných klávesových nástrojů.
14. 6. 2017

Americká firma Spectrasonics je pro mě jedním z vrcholných producentů virtuálních nástrojů. Je na trhu již od roku 1994 a jejich power-synth Omnisphere, kombinující mnoho různých možných zdrojů zvuku a basový nástroj Trilian jsou naprosto zásadními produkty ve svých kategoriích. Osobně jsem se setkal i s jejich předchůdci Atmosphere a Trilogy. Naprosto zaslouženě nadšená recenze na Omnisphere 2 celkem jasně ukazuje, jakou propracovanost, komplexnost a hodnotu nástroje firmy nabízejí. Portfolio firmy není příliš široké a o to kvalitnější a obsáhlejší jsou jednotlivé produkty. Po dlouhé době se ale rodina rozšiřuje, a to o kolekci samplovaných klávesových nástrojů Keyscape. Nepřekvapí, že takové téma vzali u Spectrasonics skutečně od podlahy a nabízejí toho uživateli tolik, pravděpodobně víc než by vlastně čekal.

Samplování klávesových nástrojů je jedním z těch nejdéle a nejvíce praktikovaných. Je to celkem pochopitelné, odpadá nutnost řešit vázané tóny, nemají až na výjimky tak odlišné techniky hry, jako např. smyčcové nebo dechové nástroje a je poměrně jednoduché je systematicky vybuzovat pomocí úhozových mechanismů atp. Spectrasonics vždy používali ve svých nástrojích samply všeho druhu, známý basový nástroj Trilian obsahuje mimo jiné dva různé kontrabasy a hned několik klasických elektrických baskytar a např. v Omnisphere je to navíc také cesta, jak získat zajímavé zdroje pro další zpracování při tvorbě komplexních patchů.
Obrázek
Instalace
Novinkou oproti okamžiku vydání Omnisphere 2 (rok 2015) je možnost zakoupit stahovanou verzi. Spectrasonics byli donedávna v tomto směru poměrně konzervativní, ale v mezičase mezi vydáním druhé generace svojí vlajkové lodě a recenzované novinky, přece jen tuto pro uživatele dost pohodlnou variantu přidali. Celý postup byl naprosto bezproblémový, ke stažení slouží firemní utilita a následná instalace byla velmi snadná. K dispozici je případná odlehčená varianta knihovny, která má 30 GB samplů místo 70 GB plné verze a je myšlená pro instalaci např. do mobilních zařízení.

Z čeho se Keyscape skládá
Keyscape je vlastně kolekcí samostatně velmi zajímavých nástrojů. Obsahuje totiž hned 36 různých samplovaných nástrojů. Tím mám na mysli odlišné fyzické klávesové nástroje, které byly nasamplovány velmi pečlivě a detailně a jejich samply zároveň slouží jako výchozí zvukové zdroje pro další patche – v terminologii firmy SoundSources.

Hlavní dělení nástrojů umožňuje poměrně snadnou orientaci a celkem hned máme představu co můžeme kde najít. V tomto je přece jen Keyscape jednodušší než taková Omnisphere, kde je kategorií jednak víc a navíc jsou o dost abstraktnější a rozmanitější.

Základní dělení je na tyto kategorie: Acoustic Pianos (akustická piana), Belltone Keyboards (zvonkové klávesové nástroje), Clavinets, El. pianos (elektromechanická piana), Hybrid Pianos (kombinované patche z více nástrojů), Key Bass (klávesové basy), Mini Pianos, Plucked Keyboards (drnkací klávesové nástroje), Vintage Digital Keys a Wind Keyboards (dechové klávesové nástroje).
Obrázek
Obrázek
To jsou celkem sebevysvětlující kategorie. Zástupce některých z nich, v nějaké ať už sofistikovanější nebo základnější formě, najdeme často v různých balících – ať už se jedná o přibalené samply k DAW, nebo velké samostatné balíky „všeho“ jako Native Instruments KOMPLETE. Keyscape se ale výrazně odlišuje už při lehce bližším pohledu na věc – obsah jednotlivých kategorií je totiž obsáhlejší, než je obvyklé. Pro ilustraci jednoduché srovnání s KOMPLETE. V něm najdeme tři klasická koncertní piana a jedno pianino, jednu modifikaci klasického křídla (Alicia Keys) a dva experimenty (Giant a Una Corda). Z ostatních klávesových nástrojů pak sice najdeme svatou trojici Rhodes, Wurlitzer a Clavinet, ale pokud najdeme další exempláře, tak spíš v základních provedeních (např. Celesta pouze jako součást KONTAKT Factory Library, čili použitelná, ale poměrně základní verze). Keyscape sice má koncertní křídlo „jen“ jedno, ale nejedná se obyčejný kus od firmy Yamahy, ale konkrétní modifikovaný exemplář. Další kousky z kategorie také pozitivně překvapí, místo očekávatelného dalšího kusu od velikánů klavírní výroby – firem Steinway nebo Bösendorfer, jsou v kategorii dvě pianina. A ani jedno není úplně standardní. Zejména Tack Piano mi naprosto učarovalo. Zvukově se jedná o kombinaci pianina a cymbálu, klavír má totiž ještě jednu vytaženou desku se strunami, výsledkem je velmi kovový zvuk s výrazným charakterem. A to je právě dle mého názoru zásadní deviza Keyscape – charakter. Ten má totiž úplně všechno na co jsem narazil a úplně to z toho čiší. Každý nasamplovaný nástroj je nějakým způsobem zajímavý, už třeba tím komu patřil, ale většinou se jedná i výrazné zvukové zajímavosti.

Styl, jakým jsou nástroje nasamplovány, mi prostě sedí. Je tam hodně „špíny“ – pedálů, přeznívajících vyšších harmonických, mechanických hluků atp. To samo o sobě není nic nového, ale v případě Keyscape to ohromně funguje a vytváří to dojem, že u daného nástroje skutečně sedíte. Navíc jsou mechanické zvuky skutečně velmi dobře zaznamenány a vyčasovány s hlavním signálem a i při jejich vyšší úrovni zní nástroje přirozeně a realisticky, a to i když to vyloženě přeženeme. Já osobně jsem při nahrávání Fender Rhodes nikdy mechanické zvuky nenatáčel, přiznám se, že mě to ani nenapadlo – ono je té správné „špíny“ přece jenom i ze snímačů dost, každopádně virtuálnímu nástroji to přidává nový rozměr.

Keyscape nabízí velmi solidní zvukovou flexibilitu i v rámci jednotlivých nástrojů. Tam, kde to dává smysl, byly nasamplovány i související zařízení, jako původní snímače, efektové pedály a krabičky, zesilovače a reproduktory atd. Líbí se mi, že tak máme k dispozici opět reálné alternativní samply, nikoli pouze interně zpracované samply suchého signálu, jako tomu často bývá. Některé nástroje mají podle mě velmi široký stereo obraz, což je hezké pravděpodobně pro komorní věci a experimenty, ale měl jsem často potřebu bázi trošku zúžit, což bude asi cesta i pro umístění do plnějšího mixu.
Obrázek
Obrázek
Co obsahují další kategorie
Popisovat detailně každý nástroj obsažený v Keyscape by bylo nad rámec tohoto článku. Každý z nich má nějaký příběh a ten najdete k přečtení přímo v okně plug-inu po otevření příslušného patche. Každopádně pojďme se alespoň ve stručnosti podívat na ostatní kategorie.

Belltone Keyboards – zvonkové klávesové nástroje – podobně jako v kategorii klavíru zde najdeme tři nástroje – poměrně známou Celestu a dále Chimeatron – kde jsou nasamplovány jak hlavní zvonkové rezonátory, tak větší zvony ze separátní skříně a Dulctione – tvrději znějící předchůdce Celesty a také Rhodes Piana, který skutečně zní velmi podobně jako jeho přímý zvuk bez snímače.

Electric pianos – pro mnoho lidí asi zásadní kategorie, jak pro živé hraní, tak pro produkci. Rhodes LA Custom a Classic, modifikovaná verze nabízí měkčí zvuk, ale mě osobně víc sedí „hrubší“ klasika; Wurlitzer 140B a 200A – zajímavou možností je přepnout zvuk na mikrofonem sejmutý vestavěný reproduktor nástroje; kategorie dále obsahuje moderní náhled na Rhodes - Vintage Vibe EP, pak Pianet od firmy Hohner a designéra Clavinetu v modelech M, N a T; jediné východoněmecké elektrické piano Weltmeister Claviset EP a hybridní elektricko-akustické Electric Grand CP70 od firmy Yamaha.

Clavinets – kategorie obsahuje Clavinet C, u kterého máme možnost např. ovládat modelování rozladění reálného nástroje při silných úhozech a můžeme přepínat a kombinovat snímače. Dále je zde Clavinet Pianet DUO – kombinaci klavinetu a elektrického piana a Vibanet – konkurenční současný nástroj od firmy Vintage Vibes.

Key Bass – v kategorii basových klávesových nástrojů máme k dispozici Rhodes Piano Bass, tedy doplněk určený k prvním generacím Rhodes piana, které neměli plný rozsah, dále Vintage Vibe Tine Bass – opět moderní verzi této klasiky a dvě verze Weltmeister Basset – basový nástroj z východního vyráběný německým výrobcem akordeonů.

Mini Pianos – první dva zástupci, Mini Student Butterfly Piano a Rhodes 1946 Pre-Piano mají zajímavý zvuk, méně zvonkový, více kovový, první z nich zní jako zmenšené honky tonky pianino a druhý jako zmenšené Rhodes, což není překvapivé, vzhledem k stejnému autorovi. Dále kategorie obsahuje zástupce dětských pian Toy Piano ve verzích Classic, Glock, Grand a Saucer Bell, některé z nich jsou více jako zvonkohra, jiné méně, rozhodně je paleta velmi široká a zvuky mají opět velmi silný charakter, což se hodí např. při skládání filmové hudby.

Plucked Keyboards – tedy drnkací klávesové nástroje. Kupodivu tu nenajdeme klasické Cembalo, pouze jeho elektrifikovanou variantu (Electric Harpsichord). Dále je zde historický treninkový Clavichord, který nemá zdaleka tak výrazné tělo a to jak zvukově, tak fyzicky. Posledním členem této skupiny je Dolceola, přenosný nástroj bez výraznějšího rezonátoru, čili opět se zvláštně tenkým tónem. Opět další slušný výběr raritních zvuků!

Vintage Digital Keys – v této části knihovny najdeme digitální nástroje Roland JD-800, MKS-20 a MK-80, resp. od každého z nich pár zásadních patchů které mapují snahu vyrovnat se a vylepšit Rhodes zvuk z Yamaha DX-7 a nastolit nový etalon digitálního zvuku Rhodes piana. Mě osobně přijdou příliš sladké, což není chyba nasamplování, pouze mi prostě tenhle typ zvuků celkově moc nesedí a využití v mém případě vidím jen pro nějaké žánrové 80s retro.

Wind Keyboards – pouze jeden zástupce „dechových“ klávesových nástrojů a to Harmochord – tedy elektrifikované harmonium, s velmi hezkým a měkkým zvukem, takže by se dalo zvukově vydávat i za opravdové harmonium s měchy.

Speciální kategorií patchů, v rámci základní knihovny, tvoří Duo Sounds. Jsou to, jak název napovídá, kombinace dvou různých nástrojů do společného patche a rozšiřují tak možnosti plug-inu, protože ten jinak načtení více zvuků najednou neumožňuje.
Obrázek
Grafické rozhraní a ovládání
Keyscape zapadá do firemní rodiny i tím jak vypadá, což určitě není překvapení, vzhledem k tomu jak konzistentní v přístupu ke grafickému uživatelskému rozhraní firma vždy byla. Došlo přece jen k malé změně a to významnějšímu zvětšení grafické části zobrazující zdroj zvuku a ke zvolenému patchi příslušející parametry jsou umístěny v dolní části. Jedná se tedy o lehký posun k běžně používanému stylu, např. nástrojů pro sampler KONTAKT. Pořád je to ale jasný Spectrasonics produkt na první pohled, s knihovnou patchů na levé straně. Samozřejmě, že jde z části i o poctu zvoleným nástrojům a tak je jejich výrazná grafická reprezentace pochopitelná.

Lehce mne ze začátku mátlo, že nejde otevřít knihovna patchů i přes celé okno plug-inu jako u Omnisphere – síla zvyku. Patchů není samozřejmě tolik, jako v zmiňovaném mega-nástroji, ale i tak by to nebylo špatné. Myslím, že spousta uživatelů je knihovny strukturované na sloupce s kategoriemi zvyklá a urychluje to hledání a přepínání zvuků.

Spodní část obsahuje vždy všechny potřebné parametry daného patche, nemusíme tak nikde přehazovat stránky nebo otvírat podokna. Každý patch má tuto část odlišnou podle potřeby a kontextu, a to platí i pro různé patche používající stejné zvukové zdroje. Různé patche pro stejný nástroj tak někdy nejsou pouze jiným nastavením základních parametrů, ale liší se i v programování, možnostech a použitých zdrojích. Můžeme míchat různé mikrofonní pozice, přepínat snímače, měnit sustain, zapínat zvuk pedálů, vždy podle kontextu. Všechny části jsou popsány v manuálu a mezi patchi se opakují, jen pár z nich je unikátních pouze pro jeden typ zvuků. Z mého pohledu je GUI přehlednější než Omnisphere, ale je to celkem pochopitelné – na jedné straně máme ovládání univerzálního nástroje s rozsáhlými možnostmi modifikace každého patche a na druhé jednoúčelové rozložení ovládacích prvků vždy pro specifický zvuk nasamplovaného nástroje, kde ovládání z velké části vychází z konkrétního postupu samplování.

Integrace s Omnisphere a další bonusy
Pro uživatele vlajkové lodi firmy je určitě příjemným rozšířením plná integrace všech zvuků Keyscape. Ten využívá přehrávací engine STEAM jako ostatní produkty firmy. Knihovna Keyscape se tak objeví kompletně v kategorii Keyboards uvnitř hlavní knihovny Omnisphere a má tam tak identickou strukturu jako v samostatném plug-inu. To mimochodem dává možnost jak používat Keyscape i v 32 bitovém systému, jelikož plug-in existuje pouze 64bitový, ale 32bitová Omnisphere umožní v takové situaci plný přístup k samplům a patchům také. Kromě možnosti vrstvení patchů uvnitř jedné instance Omnisphere, se nám touto kombinací také otevírá možnost využít zdrojové samply, jako již zmiňované SoundSources při tvorbě vlastních patchů, rozšiřující už tak obrovskou knihovnu zvuků. Navíc v nejnovějším update je obsažená i nová knihovna Keyscape Creative, obsahující velké množství komplexních patchů od sound designerů Omnisphere, které jsou podle tagů rozmístěny v příslušných kategoriích. Nejsem uživatel, na kterého by dělalo zásadní dojem množství patchů, ale vzhledem ke zkušenostem s propracovaností a použitelností všeho, co člověk najde v Omnisphere, je jakékoli další rozšíření velkým plusem. Navíc, jak jsem psal výše, některé samply jsou skutečně velmi inspirativní a úplně si říkají o další kreativní rozšíření. Vzhledem k originalitě některých zvuků si produkt úplně říká o živé využití. V plánovaném update by navíc měla přibýt i stand-alone verze, což by mělo využití pro živé hraní ještě více usnadnit.
Obrázek
Obrázek
Závěr
Tato recenze je tak pozitivní, až mě to téměř děsí. Téměř vždy je u softwarových nástrojů nějaké „ale“. V tomto případě jsem na žádná, co by nějak rozbíjela moje nadšení, nenarazil. Spectrasonics mají obchodní strategii, která dnes není obvyklá a je úžasné, že jdou proti proudu. Menší množství produktů, výrazné a komplexní „pokrytí“ téměř všeho, co s danou kategorií produktu souvisí, péče o detaily, neustálé rozšiřování a ladění již hotových produktů. U průměrné firmy by u produktu jako Keyscape šlo očekávat pouhé dorovnání se ke konkurenci, v tomto případě je to ale spíš nastavení nové laťky, nebo vytvoření vlastního stylu a zvukového světa. Ostatně naposledy jsem byl takto nekriticky nadšený při recenzi Omnisphere 2. Před začátkem testování jsem si myslel, že mě sice čeká zajímavý produkt, ale že uslyším jen další verze toho, co už znám z mnoha jiných podání, ale není tomu tak. Barvy, autentičnost a výběr v méně obvyklých kategoriích, jako dětská piana a drnkací klávesové nástroje, dělá spolu se skvělým provedením z Keyscape produkt, který dokáže otevřít nové možnosti pro uživatele všech možných kategorií.

Výrobce: Spectrasonics
Zapůjčil: Mediaport Pro s.r.o.

Jindřich Kravařík
PROFIL AUTORA: Ing. MgA. Jindřich Kravařík
Vystudoval ČVUT FEL se zaměřením na digitální zpracování signálů a tvorbu VST plug-inů a obor Zvuková tvorba na HAMU. Věnuje se převážně studiové práci, sound designu a tvorbě hudby pro video projekty - v rámci audiovizuálního MERGE studia a zvukového a nahrávacího studia Sype Studios. Šest let se též věnoval dabingu ve studiu Barrandov. V současné době občas vymění studiové prostředí za čerstvý vzduch nebo jiné klimatizované prostory při live práci v divadle Archa a s Cirkem La Putyka.

Odpovědět