Steinberg Cubase 7

Odpovědět
jindrich
Příspěvky: 48
Registrován: 01 úno 2013 19:12

Steinberg Cubase 7

Příspěvek od jindrich » 19 bře 2013 17:16

Nová verze známé DAW od firmy Steinberg.

ObrázekKdyž byla oznámena nová verze mého nejoblíbenějšího DAW softwaru, přijal jsem zprávu nejdřív s jistou nedůvěrou. V době, kdy se zákazníci často stávají neplacenými beta-testery a produkty, které se tváří jako určené profesionálům, se nepokrytě orientují na hobby segment, se nelze divit. V tomto pocitu mne bohužel podpořila i změna strategie firmy Steinberg, kdy nejzásadnější novinkou stěžejního updatu 6.5 bylo to, že byl zpoplatněn. Přidané drobnosti podle mne neospravedlňovaly cenu, zejména ve srovnání s předcházejícími .5 verzemi, které vždy přinesly nové zásadní funkce, jež „v poločase“ rozšířily možnosti již zakoupeného produktu. Bohužel vše nasvědčovalo přistoupení Steinbergu na styl hry firmy Avid, která nám po letech ignorování problému s poškozováním hlaviček .wave souborů ProTools na Mac OS (konečně odstraněno ve verzi 10, až druhým placeným upgradem po vzniku problému) přinesla v roce 2012 „největší posun v DAW nahrávání“ pomocí takových věcí jako je real-time výpočet fadů a možnosti upravovat hlasitost jednotlivých regionů (Clip Gain)...

Přes to všechno jsem ale nemohl odolat částečnému nadšení z prezentace připravovaných novinek Cubase 7, když jsem si prostudoval jejich promo před uvedením. Podívejme se tedy, co nová verze uživateli skutečně přináší a zaměřme se hlavně na ty vlastnosti, které jsou podstatné pro komplexní práci.

Nový funkční design mixu
Těžko lze začít jinak. Redesign mixu je hlavní náplní promo materiálů a jedná se skutečně o zásadní změnu. Zejména když uvážíme, že od uvedení verze SX 1 v roce 2001 se v podstatě měnil jen částečně a kosmeticky. Najednou je tu nejen nový grafický design, ale i odlišný koncept. Jednou z hlavních částí reklamy jsou hesla jako „Workflows for professionals“ a „Dedicated for our diehard users“... Nové funkčnosti mixu jsou ale skutečně významným rozšířením. Koncepce přepínání různých pohledů jako Inserts, Sends atp. je pryč. Nyní jsou tu Racks. Můžeme je vidět všechny najednou, nebo žádné, to je na uživateli. Příjemný je i možný dynamický počet řádků pro insert a send efekty, maximální počet na kanál zůstal stejný. Zavírat a otvírat racky můžeme libovolně, nebo je možné mít zapnutou funkci Exclusive, která vždy zavře všechny kromě toho zvoleného a také si můžeme uložit libovolnou kombinaci 4 zobrazení. Funkční rozložení těchto Racks odpovídá snaze nabídnout klasický Channel Strip jako nový středobod míchání v Cubase. K tomu je dodán rack Pre, který obsahuje kromě zesílení ještě vstupní filtry a fázový posun, tak jak bychom čekali na digitálním mixpultu. Samotný Channel Strip není ničím jiným než druhým setem insert plug-inů, ovšem s omezením výběru plug-inu jen na několik kusů pro každou pozici. Pořadí pozic je možno měnit, jejich typ však ne. Máme k dispozici tyto typy (v závorce počet plug-inů): Noise Gate (1), Compressor (3), EQ (1), Envelope Shaper (1), Saturation (2) a Limiter (3). Jedná se samozřejmě o plug-iny od Steinbergu a některé jednoznačně vychází ze starých známých, přibalených ke Cubase již delší dobu. Výhodou jejich použití je ale standardní potenciometrové rozhraní, které v okně mixu může vytvořit jeden dlouhý pruh jako na skutečném pultu. Nutno podotknout, že pokud bychom chtěli vidět celý pruh zároveň, bude se hodit mít monitor otočen na výšku nebo schovat fadery (alespoň u monitoru s 1024 body na výšku apod.).

Jedna z věcí, kvůli které Cubase značně kulhala za ProTools, byla bezesporu nemožnost vytváření skupin kanálů a linkování ovládacích prvků. Naštěstí došlo k zásadní změně, takže se dá heslům o novinkách pro profesionály věřit. Nově můžeme vytvořit množství Link Group a zvolit, jaké parametry jsou v každé z nich linkovány. Výběr není tak detailní jako u ProTools, ale je poměrně slušný. Každý kanál může ale být pouze v jedné takové skupině, jeho přiřazení do další starou skupinu zruší. Skupiny nelze přejmenovat, alespoň je však přítomen knoflík na dočasné vyřazení skupin (Suspend All Channel Linking). Každopádně proti naprosto základním a zcela nedostatečným možnostem, jež byly k dispozici doposud, je to posun zcela zásadní, byť je ještě co zlepšovat. Velmi pěkná je funkce Q-link, která po zapnutí ovládá propojeně jakýkoli parametr právě vybraných kanálů a to tak dlouho, než ji zase vyřadíme. Rozhodně je to funkce, která po zapracování do osobního systému klávesových zkratek bude schopna ušetřit množství času. Další vlastností, kde se Steinberg snaží vyrovnat ProTools, je možnost organizace mixu. Přibylo tak velmi podobné okno seznamu všech kanálů. Stále sice není možné měnit pořadí kanálů, to lze pořád jen v sekvenceru, máme ale možnost kanál přiřadit do zón, jakýchsi oblastí na krajích. Tam se již kanály srovnají podle toho, jak jsou za sebou ve skutečnosti. Máme tedy možnost přeskupení faderů, která se v sekvenceru nepromítne. Kanály můžeme snadno vybírat a skrývat a zobrazení ukazuje strukturu vytvořenou pomocí Folder tracků. Ke skrývání kanálů slouží dedikované kolečko a odpadá tak nešikovný systém nastavení Can Hide flagu známý z předchozích verzí. K dispozici jsou další možnosti zobrazování podle určitých podmínek a dokonce můžeme kanál vyhledat podle názvu. Stejné vyhledávání nově slouží i pro plug-iny při jejich zapojování. Dopracovány byly ještě další funkce např. pro přímé vytvoření Group Tracku a jeho přiřazení do řetězce právě vybraných kanálů nebo pro klávesové ovládání mixu. Sečteno a podtrženo, v této oblasti najdeme skutečně mnoho velkých plus!

Zajímavou novou funkcí je i možnost propojit si dvě nebo i všechna tři mix okna funkčně v jeden celek. Každý pak můžeme poslat na jednu celou obrazovku a mít tak zobrazení nekomplikované přechody mezi fyzickými obrazovkami nebo odlišnými rozlišeními displayů, každý přitom poběží v optimální velikosti a stále si ho můžeme nastavit jak chceme. Více vlastností mixu je teď také možno kopírovat mezi kanály pomocí drag and drop (např. nastavení EQ), některé však stále nikoli (např. nastavení sendů).
Obrázek
Editační okno ekvalizéru v mixu.

Obrázek
Mix s obrázky a novým volícím oknem plug-inů.

Obrázek
Nový mix bez jakýchkoli racks a s integrovaným Control Room měřákem.

Nová grafická podoba
Přiznám se, že nová grafika se mi částečně líbí, ale mám k ní zároveň mnoho výhrad. Možnost měnit velikost mixu a přizpůsobit ho jakékoli obrazovce je rozhodně skvělá, včetně proměnné délky faderů nebo podle potřeby se měnícího počtu slotů pro plug-iny. Nová je možnost „zoomovat“ čili měnit šířku jednotlivých kanálů v několika krocích. K tomu byla zvolena stejná kombinace kláves jako pro Zoom In a Out v sekvenceru. To je zajimavé a problematické zároveň. Nevýhodou to je hlavně proto, že pro zoomování hlavního okna je nyní třeba mít toto okno nakliknuto. Prakticky jakákoli akce myší v mixu tedy znamená kliknout někam zpátky do sekvenceru, abychom mohli pracovat s jeho zobrazením. Nelze to změnit ani upravením klávesových povelů, protože se jedná vnitřně o stejný povel, pouze vykonávaný na právě zvoleném okně. Za další nevýhodu zobrazení považuji zmenšení plochy použitelné ke zvolení kanálu. Oblast faderu je totiž rozdělena na dvě poloviny, fader samotný a metr. Kliknutí kamkoli do oblasti faderu kanál nezvolí, pouze změní hodnotu faderu (což stále nelze vrátit funkcí Undo). Ke zvolení kanálu také neslouží prostor pod touto oblastí, ale až úplně spodní část s názvem kanálu, kde může zase snadno omylem dojít k jeho přejmenování.

Příliš se mi také nelíbí nová koncepce ovládacích prvků v mixu jako insertů a sendů. Chápu, že muselo dojít k rozbití starého schématu, kde byly jasně vyznačeny zapínací prvky a vše mělo své „poličky“. Na druhou stranu mi přijde nový způsob trochu nepřehledný. Mnoho informací je skryto, pokud nenajedeme na prvek myší - např. úroveň sendu. Jiné informace pak ale zase vidíme přes sebe, jako např. název plug-inu a knoflík pro jeho změnu (již to není celé pole plug-inu). Knoflík pro bypass v mix okně zdánlivě chybí, nakonec zjistíme, že je označen klasickým symbolem pro vypnutí, resp. že má nyní duální funkci a plug-in vypne při použití klávesy [Alt]. Vlastní prvek vypnutí plug-inu najdeme pouze na klasickém místě přímo v jeho okně, jelikož seznam insertů v editoru kanálu byl také změněn a funguje stejně jako mix. Odlišení tmavě modré pole = běží, šedé = bypass, tmavší šedé = vypnuto k přehlednosti příliš nepřispívá, podobně jako mizení hodnot ekvalizéru při zúžení kanálu pod určitou mez. Vzhledem k tomu, že by se popisky při zachování fontu vešly i do nejužší možné varianty, to příliš nechápu. Došlo také k přeskupení některých ovládacích prvků, což je asi jen otázka zvyku a z logiky věci dává smysl. Ale třeba knoflík pro Listen jsem kvůli velikosti zvoleného fontu hledal poměrně dlouho... Uživatel také naráží na nesourodost v symbolech. Ke změnám vesměs došlo jen v mixu, což je případ ovladačů pro mono, Solo, Read, Write a editor kanálu. Ono zvláštní „e“ totiž už v mixu nenajdeme, v sekvenceru ano. Naprosto chápu snahu o transformaci, ale myslím, že měla být zachována jasnější konzistence mezi mixem a ostatními částmi programu.

Nový grafický styl má však i své jednoznačné výhody. Jeho již zmiňovaná téměř totální přizpůsobitelnost jakékoli velikosti je skutečně zásadní změnou a výhodou, která posouvá Cubase dál i ve srovnání s konkurencí. Další příjemnou vlastností je třeba vyskakující okno integrovaného ekvalizéru, což fakticky umožňuje jeho snadnou grafickou editaci přímo v mixu. Navíc při jeho otevření uvidíme i spektrální analýzu signálu. Dále můžeme poslat mix jedním kliknutím na jakoukoli připojenou obrazovku ve fullscreen módu a nastavit si, jaké prvky vidíme v jeho horní části. Neuškodí možnost přidat si ke kanálu obrázek, který je vidět i v okně sekvenceru, kromě nabízených je také možné přidat si vlastní. Navíc kromě zmiňovaných Racks může uživatel nad jejich pozici přidat ještě další Meter Bridge, panel zobrazující nastavené křivky integrovaného ekvalizéru, a zajímavou věc Channel Overview. Ta je obdobou Overview Line a kromě vyznačení oblasti mixu, na kterou se právě díváme, nám ukazuje i malé metry úplně všech kanálů. V kombinaci s novinkami v oblasti funkčnosti mixu se jedná skutečně o zásadní posun a jsem rád, že se Steinberg pustil do vývoje v této části a neobšťastňoval zejména profesionální uživatele funkcionalitami typu přímý export do iTunes atp.
Obrázek
Základní barevné nastavení sekvenceru.

Channel Editor také v novém
Značného redesignu se dočkal i editor kanálu. Celkem pochopitelně, protože vždy vycházel z mixu. Není tak modulární jako nový mix a kupodivu je modulární i méně než jeho předchůdce v minulé verzi. Nemůže již volit sekce, které zobrazuje. Máme jednu část pro inserty nebo Channel Strip, routing plug-inů je integrován pod přepínač tohoto okna. Střední část je ekvalizér nebo opět Channel Strip, jelikož jsou tyto sekce myšleny pro společné použití. V části s křivkou ekvalizéru probíhá opět analýza spektra, stejně jako u grafického editačního okna, které jsme zmiňovali v mixu. Máme možnost schovat editační pole a vše dělat jen graficky, nebo si vybrat mezi horizontálními slidery a otočnými knoflíky. Velikost okna editoru lze měnit do šířky, ale má to vliv pouze na velikost středové sekce. Pravá sekce obsahuje sendy a studio sendy (Cue Sends určené pro monitorovací mixy při nahrávání). Následuje fader. Dle mého názoru je vše jasné, přehledné a pokrývající vše, co je třeba bez nutnosti něco dlouho hledat, čili možnost modifikovat zobrazení příliš nechybí. Naprosto zásadní novinky přináší horní lišta. Nejen že je možné cyklovat mezi kanály, ale nechybí ani vyhledávací pole - stejné jako v mixu - pro vyhledání a přímý přechod na požadovaný kanál. Tím to ale kupodivu nekončí! Máme přímou možnost jít na vstupní kanál a na následující kanál podle toku signálu. Také můžeme jít na poslední editovaný kanál a zase zpět, což je jakási obdoba funkce známé z webových prohlížečů. Nejlepší je ovšem možnost zobrazit vedle faderu editovaného kanálu ještě všechny další kanály, které jsou v řetězci zapojeny za ním. To se mi jeví jako skutečně skvělá vlastnost, opět se zaměřením na komplexní projekty.
Obrázek
Nový editor kanálů zobrazující celou strukturu toku signálu.

Control Room a měření
Přepracování jak grafického, tak částečně funkčního se dočkal i Control Room. To, co se stále jmenuje Control Room Mixer, již vůbec nepřipomíná svého předchůdce, fadery byly nahrazeny horizontálními ovladači a přijde mi velmi nešťastné, že ani tyto neustále nezobrazují číslem nastavenou hodnotu. To mi přijde u monitorování dost důležité. Všechny funkce zůstaly při starém až na to, že MixConvert, který běží uvnitř (stejně jako v minulých verzích) a zajišťuje poslechové downmixy, byl předělán na novou verzi, resp. minimálně má nové GUI. U všech prvků je použito borcení podobně jako v mixu, čili máme možnost kompaktnějšího zobrazení. Chvíli jsem hledal možnost použít plug-iny v monitoringu, ale stačí v dolní části překliknout na Setup. Toto zdvojení funkcí oken je typické pro celou novou verzi Cubase, viz editor kanálu. Celkově se mi nový design nelíbí, nepřijde mi tolik přehledný jako ten minulý, i když uznávám jeho výraznější kompaktnost, která umožňuje i přilepení do pravé strany mixu přímo k tomu určenou volbou.

Přepínačem v horní části přehodím Control Room Mixer do varianty Meter. Díky tomu dostaneme velký sloupcový měřák s možností kalibrace na mnoho různých stupnic. Velkým bonusem je ovšem teprve měření hlasitosti podle nových standardů EBU R128 přístupné jednoduše přepínačem dole.
ObrázekObrázekObrázek
Control Room - mixer , měřák a měření hlasitosti.

Další novinky a změny
V sekvenceru se tolik zásadních věcí neudálo. Doznal již zmiňovaných změn v panelech spravujících plug-iny a sendy, logicky je přizpůsoben tomu, jak vypadá nový mix, ale o některých překvapujících rozdílech jsem se již zmiňoval. Změnilo se také základní barevné schéma. Mně osobně se styl líbí, pozitivně jsem vnímal již změny přinesené ve verzi 6 a došlo k dalšímu posunu ve vytyčeném směru. Už základní nastavení má podstatně lepší zobrazení primárních a sekundárních rastrů, což byla slabina verze 6. Za zmínku stojí určitě také funkce MemZap, o které, ač je představena v promo materiálech, není v manuálu ani slovo. Nakonec jsem ji našel a kromě nutnosti nadefinovat si vlastní klávesovou zkratku je velmi funkční. Jedna klávesa označí úroveň zoomu a místo, kde se nachází start přehrávání. Druhá klávesa uživatele vrátí po stisknutí na toto místo, ať už je kdekoli, včetně přesunutí transportu. Opětovný stisk změní zobrazení zpět na místo, ze kterého jsme se vraceli. Dle mého názoru velmi pěkná věc, kterou by mohl využít téměř každý.

Při práci s plug-iny je nově možné využít A/B nastavování, které zajišťuje přímo Cubase a jež nabízí klasické možnosti. Tato novinka potěší, i když v tomto případě se jedná jen o dohánění konkurence.

Po spuštění programu nás nově vítá Steinberg Hub, kde kromě známé obrazovky k založení projektu podle mustrů přibyla ještě online část zobrazující novinky a odkazy na fórum a různá videa. Není to nic, co bychom nenašli na webu a jde pouze o otevírání odkazů v prohlížeči. Navíc to z nějakého důvodu nastavuje pozadí přes všechny obrazovky zároveň, takže máte vše zakryto módním gradientem šedé. Steinberg Hub vyskočí i při snaze vytvořit nový projekt později. Dále přibyla do menu položka se stejným názvem, což je v zásadě opět sbírka odkazů.
Obrázek
Při vytvoření nového projektu máme k dispozici rozšířené volby. Jednou z nich je možnost přepnout zesílení faderů mixu na 12 dB ze standardních 6 dB. Druhou je nastavení funkce HMT, která by měla umožnit lépe sjednotit nástroje s nerovnoměrnou temperaturou či případně přirozeným laděním a virtuální nástroje pracující vesměs v rovnoměrné temperatuře. Schopnosti této funkce jsem neměl čas vyzkoušet, ale rozhodně je to krok zajímavým směrem. K dispozici jsou v tuto chvíli 4 nerovnoměrné temperatury.

Novinkou je i Chord Track, resp. celkem komplexní systém asistence při harmonizaci. Dá se na něj nahlížet jako na jakousi berličku a je pravda, že by ji uživatelé profesionálního softwaru neměli potřebovat, ale může ušetřit čas. S těmito funkcemi souvisí i nová verze offline dolaďovacího systému v audioeditoru, tedy VariAudio, která je dle tvrzení tvůrců vybavena výrazně vylepšenými algoritmy, přičemž je hrdě označena jako verze 2.0. Najít skutečný rozdíl by stálo za samostatný test, každopádně se zdá, že obzvlášť u větších přeladění se systém chová lépe a můžeme se dostat k použitelným výsledkům. Příjemná je novinka editace několika souborů zároveň, což může třeba při zarovnávání vrstev vokálů výrazně pomoci. Editor se v takové situaci chová obdobně jako jeho MIDI varianta, informace odpovídající právě editované části vidíme normálně a ostatní zvolené zašedle. Například pro v promu inzerovanou funkci harmonizace vokálů se může tento systém hodit. Harmonie dokáže Cubase nyní nastavit i sama, pokud používáme zmiňovaný Chord Track a je tak jasné, „kde jsme“. Více informací o nových možnostech spojených s těmito funkcemi lze najít na webu výrobce, kde je jim věnována poměrně velká část oficiální prezentace.

Novinkou je i Remote Control Editor, který má dle promo materiálů úžasně usnadnit ovládání plug-inů pomocí podporovaných rozhraní. Ačkoli mám ve svém systému Mackie Control Universal Pro, který by měl být jedním z nich, nepřišel jsem na to, jak tuto novinku využít v takovém čase, abych měl chuť dále se tím zabývat. Každopádně je možné, že je to po Quick Controls další prostředek, jak přímo fyzickým ovladačem kontrolovat parametry plug-inů.

VST Connect SE
Podobně jako přibalení měření podle nových směrnic EBU ušetří uživatelům nutnost nákupu dedikovaných měřáků (o nichž jsem detailněji psal v PiXELu 190), přináší plug-in VST Connect SE v ceně Cubase možnost propojit studio přes internet s dalším uživatelem. Není ale určen pro přímé propojování dvou systémů, ale Cubase jako hlavního a uživatelské varianty, která je zdarma dostupná na webu firmy Steinberg. Když bychom to porovnali se systémem SourceConnect od SourceElements, je nemožnost propojit dva systémy a např. ovládat transport vzdáleného systému vyvážena cenou (0 vs. cca 1000 USD) a také jednoduchým, pro neznalé uživatele optimalizovaným uživatelským rozhraním samostatné aplikace.
Obrázek
Spojení s umělcem fungovalo výborně.

Primárně je vše jednoznačně určeno pro připojení k muzikantovi a natočení nějakého materiálu na dálku s využitím jeho vybavení. Spojení jsem testoval se svým kamarádem ve Finsku a musím uznat, že je vše velmi intuitivní. Zasekl jsem se jen na faktu, že je třeba vypnout Direct Monitoring, pokud chceme poslouchat, co nám druhá strana sděluje i ve chvílích, kdy se nenahrává. Plug-in dokonce obsahuje ekvalizér, kompresor a reverb, jež slouží pouze k vylepšení muzikantova poslechu, a lze ho ovládat na dálku z Cubase. Musím říci, že mne až překvapilo, jak je tento prvek velmi funkčně řešen. Uživatel Cubase má totiž prakticky plnou kontrolu nad tím, co se děje v aplikaci muzikanta včetně toho, z jakého vstupu se bere zvuk apod. I nezkušený uživatel na druhém konci má tedy do jisté míry možnost řešit problémy už v zárodku a vše správně nastavit. Systém udržuje vnitřní synchronizaci materiálu, pokud tedy posíláme na druhý konec např. hudební podklad, bude nám ho přehrávat sice se značným zpožděním, ale správně vůči projevům interpreta na druhé straně.

Co říci závěrem...
Je naprosto bez diskuze, že se Steinberg rozhodl přinést opravdu velké množství novinek a to ne jen další přibalené syntezátory nebo efekty, ale zásadní funkcionality zaměřené na usnadnění práce v komplexních projektech. V tomto směru Cubase 7 naplňuje mé očekávání a velmi se těším, až na ni přejdu v rámci své běžné praxe. Potěšilo mne i snadné přenesení nastavení z Cubase 6 (jak již u Steinbergu bývá zvykem pomocí přemazání adresáře s nastaveními) a dokonce i to, že funkce Replace Audio in Video File začala zase fungovat, alespoň mně totiž nefungovala na žádném mém počítači s žádnou verzí Cubase od tuším 5.0... Bohužel ale musím v současné chvíli přechod na Cubase 7 odložit, jelikož jsou stále patrné „porodní problémy“. Velmi záhy jsem při testování vytvořil projekt, který již nešel otevřít a okamžitě způsobil pád aplikace. Tento projekt obsahoval 8 audio stop, ve kterých byl stejný soubor a jednu nástrojovou stopu s Kontaktem 5 Player bez načtených samplů. Testoval jsem verzi 7.0.1, která byla v okamžiku recenze dostupná jako pre-release a se seznamem mnoha opravených chyb. Slyšel jsem i o jiných uživatelích, kteří na problémy se stabilitou narazili, ale je možné, že se to týká právě Kontaktu, což problémy samozřejmě neomlouvá. Musím ale podotknout, že ačkoli bych očekával, že nově uváděná aplikace tohoto druhu bude již za fází skutečného beta-testu, současná realita je bohužel jiná. A v tomto světle vychází nová Cubase skvěle, zejména v porovnání např. s .0.0 verzemi ProTools, které, ač mnoho nového většinou nepřinesou, nefungují téměř vůbec. A mám skutečně velkou radost, že Steinberg dostál svým slibům z prezentace a snaží se skutečně usnadnit práci novými nápady. Myslím si, že je cena upgradu jasně vyvážena tím, co nová verze nabízí. Konkrétně se jedná o 4.729 Kč vč. DPH pro ty, které stejně jako mne nenalákal zpoplatněný update na 6.5 a zůstali u poslední celočíselné verze. Pro nové uživatele nabízí Cubase oproti minulým verzím ještě kompletnější balík funkcí a nástrojů, ke kterému pro spoustu práce není třeba absolutně nic dokupovat.

Jindřich Kravařík

Výrobce: Steinberg
Zapůjčil: Disk Multimedia s.r.o.
PROFIL AUTORA: Ing. MgA. Jindřich Kravařík
Vystudoval ČVUT FEL se zaměřením na digitální zpracování signálů a tvorbu VST plug-inů a obor Zvuková tvorba na HAMU. Věnuje se převážně studiové práci, sound designu a tvorbě hudby pro video projekty - v rámci audiovizuálního MERGE studia a zvukového a nahrávacího studia Sype Studios. Šest let se též věnoval dabingu ve studiu Barrandov. V současné době občas vymění studiové prostředí za čerstvý vzduch nebo jiné klimatizované prostory při live práci v divadle Archa a s Cirkem La Putyka.

Odpovědět