Steinberg Cubase iC Pro

Odpovědět
jindrich
Příspěvky: 48
Registrován: 01 úno 2013 19:12

Steinberg Cubase iC Pro

Příspěvek od jindrich » 02 dub 2014 11:42

Co nabízí placená verze ovládací aplikace pro populární DAW?

Nástup chytrých dotykově ovládaných telefonů a tabletů přinesl již před nějakou dobou nové možnosti i pro zvukovou praxi. Vzhledem k rozvoji audio příslušenství pro zařízení firmy Apple se v poslední době koná jen málo koncertů, kde bychom nenašli nějaký ten iPad využitý přímo při produkci jako zdroj zvuku. Stejně tak velká většina výrobců mixážních pultů pro živé použití dodává ke svému zařízení aplikaci, díky které můžeme mnoho úkonů provádět na dálku. Nastavovat např. monitorovací cesty přímo na pódiu je přece jen poněkud snazší a celkově lze říci, že bezdrátové sofistikované dálkové ovládání jakéhokoli stroje je vždy k užitku. Firma Steinberg reagovala poměrně rychle a základní verze bez přídomku Pro byla k dispozici celkem záhy poté, co se trh s aplikacemi trošku rozhýbal. Od té doby kromě vyloženě mobilních aplikací (Cubasis, Loopmash atd.) nebyly z hlediska ovládání Cubase k dispozici žádné novinky. Samozřejmě, že pomocí aplikací jako TouchOSC nebo TouchDAW mohou uživatelé zdarma ovládat leccos (např. není problém mít na zařízení rozběhnutý softwarový Mackie Control). Co tedy Cubase iC Pro nabízí potenciálním zájemcům? Proti obecným ovladačům by to měla být samozřejmě hluboká integrace čili přímý přístup k funkcím, ne jenom jejich mapování na ovládací příkazy komunikačního protokolu (ať už MIDI, OSC nebo PureData), také rychlejší odezva a větší možnosti měnit nastavení. Pro představu si pojďme shrnout, co přesně nám nabízí jednoduchá volná verze. Není toho moc. K dispozici máme celkem kompletní transport sekci se zobrazením časomíry a poměrně praktickým pruhem pro ovládání scrubbingu. Můžeme aktivovat a ovládat Arranger Track (včetně knoflíků spouštějících příslušné části), zapínat a vypínat metronom a to je vše. Je to sice zdarma, ale pokud nějak zásadně netoužíme rozjíždět přehrávání na dálku z ruky a pracovat s Arranger Trackem, pak tuto verzi příliš nevyužijeme. Pojďme se podívat, jak je na tom placená verze Pro.

Instalace
Na rozdíl od volné verze je Cubase iC Pro k dispozici jak pro iOS, tak pro Android. Jak jsem již zmiňoval, jedná se o placený produkt, na App Store je tedy stažení zpoplatněno. Na Google Play je aplikace dostupná zdarma, je to však kompenzováno tím, že tzv. SKI Extension, kterou potřebujete k propojení zařízení, vám Steinberg dodává opět ve dvou verzích - zdarma pro připojení iOS zařízení a za shodný poplatek jako je cena aplikace na App Store pro připojení verze pro Android. Cena je 15 EUR bez DPH, čili přibližně 420 Kč. No, myslím, že pro uživatele plné verze Cubase by taková věc měla být zdarma jako možnost rozšíření. Přece jen je plná cena Cubase 14.990 Kč včetně DPH (o Nuendu ani nemluvě).

Instalace jako taková je velmi snadná, alespoň to tak bylo v případě mnou testované kombinace, konkrétně Cubase 7 64-bit na Windows 7 Ultimate 64-bit a k tomu varianta aplikace pro Android na tabletu Lenovo IdeaPad S6000. Po instalaci zmiňované SKI Extension stačí v nabídce Devices - Device Setup přidat zařízení Steinberg SKI Remote. Zde lze nastavit heslo, pokud chceme připojení zabezpečit. Po spuštění aplikace se objeví seznam možných počítačů k připojení. Ten sice kupodivu zůstal prázdný, ale po ručním zadání IP adresy se programy poměrně rychle propojily. Vzhledem k tomu, že jsem připojení realizoval v síti řízené routerem, který O2 dodává ke svému internetu, neberu fakt, že jsem musel zadat adresu ručně, jako nějaký velký problém.

Struktura aplikace a její funkce
Po propojení nás uvítá obrazovka rozdělená na projektové okno (Project) a mix (MixConsole). Celkově máme k dispozici 3 druhy zobrazení. Kromě zmiňovaných dvou jsou to ještě KeyCommands. Pomocí tlačítek v levém dolním rohu můžeme všechny kombinace přepínat, zůstává vždy horizontální rozdělení. Spodní hrana také obsahuje transport sekci. Navíc máme možnost zobrazení dvou KeyCommands obrazovek nad sebou - k tomu, jak přesně fungují, se dostaneme za chvíli. Aplikace má odlišné zobrazení při použití na telefonu. Osobně jsem testoval jen verzi pro tablet, ale v podstatě jde primárně o to, že vidíme vždy jen jedno ze tří oken a transport sekce je taktéž schovaná a musíme ji vyvolat zmáčknutím příslušného tlačítka. Jinak co se vlastností jako takových týče se kompaktnější verze neliší.
Obrázek
Obrázek
Obrázek
Projektové okno slouží víceméně pro hrubou orientaci. Vidíme sice podobný obrázek, jako kdybychom minimalizovali šířku stop sekvenceru na nejmenší možnou a zobrazovali tak pouze barevné proužky objektů bez popisků. Nevidíme ale názvy jednotlivých stop a nemůžeme ani cokoli editovat nebo vybírat. Můžeme vytvářet markery, zoomovat a měnit tempo. Proklamované zaměření aplikace jako ovladače pro nahrávání je zpracováním projektového okna potvrzena. Každopádně pro orientaci, kde se v projektu nacházíme, funguje velmi dobře.
Obrázek
MixConsole nám nabízí základní zobrazení faderů bez jakýchkoli dalších prvků Channel stripu. Můžeme tedy měnit hlasitost kanálu, panoramu, máme k dispozici tlačítka Mute, Solo a Listen a pomocí přepínače volíme zobrazení buď knoflíků pro Record Enable a Monitor, nebo Read a Write automatizace. Můžeme si také zvolit, jestli bude MixConsole ovládat hlavní mix projektu nebo kterýkoli CueMix, což se může zejména při menších nahráváních také hodit - dáme do studia tablet a hudebník si může odposlech nastavit sám. Zobrazení umožňuje tři různé šířky jednotlivých faderů, kdy při nejmenší vidíme jen ukazatele úrovní. Mně osobně přijde nejlepší ten největší, protože horizontální posun můžeme dělat snadno plynule prstem, čili není problém se zorientovat a přesouvat i mezi větším množstvím stop.

Posledním oddílem, který Cubase iC Pro nabízí, je již zmiňovaný KeyCommands. A musím rovnou říci, že je tím, co mne nejvíce zaujalo, protože nabízí možnost rozšíření i klasického pracoviště, kde přece jen mix i projekt nejen vidíme na monitorech počítače, ale případně je můžeme i ovládat přes hardwarový kontrolér. Prostor obrazovky KeyCommands je rozdělen na 25 pozic, do kterých můžeme navolit jakékoli příkazy z nabídky KeyCommands nebo vlastní makro vytvořené uvnitř Cubase. Můžeme je libovolně pojmenovávat a odlišit jejich tlačítka pomocí barev. Využito je klasické listování stránkami, tak běžné ve všech zařízeních tohoto typu. K dispozici jich máme sedm, což dává možnost nastavit si 175 rychlých zkratek, jejichž nastavení si můžeme také ukládat a tím jednoduše přehazovat. V podstatě se jedná o využití nápadu, který na trh s kontroléry dodala firma Euphonix ve formě dotykového displeje integrovaného do hardwarového ovladače. Je samozřejmě pravda, že mít k dispozici takovéto „zkratky“ můžeme i s využitím již zmiňovaných technologií jako OSC. Když do problematiky uživatel pořádně zabředne, může si skutečně zautomatizovat téměř cokoli, je to jen otázka správného skriptování a nastavení komunikace. Zásadní však je, že Steinberg tady nabízí jednoduché a rovnou funkční řešení. Už to, že si můžeme projít celou nabídku přímo z aplikace včetně možnosti vyhledávání, může ušetřit mnoho času a to je při práci velmi důležitý faktor. Stejně tak grafický styl odpovídající Cubase usnadňuje orientaci.
Obrázek
Zhodnocení
Testoval jsem verzi 1.2 a zdá se, že Steinberg se snaží na produktu intenzivně pracovat a přidávat nové funkce. Některé z nich jsou poměrně základní, čili to vypadá, že zde máme pokračování trendu beta testu a ladění „za běhu“. Potvrzuje to i fakt, že se na verzi 1.2 dostala aplikace velmi záhy po uvedení na trh, což u placeného produktu nepotěší. Nenarazil jsem na zásadní chyby, kosmetické věci jako mizející položky v menu při nastavování KeyCommands ve chvíli, kdy často přecházíme mezi úrovněmi, nejsou zásadní. Celková odezva systému nebyla ideální, původně jsem to přisuzoval ne zrovna ideální rychlosti mé sítě (vlivem využití IP over PowerLine adaptérů byla totiž faktická rychlost mezi zařízeními pouze 18 Mbit). Po odstranění slabého místa v síti ale dramatické zlepšení nenastalo. Zejména při horizontálním scrollování v mixu trvá delší dobu, než se aktualizují data právě zobrazených kanálů a rozběhnou se ukazatele úrovní. Pravdou je, že tablet IdeaPad S6000 není určitě tak výkonný jako třeba vrcholné modely firmy Samsung a zároveň se ani nenachází na seznamu zařízení, pro která by měla být garantována funkčnost. Občas se také stane, že při přecházení mezi projekty nedojde k synchronizaci, bylo potřeba rozpojit a zase spojit zařízení - příčinou ale nebyl výpadek spojení, Cubase stále registrovala připojenou aplikaci. Jako vlastnost, která snad bude opravena v brzké době, beru fakt, že v okně Project sice jde přepnout zobrazení aktuálního času na číslo taktu, ale oproti očekávání nedojde také ke změně časového „pravítka“, které stále ukazuje čas ve vteřinách. Trochu mne mrzí také to, že nelze rozjet transport dvojitým poklepáním na časovou osu projektu jako v samotném programu, jsme odkázáni pouze na příslušné tlačítko v transport sekci. Je také škoda, že verze pro tablet neumožňuje zobrazení pouze jednoho druhu okna, obzvlášť u toho projektového by mohlo přijít velmi vhod při snaze se dobře orientovat, dlouhé fadery přes celou výšku displeje by se také hodily.

Celkově se mi aplikace líbí. Jako dlouholetý uživatel Cubase jsem na něco takového čekal. Pro kompaktní studio mohou být velmi cenné i virtuální dotykové fadery s měřáky úrovně, ale hlavně stránka KeyCommands může usnadnit práci za mnoha různých okolností. Jsem zvědav, kam se ještě aplikace posune, případně jak moc bude ještě rozšířena. Je samozřejmě možné, že updaty zůstanou u snahy dořešit nedodělky, snad ty, které jsem zmiňoval... Směr, který by určitě stálo za to rozvinout, je práce s projektem jako takovým, protože na 10’’ tabletu by určitě bylo možné pracovat s objekty v sekvenceru a prsty tak „aranžovat“ - na úrovni základních objektů. Steinberg už samozřejmě má svoji mobilní aplikaci pro skutečnou tvorbu (Cubasis, pouze na iOS) a nemá cenu dublovat všechny funkce a dělat z iC Pro kompletní zrcadlo hlavní aplikace. Už pro KeyCommands má každopádně v mém studiu místo jisté.

Jindřich Kravařík

Výrobce: Steinberg
PROFIL AUTORA: Ing. MgA. Jindřich Kravařík
Vystudoval ČVUT FEL se zaměřením na digitální zpracování signálů a tvorbu VST plug-inů a obor Zvuková tvorba na HAMU. Věnuje se převážně studiové práci, sound designu a tvorbě hudby pro video projekty - v rámci audiovizuálního MERGE studia a zvukového a nahrávacího studia Sype Studios. Šest let se též věnoval dabingu ve studiu Barrandov. V současné době občas vymění studiové prostředí za čerstvý vzduch nebo jiné klimatizované prostory při live práci v divadle Archa a s Cirkem La Putyka.

Odpovědět