Steinberg HALion 4

Odpovědět
ondra.urban
Příspěvky: 60
Registrován: 31 led 2006 09:57

Steinberg HALion 4

Příspěvek od ondra.urban » 25 říj 2011 10:56

Čtvrtá generace propracovaného sampleru.

ObrázekFirma Steinberg vyvinula již čtvrtou generaci své vlajkové lodi v oblasti samplingu - produkt HALion 4. V následující recenzi se podíváme na její základní vlastnosti a také na to, co nového přinesla inovovaná verze označená čtyřkou.

Úvodem
S HALionem se na stránkách PiXELu nesetkáváme poprvé, připomeňme např. nedávný test produktu HALion Sonic. Ten využívá stejné jádro jako ostatní příbuzné produkty, omezena je ale samozřejmě editace na úrovni vzorků (samplů). Také HALion Symphonic Orchestra je odvozeným produktem specializovaným na nástroje klasického orchestru. Uživatelům firemní DAW aplikace Cubase je znám poněkud zjednodušený, leč velmi praktický zvukový modul HALion One, který poslouží např. tehdy, chceme-li vytvořit zvukový základ nebo demo nahrávku a nemáme-li k dispozici jiný nástroj s lepší výbavou.
Nástroj HALion 4 je možno použít buď samostatně, nebo jako VST plug-in. První varianta se hodí pro ty uživatele, kteří chtějí pouze hrát a nepotřebují integraci do prostředí DAW aplikace. V tomto případě je nástroj oproti VST variantě ještě „obalen“ dalšími prvky. Především jde o nutný vlastní routing audio a MIDI cest, nastavení vlastností zvukového rozhraní (ASIO) a užitečného pomocníka v podobě jednoduchého přehrávače a záznamníku MIDI sekvencí ve formátu SMF. Chceme-li tedy přehrát předem připravený MIDI soubor a doplnit jej živou hrou z MIDI klaviatury, je to možné i bez nutnosti použití dospělého MIDI sekvenceru.

Druhou variantou použití HALionu je jeho nasazení jako virtuálního nástroje v prostředí DAW. To se odehrává ve formě VST 3.5 standardního plug-in modulu, nechybí ale také podpora AU (Audio Units). Nástroj se v prostředí DAW pochopitelně chová obdobně jako v samostatně spustitelné variantě, jen chybí vlastní ASIO a MIDI nastavení a také sekce SMF přehrávače. Jako nejvýhodnější se jeví integrace do audio/MIDI sekvenceru Cubase, kde je možno využít všech výhod VST rozhraní třetí generace a také systému VST Expression 2.0 pro pokročilé ovládání artikulace a hudebního výrazu. Také společný formát VST Sound a použití vyhledávače Media Bay staví HALion 4 do role výhodného doplňku Cubase 5 a vyšších verzí.

Co se týče vlastní instalace, ta probíhá ze dvou DVD a jsou podporovány jak 32bitové, tak 64bitové operační systémy. Firemní zvuková kolekce obsahuje kromě nových presetů z knihovny HALion 4 kompletní sadu programů nástroje HALion Sonic a její rozsah činí zhruba 15 GB (asi 1.600 programů).

Popis sampleru a jeho ovládání
Okno sampleru HALion 4 je rozděleno do několika sekcí usnadňujících jeho ovládání. HALion 4 se vyznačuje variabilním systémem rozmístění jednotlivých oken, které lze libovolně měnit a také zachovat pro další používání. Každý uživatel si tak pro různé situace může připravit podobu programu tak, jak mu to vyhovuje. Všechny informace o umístění oken programu vycházejí z továrního nastavení po instalaci.
Obrázek
Úplně dole najdeme po prvním otevření virtuální klaviaturu se dvěma kolečky (Pitch Bend a Modulation). Vlevo najdeme sekci tzv. slotů, kam se pod sebe skládají zvolené programy. Těch může být najednou použito až 64 a celou aktuální sadu programů spolu s nastavením směrování, mixu, efektů, MIDI propojení atd. lze uložit jako Multi Program. Výrobce nabízí několik továrních sestav takových programů pro různé žánrové použití (např. Blues Combo) a také obsazení slotů ve formátu GM (General MIDI). Uprostřed okna programu je volitelná sekce hledání vhodného presetu v databázovém systému. Programy jsou členěny například dle žánru, charakteru, názvu atd. Tento způsob vyhledávání vychází ze systému VST Sound a velmi usnadňuje orientaci v obrovském množství presetů.
Obrázek
V hierarchii HALionu 4 je klíčové toto pořadí komponent: Multi Program, Program, Layer, Zone a Sample. Uživatelům samplerů obecně přijde tato hierarchie jistě logická a je také stejná, jako u předchozích verzí HALionu. Multi Program jsme již zmínili. Program je jednotlivý zvukový rejsřík, který může obsahovat jedinou vrstvu (Layer) nebo může být složen z vrstev několika (např. rozdělená klaviatura, kde vlevo je bass, napravo klavír). Každý program je ale z hlediska MIDI řízení adresovatelný na jediném kanálu. Zóna je pak určitou oblastí na klaviatuře a také v rozsahu dynamiky (MIDI Velocity), která obsahuje jediný vzorek (Sample). Orientaci ve struktuře aktuálně zvoleného programu velmi usnadňuje tzv. Program Tree, kde je přehledně zobrazena hierarchie všech zmíněných komponent programu a lze jednoduše vybrat danou vrstu, zónu či vzorek pro editaci.
Obrázek
HALion 4 podporuje plně tzv. Drag & Drop režim přenosu mezi průzkumníkem operačního systému a vlastním oknem programu při importu samplů. Výhodná je také možnost přenosu „rozsekaných“ (Sliced) samplů přímo z okna Cubase. Jednoduchým povelem pak lze předem rozdělenou rytmickou frázi obsadit na různé klávesy a spouštět jednotlivé údery odděleně. To se hodí výborně např. pro přearanžování hotových audio smyček nebo experimentování. Je zde cítit spjatost vývojářů s firmou Yamaha - tyto funkce a celá řada dalších vycházejí z nástrojů řady Motif.

V oblasti importu komplexních programů (presetů) nabízí HALion 4 podporu velkého počtu různých formátů. Experimentálně byl otestován import programů z knihovny sampleru KONTAKT a vše proběhlo bez problémů a fungovalo jak má. Týká se to samozřejmě nastavení na úrovni vrstev, programové specifické parametry (např. filtry) nebo také efekty je nutno ručně „doladit“. HALion 4 umí ovšem bezchybně importovat data z předchozí generace sampleru HALion 3.

Synth
Zastavme se ještě jednou na úrovni zóny. V této sekci totiž nasazujeme daný vzorek pro určitou oblast klaviatury. U HALionu 4 lze nově kromě samplů v každé zóně zvolit oscilátor typu Synth. Jedná se o komplexní sekci tří oscilátorů s analogovými průběhy, které známe z tradičních subtraktivních syntezátorů, dále suboscilátoru, generátoru šumu a kruhového modulátoru. Díky této novince lze HALion 4 rázem proměnit ve virtuální analogový syntezátor. Tím, že je generováno několik průběhů současně, je možno poměrně snadno naprogramovat komplexní syntezátorové barvy. Také lze s výhodou využít modulace šířky pulzu (PWM), což pomocí vzorků nedosáhneme.
Obrázek
Novince v podobě Synth oscilátorů také zdatně sekundují další funkční bloky pro zpracování v rámci zvolené zóny. Jedná se především o propracovaný systém filtrů, kde je možno volit kromě tradičních typů s různou strmostí také různé zkreslující filtry, dále AP (All Pass Filter) s úplným potlačením nežádoucího pásma, model fitrů Waldorf atd. Díky modulačním obálkám, dvěma LFO a propracované modulační matici s šestnácti sběrnicemi lze naprogramovat opravdu kvalitní simulace téměř libovolného analogového syntezátoru. Všechny možnosti zpracování signálu a modulace jsou samozřejmě k dispozici také v režimu oscilátoru Sample.

Méně detailní ovládání a nastavování, které lze využít zejména při živé hře, je umožněno pomocí Quick Edit okna, kde je možné namapovat osm libovolných parametrů na virtuální otočné ovladače. Editační parametry jsou také přiřaditelné MIDI kontrolérům.

MIDI moduly
Sekce MIDI Modules umožňuje vřadit do MIDI cesty pro ovládání programů nebo samostatných vrstev MIDI procesory, které nějakým způsobem obohatí nebo zjednoduší hru na klaviatuře. Není možno se zde rozepisovat do hloubky, ale připomeňme alespoň nové moduly. Především je třeba zmínit FlexPhraser. Jedná se v podstatě o propracovaný arpeggiator pro hudební sekvence nebo rytmické patterny. K dispozici je celá řada předpřipravených patternů a nastavení, která učiní z HALionu 4 improvizační nástroj pro živou hru. Patterny lze spouštět jak z připojené MIDI klaviatury, tak i pomocí osmi virtuálních padů. Na ty lze naprogramovat různé varianty patternů, akordy arppegia atd.

Dalším užitečným modulem je MegaTrig. Ten slouží pro usnadění spouštění různých variant zvuku, jako je např. způsob hry na akustický nástroj. Pomocí soustavy plně programovatelných logických podmínek lze nastavit například změnu artikulace tónu dynamikou hry, umístěním na klaviatuře, pomocnou klávesou a jinými atributy. Lze také naprogramovat spouštění různých pomocných vzorků - příkladem je zvuk přejíždění prstů levé ruky po strunách kytary při změně akordů a hře legato. Tento modul je obdobou Script editoru konkurenčního sampleru KONTAKT.

Mixér a efekty
Vlastní mixér slouží k nastavení poměrů, směrování ve stereu a do pomocných sběrnic. Do prostředí DAW tak může být přiveden kompletní stereofonní mix celého nástroje HALion 4. Kromě toho nechybí podpora až 32 stereofonních diskrétních sběrnic a jedné surroundové (5.1). Každý kanál (výstup programu) nebo pomocná sběrnice může obsahovat až osm insert efektů. K dispozici je celá nová sada efektů VST 3 standardu. Nechybí kvalitní dozvukové efekty (např. konvoluční REVerence, známý již z Cubase), zpožďovací linky, ekvalizéry, simulace zkreslení atd. Kromě toho zde najdeme kompletní sadu efektů HALion 3. Všechny časově závislé efekty (zejména Delay) je pochopitelně možno synchronizovat s hostitelskou aplikací.

Závěr
HALion 4 z dílen Steinbergu je moderním virtuálním samplerem, který jistě poslouží stejně dobře jak v samostatně spustitelném režimu, tak jako VST plug-in. Z filozofie pojetí ovládání a z nabízených vlastností je patrná velká podpora firemního produktu Cubase. Program lze tak doporučit především uživatelům této oblíbené DAW aplikace. Ve srovnání s konkurenčním samplerem Kontakt chybí podpora RTAS pro využití v Pro Tools, ale vzhledem ke zmíněnému pojetí nástroje to není velkým nedostatkem. Dodávaná zvuková knihovna není příliš objemná, pokud ji srovnáme s konkurencí, ale je vcelku univerzální a pokrývá velké množství hudebních žánrů. Přesto je trochu cítit důraz především na moderní populární hudbu. Je to logické - kdo chce orchestrální zvuky, ten ať vyzkouší HALion Symphonic Orchestra. HALion 4 tak plně zapadá do rodiny ostatních produktů firmy Steinberg a je pomyslnou třešničkou na dortu v oblasti kvalitního samplingu a detailní editace na úrovni programů až po jednotlivé vzorky. Z tohoto hlediska lze HALion 4 jen doporučit.

Ondřej Urban

Výrobce: Steinberg
Zapůjčil: Disk Multimedia s.r.o.
PROFIL AUTORA: MgA. Ing. Ondřej Urban Ph.D.
Vystudoval ČVUT (obor Radiolektronika se zaměřením na elektroakustiku), HAMU (obor Zvuková tvorba) a Konzervatoř Jaroslava Ježka (obor skladba). Od roku 2000 působil nejprve jako externí pedagog oboru Zvuková tvorba na HAMU a jako vědecký pracovník v oboru Hudební akustiky (tamtéž). V současné době je docentem na katedře Hudebního zvuku HAMU a vedoucím Zvukového studia HAMU. Ve své profesi se zabývá zvukovou a hudební režií nahrávek pro CD, film, divadlo, ale i dalších zvukových forem (zvuková koláž, znělka, rozhlasový spot atd.). Je tvůrcem mnoha nahrávek (přes 35 titulů na CD) z oblasti hudby vážné i populární. Ve své vlastní tvorbě se zabývá převážně kompozicí hudby elektronické nebo elektroakustické a to jak autonomní, tak užité. Věnuje se hře a improvizaci na klavír a varhany.

Odpovědět