Steinberg Sequel 3

Odpovědět
mirek.pisa
Příspěvky: 48
Registrován: 28 bře 2004 01:36

Steinberg Sequel 3

Příspěvek od mirek.pisa » 06 led 2012 16:42

Intuitivní program pro hudebníky.

ObrázekKdyž v roce 2007 přišla na svět první verze programu Sequel pro skládání hudby pomocí audio a MIDI smyček, mnozí mu nedávali moc šancí. Přece jen tu byla zavedená konkurence v podobě programů Live od firmy Ableton nebo Acid od Sony. Acid je králem v off-line zpracování, Ableton zase kraluje na pozici živé produkce. Seuqel se řadí přesně mezi ně - po chvilce studiových příprav jej lze využít i při živém hraní. Poměrně malá cena a čím dál větší možnosti dělají z programu Sequel plnohodnotný software pro vytváření hudby. Více funkcí a nástrojů přibližuje Sequel 3 k jeho větším sourozencům Cubase a Nuendo, do kterých lze projekt z programu importovat.

Vytvoření první stopy
Vytvoření první stopy je možné udělat třemi způsoby: z nabídek funkcí základního menu, kliknutím pravého tlačítka myši v zóně stop nebo klikem na ikonku ve spodní části programu. Hned po kliknutí se zobrazí nabídkové menu, které umožňuje uživateli vytvořit si stopu podle svých potřeb. Je možné zvolit jen samotnou audio nebo instrumentální stopu, ale také lze vytvořit stopu s kompletním nastavením efektů z presetu stopy.

Nastavení tempa projektu lze nyní kromě přímého číselného zadání provést i přetažením vybraného partu ze stopy na číselnou hodnotu tempa. V tomto případě se tempo nastaví podle základního tempa smyčky nebo audio partu. Samozřejmě lze využít i nastavení tempa vyťukáním na klávesnici či klaviaturu.

Rychlé beaty
Sequel 3 nabízí uživatelům propracovanější nástroje pro kreativní tvorbu. V prvé řadě je to virtuální bicí modul Groove Agent One. Nástroj je převzat z programu Cubase 6, má jen upravený design pro lepší zakomponování do grafického prostředí Sequelu. Uživateli nabízí osm bank po šestnácti slotech pro vzorky. Celkem je tedy k dispozici 128 virtuálních padů, které jsou připraveny k okamžitému využití. Pro úpravu vloženého vzorku je připravena celá řada parametrů. Kromě určení počátečního a koncového bodu přehrávání lze aplikovat AR obálku pro ovládání hlasitosti a také je možné aktivovat filtr s několika parametry. Samozřejmostí je základní nastavení hlasitosti a panoramy.

Pro první pokusy nabízí Groove Agent One obsáhlou zvukovou banku zahrnující bicí, perkusní a efektové vzorky. Banky zahrnují akustické sady pro několik stylů včetně jazzu, elektronické vzorky i latinskoamerické perkuse. Všechny jsou dobře sestaveny a uživatel má navíc možnost vzorky kombinovat a vytvářet vlastní sady pomocí mediálního prohlížeče Media Bay. Zajímavostí je, že zvláště akustické sady mají i několik dynamických vrstev, což přispívá k lepší zvukové kvalitě.
Obrázek
Pro rychlé vytváření rytmických partů je do programu Sequel 3 přidán Beat Designer. Jedná se o MIDI editor, který v grafické podobě dovoluje uživateli zadávat do matrice bodů noty k spuštění bicích vzorků. Obsahuje dvanáct paměťových míst pro vytváření rytmických patternů, jež mohou být jeden nebo dva takty dlouhé. Ve vertikálním směru se vybírá zvuk a v horizontálním doba v taktu, kdy se má spustit. Beat Designer ve spojení s modulem Groove Agent One zobrazuje ve vertikálním směru názvy vzorků padů Agenta, díky čemuž je vytvoření rytmického patternu hračkou i pro laika. Kliknutím myši se přidá nota, tažením ve vertikálním směru se mění dynamika a kliknutím ve spodní části noty se přidá dvou nebo trojúder. Pomocí procentuální hodnoty lze strojovým patternům přidat swingování.

Vytvořený pattern sám o sobě v projektu nehraje, je potřeba jej umístit do stopy. To lze provést snadno pomocí přetažení čísla patternu v Beat Designeru na odpovídající místo ve stopě projektů. Jakákoliv další změna v patternu se projeví i v odpovídajícím umístění ve stopě.

Performance
Steinberg Sequel 3 je výborně připraven pro živou produkci. Vylepšený Performance režim dovoluje uživateli rozdělit projekt až na čtyřiadvacet částí pomocí vlastní Performance stopy. Ta je přímo spojena s Performance editorem ve spodní části programu, kde se vytvořené části skladby automaticky propojí s dvaceti čtyřmi virtuálními pady. Ty je možné graficky upravit do tvaru rozložení kláves na klaviatuře. Po stisku padu se spustí odpovídající část projektu. Pady je možné ovládat myší, klávesnicí počítače a také je lze namapovat na hardwarový kontrolér. Spuštění částí lze nastavit tak, aby se části napojovaly po skončení právě hraného úseku nebo podle zvoleného taktového rozlišení až do okamžitého spuštění hned po stisku padu.
Obrázek
Díky samostatné stopě v editoru lze pořadí stisků zaznamenat a posléze skladbu podle nahraného pořadí i přehrávat. Navíc je zde možné vytvořit až tři různé varianty, mezi nimiž si lze zvolit tu nejlepší. Záznam pořadí je možné provádět i mimo reálný čas pomocí krokového záznamu.

Podle nejlepší verze lze celý projekt přetransformovat pomocí jednoho stisku tlačítka Flatten. To nejenže upraví pořadí v projektu podle Performance stopy editoru, ale také vymaže veškerá nastavení a varianty editoru. To je nutné udělat, pokud chce uživatel projekt exportovat jako audio soubor.

HALion Sonic SE
Hudebníky potěší nový virtuální nástroj HALion Sonic SE. Ten obohacuje zvukové možnosti programu o přibližně 500 nástrojových barev vycházejících z dílen firmy Yamaha. Stejně jako v oblékání hrají i při výběru hudebních nástrojů roli módní trendy. V současné době je nejpoužívanějším syntezátorem Yamaha Motif a z tohoto nástroje také pochází zvuková banka, kterou HALion Sonic SE obsahuje. SE verze sice dovoluje uživateli vytvořit až šestnáct vrstev zvuků, ale jelikož Sequel 3 nemá samostatné MIDI stopy, je možné použít jeden nástroj na jednu instrumentální stopu, takže nelze využít vestavěný Multitimbral. Editační možnosti nástroje jsou cekem omezené, přesto však dostačují pro začínající uživatele. Díky vrstvení zvuků je možné vytvářet i zajímavé barvy bez nutnosti větší editace.

Integrovaná zvuková banka obsahuje univerzální sadu nástrojů, která obsáhne všechny hudební styly. Zvuková kvalita je nadprůměrná a celkový zvuk je typicky „yamahácký“, to znamená ostré barvy s hlubokými basy s chybějícími středy.

VST instrumenty a efekty
Pokud by někdo toužil po experimentování, může využít virtuální nástroj Proloque. Ten simuluje analogový nástroj s třemi oscilátory, propracovaným filtrem s několika typy, čtyřmi modulačními obálkami, LFO oscilátory, modulační matricí a vestavěnou efektovou jednotkou.
Obrázek
Pro dodatečnou úpravu zvuku obsahuje program dvacet VST 3 efektů. Ty je možné vkládat do tří Insert slotů na stopě a dvou globálních Send sběrnic. Na výběr je několik typů zpožďovacích efektů, modulací, zkreslení, filtrů a ekvalizérů, stejně jako Reverb efekty nebo rozšíření stereo obrazu. Sbírka není velká, ale většině uživatelů postačí pro běžnou práci.

Na rozdíl od minulých verzí může třetí verze programu Sequel hostovat i efekty ostatních výrobců. Jedinou podmínkou je, že musejí pracovat s nejnovějším enginem VST 3, na kterém je Sequel 3 postaven.

VST Amp Rack
Firma Steinberg vytvořila vlastní efekt simulace kytarového aparátu, který překvapivě vkládá do všech svých produktů. VST Amp Rack se objevil v programech Cubase 6, Nuendo 5.5 a nyní jej má i Sequel 3. Pro Sequel byla vytvořena lehce omezená verze LE, která má sice méně možností editace, ale zvukově nikterak nezaostává.
Obrázek
VST Amp Rack nabízí několik simulací zesilovačů, které vycházejí z reálných předloh firem Fender, Marshall, Vox a dalších. Ke každému zesilovači je přiřazen adekvátní kabinet, nebo chcete-li reprobedna. Zesilovače obsahují několik parametrů, se kterými lze zvuk doladit.

I když jsou zvukové možnosti LE verze omezenější, stále dovoluje vytvořit velmi slušný zvuk, za který se nemusí stydět. Omezení lze dobře kompenzovat některým z vestavěných VST3 efektů, jež lze vložit do Insert slotu stopy.

Součástí programu Sequel 3 je i vestavěná ladička, která se aktivuje v horní části vedle zobrazení taktů. Po aktivaci se zobrazení taktů změní na chromatickou ladičku, jež zobrazuje název detekované noty a pomocí stupnice i odchylku od tónu. Dvě kontrolky zobrazují úroveň signálu a správné naladění.

Audio editor
Pro snadnější úpravu audio partů byl vylepšen integrovaný audio editor. Po dvojím kliknutí na part se ve spodní části programu zobrazí jednoduchý editor, který dovoluje uživateli dodatečné úpravy. Kromě standardního určení transpozice, zakázání transpozice či kvantizace plátků včetně rozlišení byl do audio editoru přidán i mřížkový editor a detekce tempa.
Obrázek
Mřížkový editor pracuje na principu rozdělení partu na části podle nastavitelného rozlišení, pomocí volby některé z pěti editačních funkcí lze pak nastavit hodnoty pro každou část mřížky. Funkce zahrnují nastavení hlasitosti, panoramy, Decay hodnoty obálky, transpozici a spuštění části pozpátku. Na každou z částí mřížky je možné aplikovat všech pět funkcí. Díky tomu je vytvoření nové varianty partu otázkou několika kliknutí myši. Vhodně zvolenou kombinací lze docílit i zajímavých efektů, které se standardními VST3 efekty není možné vytvořit.

Funkce detekce tempa přijde vhod každému, kdo bude vkládat do programu Sequel 3 audio soubor delší než sedm sekund. S pomocí jediného stisku tlačítka program analyzuje audio soubor a nastaví základní rychlost projektu podle tempa audio souboru. To je výhodné například při vytváření remixů, kdy není známa rychlost původního songu.

Vytváření vlastních partů
Když jsem zmínil vytváření remixů, nesmím zapomenout na novou vestavěnou funkci - vytváření uživatelské knihovny vlastních smyček. I když je základní nabídka vzorků, smyček a partů obsáhlá, po čase se může kreativnímu uživateli zdát malá. Seuqel 3 nabízí vytváření vlastních audio a MIDI smyček pouhým přetažením partu stopy do prohlížeče Media Bay. Po přetažení má uživatel možnost přiřadit nově vytvořený part do jedné z kategorií průzkumníka pro snadné vyhledávání partu pomocí filtru. Komu by nabídka základních smyček a rytmických partů nestačila, může rozšiřovat zvukové možnosti programu pomocí dokoupení dalších knihoven, které jsou prodejné samostatně.

Quick Controls
Každý parametr virtuálních efektů nebo nástrojů může být automatizován pomocí křivek přímo ve stopě, nebo jej lze přiřadit osmi slotům sytému Quick Controls v základním okně stopy. Standardně se vybrané parametry přiřadí automaticky. Uživatel má možnost parametr změnit pomocí Lear módu. Po aktivaci učícího módu stačí kliknout na parametr efektu či nástroje a ten se automaticky přiřadí pod vybraný slot. Sloty je možné řídit pomocí MIDI povelů externími kontroléry, což je zajímavé pro živé hraní.

Závěr
Ač je Sequel 3 určen hlavně pro hudební začátečníky a laiky, jeho možnosti jsou větší, než by se dalo čekat. Program se díky přidaným editačním funkcím, Performance režimu, efektům a nástrojům přeřadil z oddělení hraček do oddělení poloprofesionálních nástrojů. Překvapivě jednoduchým způsobem lze vytvořit základ skladeb pro další použití. Snad jedinou stinnou stránkou je, že v některých případech zvítězil vzhled nad funkčností.

Mirek Píša

Výrobce: Steinberg
Zapůjčil: Disk Multimedia s.r.o.

Odpovědět