Steinberg WaveLab 9 Pro

Odpovědět
mirek.pisa
Příspěvky: 65
Registrován: 28 bře 2004 01:36

Steinberg WaveLab 9 Pro

Příspěvek od mirek.pisa »

Nová verze profesionálního editačního programu.
21. 8. 2016

Německá firma Steinberg je leaderem mezi výrobci hudebního softwaru. Mnoho technologií, které jsou dnes k dispozici, zavedla právě firma Steinberg. Stačí jen zmínit VST systém a hned je všem jasné, o čem je řeč. Firma se specializuje na software pro hudebníky a nabízí je v několika verzích, jak pro profesionály, tak se také snaží vychovat nové uživatele jednoduššími verzemi a programy, které přivedou uživatel k "dospěláckým" programům. Asi nejznámějšími programy jsou audio a MIDI sekvencery Cubase a Nuendo. Nabídka firmy také obsahuje profesionální audio editor s názvem WaveLab, který vstupuje na trh ve své deváté verzi, a to pro systémy Windows a Mac OS.

Moje první zkušenost s programem WaveLab 1 vedla přes Cubase VST, kde byl přibalen v Lite verzi. Musím uznat, že byl naprosto jedinečný a oproti konkurenčním programům i neuvěřitelně rychlý, i když se jednalo o počítač s procesorem Intel 468 a pamětí 256 kB. Od té doby jsem mu zůstal věrný právě pro jednoduchost ovládání, zpracování v reálném čase a rychlost.

Uživatelé Mac OS počítačů byli odkázáni na jiný software až do sedmé verze programu WaveLab. Ten přinesl tak razantní změny ve vzhledu i práce s programem, že jsem zůstal na WaveLab 6 i přes nové verze 8 a 8.5. Prostě bylo rozhraní i práce s programem tak nepřehledná, že jsem rezignoval. Asi jsem nebyl sám, neboť nová devátá verze přináší opět zcela přepracované rozhranní a částečně i ovládání.
Obrázek
Nové pracovní prostředí
Program se nyní otevírá jako projekt, který umožňuje uživateli uložit veškeré soubory, efekty a rozložení oken spolu s projektem a tím může kdykoliv uložit svou práci, aniž by si musel dělat presety efektů a pamatovat nastavení pro jednotlivé soubory. S tím přichází i nové okno pro zobrazení všech souborů v projektu a jejich přístupu k nim. To dovoluje rychle najít určitý soubor i při velkém projektu s několika stovkami souborů.

Veškeré dostupné funkce při zpracování souborů a vícestopé audio montáži se nyní zobrazují v pásu nad editací v podobném duchu, jako má například Microsoft Office. Na pás funkcí si je potřeba chvilku zvyknout a uživatelé minulých verzí budou chvilku hledat jednotlivé funkce, ale po prvotním seznámení si lze na něj rychle zvyknout. Poté je práce s programem možná i rychlejší, než se stávajícím rozložením v menu programu. Samozřejmě firma dodržela i klávesové zkratky, takže je možné oblíbené funkce vyvolat pouhým stiskem kláves.

Přepracované rozhranní se snaží udržet program v jednom pracovním okně, pomocí dokovacích oken s možností jejich zvětšení a zmenšení. I když je práce v jednom okně přehledná, nově uspořádané pásy funkcí zabírají poměrně hodně místa, hlavně například na noteboocích, proto je možné pro pohodlnou práci okna rozložit na více monitorů. Kromě rozložení oken je možné také změnit i barvu programu. Standardní světle šedou barvu doplňuje i tmavě šedý odstín a černá barva. Kromě toho, že program vypadá lépe ve tmavších odstínech, ulehčuje i očím při celodenní práci na projektu.
Obrázek
Program WaveLab měl vždy jedno okno navíc, které ostatní programy neměly. Tím je Master sekce, do které je možné vložit VST efekty a rovnou slyšet výsledek v reálném čase. S devátou verzí programu dostává sekce drobná vylepšení v podobě rozšíření počtu slotů z osmi na dvanáct. Dále lze pro jednotlivé efekty určit konfiguraci signálu včetně Mid/Side zpracování, což rozšiřuje možnosti úpravu zvuku. Pokud je potřeba, je možné převzorkovat audio soubor v reálném čase pomocí nového slotu Resampling.

Zpracování Mid/Side
WaveLab 9 Pro je navržen tak, aby ho bylo možné plně použít pro středostranové zpracování audio souborů. Jednak je možné konfigurovat efektovou jednotku, ale také je možné přímo editovat v tomto módu i audio soubory, kdy se při otevření zobrazuje v horní stopě středový a ve spodní stranový signál. Uživatel má tak možnost mít Mid/Side zpracování pod kontrolou i graficky.

Propojení Cubase/Nuendo s Wavelabem
Novinku, kterou ocení majitelé programu Cubase, je propojení editace audio souborů mezi programy. Jednak je možné jedním stisknutím editovat jednotlivé klipy ze sekvenceru ve WaveLabu, což se hodí například při restauraci nekvalitní nahrávky, ale také je možné otevřít projekt sekvenceru při editaci mixdown nahrávky, kdy je potřeba změnit například poměr nástrojů. U programu Cubase to funguje již od osmé verze, u Nuenda tato funkce bude dostupná s nejbližší aktualizací. Propojení programů má i obchodní odezvu. Programy jsou nabízeny v cenově výhodném balíčku, ve kterém uživatel ušetří peníze, než kdyby kupoval programy samostatně.
Obrázek
MasterRig
Jednou z největších novinek je modulární masteringový procesor MasterRig. Ten nabízí uživatelům složit si zvukový proces ze šesti samostatných modulů, které lze umístit v libovolném pořadí až do osmi slotů. Globální nastavení efektu lze uložit do čtyř samostatných scén, které lze využít pro rychlé přepínání různých kombinací modulů a jejich parametrů.

Mezi moduly jsou zařazeny kompresory, limiter, ekvalizéry, saturační efekty a Imager. Všechny efekty mohou pracovat jak ve stereo, tak i v Mide/Side módu a to nezávislé na sobě. To znamená, že například ekvalizér může pracovat v M/S módu a kompresor ve stereu a to přímo v jednom efektu. Po celou dobu je k dispozici spektrální analyzér, který ulehčuje zvukaři nastavení efektů. Příjemnou pomůckou je také vstupní a výstupní měřák, který signalizuje úrovně signálu před a po zpracování, včetně RMS hodnoty.

Modul kompresor může pracovat jako jednopásmový, ale lze jej rozšířit až na čtyři pásma. Každé pásmo má k dispozici jeden ze čtyř typů. Uživatel si tak může vybrat nejlepší typ pro zpracování audio signálu. Kromě obvyklých parametrů jako je nastavení Attack a Release časů, je možné také využit mix čistého a zpracovaného signálu, a to také samostatně pro každé pásmo. Takto je možné zpracovat audio soubory zcela jedinečným způsobem, který nikde jinde možný není. Jak kompresor, tak i dynamický ekvalizér, nabízí řízení dynamiky pomocí externího Side-Chain signálu, což se využije hlavně při vícestopém zpracování v okně Montáž.

Modul Limiter je složen ze čtyř samostatných komponent, které dovolují doladění zvuku před konečným renderem. Komponenta Balance nabízí uživateli vyvážení zvuku mezi Mid/Side nastavením, Transients upravuje attack a release signálu ve třech nezávislých pásmech a komponenta Harmonics dovoluje přidat druhé a třetí harmonické spolu s lampovým zkreslením pro oživení zvuku. Poslední je komponenta Limit, která uživateli nabízí dva typy limitace signálu, a to Brickwall a Maximizer. Každý má specifický průběh limitace a uživatel si může vybrat ten nejlepší pro svůj záznam.
Obrázek
U modulu ekvalizér může uživatel využít osm samostatných pásem s nastavitelným zdvihem, frekvencí a šířkou, dost na podrobné upravené frekvenční charakteristiky. Modul dynamického ekvalizéru lze výborně využít pro potlačení určité frekvence při překročení nastavené úrovně, v praxi například pro potlačení sykavek. I zde jsou k dispozici čtyři nezávislá pásma.

Pro zabarvení zvukového spektra je připraven modul Saturator, který přichází až se čtyřmi nezávislými pásmy, které mohou být modulována dvěma typy saturace. Jeden simuluje zkreslení lampového zesilovače a druhý kompresy a saturaci záznamu na analogový pásek.

Poslední modul Imager dovoluje uživateli rozšířit, nebo naopak zúžit stereo obraz až pro čtyři frekvenční pásma.

MasterRig je opravdu velkým pomocníkem při koncovém nastavování výsledného zvuku. Jedinečná modulární koncepce dává uživateli neomezené možnosti při zpracování audio signálu. Kromě efektu MasterRig jsou k dispozici dva nové více pásmové efekty. Ke stávajícímu vícepásmového kompresoru se připojují vícepásmový Expander a Envelope Shaper.

Program Wavelab 9 Pro nabízí mnoho dalších malých vylepšení, které jsou příjemným přínosem při práci. Za zmíňku stojí například automatizace efektů pomocí grafické křivky přímo v klipu Audio montáže. Práci a čas ušetří multi-rendering, který dovoluje vytvořit několik typů souborů při ukládání. Jedním kliknutím tak může uživatel vytvořit Wave, MP3 a AAC soubory na jednou, aniž by musel třikrát opakovat stále stejnou funkci ukládání.

Závěr
Steinberg Wavelab 9 Pro patří mezi špičku mezi audio editory. Prakticky jediní konkurenti, kteří trochu drží krok, jsou Sony Sound Forge a Adobe Audition, ale mají své omezení. Sound Forge vychází ze systému, který byl nastaven již v 90 letech a Audition je jen převlečený Cool Edit s mnoha vylepšeními, který je primárně určen pro přípravu a editaci audia pro videa. Musím dát poklonu všem, kdo se na vývoji programu podíleli, neboť se jedná o skutečně univerzální program pro záznam, editaci a hlavně mastering. Všichni, kdo nepotřebují profesionální funkce, mohou využít nižší a levnější verzi Elements, která je k dispozici za desetinu ceny.

Výrobce: Steinberg
Zapůjčil: Disk Multimedia s.r.o.

Mirek Píša

Odpovědět