TASCAM DR-680

Odpovědět
ales.dvorak
Příspěvky: 48
Registrován: 11 úno 2004 14:19

TASCAM DR-680

Příspěvek od ales.dvorak » 22 dub 2011 16:58

Kompaktní a dostupný vícestopý audiorekordér.

Firma TASCAM, profesionální divize společnosti TEAC, je v poslední době jak se říká „při chuti“, zejména co se týká přenosných vícestopých rekordérů. Požadavky na záznamovou technologii používanou v terénu se stále zvyšují a technologické postupy při natáčení „na place“ se s těmi dříve výhradně studiovými již téměř překrývají. Tam, kam jsme dříve nosili monofonní a stereofonní mobilní záznamová zařízení nebo dováželi rozměrnou studiovou techniku, bylo-li natáčení složitější, nosíme dnes přenosné vícestopé rekordéry. Může se vyskytnout otázka, proč ne notebook se zvukovým rozhraním, což je již dávno běžná a hojně užívaná technologie. Avšak co je to dnešní přenosný rekordér? Je to ovšem také počítač, jenže konkrétně koncipovaný a spolehlivý, protože umí pouze zaznamenávat a přehrávat. A o to jde.

Před časem jsem v tomto časopise recenzoval přenosný profesionální osmistopý rekordér firmy TASCAM, HS-P 82. V poměrně krátkém časovém intervalu se na trhu objevil jeho menší bratříček, šestistopý TASCAM DR-680. V tomto čísle se tedy budu věnovat jemu, ale pokusím se jej se starším bráškou příliš nesrovnávat. Je totiž jiný a určený jiné skupině uživatelů, která z nejrůznějších důvodů musí hledět nejen na kvalitu, ale také na cenu.

Jak vypadá
Na fotografiích na webových stránkách výrobce a distributorů, které předcházely jeho uvedení na trh, vypadal dospěle, skoro jako stereofonní HD-P2, který je podle mého názoru co do velikosti optimálně navržen. Po vybalení z krabice však držím v rukou neočekávaně maličký přístroj, na jehož panelech jsou rozmístěny ovládací prvky, které již přestávají být ergonomické. To se naštěstí netýká nejdůležitějších tlačítek, s nimiž bude obsluha nejčastěji pracovat, a to tlačítek Rec a Pause, jejichž velikost je dobře zvolena. Ostatní tlačítka jsou však malá a připomínají klávesy mobilního telefonu.
Obrázek
Přestože je přístroj subtilní, nepůsobí křehce ani lacině. Naopak - že jsou jeho krycí panely plastové lze odhalit až po bližším ohledání. Plast působí velmi čistě, připomíná kov a celý přístroj je proto velmi úhledný. Dalo by se dokonce říci, že je jeho design kvalitně navržen nejen co do účelnosti, ale i z estetického hlediska. Jedna nepříjemná vlastnost zvoleného řešení však přece jen zamrzí. Již při krátkodobé manipulaci a častějším obracení v prstech (které je při seznamování se s přístrojem nevyhnutelné) zůstávají na krásném plastovém povrchu otisky, které je obtížné setřít. Při pomyšlení na denní práci s tímto rekordérem se jeví jako velmi účelné dokoupení ochranné brašny - buď jednoduché firemní, nebo od některého ze zavedených výrobců, kteří již brašnu na tento typ mají aktuálně ve své nabídce.
Obrázek
Rozvržení ovládacích prvků a přípojných míst je účelné se zřetelem k tomu, kdy a jak často se jednotlivá tlačítka, přepínače a otočné enkodéry používají. Na čelním panelu nacházíme tedy vše, co je potřebné k ovládání záznamu a poslechu při vlastní práci. Stejně jako u TASCAMu HS-P82, je i zde filosofie ovládání vlastně počítačová, tedy „vyber a proveď“, čili kombinace funkčního tlačítka a otočného enkodéru pro zadání hodnoty. Tímto způsobem lze trimovat citlivost na jednotlivých vstupních kanálech, nastavovat panoramy a hlasitosti na virtuálním mixéru pro záznam a poslech smíchaného signálu i aktivovat funkci horní propusti a limitéru pro každý kanál. Tlačítka na čelním panelu také poskytují okamžitý přístup k aktivaci stopy pro záznam a k volbě sólo poslechu z vybrané stopy. Ještě zbývá zastavit se na chvíli u displeje. Zde poprvé platí výrobce daň za kompaktní rozměry tohoto rekordéru. Displej je dosti malý a při množství informací, které musí uživateli poskytnout, je poněkud přeplněn. To by však tak nevadilo, po chvíli si lze na husté drobné zobrazování zvyknout a naučit se, kam se podívat. Problém nastává v případě indikátorů vybuzení, jichž se na displej musí vejít osm.

V daných rozměrech je indikace opravdu pouze orientační, o přesnějším měření nemůže být řeč, protože jsou k dispozici pouze tři číselné hodnoty. Situaci zachraňuje pomocná linka v oblasti -16 dBFS, ale od ní k bájné digitální hranici 0 dBFS je jen několik milimetrů. V profesionálním provozu by tento handicap byl vážnou komplikací.

Horní panel obsahuje vše potřebné pro nastavení ještě před zahájením práce, počínaje zapnutím rekordéru a konče přístupem do nekomplikovaného systémového menu, které obsahuje všechny potřebné položky k prvotní konfiguraci přístroje. Na horním panelu najdeme také ovládání přehrávacích funkcí a jednu hardwarovou lahůdku. Jsou to klasické přepínače pro nastavení základních vstupních citlivostí a fantomového napájení. U přístroje této kategorie, kde se v poslední době vše řeší softwarově přes menu, je to věc nevídaná a velmi chvályhodná, byť tedy poněkud nesystémová.
Obrázek
Obrázek
Boční panely jsou osazeny přípojnými konektory. Levý panel je vstupní. Je osazen čtyřmi konektory typu Combo pro připojení zdrojů mikrofonní i linkové úrovně, poslední dva konektory jsou typu TRS, akceptují však rovněž mikrofonní i linkovou úroveň. Toto nezvyklé uspořádání je další daní za kompaktnost rekordéru, jiné vysvětlení snad není. Pravý panel nabízí výstupní konektory, vstup pro napájení a zakládací štěrbinu pro paměťovou kartu, která je spolu s USB terminálem zakryta praktickým víčkem.

Co umí
Jak jsem již naznačil, TASCAM DR-680 umí nahrávat a přehrávat. V tomto konkrétním případě šest stop a výsledný mix, popřípadě osm stop, jsou-li dvě z nich přivedeny na vstup rekordéru digitálně. Není však nutno pokládat tento přístroj pouze za vícestopé záznamové zařízení. Poslouží i jako rekordér stereofonní nebo monofonní, a to z analogového i digitálního zdroje. Záznamovým médiem je zcela běžná SD nebo SDHC karta, v případě SDHC až do velikosti 32 GB. Je potřeba si uvědomit, že při vícestopém záznamu kapacita média velmi rychle ubývá, je však možné předpokládat, že s novými verzemi firmwaru bude rekordér umět spolupracovat s kartami stále větší kapacity. Na výběr je dostatek záznamových formátů, od BWF přes WAV (samozřejmě 16 i 24 bitů) až po komprimovaný formát MP3 o rozličném datovém toku. Obohacením záznamových možností je, že i ve formátu MP3 je možné nahrávat vícestopě. Přestože je v tomto případě počet stop omezen, může to být v některých případech užitečné. To, že každý moderní rekordér umí nabídnout i široký výběr vzorkovacích frekvencí, dnes už nikoho vzhledem ke stavu technologie nepřekvapí. Přestože v případě TASCAMu DR-680 není výčet frekvencí úplný (chybí 88,2 a 176,4 kHz), lze si vybrat podle požadované kvality záznamu. Volba nejvyšší vzorkovací frekvence 192 kHz ovšem omezí počet zaznamenávaných stop na pouhé dvě. Do výčtu základních vlastností TASCAMu patří i přehled nabízených výsledných souborových formátů. Dva naprosto běžné formáty, monofonní a stereofonní zvukový soubor, jsou u tohoto přístroje doplněny o ne zcela obvyklý šestikanálový zvukový soubor, vhodný třeba pro import do některých z videoeditačních programů. Mimochodem, tuto možnost větší profesionální TASCAM HS-P82 zatím postrádá.

Organizace natočeného materiálu je zcela standardní, několikaúrovňová. Do fixní adresářové složky lze vytvářet a ukládat projekty, které obsahují průběžně číslované záběry, každý s příslušným počtem stop čili zvukových souborů. Přehledné menu umožňuje tuto strukturu spravovat, po připojení k počítači je možné s rekordérem pracovat jako s datovým úložištěm.
Obrázek
Podle orientačního posouzení zvukových vlastností rekordéru TASCAM DR-680 se zdá, že vstupní obvody a převodníky nejsou totožné kvality jako u přístrojů vyšší kategorie. Výrobce patrně i na těchto komponentech něco ušetřil, což prozrazuje malý, ale zaznamenatelný šum. Svou úlohu zde sehrává patrně i sluchátkový zesilovač, na němž se šetřilo už u dvoustopého HD-P2. Ocenění si naproti tomu zaslouží koncepce vstupních obvodů s přepínáním mikrofonní a linkové úrovně a s dobře zvolenými hodnotami nominálních úrovní. Problémy s přebuzováním záznamových kanálů už na vstupních obvodech výrobce úspěšně vyřešil.

Z dalšího srovnání s větším rekordérem HS-P82, které zapůsobí snad i výchovně, vyplývá chvályhodný fakt, že malý DR-680 je vybaven mimo jiné možností odebírat z analogových výstupních míst signály z jednotlivých kanálů. Jde sice o výstupy nesymetrické s nominální úrovní -10 dBV, ale přesto umožňují připojení nějakého externího směšovacího zařízení pro přesnější a citlivější mixáž poslechu nebo stereofonního záznamu. Vestavěný virtuální mixér je totiž vhodný jen k orientačnímu poslechu, zaznamenávat takto smíchaný záznam pro další použití prakticky nemá cenu. Mixáž i panorama je necitlivá, skoková a navíc doprovázená digitálními lupanci, takže hodnoty nelze měnit během pořizování smíchaného záznamu. Změna parametrů hlasitosti a panoramy digitální cestou bez lupanců a co nejplynuleji není totiž jednoduchá ani levná, takže v tomto případě je možné výrobce pochopit a trochu i omluvit. Pro vážnou práci je však lépe poohlédnout se po dokonalejším zařízení i za cenu citelného příplatku.

Závěr
Konečně tedy mohu vyřknout závěrečné hodnocení, které v sobě shrnuje uvedené poznatky. Leccos již bylo nepřímo naznačeno. Je jisté, že TASCAM DR-680 míří do domácí a poloprofesionální scény a že pro tento segment trhu byl i výrobcem určen.

Pro jeho koncepci byly nejdůležitější kompaktní rozměry, standardní technické parametry a cena, která je výsledkem kompromisu v konstrukci. Je to rekordér schopný natočit na slušné úrovni šest stop a mix, podle nějž lze vícestopý záznam v počítači sestříhat, ale některé jeho vlastnosti mu zabraňují působit v profesionální sféře při denním nasazení.

Je to přístroj vhodný pro lovce zvuků, muzikanty, experimentátory s prostorovým záznamem zvuku a pro všechny, kteří potřebují mít vícestopý rekordér za cenu více než příznivou a chtějí vstoupit do hájemství vícestopého nahrávání a mixáže. Zajímavou oblastí jeho využití by mohla být třeba i reprodukce současných vícekanálových hudebních kompozic ve spojení s příslušnou surroundovou poslechovou soupravou. Vícestopý rekordér těchto vlastností za velmi příznivou cenu je rozhodně dobrou investicí do začátku.

Aleš Dvořák

Výrobce: TASCAM
Zapůjčil: AudioMaster s.r.o.
PROFIL AUTORA: PhDr. Aleš Dvořák
V oboru zvukové tvorby se pohybuje již více než 30 let. Mimo nutné technické vzdělání se věnoval i mezioborovému studiu umělecko teoretických disciplin na Karlově univerzitě. Pracoval v několika nahrávacích studiích i v divadelním provozu, později založil vlastní pracoviště pro střih a mastering vážné hudby, kde dodnes realizuje hudební projekty pro mnoho tuzemských i zahraničních hudebních vydavatelství. Je vyhledávaným specialistou na natáčení v reálných akustických prostorech, často se věnuje varhanní hudbě a historickým nástrojům. Realizuje i náročné symfonické projekty a rád spolupracuje jako zvukový designer na filmových dokumentech s hudební tematikou. Jeho nahrávky získávají ocenění v předních světových recenzích časopisech (Diapason, Early Music Review, Fanfare, Das Orchester...). Na svém kontě má četnou spolupráci s Českým rozhlasem i významnými hudebními vydavatelstvími a současně působí jako pedagog zvukové tvorby a zvukový režisér na Hudební fakultě AMU v Praze. Jeho odborná činnost je zacílena na umělecko estetické otázky zvukových nahrávek a na recenzní aktivity v oblasti audiotechniky.

Odpovědět