TC Electronic Clarity M Stereo

Odpovědět
ondra.urban
Příspěvky: 84
Registrován: 31 led 2006 09:57

TC Electronic Clarity M Stereo

Příspěvek od ondra.urban »

Hardwarový měřič digitálních úrovní audiosignálu.
20. 7. 2023

Společnost TC Electronic je renomovaným výrobcem digitálních zvukových efektů, signálových procesorů a jiných profesionálních zařízení pro zpracování zvuku. Firma také hrála vedoucí roli ve vývoji mezinárodních norem pro normalizaci hlasitosti. Mezi výsledky jejího výzkumu patří také „radarový“ displej historie hlasitosti. My se na produkt, který toto vše zúročuje a využívá, podíváme v následujícím testu.

Úvodem
V celém odvětví normalizace hlasitosti a vhodných měřících nástrojů existuje nespočet variant produktů, dostupných buď jako plug-in moduly, nebo stále častěji také jako vestavěné prvky mnoha DAW aplikací. Přesto oblast hardwarových měřičů (metrů) má stále svůj praktický smysl. To platí např. v situacích živého vysílání, ale také v případě čistě softwarového zpracování zvuku na počítači, kdy i přes mnoho otevřených oken na monitoru máme stále k dispozici dedikovaný měřič, bez ohledu na konkrétní konfiguraci DAW.

Hardwarový měřič Clarity M výrobce TC Electronic je nabízen ve velmi úhledném a elegantním sedmipalcovém stolním měřiči, navrženém speciálně pro hudební produkci i zvuk pro obraz, a je k dispozici jak ve stereo formátu, tak ve formátu 5.1. Pro náš test byla k dispozici stereofonní varianta. Vyhovuje nejnovějším specifikacím normalizace hlasitosti (ITU BS.1770-4) a všem souvisejícím mezinárodním variantám. Díky možnosti aktualizace jeho firmware přes USB rozhraní lze zajistit aktuálnost v rámci vývoje standardů měření hlasitosti.
Obrázek

Popis
Fyzické rozměry Clarity M jsou 182 x 140 x 25 mm. Konstrukce obsahuje zadní panel s plechovým držákem, který lze odšroubovat a vtipně přemístit tak, aby vytvořil stojan na stůl. Jiný způsob upevnění umožňují také montážní otvory M5 pro uchycení např. držáku na stěnu nebo na mixážní stůl. Napájení zajišťuje dodávaný univerzální zdroj 12V DC 0,5A s vyměnitelnými redukcemi síťového konektoru.

Čelní panel obsahuje kromě sedmipalcového TFT displeje šest funkčních tlačítek, korespondujících s různými funkcemi na displeji, a také rotační enkodér pro plynulou regulaci různých parametrů. Displej není dotykový.

Na zadním panelu je 15pin konektor D-sub pro přiložený break-out kabel, zásuvka TOSLINK pro optický S/PDIF a port micro USB 2.0 typu B. Měřič Clarity M nelze napájet přes toto USB rozhraní, to se místo toho používá pro aktualizace firmwaru, správu souborů (presetů) a pro příjem zvuku přes dedikovaný DAW plug-in (viz dále). Součástí dodávky je vhodný 1m kabel USB a zmíněný break-out kabel D-sub, který je zakončen zástrčkou BNC, zásuvkou Jack 6,3 mm TRS pro dvojitý nožní spínač a zásuvkou Jack 3,5 mm TS pro indikaci peaku (přes relé).
Obrázek

Propojení
Měřič TC Electronic Clarity akceptuje výhradně digitální propojení: buď opticky přes TOSLINK, nebo metalickým propojením přes BNC konektor pro nesymetrický AES signál. Převod na S/PDIF a cinch (RCA) konektor je možný pomocí přibalené redukce. Pro symetrické zapojení AES stereofonního signálu (XLR) je zapotřebí symetrizační transformátor, který je v případě potřeby nutno dokoupit. Měřič Clarity M tak může pracovat zcela samostatně např. ve spojení s digitálním mixážním pultem.

Elegantní řešení se pak nabízí pro uživatele DAW aplikací. K měřiči Clarity je dodáván plug-in modul ve všech běžných formátech (VST, AU a AAX), který je třeba nainstalovat. Po zařazení do výstupní sběrnice DAW pak plug-in vysílá digitální mix do Clarity M k zobrazení úrovní hlasitosti signálu. Plug-in modul nabízí velmi jednoduché rozhraní. Indikuje stav propojení s měřičem Clarity M, nastavení integračního časovače pro sledování přenosu signálu z DAW, resetování při každém novém spuštění přehrávání a možnost pojmenování, které se objeví jako vstupní zdroj na samotném měřiči Clarity M. Integrační časovač lze také ovládat ručně pomocí tlačítek přehrávání/stop a reset.

Funkce
Barevný širokoúhlý TFT displej s rozlišením 800 x 480 pixelů měří zhruba 155 x 90 mm. Grafika je uspořádána do dvou polovin, přičemž levá strana obsahuje buď výše zmíněný radarový měřič hlasitosti TC nebo 1/3 oktávový analyzátor v reálném čase, zatímco pravá strana je vyhrazena pro numerické hodnoty hlasitosti, sloupec špičkové úrovně signálu (True Peak), měřič stereofonní korelace signálu a další doplňkové parametry. Tato část displeje také v případě potřeby zobrazuje různé stránky nabídky systému a knihovny presetů pro různé standardy. Šest softwarových tlačítek a centrální knoflík kodéru pod obrazovkou poskytuje jednoduché uživatelské rozhraní pro přístup ke všem relevantním provozním funkcím, editaci parametrů a konfiguraci systému. Malým zklamáním je fakt, že enkodér nelze stisknout pro potvrzení volby. K tomu je třeba vždy použít vhodné softwarové tlačítko.

Principem radarového grafu je zobrazení momentální hlasitosti v měřítku LUFS, LKFS nebo LU a chová se podobně jako VU metr, přičemž poloha 12 hodin odpovídá nastavitelné cílové hodnotě hlasitosti na vnější kružnici. Vnitřní kruh pak ukazuje aktuální i historickou hodnotu klouzavé nebo krátkodobé hlasitosti, přičemž žluté mezikruží indikuje signály nad cílovou hodnotou a světle zelené mezikruží blíže ke středu kruhu je pro úrovně pod cílovou hodnotou. Kroky úrovně hlasitosti mezi každým z těchto soustředných prstenců jsou nastavitelné, stejně jako doba rotace. Výchozí hodnoty jsou 6 dB a čtyři minuty délky měření.

Červené indikátory v horních dvou rozích se rozsvítí, pokud buď skutečná špičková úroveň, nebo maximální hlasitost překročí své nastavitelné prahové hodnoty, údaje ve spodní části radarového displeje indikují měřítko, dobu otáčení, aktuální výběr předvolby a zda některé jeho parametry byly upraveny.
Obrázek
Přednastavená knihovna aktuálně obsahuje sedm adresářů, každý s pěti presety, které lze s ohledem na vývoj norem měření hlasitosti aktualizovat. Výchozí presety obsahují předvolby pro mezinárodní varianty standardů hlasitosti ATSC/A85 (USA), OP59 (Austrálie), CCTV (Čína), EBU R128 (Evropa) a TR-B32 (Japonsko). Užitečnými variantami jsou také presety pro hudbu a podcasty, případně pro obecný mastering hudby na CD či pro iTunes s cílovou úrovní hlasitosti -12 a -16 LUFS.

V pravé části umístěný sloupcový měřič se skutečnými špičkami má jemné rozlišení s rozsahem od -60 do +3 dBTP. Pod sloupcovým grafem úrovní je měřič fázové korelace mezi kanály L a R.

Až šest konfigurovatelných číselných údajů je umístěno ve středu displeje, přičemž konkrétní parametry lze volit z definovaných formátů zobrazení. Možné údaje pro zobrazení jsou integrovaná hodnota hlasitosti, maximální skutečná špičková úroveň, maximální hlasitost, rozsah hlasitosti (LRA), poměr mezi špičkou a hlasitostí (v dB) a další. Alternativní numerická uspořádání umožňují různé kombinace těchto hodnot, aby se zjednodušilo zobrazení a usnadnilo měření parametrů, které jsou kritické v dané situaci.

Závěr
Mít kvalitní a stále aktivní měřič hlasitosti jak DAW výstupu, tak různých digitálních formátů, je určitě vhodné pro všechny případy live vysílání, ať už pro media, jako je rozhlas, TV či docela obyčejný a stále dostupnější streaming na on-line platformy. Stejně tak při běžné studiové práci najde Clarity M Stereo své uplatnění. Jistě, dostupné plug-in moduly podobného zaměření existují a každý si může vybrat ten svůj. Mít ale jeden kvalitní měřič se rozhodně vyplatí všem, kdo to se studiovým zvukem myslí vážně. Své uplatnění najde tedy nejen ve vysílání, ale také při masteringu, ať už hudebního obsahu, nebo v obecné formě všude tam, kde je třeba dodržet doporučené standardy a mít pohodlný přehled o aktuální hlasitosti signálu ve vizuální formě.

Výrobce: TC Electronic
Zapůjčil: Basys CS s.r.o.

Ondřej Urban
PROFIL AUTORA: MgA. Ing. Ondřej Urban Ph.D.
Vystudoval ČVUT (obor Radiolektronika se zaměřením na elektroakustiku), HAMU (obor Zvuková tvorba) a Konzervatoř Jaroslava Ježka (obor skladba). Od roku 2000 působil nejprve jako externí pedagog oboru Zvuková tvorba na HAMU a jako vědecký pracovník v oboru Hudební akustiky (tamtéž). V současné době je docentem na katedře Hudebního zvuku HAMU a vedoucím Zvukového studia HAMU. Ve své profesi se zabývá zvukovou a hudební režií nahrávek pro CD, film, divadlo, ale i dalších zvukových forem (zvuková koláž, znělka, rozhlasový spot atd.). Je tvůrcem mnoha nahrávek (přes 35 titulů na CD) z oblasti hudby vážné i populární. Ve své vlastní tvorbě se zabývá převážně kompozicí hudby elektronické nebo elektroakustické a to jak autonomní, tak užité. Věnuje se hře a improvizaci na klavír a varhany.

Odpovědět