Příspěvky: 38
Registrován: 29 lis 2014 12:00

United UT Twin87

Příspěvek od Petr Los »

Jedinečný velkomembránový mikrofon poskytující jak moderní, tak vintage sound legendárních dvou inkarnací ceněného mikrofonu U 87.
19. 9. 2022

Každý zvukový mistr by chtěl mít co možná nejvíce mikrofonů, aby je mohl dle uvážení nasadit do nejrůznějších situací jak ve studiu, tak i v terénu. Jednou využít třeba moderní ostřejší zvuk, jindy naopak zvuk kulatější a dřevitější. Univerzální mikrofon však neexistuje. Pokud dáte řeč se zvukovými mistry, určitě vám prozradí, které mikrofony jsou legendární a velice ceněné. Za jednu z významných legend bývají považovány modely mikrofonů U 87 od německé firmy Neumann. Jednotlivé modely se však od sebe lišily konstrukcí, použitými součástkami a snímacími kapslemi, následně pak výsledným zvukem. Navíc cena starších modelů je dnes opravdu velmi vysoká a tyto mikrofony si každý hlídá jako oko v hlavě a málokdy je prodá. Americká firma United Studio Technologies však vytvořila unikátní model mikrofonu UT Twin87, který by svou geniální konstrukcí nového mikrofonu pomohl trochu vyhladit vrásky nás všech, co bychom rádi měli více „osmdesátsedmičkových“ barev za rozumné prostředky.

ObrázekSkutečná realita
Už jsem viděl různé modelingové softwary v plechových krabicích i v počítačích, které měly napodobovat chování některých mikrofonních legend, ať už při nahrávání, či při postprodukci. Mně to ale připadalo jako vytahování králíků z klobouku. Téměř vždy to končilo u nul a jedniček a výsledek byl, slušně řečeno, maličko rozpačitý. Konstruktéři z United Studio Technologies však celou věc uchopili takříkajíc z gruntu do rukou a vytvořili opravdové „dva v jednom“. Ano, čtete správně. V jednom těle mikrofonu se skrývají dva zvukově a konstrukčně zcela odlišné modely slavné U-87čky. Ha, už vidím, jak se někteří z vás tváříte. Tak se na ten náš UT Twin87 podíváme zblízka.

Mikrofon je dlouhý 220 x 55 mm a váží 695 g. Jedná se tedy o pořádné masivní dělo, pod kterým vám bude obyčejný mikrofonní stojan podklesávat. Již při prvním pohledu na mikrofon jsem podvědomě cítil z jeho designu vtipně použité DNA 87čky. Žádné nevkusné pajcování, jak je dnes u některých pofiderních zámořských produkcí zvykem, ale jen lehká inkarnace včetně plastického čtvercového loga postaveného na špičku. Logo je však černé a je v něm nápis „United“. Zhruba jednu třetinu pak tvoří samotný koš s dvojitou kapslí krytý mřížkou (též dvojitou). Ta má za úkol kapsli nejen chránit před hrubým zacházením, ale i zčásti filtrovat nárazy retnic či proudění vzduchu, pokud není použit popfilter. Po obou bocích i na rovném vrchu koše je zpevňovací pásek. Tento je i na vrchní části po obvodu celého koše. Pokud by mikrofon nedej bože spadl, toto rámování by ho mělo ochránit. Mikrofon se od vrchní části lehce kónicky zužuje až k výstupnímu konektoru. Tento je chromovaný a z těla nástroje vystupuje asi o pět milimetrů.

Tělo mikrofonu je matně stříbrné, v odstínu ala champagne. Mikrofon disponuje čtyřmi vnějšími přepínači, z nichž dva jsou vpravo a vlevo vepředu a dva vpravo a vlevo vzadu. Přední levý umožňuje přepínat směrové charakteristiky. K dispozici jsou koule, kardioda a osmička. Předním pravým volíme mezi zvukovým módem Modern nebo Vintage (o tom později). Zadním levým přepínačem můžeme aktivovat High Pass Filter, který je vhodný pro odříznutí nízkofrekvenčních ruchů a zadní pravý přepínač pak slouží jako Pad -10 dB, který aktivujeme například při snímání opravdu velmi hlasitých zvukových zdrojů (např. aparátu el. kytary či žesťových nástrojů).

S mikrofonem UT Twin87 je dodáván též kvalitní kovový odpružený držák i s náhradními gumičkami. Je vyveden v barvě mikrofonu – tj. stříbrné. Kloubový systém, kterým je držák mikrofonu připevněn ke stojanu, mikrofon bezpečně udrží v požadované poloze, jak jsme zjistili během natáčení ve studiu i v terénu. Mikrofon se do držáku šroubuje, což umožňuje i jeho bezpečný závěs košem dolů. Pro některé nahrávací situace je tato pozice dokonce lepší. Výrobce celý set dodává v papírové krabici s pěnovým vnitřkem.

Vskutku ambiciózní replika
Při tvorbě našeho mikrofonu UT Twin87 stála před konstruktéry United Studio Technologies celá hromada složitých problémů. Bylo třeba nejprve oba typy – moderní model U87 i nesmírně ceněný referenční model z konce šedesátých let, který měl sloužit jako mód „Vintage“, nejprve dokonale změřit a dopodrobna zmapovat jeho konstrukci. Podle těchto měření pak konstruktéři dále pokračovali při vývoji dvou zcela nezávislých obvodů, kterými mikrofon disponuje. Ano vážení, slyšíte dobře. Žádné srandovní šidítko v podobě nějakého ořezu či dokonce digitálního pseudoEQ, ale dva skutečné nezávislé obvody sestavené z těch nelepších diskrétních komponentů jako jsou polystyrenové, tantalové součástky, vícevrstvá keramika, kondenzátory WIMA, kovové a uhlíkové rezistory. Právě pro tyto dva odlišné skutečné obvody jsem výše použil název „dva v jednom“.

Co se mikrofonní vložky týče, firma používá vlastní kapsli stylu K87 s dvojitou membránou a dvojitou zadní deskou. Je vyrobena z mosazi a potažena šesti mikronovým japonským mylarovým PET filmem. Membrána je naprášena 24karátovým zlatem. Režim „Vintage“ využívá pro svou činnost klasické phantomové napájení +48 V, zatímco režim „Modern“ potřebuje napájení až 63 voltů, které dodává speciálně navržený zesilovací oscilátorový FET obvod. Při přepínání obou režimů mezi sebou je vhodné tedy chvilku posečkat a vstupní citlivost na pultu stáhnout na minimum. Mikrofon se totiž musí chviličku vyrovnat se změnou napětí mezi oběma obvody.

První, co by vás přímo praštilo do očí, pokud byste odšroubovali tělo mikrofonu, by byl jistě žlutě izolovaný výstupní transformátor UT Twin87 Made in USA. Sound designéři museli prostudovat mnoho výstupních transformátorů, aby se nakonec rozhodli nechat si tento veledůležitý díl vyrobit přímo na zakázku, protože z dostupných modelů jiných firem žádný nevyhovoval jejich přísným požadavkům. Výsledkem je trafo se čtyřnásobkem kovové hmoty oproti starším mikrofonům U-87. Trafo je vyrobeno z velkých niklových laminací.

Když jsem popisoval jednotlivé přepínače na těle mikrofonu, nazval jsem je „vnějšími“. Někomu to možná mohlo připadat zbytečné, ale není tomu tak. Na jednom z plošných spojů uvnitř mikrofonu je totiž umístěn šestipólový mikropřepínač bleděmodré barvy, který slouží k odstranění nežádoucích možných interferencí, které by mohly vzniknout například při používání mikrofonu v rádiu. Přiložený manuál uživatele přesně navede, jak tento RF/EM filtr aktivovat. Na trh je UT Twin87 dodáván s bypassovaným filtrem.

Trochu čísel
Frekvenční rozsah mikrofonu UT Twin87 je 20 Hz - 20 kHz, výstupní impedance pak 27 Ohmů, maximální SPL činí 117dB (bez padu), 127dB (s padem)@0.5% THD, High Pass Filter pracuje na 80 Hz (-12dB), mikrofon disponuje třemi frekvenčními charakteristikami – koule, kardioda, osmička.

UT Twin87 ve studiu
Rozhodl jsem se mikrofon nejprve vyzkoušet ve studiu na mluvené slovo. Dovolil jsem si použít textový úryvek z bible všech zvukařů Praxe zvukové techniky od pana Václava Vlachého. Krátkou ukázku o původu equalizerů jsem namluvil jak v režimu Modern, tak i v režimu Vintage. Jen pro doplnění, jako preamp byl použit UAD 610 Solo a o jemnou kompresi se postaral JoeMeek CS2. Jinak byly oba soubory exportovány bez následné softwarové postprodukce. Zvuk v obou režimech je plný a plastický. Režim „Modern“ disponuje prokresleným zvukem, který má jak teplé basy, tak i neřezavé, příjemné výšky, ale neztrácí přitom na středových frekvencích. Zvuk je v celém spektru krásně čitelný.
Režim „Vintage“ je z podstaty celkově zastřenější a měkčí. Nejedná se však o nějakou legrační equalizační fintičku v podobě nějakého ořezu, ale vlastní obvod dodává zvuk, který je zcela odlišný od předchozího Modern(u).
Jak jsem se již zmiňoval, pokud chcete během nahrávání vyměnit jeden režim za druhý, je lepší (i kvůli vstupnímu zesilovači vašeho záznamového zařízení) stáhnout gain a teprve pak přepnout. Každý z režimů totiž potřebuje pro svůj chod jiné napětí. Vintage disponuje měkkým, trochu zastřenějším soundem. Nicméně i tento sound je velice příjemný pro ucho. Rozhodně bych ho použil pro zpěváka, který má ostřejší a průraznější hlas. Nebudete později riskovat, že nahrávka bude ostrá. Možnost volby mezi průraznějším a měkčím zvukem je opravdu vynikající a dá se s ní velmi dobře pracovat během různých nahrávacích situací. Možná by někdo mohl namítnout, že přece stačí trochu upravit v posprodukci EQ a vyjde to nastejno, ale není tomu tak. Díky dvěma separátním, konstrukčně zcela odlišným obvodům je chování obou inkarnovaných modelů opravdu velmi odlišné v celém zvukovém spektru a je na uživateli, který model pro kterou situaci použije.

Dále jsem se rozhodl použít tento mikrofon pro natáčení rockového songu na zakázku jedné velké firmy. Protože to bude dárek, nic jsme nepodcenili. Autor skladby, kytarista a zpěvák v jedné osobě ve zpěvu střídal dvě polohy – recitav a exponovanější zpěv. Zejména u recitativu zapuštěného do rockové písně je především srozumitelnost a průzračnost tím nejdůležitějším prvkem. Pokud jsou v podkladu ještě rockové zkreslené kytary, je o to těžší dostat mluvené slovo nad kapelu. Vyzkoušel jsem nejprve krátkou ukázku obou režimů a v tomto případě mi více vyhovoval „Modern“. Byl jasnější a recitativ se lépe prosazoval. S mikrofonem nebyly během natáčení sebemenší problémy.
UT Twin87 v exteriéru
Každoročně provádíme na konci prázdnin záznam tří koncertů v rámci mezinárodního festivalu pěveckých sborů a jejich hostů Bohemia Cantat. Jeden ze slavnostních koncertů je vždy věnován duchovní hudbě, ať již pouze vokální, či vokálně-instrumentální. Protože součástí programu byla též zpěvačka a hráčka na lyru, rozhodl jsem se, že kromě dvou standardních prostorových systémů využiji UT Twin87 jako spotovací mikrofon.
Protože lyra – strunný drnkací nástroj i ženský zpěv se pohybují ve vyšší poloze a často jsou ostřejší, volil jsem tentokrát režim „Vintage“, který produkuje jemnější a kulatější zvuk. Záznam byl čistý a jemný, bez zbytečných ostrých špiček (samozřejmě k tomu velkou měrou přispívá i umění interpreta). Jemná lyra v nahrávce nemá tendenci zanikat ani zpěv naopak přehlušovat.

Závěrem
Které menší postprodukční studio si může v dnešní těžké době dovolit ten přepych, vlastnit dva typy konstrukčně odlišných top mikrofonů, které jsou velmi drahé a samozřejmě že vyžadují i drahé příslušenství v podobě předzesilovačů a kompresorů. Jediná mikrofonní cesta pak vyjde možná i na několik set tisíc korun. V mikrofonu UT Twin87 však dostáváte naprosto zaručenou analogovou kvalitu a tento skutečně „dvojitý“ mikrofon se tak může stát hlavním mikrofonem vašeho studia. UT Twin87 je, jak jsem se na vlastní oči i uši přesvědčil, vhodný jak pro natáčení rockové hudby – zpěvu i nástrojů, tak i hudby vážné. A to bratru za necelých dvacet tisíc korun. Co více dodat?

Výrobce: United Studio Technologies
Zapůjčil: Disk Multimedia s.r.o.

Petr Los
PROFIL AUTORA: Petr Los dipl.um.
Navštěvoval Pedagogickou fakultu v Ůstí nad Labem. Zde intenzivně studoval hru na klavír a kompozici. Po revoluci přesedlal na baskytaru a kontrabas a vystudoval Státní konzervatoř v Teplicích, obor Hra na kontrabas. V 90. letech se věnoval tvorbě filmové a scénické hudby. Vytvořil hudbu pro film několikanásobného cyklotrialového mistra světa Josefa Dresslera – Golden Bike a pro mnoho dalších výukových a reklamních filmů a spotů. Jako baskytarista a kontrabasista hrál v kapelách St.Woody a Lingers, se kterou vydal tři alba u společnosti Indies Records. V současnosti vyučuje v ZUŠ Česká Lípa hru na kontrabas, baskytaru a klávesy, příležitostně hostuje v symfonických orchestrech, a spoluprovozuje nahrávací studio WonderLost.