Universal Audio Apollo Twin

Odpovědět
ales.dvorak
Příspěvky: 48
Registrován: 11 úno 2004 14:19

Universal Audio Apollo Twin

Příspěvek od ales.dvorak » 18 čer 2014 11:34

Zvukové rozhraní s efekty v reálném čase.

Situace na trhu zvukových rozhraní je nyní zdánlivě velmi nepřehledná. Zjednodušeně by se dalo říci, že mnoho výrobců nabízí mnoho výrobků. S celou řadou z nich jsme se již na stránkách tohoto časopisu seznámili a konstatovali jsme většinou, že všechny plní svoji úlohu vcelku uspokojivě, samozřejmě v závislosti na svých vlastnostech a v důsledku i ceně. Po mnoha recenzích na zvuková rozhraní, které jsem napsal, mohu zobecnit, že každý z recenzovaných výrobků byl něčím ojedinělý a cílený na jistou skupinu uživatelů, takže jejich výběr a nákup se měl o co opřít, byť elementární funkci - zachytit a digitalizovat zvukový signál - plní v jistém tolerančním poli všechny. Zásadní kvalitativní rozdíl pak spočívá hlavně v tom, je-li rozhraní určeno pro profesionální nebo spotřebitelské (consumer) účely.

Aby na současném přeplněném trhu některý výrobek jak se říká zazářil, musí být jeho odlišnost, popřípadě kvalitativní rozdíl skutečně signifikantní. O takovém produktu renomované firmy Universal Audio si dnes povíme. Představuje se nám stereofonní zvukové rozhraní Universal Audio Apollo Twin.

Základní koncept
Zvukové rozhraní Apollo Twin není jen zařízením pro příjem a digitalizaci zvukového signálu. Jeho význačnou předností, která je staví do zcela jiné kategorie mimo rámec ostatních desktop rozhraní, je to, že slouží současně jako DSP akcelerátor. To je funkce, kterou byly dříve vybaveny jen nejvyšší modely zvukových rozhraní, nebo existovaly jako samostatné akcelerační moduly implementovatelné do počítačů typu tower. Tyto moduly oprávněně vydobyly v minulosti firmě Universal Audio značné renomé. Nyní je tedy tato schopnost k dispozici i uživatelům v menších studiích, kteří jsou zvyklí pracovat systémem „vše na pracovním stole“ (a dlužno dodat, že tímto pracovním stolem bývá často stůl kuchyňský).

Zjednodušeně řečeno, hlavní výhodou DSP akcelerace je to, že taková zvuková rozhraní disponují vlastní výpočetní silou, s jejíž pomocí realizují náročné plug-inové operace, jimiž nezatěžují procesor hostitelského počítače. Příkladem využití této přídavné výpočetní síly je již poměrně dlouho fungující platforma Pro Tools HD, která byla v době, kdy počítače ještě nedosahovaly dnešních parametrů, schopna zpracovávat rozsáhlé mnohastopé projekty s mnoha současně zařazenými efektovými plug-iny. Dnes, kdy počítače tyto výpočetně i zápisově náročné operace pohodlně zvládají, je význam akcelerace ještě v něčem jiném, totiž v možnosti používat efektové plug-iny již během záznamu (Realtime Processing), což dříve nebylo možné. Každý zkušenější pracovník se zvukem totiž ví, že použití efektů (zvláště dynamických) již při záznamu jednotlivých stop má pro vznikající nahrávku mnohé pozitivní důsledky, zejména výrazové na straně interpretace a estetické na straně postprodukce. Nebudu nyní tuto problematiku blíže rozebírat, do tohoto článku to nepatří, důležitý je fakt, že Apollo Twin tuto možnost nabízí. Mimo zvukových kvalit, o nichž ještě bude řeč, je to jeho zásadní odlišující přednost. O tom, že akcelerované efekty lze použít několikerým způsobem, bude řeč na příslušném místě.

Zvukové rozhraní Apollo Twin se dodává ve dvou provedeních, která se liší výkonem. Verze Solo Core je vybavena jedním, verze Dual Core dvěma DSP procesory SHARC. To zajišťuje dostatek výpočetní síly k realizaci mnoha efektů, a to i ve vysokém rozlišení.

Vzhled a provedení
Zvukové rozhraní Apollo Twin je nádherný výrobek. Jeho design sleduje tvarový trend poslední doby pro zařízení používaná na pracovním stole (tzv. desktop). Jako řada podobných výrobků má tvar malého pultíku, jehož velikost je právě taková, aby přístroj zaujal místo na pracovním stole v sousedství klávesnice a monitoru, popřípadě mixážního kontroléru. Uživatelé počítačů Apple zajisté ocení designovou příbuznost s modely Macbook, iMac či monitory Apple, nepředpokládám však, že by to byl záměr výrobce. Apollo Twin je zkrátka střízlivě vkusný předmět a navíc velmi poctivě provedený. Na jeho povrchu nenajdeme zbytečný plastový díl, základní části jsou z masivního kovu, povrchově velmi dobře opracovaného.
Obrázek
Všechna přípojná místa jsou soustředěna na předním a zadním panelu. Jejich rozložení promyšleně vychází z ergonomie práce na pracovním stole, to znamená, že připojení sluchátek a nástrojový vstup se nacházejí na panelu předním (počítá se s častějším připojováním a odpojováním), zatímco vstupní Combo konektory pro mikrofonní a linkový vstup a výstupní TRS konektory jsou na panelu zadním (zde se počítá s trvalým propojením). Na zadním panelu dále najdeme konektor a spínač napájení, optický vstup ADAT a stěžejní terminál - datové rozhraní Thunderbolt.
Obrázek
Všechny ovládací prvky jsou soustředěny na vrchním, lehce skloněném panelu a jejich rozmístění je symetrické. Centrální pozici zaujímá otočný enkodér/tlačítko pro řízení vstupních a výstupních úrovní, dvě tlačítka pro volbu toho, co bude právě ovládáno a řada šesti tlačítek s dedikovanými funkcemi. Těmi se ovládá volba základní citlivosti vstupu (mikrofon, linka, vysokoimpedanční nástrojový vstup), horní propust, fantomové napájení, vstupní útlum, změna fáze a spínač spřažení kanálů.

Tomuto vrchnímu panelu dominuje hlavní a pomocný displej, které zobrazují všechny potřebné údaje a funkční stavy. Displeje jsou přehledné a informace na nich dobře čitelné.

Dedikovaná tlačítka zaslouží zvláštní pozornost. Osobně tento způsob ovládání preferuji před brouzdáním v několikaúrovňovém menu (a důrazně dodávám - pokud menu pro ovládání podobných zařízení pracujících v reálném čase, tak jednoúrovňové). V případě Apolla Twin je na tlačítka soustředěno všechno důležité, co je při provozu nutno ovládat takřka intuitivně. Je jasné, že vnitřní řízení těchto parametrů je softwarové a lze je ovládat rovněž z prostředí podpůrné aplikace, ale možnost po paměti sáhnout na tlačítko je neocenitelná, zvlášť když práce musí postupovat svižně, což je v profesionálním provozu samozřejmé.

Efektové vybavení a obslužný software
Apollo Twin může posloužit celou řadou efektů. Jsou to jednak efekty používané v reálném čase (viz výše), kde je k dispozici řada kompresorů, ekvalizérů a modelů kytarových zesilovačů, jednak je to firemní plug-inový balík Realtime Analog Classic UAD Bundle a v neposlední řadě skupina virtuálních modelů klasických mikrofonních předzesilovačů. Jak známo, pro firmu Universal Audio je charakteristický důraz na „analogový“ zvuk. Proto jsou její plug-inové efekty realizovány jako modely klasických analogových zařízení.

V současné době je analogový zvuk na pozadí digitálního světa velmi moderní a někdy i módní, z čehož někteří výrobci těží. To však naprosto není případ firmy Universal Audio. Jejich zájem o autentický analogový zvuk je dlouholetý a naprosto seriózní. Na tomto základě byla tato firma od začátku koncipována a rozvíjena. Ukazuje se, a to nejen na příkladu Universal Audio, ale i jiných výrobců, že nastupující koncepce, tedy analogový zvuk s digitálním (tedy exaktním a replikovatelným) ovládáním, určuje trend vývoje audiotechniky.
Obrázek
Jak již bylo naznačeno, bohatou efektovou výbavu rozhraní Apollo Twin lze používat několikerým způsobem. Základní použití je zcela konvenční, tedy v rámci aktivní aplikace DAW. Tam se uplatní fundamentální balík plug-inů Realtime Analog Classic Bundle. Další efekty lze použít v reálném čase v prostředí obslužného softwaru, který je vlastně virtuálním mixerem, dokonalejším než v případě jiných rozhraní. Efekty lze zařadit do každého analogového i digitálního vstupu. Tento mód je zásadní i pro další oblast použití rozhraní Apollo, kterou je funkce samostatného (standalone) virtuálního mixeru bez aktivní aplikace DAW. Připojený počítač slouží v tomto případě pouze jako řídicí jednotka prostřednictvím obslužného softwaru. Tento virtuální mixer, který je s nadsázkou řečeno mozkem každého zvukového rozhraní, je zde velmi intuitivně navržen a téměř detailně připomíná klasický mixážní stůl. Umožňuje routing vstupních a výstupních kanálů a monitoring s použitím efektů v reálném čase a je vybaven dvěma pomocnými sběrnicemi (AUX) pro bezlatenční monitoring. Samozřejmostí je ovládání všech hardwarových funkcí rozhraní. Přestože je prostředí tohoto virtuálního mixu intuitivní, bezpečné zvládnutí ovládání všech jeho možností vyžaduje podrobnější studium manuálu, stejně tak je nutné se ponořit do studia návodu k jednotlivým plug-inům. Jejich výčet a komentář k nim by přesáhl rozsah tohoto článku. Uvedu jen, že se jedná o modely klasických hardwarových zařízení, přičemž některá z nich jsou skutečně unikátní. Nemám teď na mysli plejádu legendárních ekvalizérů a kompresorů, ale především nádhernou simulaci vlivu magnetického pásu na zvukový signál. Tento model je řešen jako virtuální analogový magnetofon Ampex. Jeho ovlání jde až do takových detailů, jakými jsou nastavení parametrů záznamových a snímacích zesilovačů i předmagnetizace. Účinek je famózní.
Obrázek
Obrázek
Přenos dat do hostitelské pracovní stanice je velmi náročný, protože rozhraní Apollo Twin je proponováno pro práci ve vysokém rozlišení až 192 kHz. Proto musí být přenos dat naprosto spolehlivý, aby nedocházelo k výpadkům ani při vícestopém záznamu. Proto byl pro přenos dat zvolen nový protokol Thunderbolt, který rychlostí přenosu a šířkou přenosového kanálu tyto náročné požadavky splňuje (a překračuje). Omezení však spočívá v tom, že rozhraním Thunderbolt jsou vybaveny jen nové počítače.

Kompatibilita
Zvukové rozhraní Apollo Twin je navrženo pro spolupráci s počítači Apple Mac a operačním systémem Mac OS 10.8 nebo 10.9. Plug-iny jsou kompatibilní s formáty VST, Audio Units, RTAS a AAX 64.

Uvedení do provozu při testování proběhlo bez problémů a základní funkce byly ihned připraveny k použití. K detailní práci se systémem je však nutné si manuály opravdu pročíst, jinak není možné využít toto velmi zdařilé zvukové rozhraní v úplnosti a ocenit i vynikající zvukové vlastnosti, které dojdou ocenění především v náročné hudební výrobě.

Závěr
Zvukové rozhraní Apollo Twin firmy Universal Audio je výrobkem velmi zdařilým, který posouvá hranice práce s kompaktním zařízením v domácím prostředí opět o něco dále a dává pracovníkům se zvukem do rukou velmi rozsáhlé možnosti. Vzhledem k jeho vlastnostem jde však o zařízení zcela profesionální, které se výborně uplatní na menších postprodukčních pracovištích (zvukové i obrazové střižny apod.). V domácím i profesionálním prostředí bude při rozhodování o koupi tohoto zařízení hrát roli i neobyčejně příznivý poměr ceny a výkonu.

Aleš Dvořák

Výrobce: Universal Audio
Zapůjčil: Disk Multimedia s.r.o.
PROFIL AUTORA: PhDr. Aleš Dvořák
V oboru zvukové tvorby se pohybuje již více než 30 let. Mimo nutné technické vzdělání se věnoval i mezioborovému studiu umělecko teoretických disciplin na Karlově univerzitě. Pracoval v několika nahrávacích studiích i v divadelním provozu, později založil vlastní pracoviště pro střih a mastering vážné hudby, kde dodnes realizuje hudební projekty pro mnoho tuzemských i zahraničních hudebních vydavatelství. Je vyhledávaným specialistou na natáčení v reálných akustických prostorech, často se věnuje varhanní hudbě a historickým nástrojům. Realizuje i náročné symfonické projekty a rád spolupracuje jako zvukový designer na filmových dokumentech s hudební tematikou. Jeho nahrávky získávají ocenění v předních světových recenzích časopisech (Diapason, Early Music Review, Fanfare, Das Orchester...). Na svém kontě má četnou spolupráci s Českým rozhlasem i významnými hudebními vydavatelstvími a současně působí jako pedagog zvukové tvorby a zvukový režisér na Hudební fakultě AMU v Praze. Jeho odborná činnost je zacílena na umělecko estetické otázky zvukových nahrávek a na recenzní aktivity v oblasti audiotechniky.

Odpovědět