Thunderbolt 3 audio rozhraní.
27. 4. 2018
Pokud jste slyšeli o společnosti Universal Audio, která byla znovu založená v roce 1999, pak nejspíš víte, že se jejich produktové portfolio zaměřuje hlavně na digitální zařízení oplývající sadou analogově znějících plug-inů. Pokud vám přijde divné, že v dnešní digitální době se ještě někdo zabývá „prastarým“ analogem, tak věřte, že v oblasti zvuku je toto téma hojně diskutované a nevypadá to, že by se analog, i když digitálně vytvořený, nějak vytrácel. Firma Universal Audio si je tím, zdá se, jistá a produktovou řadu rozšířila o zařízení Arrow.
Zařízení dostanete v pěkné krabičce, ale s velmi skromným obsahem. Součástí je pouze karton s návodem pro připojení a nic víc, dokonce ani kabel. Samotné Arrow se po designové stránce hodně povedlo. Měří pouze 180 x 121 x 25 mm, respektive 47 mm, jelikož má zkosený tvar připomínající mixážní pult, a váží něco málo přes šest set gramů. Horní straně vévodí velké otočné tlačítko a displej. Zbytek ovládání zajišťuje osm menších tlačítek, umístěných taktéž na horní straně.
Konektory
Pětice konektorů, umístěných na zadní straně, čítá dva kombinované vstupní konektory TRS/XLR, dva výstupní konektory TRS a USB - C konektor s logem blesku, značící přítomnost Thunderboltu 3. Pětici konektoru ještě doplňuje dvojice umístěná na přední straně. Jedná se o TRS nástrojový vstup a sluchátkový výstup v provedení 6,3mm TRS konektoru.
Thunderbolt již delší dobu není jen výsadou počítačů Apple, ale rozmáhá se i u přístrojů běžících na operačním systému Windows. Thunderbolt 3 není výjimkou, a tak jsem chtěl funkčnost testovat právě na systému od Microsoftu. Jak už bylo zmíněno, kabel v dodávaném příslušenství nenajdete, takže jsem si musel vystačit s tím, co používám k telefonu. Po připojení mne pouze čekala hláška o kompatibilitě Thunderboltu 3 a nic víc se nestalo. Po hodinách strávených nad tím, čím by to mohlo být, jsem si vypůjčil MacBook a bohužel i tam se zobrazila pouze hláška, ať připojím zařízení k portu Thunderbolt 3. Nefungoval ani Apple kabel dodávaný s MacBookem, a tak jsem si vypůjčil Apple Thunderbolt 3 kabel. Ten naštěstí zafungoval a zařízení se za zvuků cvakání relátek rozsvítilo. Hned po nainstalování softwaru, dostupného na stránkách výrobce, si Arrow vyžádalo aktualizaci firmwaru. Ta proběhla v pořádku a vše bylo připraveno k použití.
V aplikaci Console můžete ovládat směrování vstupů a výstupů, jednotlivé hlasitosti a přiřazovat jednotlivým kanálům plug-iny, které jsou součástí softwarového balíčku. Ty jsou díky integrovanému DSP procesoru v samotném zařízení zpracovávány v reálném čase (výrobce uvádí méně než 2 ms) a nezatěžují tolik počítač. K dispozici máte také systém Unison. Jedná se o systém integrovaný přímo do předzesilovače tak, aby mohl věrně napodobit právě analogový zvuk, opět v reálném čase. Plug-iny jsou samozřejmě kompatibilní s VST, RTAS a AAX 64, ale je nutné dodat, že jejich zpracování již závisí na DAW a jeho nastavení bufferu.
Součástí Arrow je standardně nárok na balík plně funkčních plug-inů Realtime Analog Classic Bundle, obsahující celkem 14 plně funkčních UAD-2 plug-inů – uživatel je získá po registraci Arrow do svého účtu na uaudio.com. Tyto plug-iny budou fungovat bez jakéhokoli časového omezení. Současně má ale každý uživatel také možnost vyzkoušet si na 14 dní jakýkoli další plug-in z nabídky Universal Audio, přičemž lhůta 14 dní se počítá až od okamžiku, kdy se tento plug-in rozhodne vyzkoušet a tzv. si jej autorizuje, tedy nikoli od okamžiku registrace Arrow.
Ovládaní
Arrow jo možné ovládat jak z aplikace Console, tak pomocí tlačítek, a to ve dvou režimech. Ty se přepínají tlačítkem Preamp.
V režimu Preamp slouží hlavní otočné tlačítko k ovládání hlasitosti a výběru jednotlivých vstupů. Tlačítkem Input se volí linkový či mikrofonní vstup a pro zvolení nástrojového vstupu je třeba připojit konektor (zařízení automaticky změní kanál jedna na nástrojový vstup s vysokou impedancí). Tlačítkem Filter se zapne filtr typu horní propust (od 75 Hz), Pad utlumí vstupní signál o 20 dB a Polarity otočí polaritu (fázi) signálu. Nechybí také tlačítko +48 pro zapnutí phantomového napájení a tlačítko Link pro sloučení ovládání obou kanálů.
V režimu Monitor slouží otočné tlačítko k ovládání hlasitosti výstupů, respektive k úplnému ztlumení výstupů při jeho zmáčknutí. Veškeré zapnuté/vypnuté prvky jsou hezky a přehledně zobrazeny na displeji, včetně indikace hladiny hlasitosti a dosažení přebuzení signálu. Příjemně také působí LED diody kolem otočného tlačítka, které ho při zesilování obíhají a v případě zapnuté funkce Mute mění barvu ze zelené na červenou.
Zvukové podání Arrow je na špičkové úrovni. Kvalitní předzesilovače ve spojení s odladěnými plug-iny a nahráváním v rozlišení 24 bit se vzorkovací frekvencí až 192 kHz vám umožní dosáhnout přesně takového zvuku, jaký byste chtěli. Bohužel i přes tři přítomné vstupy, je možné současně nahrávat pouze ze dvou, a i když se mi líbí myšlenka vedení napájení i dat po jednom kabelu, použití Thunderboltu 3 je značně limitující, alespoň v dnešní době.
Závěr
Zařízení Arrow splňuje všechny požadavky pro kvalitní nahrávání a přidává navíc analogově znějící efekty zpracované v reálném čase pro ještě „lepší“ zvuk. Samotný koncept se mi zamlouvá, není třeba externího napájení a přesto, že Thunderbolt 3 sběrnici najdeme zatím pouze ve vyšších třídách počítačů, jedná se o konektivitu, která v budoucnu nenarazí na limity datové propustnosti.
Zvukovou kartu pořídíte za cenu dvanáct a půl tisíce, ale je třeba k tomu ještě přičíst ne zrovna levný Thunderbolt 3 kabel, takže konečná cenovka bude spíše atakovat čtrnáctitisícovou hranici. Za zařízení schopné nahrávat pouze dvě stopy současně je to částka vysoká, ale jedná se kvalitní zařízení, které navíc nebude mít do budoucna problémy s konektivitou.
Výrobce: Universal Audio
Zapůjčil: Disk Multimedia s.r.o.
Filip Švihálek
PROFIL AUTORA: Filip Švihálek
Aktuálně studentem 1. ročníku navazujícího magisterského programu Audio inženýrství na fakultě Elektrotechniky a komunikačních technologií VUT Brno. Obor kombinující technické i umělecké vzdělání díky spolupráci s JAMU byl klíčem do světa zvuku a všeho, co se ho týká. Předměty a kontakty z fakult mu umožnily spolupráci na několika projektech, díky kterým dnes nahrává jak absolventské koncerty, tak menší orchestry, například Sokola Brno. Mimo jiné také provádí montáž a konfiguraci IP reproduktorů. Ve volném čase se věnuje multimediální kompozici a sledování technických novinek, hlavně ze světa zvuku.