Universal Audio SC-1

Odpovědět
Petr Los
Příspěvky: 39
Registrován: 29 lis 2014 12:00

Universal Audio SC-1

Příspěvek od Petr Los »

Kondenzátorový mikrofon s kardioidní jednopalcovou kapslí a modelingovým softwarem.
9. 9. 2024

Americká firma Universal Audio zaujímá ve studiovém světě hodně vysokou pomyslnou příčku kvality. Na jedné straně je tato firma proslulá svými ryze analogovými procesory, na straně druhé naopak vynikajícícími digitálními emulacemi všemožných legendárních analogových mašin.

ObrázekMikrofon z oceli, mědi a chromu
Mikrofon SC-1 je již na první pohled designově velmi pěkný. Jeho délka činí 162 mm, průměř v nejširším místě 52 mm a váha 363 g. Celý mikrofon (kromě síťky koše) je vyveden v barvě matné slonové kosti. Jen dvojitá ochranná kovová síťka je matně černá, čímž je dosaženo pěkného kontrastu. Zhruba ve středu těla mikrofonu je umístěno elegantní stříbrnočerné plastické logo firmy Universal Audio. Mikrofon disponuje jednopalcovou kardioidní vložkou. Chromovaný XLR výstup se nachází standardně na spodní straně mikrofonu. Dvojitá kovová mřížka kryjící mikrofonní kapsli je velmi pevná a z boků a vrchu ještě krytá kovovým rámečkem, který je součástí mikrofonního těla. I přes svou subtilnost působí mikrofon velice pevným a spolehlivým dojmem.

Mikrofon samotný je dodáván ve fešném, zvenčí zpevněném a uvnitř vypolstrovaném pouzdře na zip. Uvnitř se nachází kromě samotného mikrofonu i jednoduchý kloubový držák s výměnnou redukcí. Odpružený držák výrobce bohužel k tomuto mikrofonu nedodává.

Technické údaje
Typ mikrofonu: kondenzátor, směrová charakteristka: kardioida, frekvenční rozsah: 20 Hz – 20 kHz, citlivost: -39 dB (0 dB = 1V/Pa @ 1 kHz), výstupní impedance: 200 ohmů, doporučené phantomové napájení: 48 V DC, vlastní šum: 12 dB, maximální SPL: 145 dB (1% T.H.D. @ 1 kHz).

Mikrofony z nul a jedniček
Dnešní recenze však nebude jenom o mikrofonu. K SC-1 totiž nerozlučně patří plug-in s názvem Hemisphere, což v překladu poněkud zmateně znamená „polokoule“. Právě s tímto plug-inem tvoří mikrofon velmi silnou dvojku. Proč si výrobce vybral právě tento název, můžeme jen hádat. Zda měl na mysli kardioidní charakteristiku, či zda název odvodil od anatomie lidské hlavy, těžko říci. Plug-in je však zde, tak se na něj podíváme.

Ve plug-inu můžeme spatřit ve středu okna jako hlavní dominantu mikrofon, který budeme chtít emulovat. Laicky řečeno, vybereme jeden z osmi modelů legendárních mikrofonů, jehož zvuk budeme chtít do nahrávky použít. Musíme se však přesvědčit, zda v levém dolním okraji máme zvolený správný zdrojový fyzický mikrofon, kterým jsme part točili. V našem případě se tedy jedná o výše popsaný SC-1. Napravo pak máme výstupní hlasitost Output.

Na spodní liště pod obrázkem jsou celkem tři virtuální otočné potenciometry a dva kolébkové přepínače. Ten zcela nalevo přepíná fázi 0/180, ten napravo pak vypíná celý efekt.

Levý otočný potenciometr FILTER funguje jako třístupňový Hipass filter (60 Hz, 100 Hz, 200 Hz), prostřední potenciometr simuluje vzdálenost akustického zdroje od mikrofonu – PROXIMITY. Čím blíže je zpěvák k mikrofonu, tím basovější je výsledný zvuk nahrávky. Operační hodnota je +/- 100. Třetím potencimetrem AXIS je osa, kterou míří zaznamenávaný zdroj na mikrofon (0 stupňů, 90 stupňů, 180 stupňů). V podstatě jako kdyby zpěvák obcházel mikrofon dokola.
ObrázekObrázek

Vzkříšené legendy
No a emulaci kterýchže mikrofonů nám to výrobce nabídl? Začínáme velkou legendou AKG C 12, kterou si pro svá alba vybrali takové legendy jako Michel Jackson nebo Stevie Wonder. Není mnoho mikrofonů, co se mohou pyšnit přízviskem „referenční mikrofon“. Jinými slovy, co do něj pustíte, to z něj na druhé straně vyleze nezměněno. Tímto titulem se může pochlubit rakouský mikrofon AKG 414. Je to jeden z nejlepších „all around“ mikrofonů, jaký byl kdy vyroben.

Dalším modelovaným mikrofonem je Neumann U47, který produkuje skvostný zvuk zejména při natáčení klavíru, zpěvu či akustické kytary. Členem z proslulé rodiny Neumannů je i U67, který byl použit pro natočení vokálů songu Hey Jude, či na vokály alba Nirvany – Nevermind. Když mluvíme o Neumannech, byl by přímo smrtelný hřích, pokud by mezi emulacemi chyběl mikrofonní „Svatý grál“ v podobě U87. Tento mikrofon se se svým lehce středovým zvukem stal studiovou legendou 70. a 80. let. Posledním z rodu Neumannů je TLM 103, oblíbený kondenzátorový mikrofon s pevným zvukem vhodným zejména pro natáčení akustických kytar a rockových vokálů.
Obrázek
Telefunken ELA M 251 je dalším mikrofonem z řady světových legend. Jeho hladký a transparentní zvuk je vyhledávaný pěveckými profesionály po celém světě. Jméno Celine Dion asi netřeba představovat.

Poslední emulaci, kterou nám Universal Audio nabízí, je Sony 800. Univerzální mikrofon s hedvábným zvukem si oblíbila spousta světových umělců mj. Lady Gaga, Eminem a další.

Instalujeme, nahráváme, emulujeme
Když jsem rozbalil pouzdro a zjistil, že se uvnitř nachází normální mikrofon se zcela normálním XLR výstupem, a že od mikrofonu nevedou žádné speciální dráty a nejsou potřeba další přístroje, započal jsem testování mikrofonu dle mého názoru nejúčinnější metodou, tj. nahráváním mluveného slova ve studiovém prostředí. Na mluveném slovu nejlépe poznáš všechny jemné nuance, jak mi jednou říkal jeden pan docent hudební katedry, kterému prošly rukama snad všechny slavné mikrofony.

Rozhodl jsem se, že abych mohl naplno využít potenciál mikrofonu CS-1 a plug-inu Hemisphere, budu nahrávat do počítače, což normálně nedělám. K tomuto nahrávání jsem použil audiokartu Focusrite Scarlett 2. Za multitrack mi tentokrát posloužil software Logic Pro X. Abych si text nemusel vymýšlet, použil jsem úryvek z knihy Daniela Forró – Domácí nahrávací studio.
Obrázek
Mikrofon byl zapojen přímo do karty a v cestě nestálo žádné jiné zařízení. Chtěl jsem slyšet samotný zvuk mikrofonu. V první ukázce je krásně slyšet čistý zvuk mikrofonu CS-1.
Je velice příjený a vyrovnaný. Žádné frekvence nevyčnívají, ani se naopak neztrácí. Právě tato vyrovnanost je velmi důležitá pro spojení s plug-inem Hemisphere. Pokud by zvuk samotného mikrofonu byl frekvenčně příliš exponovaný, asi by se to projevilo jako problém pro další emulaci mikrofonních modelů.

Co se týká instalace samotné, je to velmi jednoduché. Navštívíte web uaudio.com/mics/hemisphere (URL je uvedena na černé tištěné kartičce v boční kapse futrálu na mikrofon). Výrobce vás pak přímo navede na stažení aplikace UA Connect a během pár kliků si můžete bezplatně aktivovat celkem osm skvělých plug-inů UAD: kompresory LA-2A Collection (3x), lampové equalizery Pultec EQ Collection (3x), emulaci magnetofonového pásu Oxide Tape Recorder, lampový Century Tube Channel Strip, Pure Plate Reverb, Galaxy Tape Echo a synthesizer PolyMAX. Tyto plug-iny jsou součástí koupě mikrofonu CS-1.

V druhé ukázce jsem mezi mikrofon a audiokartu vložil mikrofonní lampový preamp 610/Solo taktéž od Universal Audio tak, jak se to má ve správném studiu dělat. Sami můžete posoudit, jak preamp výsledný zvuk nakopl. Sound je náhle velice plný, uhlazený a tlačí. Já osobně bez použití různých typů preampů nenatáčím. Někdo to řeší v postprodukci, ale není nad analogovou opravdovost.
Po pořízení tohoto záznamu jsem si teprve začal pohrávat s emulacemi mikrofonů. Zkoušel jsem jeden model za druhým a poslouchal jemné barevné nuance jednotlivých modelů. Pokud si někdo myslí, že mezi modely budou změny velmi výrazné, mýlí se. Zpočátku jsem byl až překvapen jemností těchto odstínů. Barvu jednotlivých modelů, které se mi dostaly do rukou, jsem dokonce v emulacích i poznával. Například onen charakteristický středovější zvuk U47 a U87, plný zvuk TLM103 (tato emulace se mi opravdu moc líbila). Nadšený jsem byl též z Telefunkenu ELA M 251 a samozřejmě AKG 414, oba pro jejich hladký a měkký sound.

Ve třetí ukázce si máte možnost poslechnout emulaci AKG 414. Nastavil jsem bližší proximity efekt, aby byl zvuk plnější. Důležitý je však barevný odstín samotného mikrofonu. Sice preamp zůstal ve hře, ale emulace dodala barevný odstín.
Poslední ukázka je pak fyzický AKG 414. Na první poslech je slyšet rozdíl zejména v hladkosti a větší přítomnosti vyšších středů u emulace. Mikrofonní originál je přeci jen zvukově více otevřený a uhlazenější. Inu, právě proto nese přízvisko „referenční“. Nicméně jeho emulaci i tak považuji za velice zdařilou.
Závěrem
Musím říci, že se jedná o kvalitní výrobek legendární americké firmy. Mikrofon sám o sobě disponuje výtečným zvukem, má navíc velmi vysoké SPL. Velice dobře se s ním natáčí hlasité zdroje, jako jsou žesťové nástroje, bicí a percussion a kytarové aparáty. Výrobce kromě plug-inu Hemisphere dodává další softwarové emulace skutečných hardwarových equalizerů, kompresorů a preampů.

Skvělé je, že pokud natočíte více tracků CS-1kou, můžete klidně emulovat všechny výše vyjmenované mikrofony v jednom sessionu naráz, bez výrazného propadu CPU.

Výrobce: Universal Audio
Zapůjčil: Disk Multimedia s.r.o.

Petr Los
PROFIL AUTORA: Petr Los dipl.um.
Navštěvoval Pedagogickou fakultu v Ůstí nad Labem. Zde intenzivně studoval hru na klavír a kompozici. Po revoluci přesedlal na baskytaru a kontrabas a vystudoval Státní konzervatoř v Teplicích, obor Hra na kontrabas. V 90. letech se věnoval tvorbě filmové a scénické hudby. Vytvořil hudbu pro film několikanásobného cyklotrialového mistra světa Josefa Dresslera – Golden Bike a pro mnoho dalších výukových a reklamních filmů a spotů. Jako baskytarista a kontrabasista hrál v kapelách St.Woody a Lingers, se kterou vydal tři alba u společnosti Indies Records. V současnosti vyučuje v ZUŠ Česká Lípa hru na kontrabas, baskytaru a klávesy, příležitostně hostuje v symfonických orchestrech, a spoluprovozuje nahrávací studio WonderLost.

Odpovědět