Vanguard V4 a V1

Odpovědět
Petr Los
Příspěvky: 42
Registrován: 29 lis 2014 12:00

Vanguard V4 a V1

Příspěvek od Petr Los »

Mikrofony ze slunné Kalifornie pro všední den i svátek.
20. 2. 2019

Každý pódiový či studiový zvukový mistr dobře ví, že mikrofonů není „nikdy dost“. Může přijít situace, kdy se mikrofon s velmi specifickým, možná i trochu podivným zvukem do projektu hodí, protože v něm může vytvořit zajímavý zvukový formant. O mikrofonech americké firmy Vanguard se však v žádném případě nedá říci, že by byly „podivné“. Asi těžko by si je totiž vybraly veličiny typu Taylor Swift, Robert Plant či Herbie Hancock pro svou hudbu. Pojďte se dnes se mou podívat na dva, již na první pohled designově skvostné mikrofony této firmy...

V4 - studiový kondenzátorový mikrofon, aneb je libo skleničku Pinot Noir?
Toto není žádná výzva k večernímu popíjení ušlechtilého moku, ale jakýsi oslí můstek k navození popisu našeho mikrofonu. Totiž první, co určitě upoutá vaši pozornost, je zvláštní barva mikrofonu. Viděl jsem mikrofony v různých barvách: černé, modré, stříbrné, žluté, á la champagne, ale ještě jsem neviděl mikrofon s oficiálním barevným označením Pinot Noir. Tmavě červené barva téměř fialového odstínu dává mikrofonu zvláštní eleganci.

Mikrofon má velikost 184 mm, jeho válcovité tělo je vyrobeno v kombinaci mosazi, zinku, oceli a hliníku, a má tloušťku 46 mm. Vrchní část mikrofonu tvoří koš, kryjící dvojitou, 1,34“ (34 mm) zlatem napařovanou, 3 μm silnou mylární kapsli. Koš je tvořen klasickým rámem a kapsli kryje jednoduchá, ale na stisk velmi pevná drátěná mřížka (zřejmě chromovaná ocel stejně jako zbytek koše). Pod okrajem koše se nachází jak zepředu, tak i zezadu malý třípolohový přepínač. Ten na přední straně slouží k volbě směrové charakteristiky. Náš V4 totiž disponuje (zleva) kulovou, osmičkovou a kardioidní charakteristikou. Pod tímto přepínačem je umístěno plastické logo Vanguardu – písmemo V v okřídleném kole s červeným středem. Za logo by se nemusel stydět ani výrobce retro motorek. Přepínač na zadní části mikrofonu slouží k volbě buď Hi-Pass/RollOff filteru s prahem nastaveným na 120 Hz, nebo k aktivaci útlumu -10 dB, dobře využitelného při snímání velmi hlasitého zdroje (bicí, kytarový aparát, žestě atd).
Obrázek
In memoriam Marthy Barry Druckman
Neodolal jsem a mikrofon rozšrouboval. Vykoukla na mě velice precizně provedená elektronika. Již samo použití vynikajících kondenzátorů značek Wima a Nichicon bylo pro mě známkou, že nás vyrobce ohledně kvality svého produktu nelakuje. Mikrofony jsou finálně montovány ve slunné Kalifornii a každý kus je podroben přísnému testování. Kryogenní zpracování osazených plošných spojů ještě více zlepšuje trvanlivost mikrofonu. Dojal mě maličký nápis na plošňáku uvnitř mikrofonu: „In memoriam Marthy Barry Druckman“, což byl úspěšný prodejní manažer a muzikant, který pracoval pro Brauner, SPL či Focusrite. Ne každá firma na své dlouholeté zasloužilé pracovníky okamžitě zapomíná. Každý mikrofon od Vanguardu má pětiletou záruku.

Mikrofon disponuje frekvenčním rozsahem 20 Hz - 20 kHz, maximální SPL tlak je 135 dB (145 dB při použití padu), zkreslení 0,5% THD @ 1000 Hz, výstupní impedance 200 Ω, elektronická konstrukce je Solid-State a mikrofon váží 500 g. K mikrofonu je dodáván spolehlivý masivní celokovový protiotřesový držák, který jak ve studiu, tak i v terénu bezproblémově plnil svou funkci. Celý set (mikrofon + držák) je uložen aluminiovém kufříku. Samotný mikrofon je potom ještě umístěn do polstrovaného dřevěného boxu z borovice (box opravdu voní dřevem).
Obrázek
Obrázek
V terénu i ve studiu
Měl jsem to předvánoční štěstí, že mi mikrofony přistály doma chvíli před natáčením CD orchestru a dětského pěveckého sboru. Natáčet se měla generálka na koncert Vánoční koledové mše Antonína Hradila. Už jsem měl kdysi tu čest toto dílo točit, takže jsem věděl, do čeho jdu. Třebaže jsou tam čtyři pěvecká sóla – soprán, alt, tenor bas, měl jsem hned jasno, že pro každou dvojici bude použita jedna V4. Ihned jsem si všiml, že zvuk V4 je vyrovnaný, nemá tendenci nadměrně zvýrazňovat sykavky u ženských hlasů, jako je tomu někdy u jiných mikrofonů. Nejprve jsem byl rozhodnut využít osmičkové charakteristiky, ale po pár testech jsem nakonec volil kardioidu, která sbírala čelně oba hlasy bez problémů. Mikrofon má jemný a vyrovnaný zvuk, který však v celkovém mixu neztrácí drobné detaily.
O schopnosti přenášet detaily bez zbytečného zvýrazňování frekvencí jsem se následně přesvědčil i v nahrávacím studiu. Točil jsem akustickou kytaru a violu. Byl jsem rozhodnut, že při příliš ostrém záznamu violy nahradím V4 aktivním páskovým mikrofonem, který na sólové smyčce hojně používám. Ale nakonec k tomu nedošlo. Stačilo pomocí lampového equalizeru EQP-1 trochu vyříznout 5 kHz a bylo to.
Obrázek
K záznamu akustické kytary jsem použil V4 jako hlavní středový mikrofon a dvě V1 jako ORTF s kardioidní charakteristikou pro lepší prostorový vjem nástroje (viz ukázka). Zvuk byl plný, ale přitom jiskřivý a měkký. Musím říci, že jak krásným designem a velmi příjemným a vyrovnaným zvukem včetně perfektního pavouku, tak i příznivou cenou, mě mikrofon V4 velice zaujal, protože mikrofonů není „nikdy dost“, jak pravil zvukový klasik.
V1 – tužkový nástrojový mikrofon se čtyřmi výměnnými kapslemi
Zcela ve stejném duchu detailně kvalitního provedení V4, barvy a použitých materiálů se mi už na první pohled jevil další testovaný mikrofon, a to tentokráte nástrojová tužka V1. Tento mikrofon je uložen v poměrně velké dřevěné polstrované etuji z borového dřeva. Uvnitř etuje nalezne uživatel v první řadě kondenzátorový mikrofonní preamp, na který je možné našroubovat jednu ze čtyř mikrofonních vložek s odlišnou prostorovou charakteristikou. Co do výběru je zde k dispozici: kulová vložka, širokokardioidní vložka, kardioidní vložka a hyperkardioidní vložka. Tento potenciál umožňuje zvukaři široké pole působnosti během zvučení. Pomocí těchto vložek lze mikrofon využít jak při natáčení v terénu, tak i ve studiu. Mikrofony mohou být použity například jako součást prostorového snímání, ať už v A/B či ORTF systému, nebo jako spotovací (přibližovací) mikrofony. Ve studiu lze tyto mikrofony využít pro snímání konkrétních nástrojů či například jako součást techniky M/S, která při dobrém dekódování vykazuje velice přesvědčivý stereoobraz.
Obrázek
Kromě preampu a mikrofonních vložek se nachází uvnitř setu ještě odpružený celokovový držák. Mikrofon se zasouvá mezi jeho dvě ramena, na kterých jsou křížem navlečeny kumičky. Tyto pak mikrofon pevně drží, ale zároveň mu umožňují měkký pohyb, pokud by došlo k otřesu stojanu samotného.

Frekvenční rozsah tohoto kondenzátorového mikrofonu je 20 Hz – 20 kHz, velikost kapslí je 0,87″/22 mm a velikost membrány 0,78″/16 mm, tloušťka membrány činí 4 µm, výstupní impedance je 200 Ω, mikrofon zvládá maximální SPL tlak 136 dBA, zkreslení je 0,5% THD @ 1000 Hz, mikrofon má délku 133 mm, průměr 22 mm, hmotnost s kapslí je 130 g.

Bez tužky ani ránu
Mikrofon V1 jsem použil též při natáčení vánoční mše na pozici ORTF. Jejich nasazení proběhlo bez problému. Normálně na této pozici používáme dražší mikrofony malé německé rodinné firmy, ale s V1 jsme nezaznamenali žádný kvalitativní úbytek. Oproti našim používaným mikrofonům má V1 maličko rovnější a méně basový zvuk. Poslechově je však velmi příjemná.

Později jsem se znovu přesvědčil, že hoši z Vanguard vědí, co dělají. Natáčel jsem sólové housle a použil jsem V1 jako hlavní mikrofon.
Housle mají tendenci hrát ostře a nezvládnutý zvuk je pak posluchači nepříjemný. Při náběru jsem nepoužil žádný equalizer ani kompresor, pouze lampový preamp UAD 610 solo. Zvuk houslí mi byl příjemný už při samotném náběru. Pokud bych ho však chtěl frekvenčně ještě zakulatit, jistě by se mi to podařilo s použitím vhodného softwaru. O společeném použití V4 a V1 při natáčení akustické kytary jsem psal již výše.
Obrázek
Tyto mikrofony rozhodně nezruinují váš bankovní účet
To jsou, volně přeloženo, slova z webu výrobce. Jednou z výrobních filosofií Vanguardu je kromě prvořadé kvality i koncová cena. Ta u V4 lehce překračuje deset tisíc korun a u V1 je to podobné. Za mikrofony této kvality a příslušenství je to opravdová výhra. Jsem přesvědčen, že mikrofony Vanguard vám poslouží během jakkoliv náročného natáčení a obstojí se ctí i vedle dražších modelů.

Výrobce: Vanguard
Zapůjčil: MusicData s.r.o.

Petr Los


Ceny můžete porovnat na Zbozi.cz
PROFIL AUTORA: Petr Los dipl.um.
Navštěvoval Pedagogickou fakultu v Ůstí nad Labem. Zde intenzivně studoval hru na klavír a kompozici. Po revoluci přesedlal na baskytaru a kontrabas a vystudoval Státní konzervatoř v Teplicích, obor Hra na kontrabas. V 90. letech se věnoval tvorbě filmové a scénické hudby. Vytvořil hudbu pro film několikanásobného cyklotrialového mistra světa Josefa Dresslera – Golden Bike a pro mnoho dalších výukových a reklamních filmů a spotů. Jako baskytarista a kontrabasista hrál v kapelách St.Woody a Lingers, se kterou vydal tři alba u společnosti Indies Records. V současnosti vyučuje v ZUŠ Česká Lípa hru na kontrabas, baskytaru a klávesy, příležitostně hostuje v symfonických orchestrech, a spoluprovozuje nahrávací studio WonderLost.

Odpovědět