Waldorf Pulse 2

Odpovědět
ondra.urban
Příspěvky: 60
Registrován: 31 led 2006 09:57

Waldorf Pulse 2

Příspěvek od ondra.urban » 07 led 2014 14:08

Monofonní analogový syntetizér.

V následujícím textu se seznámíme s novinkou německé firmy Waldorf, analogovým syntetizérem Pulse 2. Waldorf Pulse 2 patří mezi dlouho očekávané novinky - produkt byl ohlášen již v roce 2012 a i po hudebním veletrhu ve Frankfurtu 2013 jsme museli trochu čekat. Přístroj je od léta již distribuován prodejcům a tak jsme ho dostali k dispozici k otestování.
Obrázek
Popis
Pulse 2 není ve výrobním programu firmy Waldorf zas až takovou novinkou. Už samotné označení dvojkou v názvu mnohé napoví: nástroj navazuje na před lety vyráběný Pulse a svojí výbavou ještě více na jeho vylepšenou variantu Pulse+ (Plus). Narozdíl od svých předchůdců nepřichází v rackovém, ale v desktopovém provedení.

Vrchní panel přístroje je vyhrazen ovládání. Najdeme zde podsvětlený grafický displej LCD s rozlišením 128 x 64 bodů, pod ním rotační enkodér a dvojici tlačítek pro volbu parametrů a zadávání jejich hodnot, potenciometr hlasitosti výstupu a LED pro signalizaci příchozích MIDI zpráv. Napravo od sekce displeje se nachází tzv. editační matice: šesticí svisle umístěných tlačítek se volí řádek tabulky (matice) parametrů, šest rotačních enkodérů ve vodorovné řadě pod tabulkou pak slouží k zadávání hodnot v daném bodě matice. Je to kompromisní řešení, nicméně vzhledem k rozměrům přístroje a počtu editovatelných parametrů velmi efektivní. Rozhodně se jedná o pohodlnější způsob ovládání nežli pouze pomocí struktury menu a jediného enkodéru nebo dokonce pouze tlačítek. Navíc se jedná o osvědčenou koncepci, kterou Pulse 2 převzal od svých starších kolegů řady Pulse i jiných přístrojů značky Waldorf. Všechny otočné ovladače i potenciometr hlasitosti mají příjemný chod a jsou opatřeny soustruženým kovovým knoflíkem.

Na zadní straně najdeme všechny vstupní a výstupní konektory. Zleva doprava jsou to postupně: zdířka pro stereofonní sluchátka, dvojice nesymetrických audiovýstupů (levý a pravý), monofonní linkový audiovstup a výstup signálů CV a Gate - vše v provedení jack 6.3 mm. Dále zde najdeme dvojici MIDI konektorů (vstup a výstup), USB port (konektor typu B) a zdířku napájecího zdroje spolu s vypínačem přístroje.
Obrázek
Pulse 2 působí velmi robustním dojmem. Svojí konstrukcí připomíná příbuzný syntezátorový modul Blofeld. Desktopové provedení se dobře vyjímá např. na horním panelu řídicí klaviatury nebo na pracovním stole. Celkové zpracování je na slušné úrovni. Drobnosti se sice najdou a to například v podobě nesouosého umístění konektorů vůči otvorům pro ně, ale i tak lze nástroji předpovědět dlouhou životnost. Minimum plastů, tvrdý plech, kvalitní lakování - zkrátka poctivá německá práce. Pulse 2 je díky celokovovému provedení také solidně těžký, což ve spojení s gumovými nožičkami zajišťuje stabilitu na jakékoliv rovné pracovní ploše.

Oscilátory, filtr, zesilovač
Waldorf Pulse 2 vychází ze struktury tradičního monofonního subtraktivního syntezátoru. K dispozici jsou max. tři číslicově řízené oscilátory, filtr a zesilovač. Trojice oscilátorů je slušný základ pro dostatečně hutný zvuk a určitý vzor tohoto uspořádání můžeme najít v legendárním Minimoogu. Oscilátory si ale nejsou zcela rovnocenné. Osc 1 je vždy hlavní, který se podílí např. i na režimu Unisono. Pro oba hlavní oscilátory lze zvolit všechny běžné tvarové průběhy a to od pulzního přes pilový až po trojúhelník. Zvláštní důraz je kladen na různé režimy modulace šířky pulzu (PWM). Tak např. X3-PWM mód představuje XOR křížovou modulaci oscilátorů 2 a 3 pro dosažení velmi bohatých a neharmonických spekter.

Třetí oscilátor lze kromě vlastních kmitů (všechny tvary kromě PWM - jeho pulzní signál je k dispozici pouze se střídou 1:1) přepnout na vstupní linkový signál, který se tak může stát součástí syntézy v následujících audio obvodech nástroje. Třetí oscilátor také může sloužit jako řídicí (master) pro synchronizaci druhého oscilátoru. Dalším obohacením syntézy je také možnost zavést výstupní signál zpět do oscilátoru 3 (Feedback).

Nástroj kromě monofonního režimu nabízí také možnost tzv. parafonního režimu (Para-8). Oscilátor 1 se tak stane osmihlasým generátorem pulzních průběhů, takže lze na nástroji uplatnit i akordickou (vícehlasou) hru. Obálky jsou však spouštěny s každým nástupem nově zahraného tónu - celá audio cesta za oscilátory je pouze monofonní, s jedním filtrem a jedním zesilovačem. Druhý a třetí oscilátor jsou během parafonního režimu vyřazeny z činnosti. Dalším režimem je Para-4, kdy je možná čtyřhlasá hra na připojené klaviatuře či v MIDI sekvenceru s tím, že pro každou notu se použijí dva hlasy (oscilátory) s možností rozladění a řízení PWM. Třetí oscilátor je v tomto režimu vyřazen z provozu. Kromě parafonních režimů nabízí Pulse 2 také režim Unisono, kdy hraje všech osm oscilátorů jediný tón s možností vzájemného rozladění.

Za sekcí oscilátorů následuje napěťově řízený filtr. Ten lze přepnout do režimů LP se strmostí 12 nebo 24 dB/Oct, dále HP či BP se strmostí 12 dB/Oct. Svým charakterem připomíná v nastavení LPF 24 dB/Oct Minimoog. Parametrem Resonance lze dosáhnout nastavení samooscilace filtru, což se projeví jako další zdroj signálu s harmonickým průběhem. Při nastavení parametru Keytrack na hodnotu 32 % lze dosáhnout plynulého přelaďování filtru v souladu s temperovanou stupnicí a na filtr lze „hrát“.

Za filtrem pak následuje napěťově řízený zesilovač. Jeho zvláštností je sekce Drive, kde lze dosáhnout zkreslení signálu charakterem blízkým buď elektronce (Tube), nebo tranzistoru (Fuzz). Každý zvukový program může mít dále své samostatné nastavení panoramy a hlasitosti.

Řídicí obvody
Statická subtraktivní syntéza by nebyla příliš zajímavá a tak přicházejí ke slovu různé řídicí obvody. Mezi ty tradiční patří dvojice pomaloběžných oscilátorů (LFO) a dvojice generátorů obálky (Envelope), zvlášť pro filtr a zvlášť pro zesilovač. Jedná se o jednoduché obálky typu ADSR s jednou zvláštností: fáze A-D nebo D-D lze zasmyčkovat, takže se obálka stává vlastně dalším generátorem cyklických změn na způsob LFO.

Jiné možnosti časových změn parametrů zvuku pak nabízí propracovaná modulační matice. Celkem obsahuje osm různých modulačních spojnic typu „zdroj - množství - cíl“. Vyjmenovávat dopodrobna všechny možnosti by zdaleka přesáhlo kapacitu tohoto testu, tak jen uveďme, že lze modulovat podstatnou část klíčových parametrů syntézy včetně arpeggiatoru (viz dále), i když ne úplně všechny.

Arpeggiator
Tento řídicí obvod, jenž má na svědomí cyklické rozkládání vstupních akordů na základě předem daného schématu, má své místo i v syntetizéru Waldorf Pulse 2. Díky možnostem editace se dá kromě základních režimů dosáhnout i patternově orientovaných sekvencí ve stylu TB-303 a jiných elektronických automatofonů. Data arpeggiatoru se vysílají také jak do MIDI, tak do CV/Gate výstupů. Ze všech parametrů editace je nastavování kroků arpeggiatoru tou nejvíce komplikovanou záležitostí vzhledem k limitovaným možnostem ovládání s pomocí displeje.

CV/Gate výstup
Užitečným doplňkem syntetizéru Pulse 2 je přítomnost řídicích výstupů napěťového řízení pro starší pre-MIDI nástroje. Výstup CV podporuje jak V/Oct, tak Hz/V normy. Také signál Gate lze uvnitř menu nástroje přepnout mezi pozitivní nebo negativní logikou. Nástroj vysílá do CV/Gate výstupů pouze data poslední přijaté MIDI noty. Zde by se určitě hodila také možnost volby nejvyšší či nejnižší noty. Vzhledem k tomu, že výstup řídicích napětí ctí vnitřní strukturu nástroje, jehož hlavní síla je v jednohlasém režimu s prioritou poslední noty, dá se porozumět snaze tvůrců o tuto jednotu.

Další možnosti
Pulse 2 má k dispozici celkem 500 paměťových míst pro ukládání zvukových programů. Na displeji nástroje se kromě čísla programu zobrazují ještě pomocné údaje jako je zapnutí arpeggiatoru, aktivace Unisono režimu atd. Při programování zvuku nám také může pomoci funkce Compare, kdy se porovnává právě editovatelný zvuk s tím, který je uložen na dané paměťové pozici. Ještě je nutno zmínit možnost využití USB portu: ten slouží pro připojení Pulse 2 k počítači bez nutnosti speciálních driverů - zařízení splňuje požadavky Class Compliant. USB připojení je alternativou k MIDI zdířkám, kde se přenáší identické informace. Také slouží pro upload nového operačního systému, jehož aktualizace bude možno nalézt zdarma na stránkách výrobce.

Zvuk a praxe
Jak tedy Waldorf Pulse 2 hraje? Rozhodně výborně a podle dostupných ukázek ještě lépe než předchůdci řady Pulse. Díky precizním digitálním oscilátorům s rychlým procesorem je primární tvarový průběh velmi hutný, bohatý, ale také tvárný. Oceňuji zejména možnosti křížové modulace, synchronizaci, režim Unisono, ale také nový režim parafonní hry. Zvuk umí být analogově měkký, ale také agresivní a průrazný. Hodí se pro sólové zvuky, basy, doprovodné plochy, efekty, arpeggia apod.

Filtr je u Pulse 2 velmi vydařený a jako klíčová součást subtraktivní syntézy plní svoji funkci na výbornou. Přeci jen je stále znát určitý rozdíl mezi analogovým filtrem a jeho digitální simulací na jiných nástrojích: filtr na nástroji Pulse 2 skutečně žije svým životem a chová se takřka identicky jako na historických syntetizérech.

Parametry syntézy se nastavují s rozlišením MIDI kontrolérů, tedy v rozsahu 0-127 a všechny lze také takto po MIDI řídit. Vnitřní interpolace parametrů však patrně vyhlazuje jejich průběh tak, že ani při ruční změně, ani např. při dlouhých časech obálek není slyšet zřetelné „schody“. Nástroj tak spojuje výhody digitálního řízení a analogové syntézy takřka dokonale.

Závěrem
Waldorf Pulse 2 je velmi zdařilým nástrojem. Mohlo by se zdát, že je vybaven poněkud spartánsky a že jeden hlas je málo. Nástroj se tak staví do protikladu k moderním virtuálně-analogovým nástrojům s mnohohlasou polyfonií, efekty, sekvencery apod. Díky přehledné editaci pomocí matice, příjemným rotačním enkodérům a LCD displeji lze do možností ovládání nástroje velmi brzo proniknout. Zvukové možnosti jsou obrovské a to nejen díky kvalitním audio obvodům, ale také díky moderním možnostem modulace.

Pro koho je tedy nástroj určen? Určitě ne začátečníkům, alespoň ne do té míry, pokud vyžadují univerzální nástroj pro všechny hudební styly. Waldorf Pulse 2 je detailním pojetím jednohlasého syntetizéru zejména pro basové nebo sólové zvuky, i když díky parafonnímu režimu může do jisté míry nahradit investici do drahého polyfonního analogu. Pro trpělivé tvůrce a analogové puristy se může stát klidně i hlavním nástrojem ve spojení s možnostmi playbacku v DAW, kdy lze jednotlivé stopy vrstvit a plnit je postupně kvalitními analogovými zvuky. Dosažení tohoto výsledku vyžaduje kromě zmíněné trpělivosti také značnou zvukovou představivost. Waldorf Pulse 2 je každopádně moderní alternativou návratu k analogovému zvuku za slušnou cenu.

Ondřej Urban

Výrobce: Waldorf
Zapůjčil: Disk Multimedia s.r.o.
PROFIL AUTORA: MgA. Ing. Ondřej Urban Ph.D.
Vystudoval ČVUT (obor Radiolektronika se zaměřením na elektroakustiku), HAMU (obor Zvuková tvorba) a Konzervatoř Jaroslava Ježka (obor skladba). Od roku 2000 působil nejprve jako externí pedagog oboru Zvuková tvorba na HAMU a jako vědecký pracovník v oboru Hudební akustiky (tamtéž). V současné době je docentem na katedře Hudebního zvuku HAMU a vedoucím Zvukového studia HAMU. Ve své profesi se zabývá zvukovou a hudební režií nahrávek pro CD, film, divadlo, ale i dalších zvukových forem (zvuková koláž, znělka, rozhlasový spot atd.). Je tvůrcem mnoha nahrávek (přes 35 titulů na CD) z oblasti hudby vážné i populární. Ve své vlastní tvorbě se zabývá převážně kompozicí hudby elektronické nebo elektroakustické a to jak autonomní, tak užité. Věnuje se hře a improvizaci na klavír a varhany.

Odpovědět