Warm Audio WA-87 a WA-14

Odpovědět
Petr Los
Příspěvky: 7
Registrován: 29 lis 2014 12:00

Warm Audio WA-87 a WA-14

Příspěvek od Petr Los » 01 říj 2018 13:52

Dva nové studiové mikrofony od Warm Audio.

Jak jsem sliboval v minulé recenzi, máme tady pokračování povídání o mikrofonech, opět v režii Warm Audio. Dnes to budou zbývající klony dvou mikrofonů „jejichž sláva se hvězd dotýká“. Tentokráte si vezmeme na paškál klon snad nejslavnějšího mikrofonu všech dob, kterým je bezesporu německý Neumann U87. Zdatně sekundovat mu bude druhá legenda v podobě rakouského AKG C414.

Tyto dva mikrofony kráčely neomylně hudebními dějinami a dá se říci, že není mnoho slavných hudebních alb, na kterých by se nepodílely svým charakteristickým zvukem. Na trhu s audio produkty se nachází mnoho mikrofonů, které se ať už více či méně snaží přiblížit těmto legendám. Nakolik se jim to daří, je pak nutno ponechat na samotných uživatelích. Když se podívate na některé mikrofonní značky, jako třeba Audix, RODE, SE electronics a další, rozpoznáte v jejich výrobcích podobnost s DNA oněch dvou výše zmiňovaných legend. Firma Warm Audio chce příblížit veškeré výrobní procesy a technologie co možná nejblíže k původnímu originálu a umožnit tak i méně majetným studiím či hudebníkům těšit se z podobného zvuku. Není to výroba laciných podvrhů, je to hledání podobného soundu s nižším rozpočtem, ale za použití maximálně kvalitních součástek.

WA-87
O inženýrech z Warm Audio rozhodně nelze říci, že by cokoliv „pajcovali“, aby oblafli zákazníka směšnou nápodobou, jako tomu je u některých oděvních značek. Oni se naopak velice seriózně věnovali studiu původních starých elektronických obvodů z poloviny minulého století, s cílem vytvořit podobnou charakteristiku zvuku jako u klasického „Účka“. Stejně jako v případě WA-47ček i zde je srdcem mikrofonu především její mikrofonní kapsle. Ta použitá v 87čce má označení WA-87-B-50V. Jedná se o reinkarnaci či reprodukci dvojité, jednopalcové, šest mikronů silné vložky Lens Kondenzator, zlatem napařované. Tato vložka má dle výrobce podobu původní vložky K87 z roku 1967, která oproti té dnešní, novější, byla zvukově měkčí a sametovější. Kromě této vložky firma Warm Audio opět na palubu WA-87 umístila co možná nejkvalitnější součástky, jako jsou tantalové, polystyrenové a WIMA kondenzátory, FET tranzistor Fairchild a samozřejmě výstupní americký transformátor (používaný téměř ve všech přístrojích od WA) značky Cinemag.
Obrázek
Mikrofon je (stejně jako dva předešlé modely) dodáván v papírové vyztužené a uvnitř polstrované krabici. Mikrofon samotný je však uložen v krásné, tmavohnědé dřevěné etuji vystlané sametem s plastickým logem pod zámkem etuje. V krabici nalezne uživatel dále dva mikrofonní držáky – jeden je protiotřesový a druhý pevný. Přiloženy jsou ještě dvě náhradní gumičky pro “pavouka” a držákové redukce. Mikrofon je na první pohled vyroben velice pečlivě a svým tvarem opravdu trochu připomíná klasické U87Ai. Bohužel přímo tento typ Neumanna nevlastníme, takže podrobným zvukovým srovnáním nemůžeme sloužit. WA-87 je celokovový mikrofon stříbrné niklové barvy. Koš mikrofonu je kryt dvojitým nárazuodolným grillem. Na středu přední strany mikrofonu je umístěno plastické logo firmy a nad ním se nachází přepínač tří prostorových charakteristik – kardioidní, kulové a osmičkové. Na zadní straně jsou dva přepínače, levý je high pass filter na 80 Hz a pravý -10 dB útlum. Při snímání hlasitých zdrojů se tato funkce velmi vyplatí, protože není nutno příliš stahovat mikrofonní preamp a přicházet tak o kvalitu vybuzeného signálu.

Mikrofon je klasicky napájen phantomovým napájením +48 Voltů. Jeho frekvenční rozsah je od 20 Hz až do 20 kHz, akustický tlak činí (SPL) 5% THD @ 125db (bez použití -10 dB padu), 132db, šum -117dBu a výstup 150 Ohmů.
Obrázek

Zvučíme a točíme
WA-87čku jsme použili nepříliš tradičně přímo na živém koncertu. I když je tento mikrofon (potažmo i jeho velký vzor U87) určen především pro studiové použití, viděl jsem ho na i mnoha živých akcích v plném nasazení. Kolega zvukař se rozhodl, že bude pomocí něho snímat klavírní křídlo na společném koncertu tří jazzových bigbandů. Celkem běžně používá pro tuto situaci odehrávající se ve středně velkém sále AKG C214. U WA-87čky byla použita kardioidní charakteristika bez aktivace útlumu a ořezu spodních kmitočtů. Oproti C214 bylo třeba WA-87 trochu více budit pomocí gainu. Ponechali jsme mu rovné korekce. Zvuk klavíru byl frekvenčně celkem vyrovnaný, jen se nám trochu zdálo, že zvednout trochu 10 kHz nebude na škodu. Klavír se maličko rozsvítil a nebyl tolik ponořen mezi ostatní nástroje.

Já jsem pak tento mikrofon ještě otestoval při natáčení mluveného slova. Tentokráte nebyl nepoužit žádný preamp, kompresor či jiný procesor, ale signál šel z mikrofonu rovnou do převodníku TASCAM DP-32. I když byl zvuk nahraného hlasu měkký a plný, nemohl jsem se trochu zbavit pocitu jakési rozmazanosti či zastřenosti vyšších středů.
Znovu opakuji, že jsem neměl k dispozici originál U87 pro možnou komparaci. Když jsem si totiž poslechl zvuk předchozích dvou WA-47ček od Warm Audia s naším WA-87, byly obě první ukázky jiskřivější. Z toho je pak můj, možná trochu subjektivní dojem. Celkově však je z hlediska kvality zvuku, možnosti jeho využití versus cena, WA-87 opravdu mikrofonem s charakteristickým vintage zvukem, který je možné využít jako hlavní mikrofon menších nahrávacích studií.

WA-14
Vzorem vložky pro náš poslední testovaný mikrofon by měla být původní, mosazná, dvojitá vložka CK12, která se stala srdcem mikrofonu AKG C414. Všichni, kdo alespoň trochu zavadili o muziku, určitě tento mikrofon alespoň zdálky zahlédli. Svým typicky hranatým tvarem se liší od většiny válcovitých mikrofonů. AKG 414 je výrobcem označován jako “reference microphone”, tedy jako referenční. Jinými slovy, co do něho na jedné straně vleze, na druhé straně ve stejně nezměněné podobě vyjde ven. Hodí se proto ke snímání v podstatě čehokoliv. Firma Warm Audio si vybrala původní model, který ještě nevyužíval nylonovou kapsli. Ta jejich s označením LK-12-B-60V je též celá z mosazi jako původní model CK-12. Samozřejmě je jednopalcová, napařena 24 karátovým zlatem a její tloušťka je šest mikronů.
Obrázek
Stejně jako všechny tři předcházející mikrofony, je i WA-14ka dodávána v papírové krabici. Zde bohužel žádná dřevěná krabička na mikrofon není. Přiloženo je však pouzdro na zip z měkké kůže. Budoucí uživatel v krabici ještě nalezne plastový protiotřesový držák – pavouk a plastovou pevnou mikrofonní korunku pro rychlé uchycení.

Mikrofon WA-14 má celokovové, matně černé tělo. Koš mikrofonu je stříbrný. Svým tvarem trochu C414ku připomíná, ale není tak hranatý. Na přední straně nad kulatým logem se nachází dva třípolohové přepínače. Pravým aktivujeme útlum buď -10 dB, 0 či -20 dB, levým pak volíme jednu za tří základních směrových charakteristik – kardiodu, osmičku, kouli.

Frekvenční odezva je 20 Hz až 20 kHz, akustický tlak SPL činí 5% THD at 1kHz at 138dB (bez použití padu), 144dB (s padem -10dB), 150dB (s padem -20dB). Šum je -115 dB, výstupní impedance činí 50 ohmů. Stejně jako u WA-87 je i zde jako výstupní transformátor použit americký Cinemag.
Obrázek

WA-14 v akci
Od distributora jsme si vyžádali dvě WA-14ky, umožňující stereo záznam. Použili jsme je k záznamu dvou koncertů mezinárodního workshopu pěveckých sborů v Liberci - Bohemia Cantat. Jeden z koncertů se provádí vždy v kostele a repertoár sborů je složen výhradně z duchovní chrámové hudby. Druhý koncert je pak finální přehlídkou všech ateliérů v Kulturním domě v Liberci. Zde se ateliéry představují různými hudebními styly. Naše studio záznam této akce provádí pravidelně již mnoho let, a proto oba prostory dobře známe. Mikrofony jsme použili v kostele na pozicích A/B stereofonního setu. Protože sbory různě procházely chrámovou lodí a zpívaly, aktivovali jsme u obou mikrofonů kulovou charakteristiku. Již při samotném natáčení byl zvuk obou WA-14tek vyrovnaný a na poslech příjemný. Z náběru nic okatě netrčelo ven, nesyčelo, ani nebyl náběr naopak tupý a neměl rozpité frekvenční hrany. Při následné postprodukci jsem se přesvědčil, že tomu opravdu tak je. S A/B náběrem nebylo v podstatě korekčně ani dynamicky nutné cokoliv dělat. A tak to má být. Jako ukázka náběru je použita Antifona Salve Regina dirigovaná prof. Davidem Ebenem.
Obrázek
Druhým testem bylo opět krátké mluvené slovo bez přítomnosti preampu či kompresoru. Jednalo se o stejné nastavení jako při testování WA-87. Protože na rozdíl od Neumanna U87 mikrofon AKG C414 vlastníme, mohli jsme tentokráte provést komparační test. Sám jsem byl velmi zvědav, jak si WA-14 bude stát proti svému originálu? Po natočení jsem zjistil, že obě nahrávky jsou si opravdu hodně frekvenčně podobny. Zejména co se týká vyšších středů a výšek. Trochu jinak je to s nižšími středy. Ty jsou u WA-14ky výraznější a trochu se tlačí do popředí. Zvuk je pak maličko dutější a chybí mu ona lehkost a vzdušnost C414ky. Vůbec však nechci říci, že tento jev je nějak dramatický. Osobně si myslím, že vylézá až se zvětšujícím se proximity efektem. Na prostorovém náběru nám totiž nevadilo vůbec nic.

Warm Audio WA-14
AKG C414XL
Závěrem
Oba další klony mikrofonů z produkce firmy Warm Audio jsou velice slušné mikrofony, které se snaží co možná nejvíce držet svých originálů, a to jak zvukově, tak i kvalitou použitých materiálů i součástek. Warm Audio nám zprostředkovává kontakt s původními elektronickými řešeními, která jsou již minulostí a obléká je do nového slušivého hávu za rozumné peníze. Co víc si může uživatel přát?

Výrobce: Warm Audio
Zapůjčil: Disk Multimedia s.r.o.

Petr Los
PROFIL AUTORA: Petr Los dipl.um.
Navštěvoval Pedagogickou fakultu v Ůstí nad Labem. Zde intenzivně studoval hru na klavír a kompozici. Po revoluci přesedlal na baskytaru a kontrabas a vystudoval Státní konzervatoř v Teplicích, obor Hra na kontrabas. V 90. letech se věnoval tvorbě filmové a scénické hudby. Vytvořil hudbu pro film několikanásobného cyklotrialového mistra světa Josefa Dresslera – Golden Bike a pro mnoho dalších výukových a reklamních filmů a spotů. Jako baskytarista a kontrabasista hrál v kapelách St.Woody a Lingers, se kterou vydal tři alba u společnosti Indies Records. V současnosti vyučuje v ZUŠ Česká Lípa hru na kontrabas, baskytaru a klávesy, příležitostně hostuje v symfonických orchestrech, a spoluprovozuje nahrávací studio WonderLost.

Odpovědět