Warm Audio WA-87jr

Odpovědět
Petr Los
Příspěvky: 44
Registrován: 29 lis 2014 12:00

Warm Audio WA-87jr

Příspěvek od Petr Los »

Nový velkomembránový FET-kondenzátorový mikrofon z řady Junior.
22. 10. 2025

Firma Warm Audio už zařadila do svého bohatého portfolia kdejakou fajnovost z oblasti audia. Proto netřeba se divit, když pozornost tentokráte obrátíme ke klonu jedné z největších mikrofonních ikon všech dob. Tou je bezpochyby legendární „Účko“ - tedy německý mikrofon Neumann U87.

U87 představuje snad nejvšestrannější a mezi zvukovými mistry nejoblíbenější studiový mikrofon vůbec. Hodí se absolutně pro každou situaci a vždy šťastného majitele obdaří skvělým zvukem. Je tu jen jeden malý problém, a tou je cena tohoto originálu, která není moc “user friendly”. Firma Warm Audio je však známa skutečností, že za rozumnou cenu umí vytvořit hardwarovou emulaci všemožných legend a přitom rozhodně nic nešidí. Používá kvalitní komponenty a technologii. Jak to dělají nevím, ale rozhodně jim to jde. Mohl bych se tu dlouhosáhle rozepisovat o jejich podrobném zkoumání a měření starých originálních mikrofonních kapslí Neumanna a dalších součástek, ale to jsem již učinil v mnoha předešlých recenzích a nechci se proto opakovat. Vlajková 87čka od Warm Audio obsahuje například tranzistory NOS Fairchild, širokopásmové kondenzátory Wima a výstupní trafo Cinemag a další součástky prémiové kvality.

ObrázekSeznámení
Náš junior je ale trochu jiný. Má zjednodušenou konstrukci a je zcela beztransformátorový. Používá však věrnou reprodukci dvojité, zlatem naprašované kapsle ve stylu K87 s 1" mylarovou membránou o tloušťce 6 µm, vyznačující se sametovými basy, detailními středy a křišťálovými výškami. Díky této dvojité kapsli disponuje mikrofon třemi směrovými charakteristikami - kardioidní, všesměrovou (koule) a osmičkovou, což uspokojí i nejnáročnější mistry zvuku. Signál je zpracováván F.E.T. obvodem Toshiba a kondenzátory Wima Film.

Svým tvarem junior Neumanna U87 velmi připomíná, ale v detailech se přeci jen liší. Mikrofon je zhruba 205 mm dlouhý (včetně výstupního konektoru), váží 515g, takže to není žádná plastová chudinka. Mnou testovaný model je v barevném provedení “nickel”, tedy stříbrně matný (výrobce ho prodává i v černé barvě). Mikrofonní kapsli kryje dvojitá mřížka, nahoře hrubší, uvnitř pak jemná. Z těla ještě prochází středem koše po celém jeho obvodu výztuha v podobě kovového pásku. Tato má za účel chránit koš s kapslí v případě pádu či jinak drsného zacházení.

Na přední straně mikrofonu se nachází malý, třípolohový přepínač, kterým se volí jednotlivé směrové charakteristiky mikrofonu. Na zadní straně jsou přepínače hned dva. Přepínač vlevo slouží jako high-pass filtr 70 Hz (ořezání nízkých frekvencí od 70 Hz dolů), přepínač vpravo slouží jako útlumový pad – 10 dB. Ten využijeme zejména při nahrávání hodně hlasitých audiozdrojů, kterými mohou být bicí nástroje, žestě, kytarové a basové boxy či všemožná komba.

Trocha čísel
Frekvenční rozsah mikrofonu je 20 Hz - 20 kHz, citlivost: 10 mV/Pa (−40 dB), výstupní impedance činí 100 Ohm, akustický tlak SPL je 125/135 dB (s padem/bez padu), vlastní šum: 9 dBA, dynamický rozsah: 116 dB A. Mikrofon vyžaduje Phantomové napájení +48 V. Součástí balení (pevná papírová krabice) je výtečný masivní odpružený celokovový držák, náhradní gumičky do něj, dvě závitové redukce, pevný mikrofonní držák, manuál a kožené zapínací pouzdro na mikrofon.

Točíme
Již na první pohled vypadá WA 87jr velice atraktivně. Precizně opracované masivní tělo v elegantním stříbromatném provedení přímo láká k natáčení. Od své klasiky se samozřejmě tvarovými detaily liší. Náš junior má na rozdíl od Neumanna zaoblené rohy mikrofonního koše. I celkově je pak koš vice zakulacený a objemově trochu větší. Přepínače u obou mikrofonů jsou též řešeny jinak. Tělo samotné je designově na první pohled Účku hodně podobné.

Své testování jsem započal natáčením vlastního mluveného slova v zatlumené režii studia. Nejprve jsem využil kardioidní směrovou charakteristiku a lampový předzesilovač UAD 610 solo. Zvuk je velice přirozený, basy jsou, jak uvádí výrobce, opravdu sametově měkké a jemné. Ze zvuku nic netrčí, ani se neozývají nepříjemné sykavky, které mně osobně dokáží zkazit dojem jakéhokoliv poslechu.
Abych se s mikrofonem seznámil ještě blížeji, provedl jsem záznam stejného mluveného slova (D. Forró - Domácí nahrávací studio). Tentokráte jsem však nepoužil žádný externí preamp. Oproti ukázce s preampem je tato plošší a jakoby rovnější. Samozřejmě je to způsobeno absencí elektronkového obvodu. Též proximity efekt je zde mnohem menší. Rozhodně však nemohu vůbec říci, že by se mi tento zvuk oproti první ukázce nelíbil. Je skutečně hodně rovný a hladký, což je výrobci jen ke cti.
Další ukázka je opět natočena s preampem. Jen jsem místo kardioidní charakteristiky použil kulovou. Jeden velice moudrý mistr zvuku a VŠ pedagog HAMU kdysi prohlásil, že se mu nejvíce líbí kulová charakteristika. Sice se s ní nepracuje tak lehce jako s kardioidní, ale ve výsledku je podle něho “koule” vzdušnější a jemnější. Je to samozřejmě způsobeno absencí proximity efektu a naopak přítomností okolního prostoru v nahrávce. Je pak na každém zvukaři, jakou charakteristiku si pro konkrétní situaci záznamu vybere.
Co by to bylo za recenzi, kdybych neměl možnost vyzkoušet WA 87jr přímo v akci. Bohužel všechny zpěvy právě natáčeného CD již byly nahrány a zpěvačka odfrčela na Nový Zéland, takže jsem se musel spokojit s natáčením klarinetu do poslední melancholické písně. K natáčení byl přizván můj dlouholetý kolega, skvělý muzikant a ještě lepší hudební pedagog. Protože jsem s ním již několikrát točil, věděl jsem, že jakékoliv problémy nehrozí. A také ne. Měl svůj part výborně připravený a tak ho zbývalo jen kvalitně zaznamenat. Použita byla kardioida, protože jsem o zvuk místnosti v tomto případě nestál. Jako preamp byla v akci opět ona 610ka a výsledek jsem lehce dokorigoval celolampovým procesorem EQP1 též od Warm Audio. Stačí jen průchod skrze toto zařízení a hned je zvuk o něco lepší. Zvuk klarinetu byl velmi příjemný a vyrovnaný. Mikrofon si opravdu umí poradit i s drobnými detaily a dynamikou hry od piana až do forte.
Závěrem
Co dodat závěrem? Jen to, že stejně jako u jiných svých produktů, i zde odvedli lidé od Warm Audio skvělou práci. Tento mikrofon je vhodný pro nahrávání v podstatě čehokoliv, od zpěvu až po basový box. Když k tomu připočtu precizní provedení mikrofonu, vyrovnaný a transparentní zvuk, skvělý odpružený držák a v neposlední řadě super cenu, pak musím dát čistou jedničku.

Výrobce: Warm Audio
Zapůjčil: Disk Multimedia s.r.o.

Petr Los
PROFIL AUTORA: Petr Los dipl.um.
Navštěvoval Pedagogickou fakultu v Ůstí nad Labem. Zde intenzivně studoval hru na klavír a kompozici. Po revoluci přesedlal na baskytaru a kontrabas a vystudoval Státní konzervatoř v Teplicích, obor Hra na kontrabas. V 90. letech se věnoval tvorbě filmové a scénické hudby. Vytvořil hudbu pro film několikanásobného cyklotrialového mistra světa Josefa Dresslera – Golden Bike a pro mnoho dalších výukových a reklamních filmů a spotů. Jako baskytarista a kontrabasista hrál v kapelách St.Woody a Lingers, se kterou vydal tři alba u společnosti Indies Records. V současnosti vyučuje v ZUŠ Česká Lípa hru na kontrabas, baskytaru a klávesy, příležitostně hostuje v symfonických orchestrech, a spoluprovozuje nahrávací studio WonderLost.

Odpovědět