Warm Audio WA-CX12

Odpovědět
Petr Los
Příspěvky: 38
Registrován: 29 lis 2014 12:00

Warm Audio WA-CX12

Příspěvek od Petr Los »

Elektronkový kondenzátorový mikrofon.
12. 5. 2023

Že texaská firma Warm Audio vyrábí vynikající reinkarnace legendárních studiových přístrojů a mikrofonů z kvalitních komponentů za velice příznivé ceny, ví už dnes téměř každé nahrávací studio. Proto konstruktéři z Warm Audio nemohli odolat takové výzvě, jakou je naprostá mikrofonní klasika AKG C12, vyráběná v Rakousku v letech 1953-1963. Přirozeně vyvážený zvuk tohoto původního mikrofonu oslnil snad všechny zvukové producenty a zvukaře celého světa. Pojďme se tedy v dnešní recenzi podívat, jak úspěšné bylo jejich snažení a na co se mistři zvuku mohou těšit.

ObrázekVnější papírová krabice o rozměrech 495 x 470 v sobě ukrývá velice pevný a krásný kufr, vyvedený v tvídovém retro-stylu. Nemusel by se za něj stydět ani lecjaký legendární kytarový aparát. Kufr má pochromované okování rohů a jeho hrany jsou potaženy hnědou kůží, která kontrastuje s klasickým okrovým tvídem. Zámky kufru jsou bytelné a uzamykatelné. Na vrchní straně kufru je umístěno madlo k přenášení. Uvnitř kufru se nachází samotný mikrofon, umístěný navíc v nádherně leštěné dřevené krabici vyložené černým sametem, dále pak protiotřesový držák, který musí být kvůli váze mikrofonu opravdu stabilní a pevný. Následuje černě matný celokovový externí IEC Power Supply, tedy zdroj sloužící k napájení lampového mikrofonu a volbě vybrané směrové charakteristiky, pětimetrový butikový sedmipólový kabel GAC-7 (od Gotham Audio), sloužící k propojení mikrofonu s napaječem a nakonec standardní PSU kabel a dvě náhradní gumičky do protiotřesového mikrofonního držáku. Celková hmotnost kufříku je 7,71 kg, přičemž váha samotného mikronu činí 1,1 kg, což není zrovna nějaké tintítko.

Klasika s novou tváří
Chvilka očekávání a mikrofon je venku z dřevěného pouzdra. Je to asi nejdelší mikrofon, co jsem kdy držel v ruce. Těžší (ale jen o 12 g) byl už jen dvoulampový SE Gemini II. Samotný mikrofon měří 295 mm na délku a má 50 mm v průměru. Celý mikrofon je vyveden v krásné stříbřitě matné barvě ala „champagne“. Tělo je z odolné poniklované mosazi, což je krásně zřetelné na spodní části u výstupu a na zpevňující obrubě těsně pod košem kapsle. Celomosazná kapsle je kryta dvojitou mřížkou – hrubší ji ochraňuje před nešetrným zacházením a jemnější rozráží retnice a brání kapsli například před menšími poryvy vzduchu či dechu. Zhruba ve dvou třetinách délky mikrofonu odspodu je umístěno plastické logo firmy.

Pro každý elektronkový mikrofon jsou důležité tři věci: kapsle mikrofonu, výstupní transformátor a elektronka(y). Dvojitá kapsle ve stylu WA-12-B-60V CK12 našeho WA-CX12 přesně odpovídá frekvenční odezvě původní kapsle nalezené ve starých mikrofonech C12. Výstupní velkojádrový transformátor TAB Funkenwerk (AMI) je vyroben v USA, má velké jádro, německé laminace a na jeho konstrukci se podílel konstruktér Oliver Archut. Mikrofon využívá též prémiovou elektronku 12AY7, která dodává signálu teplo, průzračnost a hloubku. Jedná se o dvojitou triodu s čistým a jasným zvukem, která se dobře se uplatní i v high-end zesilovačích. Firma Warm Audio zde (stejně jako u dalších svých produktů) dále využívá špičkové kondenzátory a další prémiové součástky.

Externí mikrofonní napaječ IEC je velmi jednoduše ovladatelný. Na jeho přední straně jsou vedle sebe umístěny vstup pro sedmipinový kabel a klasický XLR výstup. Nad nimi je pak krokový potenciometr s černým knobem umožňující nastavení jedné z 9 volitelných charakteristik, jenž poskytují hudebníkům a zvukařům opravdovou tvůrčí svobodu. Jde o tři hlavní polární charakteristiky - kardioidní, kulovou a osmičkovou charakteristiku a mezipolohy.

Obrázek
Obrázek
Obrázek

Na zadní straně se nachází síťový PSU vstup POWER, celokovový kolébkový spínač ON/OFF, šachta s pojistkou a legendární “diamantové oko” signalizující aktivitu napaječe, potažmo i mikrofonu. Oko není však klasicky temně rudé, jak ho známe z kytarových aparátů, ale má světle modrou barvu. Tento napaječ můžete jednoduše položit během nahrávání na zem pod mikrofonní stojan.

Důležitá čísla
Frekvenční rozsah mikrofonu činí 30 Hz – 20 kHz, maximální SPL je 149 dB, výstupní impedance: 200 Ohmů, poměr signálu k šumu je 73 dB, vlastní šum: 32 dBA.
Obrázek

Lampy se hřejí
No a v našem případě jedna lampička. To ale vůbec nic neznamená, protože o kvalitě zvuku množství a velikost elektronek nerozhoduje. Zde v první řadě musí fungovat ona, na začátku zmiňovaná, Svatá Trojice. Tedy kapsle, elektronka a výstupní transformátor.

Pro první seznámení s mikrofonem jsem se rozhodl natočit mluvené slovo. Při tomto zkušebním natáčení se pozná mnoho věcí. Zda mikrofon nešumí a pokud ano, jak hodně, jakou má barvu, zda nemá tendenci některé frekvence zvýrazňovat, či naopak utlumovat a jakou má dynamiku. Natáčel jsem přímo v režii studia a jako preamp jsem použil tichý a neutrální channel strip Joemeek VC1Q od Tedda Fletchera, který je zmodernizovanou verzí legendy VC1 Brick. Tento channel strip je primárně určen pro natáčení lidského hlasu a kromě legendárního optokompresoru a stylového „meequalizeru“ obsahuje ještě deesser a enhancer. Já jsem však použil jen velmi jemně nastavený kompresor, ostatní sekce deaktivoval, protože jsem chtěl slyšet CX12ku v celé její kráse bez úprav. K natáčení hlasu jsem použil kardioidní charakteristiku.
Když jsem si pročítal některá oslavná rozplývání se nad zvukem tohoto mikrofonu, úplně jsem dopředu optimismem nehýřil. Říkal jsem si, že nic se nemá přehánět a je dobré, přeci jen zůstat maličko na zemi. Po poslechu vlastního mluveného slova jsem však musel uznat, že aureola velkoleposti, která tento mikrofon obstupuje, není vůbec vylhaná. Zvuk je velice příjemný na všech frekvenčních pásmech. Ze záznamu nikde nic netrčí, ani se nepropadá. Na poslech celá nahrávka působí velice uhlazeně a vyrovnaně, ale zvuk přitom neztrácí svou brilanci. Na jasném a vzdušném témbru se dle mého názoru podílí i onen kmitočtový zdvih mezi 4,5 kHz a 8 kHz (viz frekvenční graf kardioidy), naopak na měkkosti pak drobný útlum na 2 kHz. Jinak je záznam měkký a kulatý, jak má u lampového mikrofonu být. Jen mi přišlo, že basů je poněkud více, ale to je způsobeno proximity efektem. Byl jsem totiž při natáčení velmi blízko mikrofonu. Stačí však jen drobný softwarový ořez spodních frekvencí a je po basování. Má testovací nahrávka je čistý export bez jakýchkoliv postprodukčních úprav.

Když už jsem byl u nahrávání sebe samého v oblasti mluveného slova, vyzkoušel jsem natočit též ukázku na malá bonga. I zde jsem použil jako preamp channel strip VC1Q. Nejprve zcela s vyloučením equalizeru, následně pak s drobným frekvenčním a komprimačním nakopnutím. Maličko jsem přitlačil na na 100 Hz a 8 kHz, což jsou dvě krajní pásma equalizeru na palubě VC1Q. Obě tyto ukázky bong jsem točil opět s využitím kardioidní charakteristiky. Znovu jsem byl odměněn krásným pevným zvukem, prokresleným do všech detailů. Upravená nahrávka je samozřejmě maličko plastičtější, ale znáte to zvukařské přísloví, že „nejlepší equalizér, je žádný equalizér“.
Kromě kardioidy jsem vyzkoušel při snímání bong též všesměrovou charakteristiku. Tato, lidově řečená „koule“, poskytuje velmi vyrovnaný zvuk s dávkou prostoru, ve kterém je zdroj snímán. Náběr je velice příjemný, opět bez vyčnívajících frekvencí. Potom jde jen o to, kam mistr zvuku podobně natočený part umístí a jak využije jeho přirozeného zvuku v mixu.
Poslední test jsem provedl přímo během natáčení, kdy jsem WA-CX12 využil jako hlavní mikrofon ke snímání akustické kytary sólového projektu písničkářky. Party kytary se natáčely celkem dvakrát na sebe (doubletracking) pro pozdější využití ve stereu. V ukázce je pouze náběr naším mikrofonem. Je zcela komplexní, takže druhého mikrofonu možná nebude v postprodukci ani třeba. Jako preamp byl použit UAD 610 solo, lampový equalizer EQP-WA, jemnou kompresi pak zajistil Joemeek CS2. Zvuk akustické kytary je opět velmi přirozený a příjemný na ucho. Pokud by kytara zůstala samotná, rozhodně bych s ní frekvenčně už dále nic nedělal. V nahrávce však je však bicí souprava a tak se při mixu ještě uvidí. Rozhodně je však samotný náběr akustické kytary nad očekávání dobrý.
Závěrem
Je mnoho velikánů moderní hudby, kterým učaroval měkký, kulatý, ale přitom pevný zvuk AKG C12. Od Beatles, přes Toma Pettyho až po Michaela Jacksona či Alanis Morissette. To jsou však super hvězdy, pro které není nic nemožné. Vlastnit tento mikrofon je dnes téměř nemožné. Firma Warm Audio však (stejně jako je tomu u jiných jejích produktů) nabízí opravdu velmi zdařilou reinkarnaci této legendy za velmi rozumné peníze. Je jasné, že menší studio nemá možnosti jako Abbey Road, ale proč se této legendě alespoň maličko nepřiblížit. Koupí tohoto mikrofonu na sebe rozhodně nepřivoláte pozornost exekutorů, ale muzikanti budou se zvukem svých nástrojů určitě nadmíru spokojeni…

PS: Pokud chcete slyšet další ukázky zvuku tohoto mikrofonu, navštivte web výrobce mikrofonu.

Výrobce: Warm Audio
Zapůjčil: Disk Multimedia s.r.o.

Petr Los
PROFIL AUTORA: Petr Los dipl.um.
Navštěvoval Pedagogickou fakultu v Ůstí nad Labem. Zde intenzivně studoval hru na klavír a kompozici. Po revoluci přesedlal na baskytaru a kontrabas a vystudoval Státní konzervatoř v Teplicích, obor Hra na kontrabas. V 90. letech se věnoval tvorbě filmové a scénické hudby. Vytvořil hudbu pro film několikanásobného cyklotrialového mistra světa Josefa Dresslera – Golden Bike a pro mnoho dalších výukových a reklamních filmů a spotů. Jako baskytarista a kontrabasista hrál v kapelách St.Woody a Lingers, se kterou vydal tři alba u společnosti Indies Records. V současnosti vyučuje v ZUŠ Česká Lípa hru na kontrabas, baskytaru a klávesy, příležitostně hostuje v symfonických orchestrech, a spoluprovozuje nahrávací studio WonderLost.

Odpovědět