Warm Audio WA-FT

Odpovědět
Petr Los
Příspěvky: 43
Registrován: 29 lis 2014 12:00

Warm Audio WA-FT

Příspěvek od Petr Los »

Páskový „vintage“ mikrofon s integrovaným in-line JFET předzesilovačem a americkým výstupním transformátorem Cinemag.
1. 9. 2025

„Warm Audio Fen-tone Ribbon Mic je inspirován klasickými páskovými mikrofony z 50 let. Je vyroben ze špičkových moderních komponentů. Produkuje ikonický zvuk.“ Takhle nějak by asi měla znít plná upoutávka na test velice zajímavého mikrofonu, pocházejícího z dílny texaské firmy Warm Audio, kterou asi netřeba představovat. Konstruktéři od Warm Audio přivedli k životu již hezkou řádku velice zajímavých audiopřístrojů a mikrofonů. Jejich krédem je použití prémiových součástek, precizní zpracování, špičkový zvuk a v neposlední řadě též dostupná cena, která bývá u originálů mnohonásobně vyšší.

Když se řekne páskový mikrofon, tak někteří, studiového světa nepříliš znalí zvukaři, zakroutí hlavou a řeknou, že podobné „staroby“ už dávno nepoužívají. Jsou to většinou „osmičky“, nedají se pořádně vybudit, šumí, mají zahuhlaný zvuk a já nevím, co ještě? Opak je však pravdou. Většina dražších páskových mikrofonů sice má osmičkovou charakteristiku, ale nemusí se vůbec extrémně budit, nemá zahuhlaný zvuk a nešumí. Náš dnešní mikrofon je toho názornou ukázkou.

ObrázekWarm Audio Fen-tone Ribbon Mic
Výrobci tohoto mikrofonu našli inspiraci ve starších legendárních páskových mikrofonech. Ale to by nebyli chlapci od Warm Audia spokojení, kdyby svůj produkt doslova nevytunili novými komponenty, které podstatně zvyšují uživatelský komfort tohoto mikrofonu. Co je asi tak základem každého páskového mikrofonu? Inu, nějaký kovový pásek. Čím slabší, tím lepší. U starých mikrofonů se často stávalo, že pásek vinou neopatrného zacházení, či dokonce uložení, praskl. U páskových mikrofonů nové generace se toto už neděje. Také náš Fen-tone je opatřen zakázkovým vlnitým páskem z japonské provenience. Pásek je silný 1,8 µm a je vyroben z hliníku. (99,1 %). Mikrofon disponuje silným neodymovým magnetem.

Původní páskové mikrofony byly skutečně pasivní, a proto byl k jejich provozu nutný výkonný předzesilovač. Dnes se běžně vyrábí aktivní páskové mikrofony, u kterých externí předzesilovač není nutností. Fen-tone je opatřen špičkovým 26 dB JFET in-line předzesilovačem CineMag (USA), který z něho činí skvělého pomocníka při jakékoliv studiové záznamové situaci. Předzesilovač Warm Lifter (tento předzesilovač mimochodem Warm Audio vyrábí i jako externí zařízení v podobě malé kovové krabičky) dokáže signál vybudit až o neuvěřitelných +26 dB. Potřebuje k tomu však phantomové napájení +48 V. Mikrofon funguje i jako pasivní. Stačí ho připojit například k mixážnímu pultu a gainem vybudit (pokud nemáte phantomové napájení, při přepnutí na předzesilovač +dB, signál logicky umlkne).

Celý mikrofon má naprosto luxusní bytelné provedení. Na první pohled zdánlivě připomíná klasickou mikrofonní kondenzátorovou “tužku”, ale jakmile ho vezmete do ruky, hned vás zarazí jeho hmotnost. Váží 300 g, což je na tak malý mikrofonek až dost. Dle výrobce je vyroben z eloxovaného hliníku. Z obou snímacích stran (osmičková figura) jsou do masivního, stříbrného těla s vysokým leskem vyříznuty úzké vodorovné otvory, kterými se signál dostává k samotnému pásku. Na obou bočních stranách jsou ještě vsazeny jakési dva výstupky, které mají zřejmě omezovat přeslechy a zlepšovat celkovou difrakci (podobné řešení používá i výrobce špičkových páskových mikrofonů Royer Labs u jejich modelu R-121).

Mikrofon je dlouhý 170 mm a má v průměru 27 mm (některé prospekty udávají 37 mm, ale já si to skutečně jako vždy přeměřil). Na přední straně (u mikrofonu této konstrukce však mají obě strany stejnou funkčnost) je malý přepínač VT/+dB. Jiné frekvenční filtry ani útlumové pady zde nenaleznete. Výrobce ctí stylovou čistotu.

Poloha VT, čili Vintage, je určena pro pasivní provoz a poloha +dB aktivuje signálový předzesilovač. Toto předzesílení je dobré například v terénu, kde každý další přístroj navíc znamená větší složitost a vice kabeláže. Při použití předzesilovače se zvuk rozsvítí.

ObrázekTrocha nutných čísel
Mikrofon má frekvenční rozsah: 30 Hz - 15 kHz (+/- 3 dB), jeho maximální SPL je 148 dB (1 kHz ≤ 1 % T.H.D), výstupní impedance: 300 Ohmů (v pasivním režimu), 150 Ohmů (v aktivním aktivní), odstup užitečného signálu od šumu: 87 dB, citlivost: pasivní: -47 dBv Re. 1V/Pa, aktivní: -21 dBv Re. 1V/Pa.

Jdeme nahrávat
Co je vlastně na těch páskových mikrofonech tak úžasného, že je znalí studioví mistři zvuku vzali po tolika letech opět na milost a dokonce je mají v oblibě? Je to především jejich měkký a kulatý zvuk, kterého se u dynamických či kondenzátorových mikrofonů těžko dosahuje. Frekvenční rozsah těchto mikrofonů končí mezi 15 až 18 kHz. Jen některé speciální modely mají rozsah až do 20 kHz, ale ty jsou aktivní a vyžadují phantomové napájení. Nižší frekvenční rozsah a hlavně ona pásková konstrukce způsobuje, že nepříjemně syčivé výšky zůstávají stát přede dveřmi studia.

Proto se mikrofony této konstrukce staly oblíbenými právě pro snímání nástrojů produkující ostré vysoké frekvence, které pokud nejsou zpracovány náležitým způsobem, pak na nahrávce dělají neplechu. Jedná se například o housle, trubku, snímaná komba elektrických kytar či hlas zpěvaček (a někdy i zpěváků) se silnými sykavkami. Někdo může samozřejmě namítnout: „Tak k čemu pak máme equalizer? Stačí přece trochu stáhnout ony nepříjemné frekvence a je to, ne?“ No, právě že není. Vhodný páskový mikrofon tyto výšky umí kultivovaně zapustit do nahrávky. Jinými slovy tam sice jsou, ale nevylézají. Zatímco pouhým stažením docílíme toho, že zvuk bude tupý a nepřirozený.

Protože v době, kdy jsem mikrofon obdržel k testu, byly potřeba dotočit zbývající zpěvy do CD folkové kapely, rozhodl jsem se, že Fen-tone použiji právě pro tento účel. Ženské hlasy jsou obecně náročnější na nahrávání, proto jsem použil náš mikrofon pro náběr zpěvačky a doprovodných vokálů. Nejprve jsem zkusil Vintage režim. Ten mi ale připadal už příliš oříznutý a tupý. Přepnul jsem proto na předzesilovač a rázem to bylo něco jiného. Zvuk zmohutněl, zůstala však ona měkkost a vřelost - přesně taková, jakou očekávám od páskového mikrofonu. Na ukázách si můžete poslechnout solo náběr ženského a mužského zpěvu.
Na třetí ukázce je pak náběr trubky do studentské jazzrockové kapely. Škoda, že nebylo v té době potřeba snímat elektrické kytary, respektive komba elektrických kytar. Právě pro tuto příležitost jsou páskové mikrofony jako dělané. Stírají nepříjemnou ostrost a zvuk činí měkkým a plastickým. Fen-tone jsem použil ještě několikrát při nahrávání doprovodných vokálů. Protože je charakteristika osmičková, můžete postavit dokonce dva zpěváky proti sobě a natočit tak dva vokály do jednoho tracku. Já osobně však preferuji pro každý hlas vlastní stopu. Lépe se pak nahrávka míchá a máte více možností.
Páskové mikrofony díky své osmičkové charakteristice výborně zaznamenávají i ambient prostředí, ve kterém jsou umístěny. To dodává nahrávkám vzdušnost a odlehčenost. Samozřejmě při snímání více zdrojů dochází k větším přeslechům, než například u kardioidního mikrofonu.

Závěrem
Páskový mikrofon Fen-tone je opět velice zdařilým počinem texaské firmy Warm Audio. Je navrhnutý v USA, vyrobený v Číně a ručně testovaný ve Warm Audio centrále v Austinu v Texasu. Díky tomu se jedná o skutečně špičkový výrobek a to jak provedením, tak i zvukem. Pokud toužíte po prostorovém nahrávání, má pro vás Warm Audio k dispozici dokonce i koincideční, tedy shodný pár pro stereosnímání. Mikrofon je dodáván v perfektním ochranném plastovém transportním kufříku. Jediné co mě opravdu zklamalo, byl úchyt mikrofonu. Nedá se říci, “pavouk”, protože v tomto případě jde o velice lacinou plastovou klipsnu. Je to jako kdybyste na Porsche Carerra přišroubovali vlastnoručně vyrobený spoiler z plastu. Držák můžete naštěstí koupit jiný, mikrofon je však opravdu špička.

Výrobce: Warm Audio
Zapůjčil: Disk Multimedia s.r.o.

Petr Los
PROFIL AUTORA: Petr Los dipl.um.
Navštěvoval Pedagogickou fakultu v Ůstí nad Labem. Zde intenzivně studoval hru na klavír a kompozici. Po revoluci přesedlal na baskytaru a kontrabas a vystudoval Státní konzervatoř v Teplicích, obor Hra na kontrabas. V 90. letech se věnoval tvorbě filmové a scénické hudby. Vytvořil hudbu pro film několikanásobného cyklotrialového mistra světa Josefa Dresslera – Golden Bike a pro mnoho dalších výukových a reklamních filmů a spotů. Jako baskytarista a kontrabasista hrál v kapelách St.Woody a Lingers, se kterou vydal tři alba u společnosti Indies Records. V současnosti vyučuje v ZUŠ Česká Lípa hru na kontrabas, baskytaru a klávesy, příležitostně hostuje v symfonických orchestrech, a spoluprovozuje nahrávací studio WonderLost.

Odpovědět