Warm Audio WA73-EQ

Odpovědět
Petr Los
Příspěvky: 39
Registrován: 29 lis 2014 12:00

Warm Audio WA73-EQ

Příspěvek od Petr Los »

Mikrofonní předzesilovač s equalizerem.
17. 5. 2018

Až na pár míst v divokých zapadlých končinách je téměř celý svět je důsledně digitalizován. Nuly a jedničky létají vzduchem, řídí vlaky, letadla a lodě, tvoří bankovní bohatství. Zvuk i obraz jsme do binární soustavy převedli už před drahnou dobou, tak proč se proboha opět vracet k nějakým těžkým plechovým monstrům sestaveným z drahých součástek a zabírající hromady místa. Do toho nepočítám kabely a síťové napájení, bez něhož tato monstra nebudou pracovat. Není lepší nadupaný notebook, který má toto všechno v sobě v digitální - emulované podobě a který schováte do malého baťůžku?

Začít takovýmto úvodníkem recenzi na analogové zařízení je hodně troufalé, ne-li drzé. Já to však risknu a udělám to právě proto, že dnešním testovaným výrobkem je klon legendárního modulu 1073. Jak zasvěcení správně tuší, jeho otcem – stvořitelem nebyl nikdo jiný než slavný konstruktér audiozařízení Rupert Neve. Ten s dalšími několika pány (např. Bill Putnam, Joe Meek, Ted Fletcher...) patří k opravdovým vizionářům mikrofonních předzesilovačů minulého i tohoto století. Pan Neve nezkonstruoval jen zařízení, které „dobře“ hrálo, ale vytvořil novou cestu pro audiosignál, a to cestu signálu přes transformátory. Ty nejen že nahradily do té doby nezbytné elektronky, ale vytvořily novou barvu zvuku. A není to náhodou tak, že čím více barev, tím má umělec větší možnost své seberealizace?

Zpět do světa analogu
Kdo je tedy firma Warm Audio a jaká je její filosofie? Warm Audio je poměrně nová texaská firma, která se specializuje na výrobu velice vyhledávaných předzesilovačů, kompresorů či lampových equalizerů. Konceptuálně Warm Audio vychází z legendárních přístrojů a některé již zaniklé znovuvytváří. Zapomeňte však na princip neevropských tržnic, že „čím víc pruhů, tím víc Adidas“ - Warm Audio se naopak snaží vyhnat kvalitu svých výrobků (hlavně elektrokomponentů) na co nejvyšší možnou mez za rozumnou cenu. Oni moc dobře vědí, že každé, po odborné stránce slušné studio by rádo pracovalo s LA2A, 1176 či Pultecem, ale cenově jsou pro ně tyto přístroje nedostupné. Mít tedy k dispozici kvalitní klon za třetinovou cenu je přímo požehnáním z audionebe. Zatímco k výrobě nelegálních „pajců“ různých výrobků renomovaných značek jsou použity naprosto otřesné součástky korunované ledabylou montáží, Warm Audio stojí zcela na druhém břehu. Dělá sice lacinější produkty, než jsou originály přístrojů, ale k vnitřnímu osazení používá špičkové komponenty. Zejména výběr transformátorů je naprosto nekompromisní. Náš WA73-EQ je osazen vynikajícím transformátorem britské Carnhill Transformers. Nejvyhledávanějším jsou většinou ty staré, ale technologie Carnhill se umí ke zvuku dokonale přiblížit. V jiných mašinách Warm Audio používá další špičková trafa – Cinemag. U equalizerů využívá luxusní patrové potenciometry firmy Blore Edwards. Pro zlepšení zvukového projevu se v zapojení objevují tantalové či polystyrénové kondenzátory dělající zvuk hladším. Přístroje od Warm Audio jsou navíc zapojovány a drátovány ručně. To je tedy v kostce filosofie Warm Audio.
Obrázek
WA73-EQ pohledem zepředu
V případě našeho WA73-EQ se tedy nelze divit, když zkušené oko na první pohled rozpozná charakteristický rukopis Ruperta Neva. Bílé čtyřhranné retro-přepínače, krokové potenciometry ve vínové a modré barvě a konečně stříbrně-šedivé dvouprstencové potenciometry – to přece každý studiák musí mít v podvědomí alespoň z obrázků originálních přístrojů, či přístrojů od firmy Heritage, která rovněž vychází z podstaty modulu 1073.

Zcela vlevo se nachází vstup pro zapojení mikrofonu zepředu. Vedle něho jsou umístěny dvě trojice bílých čtyřhranných přepínačů pod sebou. Vrchní řada disponuje phantomovým napájením +48 V (indikováno rozsvícením červené LEDky), dále je přepínač pro otočení fáze – POL, (polarity) následuje přepínač TONE umožňující změnu vstupní impedance a tím i použití různých typů mikrofonů od kondenzátorových přes dynamické a páskové. Spodní řada začíná přepínačem aktivujícím linkový vstup – LINE, dále pak insertní vstup (pro připojení např. kompresoru) – INSERT a nakonec posledním šestým přepínačem je INSTR, který dovoluje připojení nástroje (kytary, baskytary) přímo z předního panelu, kde se vedle tlačítka INSTR nachází jackový vstup.

Vínový přepínač s krokovým chodem zaručuje přesné nastavení vstupního signálu. Rozsah potenciometru je -20 až +80 dB. Rozsah -20 až 50 dB je určen pro linkový vstup a +50 dB až +80 dB pak pro mikrofonní. Následuje opět krokový přepínač, tentokráte s modrým knobem označený jako HI PASS filter s frekvenčním ořezem spodního pásma od 0 – 300 Hz.

Další tři kombinované prstencové potenciometry jsou základem semiparametrického equalizeru, kterým se přístroj pyšní. Výrobcem těchto potenciometrů je známá britská firma Blore Edwards, známá též jako výrobce potenciometrů pro vojenské využití, což hovoří samo za sebe. Pásmo LOW BAND BOOST/CUT disponuje frekvenčními polohami OFF – 35 – 60 - 110 - 220 Hz, pásmo MID BAND BOOST/CUT 360 – 700 – 1400 – 3200 – 4800 – 7200 Hz a pásmo HI BAND BOOST/CUT 10 – 12 – 16 kHz. Nízké pásmo může uživatel regulovat v rozsahu +/- 16 dB, střední +/- 18 dB a vysoké pásmo pak +/- 16 dB.

Další funkcí je EQ ON/OFF, která aktivuje či deaktivuje zapnutí equalizerové sekce. Tato funkce je velice praktická pokud chce zvukový mistr porovnat signál před equalizací či po ní. Zde jsem si poprvé uvědomil onu úžasnou sílu equalizeru. Nakonec zbývá malý potenciometr se šedivým knobem, kterým se nastavuje výstupní úroveň signálu. Pod potenciometrem je pro větší pracovní pohodlí připojena pětistupňová barevná LED škála od -20 do +20 dB.

WA73-EQ a jeho konektivita
Zadní panel je celkem úsporný. Zcela vlevo je klasická PSU zdířka (žádné otravné externí trafo), dále červený zapuštěný přepínač 110/230 V, mikropřepínač Ground/Lift pro řešení problémů s případnou zemní smyčkou. Napravo se nachází nesymetrický linkový jackový výstup a symetrický XLR LINE OUTPUTS. Dále je zde velice užitečná dvojice nesymetrických jackových zdířek INSERT RETURN a INSERT SEND, díky nimž lze připojit dynamické zařízení (kompresor/limiter) a ovládat tak během natáčení dynamiku bez nutnosti ovlivnění samotného signálu sériovým propojením těchto dvou zařízení za sebe. Následuje LINE INPUT v jackovém provedení pro připojení kláves či jiného podobného zařízení a konečně MIC INPUT umožňující využít (pomocí přepínače TONE na předním panelu) dvě rozdílné impedance 300/1200 ohmů pro různé typy mikrofonů.
Obrázek
Mlčenlivý pracant alias „work-horse...“
Testování WA73-EQ jsem nejprve započal nahráváním čistého mluveného hlasu. Samotné propojení bylo hotovo téměř v několika okamžicích. Vše jsem pozapínal, vyjel hlasitosti a nic se nedělo. Žádný signál nejevil nejmenší snahu lézt z přístroje ven. Zkoušel jsem různě zapínat a vypínat funkce a stále nic. Odešel jsem pro nový mikrofonní kabel a po návratu jsem zjistil, že vše chodí. Inu záhada. Od té doby jsem pak přístroj zapnul mnohokrát a nic se nestalo. Tomu jsem tedy nerozuměl, ale možná nějaký „ghost in the machine“ obcházel právě kolem.

Natočil jsem nejprve krátkou textovou ukázku bez použití samotného WA73-EQ přímo do záznamového zařízení TASCAM DP-32.
Poté jsem mezi mikrofon a záznamové zařízení vložil náš Warm Audio preamp. První záznam mluveného slova s účastí preampu jsem provedl zcela bez použití equalizerové sekce a bez jakéhokoliv ořezu basových frekvencí. Když jsem nahrávky porovnal (můžete i vy na základě přiložených ukázek), byl okamžitě na první poslech slyšet markantní rozdíl mezi nahrávkou bez preampu a s preampem.
Signál se průchodem přes vnitřní elektroniku přístroje zcela změnil, ale hlavně se rozzářil, projasnil a jakoby získal vzdušnost. A to je právě to, co zatím žádný softwarový plug-in nikdy nedokáže. Proto je také cena mezi software a hardware zcela rozdílná. Na každé sebemenší skutečné zlepšení potřebujete totiž dražší a dražší součástky, zatímco plug-iny se zvukem sice „něco“ udělají, ale v porovnání s opravdovou plechovou mašinou pokulhávají.

K dalšímu pokusu natáčení téhož textu jsem zapnul equalizerovou sekci a nejprve si pohrával s možnostmi equalizeru. Přišlo mi, že jeden gainů měl tužší chod než dva zbylé a trochu mi vadilo, že gainy mají v prstencích drobnou vůli a viklají se. Možná to tak má být, nevím, ale např. dvouposchoďové potenciometry u značkových baskytar se ani nehnou. Na druhou stranu musím říci, že všechny ostatní přepínače chodí s matematickou přesností a jakékoliv jiné nesrovnalosti jsem nezjistil.
Obrázek
Pro variantu s korekcemi jsem lehce přidal 35 Hz, maličko stáhl 1600 Hz na středech a 16 kHz. Zvuk se lehce zastřel. Šlo mi o vytvoření jakési nápodoby retrozvuku starších kulatých nahrávek. Když jsem si pak poslechl obě nahrávky, měla druhá se zvýrazněným basovým pásmem sice větší tlak, ale přišlo mi, že vzdušnější je přece jen ta první - bez equalizeru. Obě nahrávky však byly nesmírně čisté a příjemné na poslech. Nahrával jsem bez použití pohltivých paravanů a musel jsem být blíž mikrofonu, aby se do nahrávky nevkrádal přeslech místnosti. Proto mají obě trochu vyšší proximity efekt, díky mé blízkosti u mikrofonu. Jen pro úplnost jsem k nahrávání použil AKG 214, velice univerzální a cenově přístupný mikrofon.

Ve studiu jsem následně využil náš WA73-EQ pro natáčení hlavního mužského vokálu v rámci rock-popové kytarové kapely. Na vedlejší hlasy, zpívané týmž zpěvákem, byl preamp použit také. Protože měl zpěvák poměrně dost sykavek, využil jsem aktivní páskový mikrofon NTR1 australských RODE. Ke zpracování dynamiky jsem využil tentokráte měkkou optokompresi v podobě JoeMeek VC1Qcs od Teda Fletchera. Využil jsem však pouze optokompresi. Zvuk optokomprese se moc pěkně pojil se zvukem WA73ky a vytvořil celkem plný a pevný zvuk hlasu. Na poslední ukázce si můžete poslechnout spojení zpěvu s kapelou. Tato ukázka je zpracována ve fázi letmého mixu bez vyčištění. Celé natáčení probíhalo bez sebemenších problémů.
Rychlá práce s dokonalým zvukem
Po ještě několika dalších testech mi bylo jasné, že jakýkoliv signál, který do tohoto preampu pošlu, ať to bude zpěv, akustické nástroje, elektrická kytara či baskytara, bude na druhé straně díky průchodu zařízením zvukově plnější a vzdušnější, a to i bez použití equalizeru. Dnes je díky digitálnímu zvuku práce velmi urychlena a koncentrována do jednoho prostředí, ale analogový zvuk je živý originál bez pozlátka vyumělkovaných softwarových faceliftů a placatého zvuku. Dobré je, když se tyto dva světy spojí, protože ve špičkovém prostředí ten starý - živý nelze zatím škrtnout bez výrazné ztráty kvality toho nového. Firma Warm Audio mě již delší dobu velmi zajímá (zejména její lampový equalizer EQP-WA) a první setkání s jejich výrobkem bylo pro mne velice inspirativní. Jsem rozhodnut, že se brzo nějaký jejich produkt objeví v našem studiu. Vím, že i když to není originál za desetitisíce korun, je skvěle navržen, vyroben z kvalitních součástek a se zvukem zahýbá...

Výrobce: Warm Audio
Zapůjčil: Disk Multimedia s.r.o.

Petr Los
PROFIL AUTORA: Petr Los dipl.um.
Navštěvoval Pedagogickou fakultu v Ůstí nad Labem. Zde intenzivně studoval hru na klavír a kompozici. Po revoluci přesedlal na baskytaru a kontrabas a vystudoval Státní konzervatoř v Teplicích, obor Hra na kontrabas. V 90. letech se věnoval tvorbě filmové a scénické hudby. Vytvořil hudbu pro film několikanásobného cyklotrialového mistra světa Josefa Dresslera – Golden Bike a pro mnoho dalších výukových a reklamních filmů a spotů. Jako baskytarista a kontrabasista hrál v kapelách St.Woody a Lingers, se kterou vydal tři alba u společnosti Indies Records. V současnosti vyučuje v ZUŠ Česká Lípa hru na kontrabas, baskytaru a klávesy, příležitostně hostuje v symfonických orchestrech, a spoluprovozuje nahrávací studio WonderLost.

Odpovědět