Warm Audio Warm Lifter

Odpovědět
Petr Los
Příspěvky: 42
Registrován: 29 lis 2014 12:00

Warm Audio Warm Lifter

Příspěvek od Petr Los »

Aktivní mikrofonní inline předzesilovač pro signálově slabé páskové či starší dynamické mikrofony.
3. 4. 2025

Produkty stále populárnější texaské firmy Warm Audio byly (a jistě i budou) již mnohokrát předmětem našeho testování a vždy se skvělým výsledkem. Dnes si dovolím představit malou, ale velice šikovnou krabičku, která by vám mohla hodně usnadnit život, zejména pokud používáte starší pasivní páskové či dynamické mikrofony, které dávají samy o sobě slabý signál a je potřeba je vybudit nějakým externím zařízením.

ObrázekWarm Lifter
Lifter, neboli vtipně zvedač či pozdvihovač, v našem případě nespadá do kategorie medicínské, ale elektronické, konkrétně do oblasti audia. Jak jsem již uvedl, jedná se o jednoduchý, ale velice účinný předzesilovač slabých mikrofonních signálů. Má podobu ocelové krabičky s rozměry 120 mm hloubka, 74 mm šířka a 43 mm výška. Celé zařízení vypadá jako normální standardní kytarová krabička a váží kolem 365 g.

Je vyrobena z opravdu masívního ohýbaného plechu a má světle smetanovou barvu. Nápisy jsou vyvedeny černě. Na spodní straně jsou umístěny čtyři protiskluzové gumové špunty vylepšující stabilitu na hladkém povrchu. Na obou krátkých stranách (šířka) je umístěn XLR vstup a výstup. Na straně vstupního konektoru se nachází navíc ještě dva kovové páčkové mikropřepínače. Levý, High-pass filter 100 Hz (-12 dB) funguje jako ořez nízkých kmitočtů a pomáhá eliminovat nechtěné hluboké ruchy. Pravý, High-shelf boost 3 kHz (+3,5 dB) naopak rozzáří vyšší středy a výšky. Je známo, že zvuk některých starších páskových mikrofonů je díky frekvenčnímu rozsahu poměrně hodně zastřený, proto by je měla tato frekvence nakopnout. Dle potřeby lze aktivovat obě frekvence naráz.

Trocha technických údajů
Jedná se o aktivní mikrofonní předzesilovač s nízkošumovým JFET vstupem, frekvenční rozsah je 10-200kHz +/-0.2 dB, vstup i výstup je plně symetrický s 26 dB analogového signálu. Vstupní impedance 2,4 Ohmu, výstupní impedance 150 Ohmu, vstupní citlivost: -6 dBu (388mV rms) výstupní: 20 dBu (7.75V rms), THD+N ratio 1kHz @ 14dBu: <-107dB (0.00047%), Output Noise: 7.75 uV (A-weighted) with 150 Ohm Input. Předzesilovač potřebuje ke svému provozu phantomové napájení 48 V.

Zdviháme
Naše dva oblíbené mikrofony Rode NTR1 by rozhodně nebyly vhodné pro testování Lifteru, protože se jedná sice o páskové mikrofony, ale aktivní a disponují zabudovaným transformátorem. Proto jsem pro náš předzesilovač vybral mikrofon Art M - Five. Jde o starší pasivní páskový mikrofon s frekvenčním rozsahem 30 Hz - 15 kHz, typickým pro tento konstrukční model mikrofonu.

Mikrofon jsem připojil k našemu Lifteru a výstup vyvedl přímo do záznamového zařízení. Za preamp sloužil právě naše zařízení. Aby byl předzesilovač aktivní, je nutno ho nakrmit phantomovým napájením. Bez phantomu prochází signál bez jakéhokoliv zesílení. Warm Lifter je schopen dodat až 26 dB analogového signálu a to už je pěkné zesílení. Pro testování jsem použil mluvené slovo (úryvek z knihy Daniela Forró – Domácí nahrávací studio).

Na první si můžete poslechnout jak vypadá použití Lifteru bez equalizace. V druhé ukázce je použit Hi-Pass filter na 100 Hz. Zvuk je čitelnější a není tak zahuhlaný. Tento filter je výborné použít pro zmenšení tzv. proximity efektu. Tento vzniká velkým přiblížením se k mikrofonu. Tehdy dochází k nárůstu basových frekvencí.
Ve třetí ukázce je slyšet jak se zvuk rozsvítí, pokud je aktivován High-shelf boost 3 kHz. Mluvené slovo je náhle srozumitelnější a vzdušnější. V poslední ukázce můžeme slyšet použití obou filtrů naráz. Pokud toto audio srovnáte s první ukázkou, je patrné, jak i tato byť jednoduchá equalizace dokáže se zvukem zamávat.
Závěrem
Warm Lifter je velmi šikovné zařízení, které dělá přesně to, k čemu je určeno a dělá to perfektně. Jeho použití je velice jednoduché, rychlé a účinné. Osobně si myslím, že ho budou zvukaři více používat při živých vystoupeních, protože tam se uplatní v plné míře. Není potřeba vláčet s sebou těžké a velké mikrofonní preampy. Též ve studiích jeho použití nevylučuji.

Přestože se jedná o plně profesionální zařízení, možná nalezne místo i v některém domácím studiu muzikanta, který zná zvukové přednosti páskových mikrofonů, navíc díky oběma equalizačním programům může uživatel dosáhnou velice dobrých zvukových barev. A o to jde v první řadě.

Výrobce: Warm Audio
Zapůjčil: Disk Multimedia s.r.o.

Petr Los
PROFIL AUTORA: Petr Los dipl.um.
Navštěvoval Pedagogickou fakultu v Ůstí nad Labem. Zde intenzivně studoval hru na klavír a kompozici. Po revoluci přesedlal na baskytaru a kontrabas a vystudoval Státní konzervatoř v Teplicích, obor Hra na kontrabas. V 90. letech se věnoval tvorbě filmové a scénické hudby. Vytvořil hudbu pro film několikanásobného cyklotrialového mistra světa Josefa Dresslera – Golden Bike a pro mnoho dalších výukových a reklamních filmů a spotů. Jako baskytarista a kontrabasista hrál v kapelách St.Woody a Lingers, se kterou vydal tři alba u společnosti Indies Records. V současnosti vyučuje v ZUŠ Česká Lípa hru na kontrabas, baskytaru a klávesy, příležitostně hostuje v symfonických orchestrech, a spoluprovozuje nahrávací studio WonderLost.

Odpovědět