Zoom F3

Odpovědět
Uživatelský avatar
Miloš Seky Vondráček
Příspěvky: 30
Registrován: 18 lis 2017 20:28

Zoom F3

Příspěvek od Miloš Seky Vondráček »

Obrněný rekordér určený nejen do terénu.
19. 12. 2022

Po recenzích rekordérů Zoom H8 a R20, se dnes podíváme na Zoom F3, což je miniaturní dvoukanálový rekordér vysoké kvality, určený pro práci v terénu. Jeho vlastnosti bych na úvod mohl shrnout asi tak: 2 kanály, duální A/D převodníky a k tomu záznam s bitovou hloubkou 32 bit a samplování frekvencí až 192 kHz.

Konstrukce a design
K testování rekordér dorazil v malé, úhledné, kartonové krabičce s přírodním povrchem. Po vybalení mi na stole zůstalo ležet něco, co lehce připomíná miniaturní obrněný transportér. Tak moc je zde vše podřízeno odolnosti a kompaktnosti.

Zoom F3 je svým tvarem hranol, téměř čtvercového půdorysu, který má výrazně vystouplé svislé hrany. Na první pohled je patrné, že je tomu proto, aby byly chráněny ovládací prvky, konektory a slot pro mirco SD kartu. Při pohledu shora svým tvarem připomíná ondřejský kříž, nebo písmeno X. Vnější obal je tvořen kovovým rámem, který tak chrání plastové části, tlačítka a konektory. Škoda jen, že displej není zapuštěný pod povrch rámu. Byl by tak chráněn mnohem lépe. F3 je široký 75 mm, dlouhý 77,3 mm a vysoký 47,8 mm. Přitom jeho váha, včetně baterií, je 242 g. Z těchto hodnot je jasné, že rekordér je velmi snadno přenosný a nebude problém ho vzít třeba na expedici či natáčení v těžko přístupných oblastech. Rád bych zmínil zvláštní nožičky na spodní straně přístroje, které jsou tvořeny dvěma kovovými hrazdami, na kterých jsou navlečeny malé gumové návleky. Díky nim rekordér neklouže po hladké desce stolu. Zmíněné hrazdy výborně poslouží například při upevnění pomocí suchého zipu na mikrofonní tyč, nebo jej můžeme upevnit na kožený opasek. Rekordér je tak možné nosit během natáčení “proklatě nízko u pasu” a tím ho mít stále na dosah. Další možností jak a kam umístit rekordér při natáčení, poskytuje závit pro montáž na stativ nebo přímo na kameru či, jak je dnes velmi rozšířeným zvykem, na tělo digitální zrcadlovky. Na spodní straně rekordéru je také bateriová šachta pro dvojici AA baterií. Napájet rekordér je možné také pomocí USB konektoru. Na výběr pak máme jakoukoliv power banku nebo adaptér Zoom AD-17. Ten ovšem není součástí dodávky a je tak nutné ho dokoupit zvlášť.
Obrázek
Horní panel rekordéru disponuje monochromatickým displejem, který je modře podsvícený a v tomto případě, není dotykový. Ovšem to vzhledem k tomu, že jde o field rekordér, považuji spíše za výhodu. Pod displejem je čtveřice tlačítek, jejichž funkce se mění. Primárně ale slouží pro nastavení vstupních parametrů pro každý kanál zvláště a pro nastavení zoomu waveformu. Vpravo od displeje nalezneme červenou diodu pro signalizaci záznamu. Na levé straně rekordéru jsou transportní tlačítka Play/Pause a Stop a o něco větší tlačítko pro vstup do ovládacího Menu. Pod nimi jsou umístěny USB-C slot pro napájení či přenos dat a slot pro microSD kartu. Ohledně paměťových karet je na místě zmínit, že maximální kapacita karet SDHC je 32 GB a karet SDXC až 1 TB. Na pravé straně pak najdeme posuvné tlačítko Hold / Rec. Jak asi tušíte, v pozici Hold jsou všechna ostatní tlačítka nefunkční, aby nedošlo k nechtěnému stisku během záznamu. Rec pak slouží pro spuštění záznamu. Praxe je tedy asi taková: 1. Nejprve spustit záznam a protipohybem aretovat ostatní tlačítka. Tím se vyhnete situaci, že byste si rozjetý záznam nechtěně zastavili.

Na této straně přístroje je také gumová krytka slotu pro připojení Bluetooth modulu Zoom BTA-1. Pomocí tohoto modulu je možné využít k řízení F3 telefon nebo tablet. Modul jsem bohužel neměl během testování k dispozici. Jako poslední zde nalezneme tlačítko pro zapnutí rekordéru, k čemuž je potřeba delší stisk. Spodní strana obsahuje dvojici stereo konektorů typu Jack 3,5 mm, pro linkový a sluchátkový výstup. Napravo od nich je ještě kolébkový přepínač pro nastavení výstupní hlasitosti. Poslední, horní strana obsahuje už pouze dva XLR konektory pro každý kanál ale vězte, že pomocí těchto konektorů lze připojit zdroje s mikrofonní i linkovou úrovní. Pojistky proti nechtěnému odpojení mají velmi přesný a zdravě tuhý chod. Na první pohled jsou konektory dobře zpracované.
Obrázek

Architektura a filosofie ovládání
Je na čase nakouknout pod kapotu a podhrnout něco z vlastností rekordéru F3, které nejsou vidět pouhým pohledem. Za klíčové považuji dvě. První je skutečnost, že F3 disponuje duálními A/D převodníky, což znamená, že na každém vstupu jsou dva. Přitom jeden má na starost nejtišší úrovně zvuku a naopak ten druhý převodník se stará o zvuky nejhlasitější. Spojením obou převodníků tak dojde k rozšíření dynamického rozsahu záznamu. Druhou skutečností je, že F3 nahrává do formátu WAV v jediné bitové hloubce 32 bit s plovoucí desetinnou čárkou. Maximální samplovací frekvence lze zde nastavit od 44,1 kHz až na 192 kHz. To vše dohromady vede k absenci ovladačů gain a kontrolních metrů, pro kontrolu nad optimálním vybuzením preampů. Dle reklamních frází by tak Zoom F3 měl bez problémů zachytit vše od nejtišších zvuků až po ty velmi hlasité, jako například start stíhačky. Tím by nám mohl výrazně ulehčit práci hlavně tam, kde může hlasitost nahrávaného zvuku výrazně kolísat.

Po zapnutí rekordéru, nastartuje displej a na krátký okamžik problikne uvítací obrazovka. Ta zobrazuje označení rekordéru F3, přítomnost SD karty a verzi firmwaru. Po té, se objeví základní zobrazení. Horní lišta displeje zobrazuje informace o stavu rekordéru, ve kterém se momentálně nachází. Tím myslím stop, play a pause. Je zde také zobrazen zbývající čas do naplnění kapacity SD karty a stav baterií. Pod touto lištou jsou dva obdélníky, které kontinuálně zobrazují wave form vstupního signálu obou kanálů. Spodní lišta je vlastně popiskem pro funkce tlačítek pod displejem. V tomto režimu je možné prvním a třetím tlačítkem přepínat zoom zobrazení wave formu. Druhé a čtvrté tlačítko pak zpřístupňuje nastavení pro každý kanál zvláště. Jsou zde záložky On/Off, Source, Phantom Volt., HPF, Invert Phase a Delay. Source přepíná typ vstupu a vybírat můžeme z možností pro zapojení dynamických mikrofonů, kondenzátorový mikrofonů s phantomovým napájením, linkových signálů a linkových signálů s phantomem. Poslední možnost tak dovoluje napájet třeba aktivní D. I. Box. Následující záložka Phantom Volt pak nabízí možnost zvolit mezi 24 V a 48 V. HPF je samozřejmě high pass filter, tedy filtr pro ořez spodních frekvencí. Ten můžeme zcela vypnout, nebo volit v jednotlivých krocích od 10 Hz do 240 Hz, vždy po 10 Hz. Otočit fázi je možné záložkou Invert Phase. Delay pak dovoluje zpozdit signál až o 30 ms. Pokud jde o pohyb v tomto menu, pak první tlačítko slouží pro návrat, čtvrté pro vstup a prostřední dvě tlačítka slouží k listování.
Obrázek
Pro vstup do hlavního Menu je nutné použít dedikované tlačítko na levé straně rekordéru. Vlastní menu je poskládáno ze záložek Finder, Recording, Output, USB Audio I/F, USB File Transfer a System. V záložce Finder nalezneme složky s nahrávkami srovnané podle data záznamu. Nahrávky je zde možné přehrávat, mazat či číst o nich informace jako je datum a čas vzniku a formát v jakém byly pořízeny. Záložka Recording otevírá cestu k nastavení pojmenování nahrávky, samplovací frekvence, formát souboru (mono, stereo), zapnutí pre recordingu (3 s). Rád bych se zastavil u nastavení samplovací frekvence. Je zde možné nastavit 44.1 kHz, 48 kHz, 88.2 kHz, 96 kHz nebo 196 kHz. V části Output jsou záložky HP Alert Vol, Line Out Level, Line Out Limiter a Line Out Delay. První záložka, HP Alert Vol, umožňuje nastavit do sluchátek hlasitost výstražných zvuků při zapínání a vypínání záznamu. Ostatní tři jsou určeny pro linkový výstup a dovolují nastavit hlasitost, limitaci a zpoždění. Přičemž maximální délka zpoždění 400 ms. F3 je možné používat jako zvukovou kartu, hned k několika dalším zařízením jako je počítač a je jedno zda Mac nebo Win, či tablet. K tomuto nastavení vede cesta přes záložku hlavního menu, USB Audio I/F. Naopak pro přenos dat mezi rekordérem a počítačem je zde nabídka USB File Transfer. Poslední a velmi důležitou záložkou je System. Zde jsou ukryty podsložky Language, Date / Time, LCD, Power, SD Card, Bluetooth Function, Timecode, Versions a Factory Reset.

Lets’ the test!
Rekordér jsem zkoušel použít pro pracovní záznam hudební zkoušky v divadle. Do vstupů jsem připojil stereo pár mikrofonů. V mém případě šlo kondenzátorové tužky Haun MBC 660, postavené do ORTF stereo systému. Nejprve jsem musel nastavit na každém kanálu, v záložce Source, položku Mic (48 V). Pak už bylo možné na displeji pozorovat waveform na obou kanálech. Obsluha tak má permanentní, vizuální kontrolu nad příchozím audio signálem, bez nutnosti zabývat se nastavením vstupní citlivosti preampu. Zaznamenaný zvuk byl naprosto bez problémů a zněl čistě. K tomu přispívá, mimo jiné, také nízká úroveň vlastního šumu rekordéru. Zoom F3 tak snese srovnání s o mnoho dražšími rekordéry. Zkusil jsem ještě nahrávat linkový zdroj audio signálu ze sběrnice mixážního pultu Yamaha CL 5. Také zde jsem nezaznamenal žádný technický problém. Samozřejmě bylo nutné přepnout vstupní citlivost na linkový zdroj signálu.

K práci s rekordérem mám jen nepatrné výhrady, které bych směřoval na velikost ovládacích tlačítek. Na druhou stranu je mi jasné, že pláču na špatném hrobě. Je to prostě daň za miniaturizaci, která nám naopak dává svobodu a možnosti využití. Samotné ovládání je jinak velice jednoduché a intuitivní. Ještě mne napadá taková glosa. Obecně jsem narazil občas na určitou nespolehlivost SD karet. Byl by takový problém mít v rekordéru dva sloty pro micro SD a zaznamenávat rovnou záložní nahrávku? Ano, asi by se zvedla cena přístroje, ale na druhou stranu by to přineslo u obrovskou spolehlivost, která by F3 posunula ještě výše.
Obrázek

Pro koho je Zoom F3 určen?
Rekordér je určen zvukařům, kteří potřebují zaznamenat jakýkoli myslitelný zvuk v exteriéru, mimo studio. Vzhledem k filmařským ambicím rekordéru, by možná nebyl od věci konektor pro synchronizaci záznamu zvuku s kamerou. Takto se budeme muset spolehnout na klapku, či obligátní tlesknutí. Největší devizou F3 je technologie bez ovladačů gain. Zvukaři tak budou mít jistotu, že si z exteriéru přinesou nahrávku, bez nežádoucích projevů přebuzení preampů. Nebo že nebudou muset vracet záběr kvůli špatně nabranému zvuku, čímž tak budou šetřit čas nejen sobě, ale i celému štábu. Ještě nesmíme zapomenout na možnost využití F3 jako zvukové karty, které může přijít více než jen vhod. F3 tak může zvukovou kartu nejen zastoupit, ale i zcela nahradit a navíc do vašeho vybavení přinese výhody field rekordéru. Za cenu něco přes 8.000 Kč tak získáte "off road" rekordér s duálními A/D konvertory, nahrávající do 32 bit až 192 kHz. To už stojí za zamyšlení i u mě.

Výrobce: Zoom
Zapůjčil: Sound Service

Miloš Vondráček
PROFIL AUTORA: Miloš Vondráček
O zvuk a zvukové aparatury se zajímá od chvíle, kdy pořídil první elektrickou kytaru Jolanu Galaxis. Koncem 90. let se dostal ke zvukařině a FOH mixu live koncertů. Z velké části v jabloneckém klubu Na rampě. V roce 2004 objevil kouzlo divadelního světa a stal se zvukařem divadla F. X. Šaldy v Liberci. O rok později začal vést zvukařský tým stejného divadla. Od roku 2005 se podílí na provozu hudebního studia WonderLost v České Lípě.

Odpovědět