Příspěvky: 29
Registrován: 18 lis 2017 20:28

Zoom H1essential

Příspěvek od Miloš Seky Vondráček »

32bitový float záznam do každé kapsy.
12. 3. 2024

Dnes si představíme miniaturní handy rekordér Zoom H1essential. H1 je nejmenším, nejlehčím a také nejlevnějším rekordérem z řady Essential. Ta se vyznačuje skvělou kvalitou záznamu v rozlišení 32 bitů, s plovoucí desetinnou čárkou a maximální samplovací frekvencí 96 kHz. Tuto technologii aplikoval Zoom již do některých rekordérů řady F a do všech rekordérů řady MicTrak. Hlavní výhodou je to, že odpadá nutnost nastavování vybuzení preampu a s tím spojené hledání správné úrovně gainu. Stačí tak jen rekordér vybalit a spustit záznam.

ObrázekPojmy
H1 je široký 53,9 mm, dlouhý 136,6 mm a vysoký 29 mm. Při hmotnost 92 g se tak stává vyloženě kapesní rekordérem, který je možné nosit při sobě prakticky stále. Třeba v kapse košile. Nedílnou součástí rekordéru H1 je stereo XY, pár mikrofonů který zvládá maximální akustický tlak 120 dB SPL. Dále je možné místo mikrofonů použít linkový vstup, který je zde zastoupen konektorem Jack 3,5 mm. Pomocí konektoru USB C je možné připojit H1 k PC se systémy Windows a macOS, nebo k zařízením se systémy iOS či Android. V takovém případě jsou zde dva režimy, kdy jeden slouží k přenosu dat a druhý z H1 udělá USB mikrofon.

Pro ukládání nahrávek využívá H1 micro SD kartu (SDHC: 4 - 32 GB, SDXC: 64 GB - 1 TB). Displej a ovládání rekordéru známe již z rekordéru Zoom F3, či rekordérů řady MicTrak. V případě H1, je zde miniaturní, černobílý OLED displej, který zobrazuje waveform levého a pravého kanálu. Současně jsou zde informace o stavu baterií a času, po který ještě můžeme nahrávat. Rekordér je napájen pomocí dvojice AAA baterií a jako alternativu lze zvolit napájení pomoci USB C (5 V). Slot pro baterie je na spodní straně, vedle závitu pro připevnění na stativ.

Jednotlivé nahrávky je možné poslouchat pomocí sluchátkového výstupu (Jack 3,5 mm), nebo pomocí vestavěného reproduktoru. To je velmi praktické, protože můžeme oddělit “zrno od plevy” ještě v terénu, na místě záznamu. Hlasitost poslechu se řídí miniaturním, ovládacím kolečkem na levé straně. Zde je také posuvný vypínač s pružinou. To brání nechtěnému zapnutí či vypnutí přístroje. Z horního ovládacího panelu je možné pomocí čtveřice modrých tlačítek přepínat režim záznamu (stereo/mono), lo-cut filtr, ukládat markery a mazat jednotlivé nahrávky. Tato tlačítka mají proměnnou funkcionalitu, například při vstupu do menu. Dále zde nechybí, obligátní, pětice transportních tlačítek s tím, že nejdůležitější tlačítko pro spustění záznamu, je svou velikostí zvýrazněno. Při vstupu do menu zjistíte, že nechybí pokročilé možnosti nastavení rekordéru. Za nejdůležitější považuji možnost změny samplovací frekvence (44,1 kHZ, 48 kHz a 96 kHz), funkce Pre Rec, Auto Rec či Over Dub.

Dojmy
Rekordér přišel zabalen v papírové krabici přírodní barvy s černým potiskem, jak je u Zoomu poslední dobou zvykem. Po vybalení mě upoutala nízká hmotnost a miniaturní rozměry. Tělo H1 je vyrobeno z černého plastu a jeho tvar je uzpůsoben pohodlnému držení.

Zkusil jsem udělat několik zkušebních nahrávek a musím říci, že práce s H1 je velmi pohodlná a intuitivní. Ze zvědavosti, jsem zkusil pomocí H1 udělat pracovní záznam celého, operního představení. Zvuk byl naprosto v pořádku, bez jakýchkoliv atributů přebuzeného náběru. Nutno říci, že rekordér jsem měl umístěn v hledišti mezi diváky. H1 dobře zvládl zaznamenat i velmi hlasitý potlesk diváků. Je škoda, že v základním balení chybí windscreen (chlupy, dead cat) pro natáčení v exteriéru a nějaké odolnější pouzdro pro snadné přenášení, například v batohu.

Slovo závěrem
Rekordér H1essential, bych doporučil každému kdo řeší pohodlné a kvalitní nahrávání zvuku kdekoliv v terénu. Vzhledem k velikosti je možné mít rekordér stále sebou, v terénu, v přírodě, na zkoušce, na přednášce či kdekoliv jinde. Cena je více, než přívětivá a to něco okolo 3 000 Kč. Komu by chyběly klasické mikrofonní vstupy, toho bych odkázal k vyšším modelům Zoom H4 a H6 řady Essential, které si představíme příště.
Výrobce: Zoom
Zapůjčil: Sound Service

Miloš Vondráček
PROFIL AUTORA: Miloš Vondráček
O zvuk a zvukové aparatury se zajímá od chvíle, kdy pořídil první elektrickou kytaru Jolanu Galaxis. Koncem 90. let se dostal ke zvukařině a FOH mixu live koncertů. Z velké části v jabloneckém klubu Na rampě. V roce 2004 objevil kouzlo divadelního světa a stal se zvukařem divadla F. X. Šaldy v Liberci. O rok později začal vést zvukařský tým stejného divadla. Od roku 2005 se podílí na provozu hudebního studia WonderLost v České Lípě.