Rekordér nejen do”kabelky”.
9. 6. 2025
Po předchozích recenzích rekordérů Zoom řády Essential H1 a H6, které jsme testovali asi před rokem, přichází Zoom s modelem H2 Essential. Hned na úvod prozradím informaci, že stejně jako jeho “sourozenci”, tak také H2 pracuje s kvalitou záznamu 32 bit, s plovoucí desetinnou čárkou. Přitom je možné zvolit samplovací frekvenci mezi 44,1 kHz, 48 kHz nebo až 96 kHz. Nejvyšší možná samplovací frekvence platí pouze pro případ, kdy H2 bude využívána jako zvuková karta ve spojení s počítačem. To podstatné, co technologii 32 Bit float přináší, je čistý záznam zvuku bez zkreslení a bez nutnosti manuálního nastavení gainu. To je zcela zásadní pro situace, kdy nemáme možnost náběr zopakovat. Příkladem, mohou být záznamy živých vystoupení či live vysílání.

Rekordér Zoom H2 Essential je velmi kompaktní přístroj. Jeho rozměry 60 mm x 44 mm x 97 mm s celkovou hmotností 170 g hovoří jasně. Tohle si snadno vezmete v kapse kabátu nebo gig bagu opravdu kamkoliv. Kompaktnosti odpovídá také uspořádání vestavěných mikrofonních kapslí. Interní mikrofon je postaven na technologii M/S (Mid/Side) stereofonního snímání a je složen ze tří kapslí. Díky tomu je možné dosáhnout úzké směrové charakteristiky, nebo je možné snímat stereo záběr o šířce 90° až 120° a to jak vpředu tak vzadu. Tím jsem vlastně prozradil, že je možné aktivovat záznam jak v před rekordérem, tak za rekordérem. Přitom zvuk z přední strany se ukládá do jedné stereo stopy a zvuk, který snímá zadní strana, se ukládá do další stereo stopy.
K volbě záznamu z přední, či zadní strany, slouží tlačítka na horní straně rekordéru Front a Rear. Na horní straně jsou také umístěné přepínače aktivující zmíněné režimy 120°, 90° a nebo Mono. Vlevo je pak umístěno výrazné tlačítko pro aktivaci záznamu, Record. Naopak na spodní straně nalezneme čtveřici miniaturních gumových nožiček, aby rekordér neklouzal po stole, závit pro montáž na stativ a šachtu pro Micro SDHC, nebo SDXC kartu. Maximální kapacita karty je stanovena na 2 TB.
Přední strana rekordéru obsahuje pouze mřížku ukrývající mikrofonní kapsle a bateriovou šachtu na dvojici AA baterií. Hlavní ovládací fundament se tak nachází na zadní straně rekordéru a zcela odpovídá zaběhlému standardu u rekordérů Zoom. To znamená, že pokud opomenu mřížku, tak největší podíl plochy zabírá barevný LCD displej s úhlopříčkou 1,3 ″. Pod ním je čtveřice modrých tlačítek Mixer, Lo cut, Marker a koš, pro smazání souboru. Funkcionalita těchto tlačítek je proměnná v závislosti na tom kde a v jakém menu se pohybujeme. Například při vstupu do menu, jsou modrým tlačítkům přiřazeny funkce Back, šipky nahoru a dolů Enter. Tyto funkce pomáhají v pohybu v menu a jejich dedikace je vždy popsána na dolním řádku displeje, nad jednotlivými tlačítky. Zcela v nejspodnější části, zadní strany rekordéru, je čtveřice transportních, kulatých tlačítek (stop, převíjení vpřed vzad, play/stop a převíjení vpřed). Poslední, kulaté tlačítko v řadě, je vyhrazeno pro vstup do menu rekordéru.

Zoom H2 Essential v praxi
Zoom H2 Essential jsem testoval při nahrávání hudebních zkoušek na představení Maryša v divadle F. X. Šaldy v Liberci. A protože jsem vlastníkem rekordéru Zoom M3, nenapadlo mne nic lepšího než porovnat zvuk obou rekordérů vzájemně. Oba rekordéry jsem umístil na mikrofonní lištu a umístil je na stojan na 1. balkon, uprostřed hlediště. Rekordéry tak měli téměř identickou pozici. V obou případech jsem použil šíři záběru 90° a nepoužil jsem ani u jednoho High-pass filtr. U H2 jsem aktivoval také zadní snímání. Každý z rekordérů zachytil zvuk trochu jinak. Přikládám to hlavně rozdílné konstrukci každého z nich. U M3 hrálo svou roli hlavně to, že je konstruován jako shotgun. V jeho zvuku tak bylo méně odrazů od stěn hlediště. Naopak H2 poskytl, díky zadnímu snímání, ještě více odrazů od zadní stěny hlediště. Rovněž bych řekl, že snímal zvuk jaksi komplexněji. Tím mám na mysli, že M3 dokázal na dálku lépe lokalizovat zpěv z jeviště a oddělit ho tak od orchestru, který byl umístěn dole v orchestřišti.

Druhým pokusem byla nahrávka mluveného slova ve studiu, za účelem dětského divadelního vystoupení. K tomu celkem obligátně používám mikrofon RODE NT 1000, zapojený do TLA 5051 a dále přes A/D převodník do DAW. V tomto případě Studio One 5 Professional. Také zde jsem umístil H2 do těsné blízkosti vedle NT1000, tak aby všechny mikrofony měly co nejpodobnější poslech. Před mikrofon a rekordér jsem umístil ještě pop filtr, abych se vyvaroval nežádoucím problémům s explozivními souhláskami. Ano, srovnání bylo velice nerovné, až řekl bych, nekorektní. Jasně, že zvukově měl 1″ nad H2 navrch, ale přes tuto zkušenost jsem zjistil, že zvuk z H2 byl 100 % použitelný a postprodukčně bych se určitě dopracoval k použitelnému výsledku. Tím chci říci, že pokud budete mít sebou na cestách pouze H2 Essential, tak si z těch cest přivezete velmi pěkné a použitelné nahrávky.
Ještě jsem zkusil, použít H2 s mým laptopem Macbook Pro (3,5 GHz dvoujádrový Intel Core i7, 16 GB 2133 MHz RAM, Mac OS 13.7.6 Ventura). Šlo mi o to, vyzkoušet použít H2 coby zvukovou kartu. Propojil jsem tedy H2 s mým notebookem pomocí USB-C kabelu a zapnul rekordér. Na displeji H2 se zobrazily možnosti File Transfer a Audio I/F. Zvolil jsem tedy druhou možnost a hned jsem dostal na výběr mezi Stereo Mix a Multi Track. Moje volba byla Multi Track. Následující dotaz byl směřován na to, zda chci využít H2 jako Audio Interface s možností nahrávání také do H2 a nebo zda chci použít H2 pouze jako Audio I/F. Poslední dotaz se týkal způsobu napájení H2. Zda po USB, nebo pomocí Baterií. H2 po té vyhodil hlášku, že USB kabel je OK. Následně jsem ve svém Macu otevřel DAW, v mém případě Studio One 5. V setupu jsem nakonfiguroval parametry pro H2 coby zvukovou kartu. Vše běželo zcela dle očekávání. Zcela stejný pokus jsem učinil také telefonem Motorola g30 s operačním systémem Android 12. Také tam vše běželo, takříkajíc, na první dobrou. Jen namísto Studio One, jsem použil aplikaci RODE Reporter.


Pro koho je H2 Essential určen?
Zoom H2 Essential je, z mého pohledu, ideální a finančně velmi dostupný pomocník pro každého, kdo má potřebu záznamu zvuku v terénu, či v domácím studiu. Skvělé poslouží hudebníkům, divadelníkům, zvukařům, sound designérům, youtuberům, reportérům a vůbec obecně všem tvůrcům obsahu. Mezi největší výhody patří trojice mikrofonních kapslí pracující s technologií M/S a s tím spojená možnost postprodukčně měnit šíři stereo záběru a případně poměr mezi mluvčím a okolním ruchem. Další devizou je 32bitový záznam pracující s plovoucí desetinnou čárkou. S tím se pojí zase pohotovost a rychlost práce a automatické nastavení gainu. A konečně nemohu nezmínit možnost propojení H2 s DAW, čímž se vám dostává do rukou zvuková karta s vlastními mikrofony na palubě. To vše je ve velmi praktickém a velice kompaktním balení.
Výrobce: Zoom
Zapůjčil: Sound Service
Miloš Vondráček