Zoom H6essential

Zoom H6essential

Rekordér s duálními převodníky, šesti kanály a možností timecodu na každé akci.
20. 4. 2024

Protože šikovných rekordérů není nikdy dost a protože jsme si posledně představili nejmenší z rekordérů Zoom řady Essential, H1, tak dnes se podíváme na řadu Essential z opačné strany. Podíváme se na, v současné době, největší a nejvybavenější model H6. H6 funguje na společných principech modelové řady Essential. To znamená, že podporuje 32 bit záznam s plovoucí desetinnou čárkou, s maximální samplovací frekvencí 96 kHz. Dalším společným prvkem jsou duální A/D převodníky, díky kterým je možné zaznamenat tiché i hlasité zdroje zvuku, bez toho aniž bychom museli zdlouhavě nastavovat vybuzení předzesilovačů. H6essential stále monitoruje signál z obou převodníků a automaticky vybírá ten, který poskytuje lepší signál pro záznam.

Představení
H6essential vychází z původní filosofie rekordéru H6. Tím mám na mysli, že je vybaven výměnnou mikrofonní hlavou a čtyřmi vstupy, které jsou umístěny po obou stranách přístroje. Skvělou informací je, že zmíněné vstupy jsou zde realizovány v podobě kombo konektorů, je tedy možné připojit jak mikrofony, tak linkové zdroje signálů. Samozřejmostí je phantomové napájení pro kondenzátorové či dynamické mikrofony, které ho pro svůj provoz vyžadují. Dalším společným prvkem, s původní H6kou, je umístění barevného displeje v dolní části přístroje. Displej je opět mírně nakloněný, barevný, podsvícený a rovněž není dotykový, což však považuji, vzhledem k velikosti, spíše za výhodu. H6essential je vybaven sluchátkovým výstupem v podobě konektoru Jack 3,5 mm. Hlasitost je možné ovládat otočným kolečkem. Také linkový výstup má formát Jacku 3,5 mm.
Napájení (DC 5 V) a datové přenosy zajišťuje USB C konektor. Při práci v terénu zajišťuje napájení čtveřice AA baterií, které jsou umístěny v bateriové šachtě na spodní straně přístroje, hned vedle závitu pro upevnění rekordéru na stativ. Pravá strana přístroje poskytuje prostor pro slot Micro SD karty. H6essential pracuje s SDHC kartami v rozsahu kapacity od 4 GB do 32 GB a SDXC kartami 64 GB až 1 TB.

K ovládání přístroje a pro pohyb v menu slouží modré, data kolečko pod kterým je umístěno tlačítko Enter pro potvrzení příslušné nabídky. Tohle je pro mne, a věřím, že ne jen pro mne, krok zpátky. Původní rekordéry H6 umožňovaly potvrzování pomocí mírného zatlačení datového enkodéru. Tlačítko Enter mi přijde jaksi navíc. Možným důvodem, proč tohle Zoom změnil, jsou případné technické problémy s původními ovladači. Na zadní straně přístroje je posuvný vypínač pro zapnutí a vypnutí rekordéru. Pro zapnutí je potřeba přidržet jezdce v levé pozici. Naopak pravá pozice je určena pro aktivaci funkce Hold. Pomocí ní, jsou všechny ovládací prvky, vyjma nastavení hlasitosti poslechu, aretovány a není možné si nastavení rekordéru “rozhodit” například během záznamu. Na zadní straně je rovněž gumová krytka, pod kterou se ukrývá slot pro připojení Bluetooth modulu Zoom BT-1. Pomocí tohoto modulu je možné bezdrátově ovládat H6essential z aplikace Essential Control nainstalované na mobilním telefonu nebo tabletu. Aby toho nebylo málo, je zde ještě možnost pomocí adaptéru BT-1, posílat do H6essential SMPTE časový kód, pomocí UltraSync Blue od společnosti Timecode Systems. Což jistě využijí všichni, kdo potřebují svůj zvuk propojit s obrazem, jako filmaři či zpravodajci.

Horní strana obsahuje transportní tlačítka, dále modrá tlačítka pro aktivaci záznamu na jednotlivých kanálech (Mic, 1, 2, 3 a 4) a informativní LED diody které indikují záznam na příslušném kanálu. Tlačítko Mixer zpřístupňuje displej s vestavěným, interním mixážním pultem. Na horní straně nalezneme ještě průzvučnou mřížku, pod níž se ukrývá interní reproduktor pro orientační přehrávání záznamu. Tělo rekordéru je zpracováno z černého, matného plastu, na jehož přední straně je plastová krytka. Pod ní je umístěn slot pro XY stereo mikrofon, který je součástí dodávky. Bohužel tento slot není kompatibilní se staršími mikrofony, jež byly doplňkem k původní verzi rekordéru Zoom H6. To mi přijde velmi škoda a vidím v tom spíše marketingový tah. Ale mohu se mýlit. V každém případě součástí balení je XY stereofonní, mikrofonní hlava, kterou, jak asi všichni doufáme, bude možné zaměnit za další mikrofonní či linkové moduly. Bohužel jsem zatím na stránkách výrobce další moduly neobjevil, ale jsem přesvědčen, že snad budou brzy dostupné další. Doufejme, že se stejně jako v případě starší H6 dočkáme MS systému, shotgun mikrofonů či rozšíření o další pár mikrofonních, či linkových vstupů.

H6essential v praxi
Abych prověřil možnosti a funkcionalitu rekordéru H6essential, zkusil jsem s ním natočit několik záznamů z operních a hudebních představení v našem divadle. Ta jsou náročná na kvalitu záznamu jak po stránce frekvenční vyváženosti, tak z hlediska přenosu dynamického rozsahu. Nejzajímavějším byl záznam Mé vlasti od Bedřicha Smetany v provedení našeho divadelního orchestru. Natáčel jsem pomocí XY stereofonní hlavy a rekordér jsem měl opět umístěn na prvním balkoně, mezi diváky. Celkově byl zvuk velmi vyrovnaný a všechny nástroje byly velmi pěkně čitelné. Pokud jde o dynamický rozsah záznamu, tak vězte, že rekordér zvládl pěkně zaznamenat úvodní jemné pasáže harfy ve Vyšehradu, stejně tak bouřící žestě ve Svatojánských proudech Vltavy, či při zuřivé pomstě v samotném závěru Šárky. To jsou pasáže, kde orchestr ze sebe vydává opravdu maximální energii. Systém duálních převodníků rekordéru H6essential to zvládl na jedničku. Že se přitom nedostal zcela na hranice svých dynamických možností, dokazuje také to, že zaznamenal bez zkreslení také bouřlivý potlesk diváků. Ještě nutno podotknout, že H6 ukládá při každém taku jednak přímé signály z mikrofonů a jednak stereo výstup z interního mixu. V mém případě tedy v každé složce jednotlivých taků, byly dva stereo soubory.

Slovo závěrem
Takže opět nějaké shrnutí. Velmi se mi líbí technologie, koncepce a zpracování přístroje. Největší přednosti spatřuji v duálních A/D převodnících, 32 bit záznamu, v šesti kanálech, v dispozicí timecodu a možnosti vzdáleného ovládání pomocí Bluetooth. Zajímavostí řady Essential je, mimo jiné, také možnost procházet ovládací menu pomocí audio navigace. Zvolit můžeme angličtinu, španělštinu, francouzštinu, japonštinu, němčinu, italštinu nebo čínštinu. Tato funkce je určena pro zrakově postižené a nevidomé. Při testování jsem tuhle funkci vypnul, ale mám takový dojem, že za pár let ji využijeme, hlavně v anglické verzi, asi všichni kdo pracujeme v divadelním prostředí. Tím chci říci, že H6essential je vlastně připravena stárnout s vámi. Naopak co mne na H6essential mrzí, je nekompatibilita se staršími stereo mikrofony Zoom. Malou rozmrzelost ještě pociťuji z kombinace datového kolečka a tlačítka Enter, ale to je spíše detail. No a komu H6essential doporučit? Jednoznačně filmařům, tvůrcům podcastů, lovcům ruchů a zvuků přírody a v neposlední řadě všem hudebníkům. Pokud by se vám zdálo, že H6 je pro vás zbytečně velký a že jeho potenciál plně nevyužijete, mohly by vás zaujmout ještě rekordéry H4 či H1 z řady Essential.

Výrobce: Zoom
Zapůjčil: Sound Service