Zoom H8

Odpovědět
Uživatelský avatar
Miloš Seky Vondráček
Příspěvky: 30
Registrován: 18 lis 2017 20:28

Zoom H8

Příspěvek od Miloš Seky Vondráček »

Handy rekordér do každé rodiny.
26. 4. 2022

Je tomu již pár let, kdy jsem se poohlížel po vhodném rekordéru pro nahrávání audia v terénu. Hledal jsem vhodný nástroj pro záznam ruchů a hudby. Tehdy jsem se zaměřil na přístroj Zoom H4n, který disponoval jedním stereo párem mikrofonů a dalšími dvěma mikrofonními vstupy s možností phantomového napájení. Vzhledem k tomu, že jsem s ním byl velmi spokojený a na trhu se objevil rekordér Zoom H6, neváhal jsem učinit upgrade. Ten přinesl v zásadě rozšíření počtu vstupů na čtyři, možnost výměny mikrofonní hlavice podle aktuální potřeby, dedikované ovladače gainů jednotlivých vstupů a v neposlední řadě barevný display. Z mého pohledu to byl upgrade velmi významný. Nicméně, dnes mám na stole před sebou rekordér Zoom H8, který je zase o něco dále a tak se mohu s vámi podělit o své dojmy.

Popis
Na první pohled mi H8, s nasazeným stereo mikrofonem, svým tvarem nejvíce připomíná brouka či mravence. Ano, takové představy ve mě vyvolává tvar přístroje. Je tomu z důvodu ušetření místa a tím také velikosti přístroje při zachování dobrého přístupu k jednotlivým konektorům. Horní část přístroje je opatřena propojovacím terminálem pro připojení mikrofonní hlavice. K H8 je v základním balení dodáván stereo mikrofon XYH-6. Již z názvu mikrofonního modulu je jasné, že zde bude využita stereofonní technika snímání XY. Jak bývá u Zoomu zvykem, oba mikrofony jsou otočné, čímž je možné zvolit šíři sterea mezi 90° a 120°. Mikrofonní nástavec je opatřen gainem a linkovým vstupem v podobě stereo Jacku 3,5 mm.
Obrázek
Střední část přístroje je zasvěcena šestici vstupů, jejichž vstupní konektory jsou umístěny po obvodu. V horní řadě nalezneme vstupy 1 a 2, uprostřed pak vstupy A a B. Spodní řada je určena vstupům 3 a 4. Vstupy 1, 2, 3, 4 jsou určeny výhradně pro mikrofony a najdeme zde klasické XLR konektory. Oproti tomu vstupy A a B jsou vybaveny Combo konektory. Znamená to, že do nich můžeme zapojit jak XLR konektory od mikrofonů, tak konektory Jack 6,3 mm. Využít je můžeme jak pro linkovou, tak i nástrojovou úroveň. Všech šest konektorů disponuje klasickou kovovou "push" pojistkou proti nechtěnému vysunutí, což je novinka oproti verzi H6. Hornímu panelu vévodí šest otočných potenciometrů Gain pro nastavení vybuzení preampů. Dále je zde sedm červeně podsvícených tlačítek pro aktivaci záznamu. Šest jich je pro jednotlivé kanály 1, 2, 3, 4 a A, B. Sedmé tlačítko je zcela nahoře a je určeno pro aktivaci záznamu na kanálech ze stereo mikrofonu. Vstupy 1 až 4 ještě disponují přepínačem útlumu -20 dB. Vstupy A a B, mají místo přepínače útlumu, přepínač citlivosti mezi mikrofonem a nástrojovou úrovní.

Spodní část rekordéru je prakticky vyhrazena barevnému, dotykovému displeji s úhlopříčkou 2,4”, pod kterým jsou transportní tlačítka. Zleva: Stop/home, Play a Pause a červené kulaté tlačítko pro záznam, tedy Record. Na levé straně je umístěna šachta pro SD kartu. H8 je schopna ukládat data na karty SD, SDHC a SDXC a to až do velikosti 512 GB. Spodní strana H8 ukrývá linkový výstup v podobě 3,5 mm Jack konektoru, vypínač, slot pro bluetooth modul, který slouží pro dálkové ovládání pomocí iPadu či iPhonu, napájecí micro USB konektor a sluchátkový výstup (Jack 3,5 mm). Na pravé straně je mřížka interního reproduktoru.

Zadní strana je vybavena čtveřici gumových nožiček, závitem pro umístění na stativ a šachtou pro čtveřici AA baterií. Pokud jde o rozměry rekordéru H8, tak je široký je 116,4 mm, hluboký 163,3 mm a vysoký je 48,6 mm. Bez baterií a bez mikrofonu váží 354 g. Pokud připojíme přiložený mikrofon XYH-6, bude nutné ještě připočíst 130 g.

Displej
Hlavní obrazovka obsahuje šestici ikon. Field, Music, Podcast, Audio interface, Line level a SD card. Při posunu po displeji směrem doleva, se nám zobrazí dalších šest funkcí. SD card reader, Tuner, Guitar Lab, System, Bluetooth a Language. Pro první seznámení s možnostmi H8 jsou zásadní právě první tři položky. Field, Music a Podcast. Jejich význam podtrhli vývojáři barevným provedením ikon a z jejich názvů je jasné, jaký mají smysl.
Obrázek
Obrázek

Field
Pod zelenou ikonkou Field se skrývá nástroj pro nahrávání zvuku v terénu. Tato aplikace je vhodná pro záznam zvuku při natáčení, filmů a videí, nebo hudebních těles při zkouškách a vystoupeních. Použít ji můžeme také při nahrávání ambientních zvuků přírody, či industriálních ruchů pro vytvoření zvukové efektové stopy. Jednoduše všude tam, kde je potřeba nahrát jakýkoliv zvuk. Pracovní displej aplikace Field bych pro snazší představu rozdělil do třech horizontálních částí. Nahoře se nachází v zeleném poli, barva koresponduje s barvou ikony Field, Time code a v pravém horním rohu je přístupová ikona pro nastavení výstupní hlasitosti. Tato ikona mění svou podobu podle toho, jestli jsou připojena sluchátka nebo posloucháte přes interní reproduktor. Pokud je H8 napájena bateriemi, je tento stav signalizován symbolem baterie vedle nastavení hlasitosti. Uprostřed je horizontálně orientovaný, sloupcový indikátor s rozsahem od -48 dB do 0 dB. Intenzita signálu je barevně rozlišena. Do -12 dB je signál zobrazen zeleně do -6 dB světle zeleně a do nuly žlutě. Pokud je signál příliš silný a dosahuje hodnoty 0 dB, probliknou metry červeně. Dosáhne-li signál hodnoty na 0 dB, tedy peaku, je o tom uživatel informován trvale svítícím červeným znamením na příslušném metru. Počet indikátorů se mění podle toho, které stopy jsou aktivovány na horním ovládacím panelu. Pokud je pro záznam aktivován vstup ze stereo mikrofonního modulu, zobrazuje displej také typ tohoto modulu.

Protože Zoom H8 má stejný přípojný terminál pro mikrofonní moduly jako starší verze H5 a H6, jsou také tyto mikrofonní moduly s H8 kompatibilní. A protože mám k dispozici moduly MSH-6 (MS) a SGH-6 (Shotgun), tak jsem to také hned vyzkoušel. Vše fungovalo bezvadně a navíc jsem přišel na to, že H8 sama rozpozná jaký modul je připojen. Podle toho změní jeho název rovněž v aplikaci. Při připojení SGH-6 zobrazovaly metry signál jen v jednom kanálu. Je tomu tak proto, že SGH-6 není stereo mikrofon.

Spodní část displeje umožňuje pohyb mezi jednotlivými nahrávkami, nastavení kvality záznamu včetně bitové hloubky, samplovací frekvence a typu souboru. Na výběr je WAV a MP3, přičemž WAV umožňuje minimálně 44,1kHz/16 bit a maximálně 96 kHz/24 bit. Já nejčastěji používám WAV 48 kHz/24 bit nebo MP3 320 kbps, což H8 umožňuje také. Pokud by vám šlo o minimální velikost souborů a nevadí nižší kvalita, tak H8 dovoluje nastavit MP3 128 kbps, což bez problému stačí na informativní nahrávání, nebo audio poznámky. Zvolená kvalita audia je zobrazena ve spodní liště aplikace Field. Vpravo od ní je ikona mikrofonu, která otevírá cestu k nastavení parametrů záznamu. Najdeme zde nastavení pro jednotlivé vstupy a mikrofonní modul. Jsou zde možnosti, jako zapnutí záznamu na daném kanálu, nastavení vstupní hlasitosti, phantomové napájení, filtr pro ořez spodních frekvencí od 10 Hz do 240 kHz, dynamický procesor s možnostmi kompresoru, limiteru a gatu, dále nastavení hlasitosti a panoramy a konečně funkci linkování mono kanálů do sterea. Tato nastavení jsou na všech kanálech totožná. Zajímavostí je možnost zapnutí funkce Backup Rec na mikrofonním modulu. Funguje to tak, že se audio nahrává hned dvakrát, přičemž backapová stopa je o 12 dB slabší. Takže pokud se někdy během záznamu dostanete do peaku, máte možnost v tomto místě použít backupovou stopu. Asi bych uvítal mít tuto možnost na všech kanálech, ale chápu, že pak by záznam osmi stop byl vlastně dvojnásobný, což by mohlo později činit problémy s místem na SD kartě. Poslední ikona, v podobě ozubeného kolečka, ukrývá další nastavení aplikace Field. Jsou zde záložky Projects, Auto Rec, Pre Rec, Sound Marker a Track LR On/Off. Poslední, jmenovaná záložka umožňuje v aplikaci Field nahrávat také mix do výstupu LR.
Obrázek

Music
Tuto aplikaci nalezneme pod modrou ikonou se symbolem notičky a v rekordéru H8 zpřístupňuje multitrackový záznam pro vytváření hudební nahrávky. Nejprve je potřeba nastavit formát v jakém budeme nahrávat. Výběr je zde mnohem menší. Nalezneme zde pouze formát WAV od rozlišení 44,1 kHz/16 bit do 48 kHz/24 bit. Přijde mi to naprosto logické a na handy recorder naprosto dostačující. Dále je potřeba si pro další práci vytvořit projekt. Defaultní nastavení do názvu projektu ukládá datum a pořadí nahrávky. Poté se nám zobrazí základní prostředí aplikace Music. Opět bych zde prostor displeje, pro snazší popis rozdělil do třech vodorovných částí. Nahoře je tentokrát modrá lišta, která zobrazuje prakticky stejné informace, jako v aplikaci Field. Ve střední části je umístěna čtveřice virtuálních faderů, vedle kterých jsou vlevo umístěny metry pro vizualizaci audio signálů. Rozsah je opět od -48 dB do 0 dB. Mezi fadery jednotlivých kanálů je možné se pohybovat šipkami vpravo či vlevo. Spodní část patří popiskám jednotlivých kanálů. První “klika” patří mikrofonnímu modulu a také zde mění svůj název podle připojeného mikrofonu. Dále už jsou řazeny jednotlivé vstupy 1-4, A-B a LR. Důležité je, že pokud je zapnutý záznam daného vstupu, je to indikováno změnou barvy názvu kanálu. Z bílé na červenou. Tady mne napadla drobná poznámka. Při rekordu se změní jen samotný název, pokud by zčervenal také rámeček okolo názvu, mohlo by to být přehlednější. Možná by nebyl od věci hromadný náhled na horní liště… Ale svět na tom nestojí. Pokud se dotkneme názvu kanálu, zjistíme, že jde o tlačítko, které nám otevře přístup k ekvalizéru, panoramě a sendu do interního FX procesoru. Ikona mikrofonu zpřístupní nastavení parametrů příslušného kanálu a je identické jako v aplikaci Field. Nové je zde tlačítko Effect pro nastavení interního FX procesoru. Tento procesor má 50 presetů, přičemž prvních čtyřicet jsou tovární nastavení. V každém presetu mohou být použity až tři efekty. Záběr efektů je velmi široký. Najdeme zde zastoupeny většinu efektů, od kytarových stompboxů, preampu, reproboxů, přes ekvalizéry, kompresory, filtry, modulace, delaye až po hally, roomy, plate reverby. Na handy rekordér je to opravdu velmi široký záběr. Zcela v pravém spodním rohu displeje, je opětovně umístěna ikona pro nastavení aplikace Music. V menu pak najdeme záložky Projects, New Projects, Punching In/Out a Metronome. V rámci nastavení metronomu je možné nastavit celou řadu parametrů, jako je například rytmus, tempo či hlasitost.

Podcast
Aplikaci Podcast patří červená barva a jak název napovídá, slouží pro výrobu podcastů, tedy zvukových pořadů zaměřených na mluvené slovo. Z předchozích aplikací si v rámci grafiky bere pouze horní lištu. Pod ní zabírá nejvíce místa čtveřice barevných tlačítek pro spouštění samplů a jinglů. Vpravo od padů je “štelovací sloupeček”. Nahoře je ovladač pro nastavení hlasitostí padů. Pod ním najdeme známý mikrofonek pro nastavení jednotlivých vstupů. To je prakticky totožné jako v aplikaci Music. Také zde je zpřístupněn FX procesor. V rámci nastavení této aplikace bych zmínil záložku Sound Pad Assign, která umožní přiřadit na jeden z padů zvolený zvuk. Vybrat si můžeme z interních presetů, nebo můžeme použít vlastní zvuk uložený na SD kartě. Pokud bychom se podívali na strukturu adresáře na SD kartě, tak je tam vytvořena samostatná složka, do které je možné požadované zvuky ukládat.
Obrázek

Další možnosti nastavení H8 a utility
V hlavním menu displeje H8 jsou všechny ostatní položky šedé, ovšem to neznamená, že by nestály za pozornost. Audio Interface je zde pro případ, že bychom chtěli H8 použít jako zvukovou kartu. V této položce lze nastavit H8 jako stereo mix pro stolní počítač, stereo mix pro iPad nebo multitrack pro PC či Mac. Line Out Level nastavuje výstupní hlasitost linkového výstupu a nalezneme zde jednoduchý tónový generátor s jedinou frekvencí 1 kHz. Záložka SD Card zase zpřístupní práci s paměťovou kartou, můžeme ji zde testovat či formátovat. Záložka SD Card Reader slouží pro připojení H8 k počítači a zpřístupní data nahraná na SD kartě. Tuner, je ladička s možností kalibrace kde komorní A lze nastavit v rozsahu od 435 Hz do 445 Hz a přitom si můžeme vybrat typ ladičky. Ta může být chromatická, kytarová, basová, kytarová Open A, D, E, G a nebo oblíbený DADGAD. V sekci Guitar Lab lze spravovat nastavení kytarového FX procesoru. Celkové nastavení rekordéru je v položce System. Najdeme zde datum a čas, typ baterií, nastavení chování tlačítka Play během záznamu a přehrávání, funkce pro nastavení úspory energie při bateriovém provozu, verzi firmwaru a factory reset. Záložka Bluetooth slouží pro práci se vzdáleným ovládáním přes Bluetooth. Bohužel to je možné pouze pomocí iPadu a je zapotřebí zvláštního Bluetooth adaptéru, který není součástí dodávky. Poslední položka Language má za úkol zvolit jazyk ovládání H8. Spokojit se musíte s angličtinou, francouzštinou, němčinou, italštinou, španělštinou či “rozsypaným čajem”.

Jak se žije s Há 8smičkou
S rekordérem jsem nejvíce nahrával hudební zkoušky a ruchy pro výrobu zvukových efektů. Jako zdroj energie jsem používal alkalické baterie, nebo telefonní USB nabíječku a počítač. Během prvního seznámení s přístrojem jsem provedl upgrade firmwaru na verzi 2.0. K funkcionalitě H8 nemám žádné zásadní připomínky. Implementace třech základních aplikací mi přijde jako výborný nápad, který uživatelům usnadní práci. Domnívám se, že budoucí uživatelé budou manuál potřebovat jen minimálně. Na ovládání pomocí dotykového displeje jsem si rychle zvykl, ale občas jsem měl problém se trefit prstem na potřebnou ikonku či virtuální tlačítko. To hlavně v okrajích displeje. Tento problém se mi podařilo překonat pomocí stylusu, který někdy využívám pro ovládání digitálních pultů. Při porovnání s rekordérem H6 jsem trochu bojoval s proporcemi rekordéru H8. Je prostě větší a jeho design je podřízen konektivitě, nikoliv ergonomii. Drobný postřeh bych ještě měl k vybavení, které k rekordéru H8 dává výrobce do základního balení. V něm nalezneme samotný rekordér H8, mikrofonní nástavec XYH-6/BLK a čtveřici alkalických AA baterií. Ocenil bych alespoň transportní obal v podobě plastového pouzdra či kufříku, který by přístroj v batohu či tašce ochránil, podobně jako ho Zoom dodával ke zmíněnému rekordéru H6 či H4N. Rovněž bych v základní výbavě ocenil nějakou podobu windscreenu pro dodávaný stereo mikrofon. Bez něj prakticky není možné natáčet v exteriérech. Ale chápu, že se H8 prodává prakticky za stejnou cenu jako H6. Nicméně ve všem ostatním má rekordér H8 výrazně navrch. Velmi jsem ocenil kompatibilitu s mikrofony z řady H6.

Zoom H8 je velmi univerzální zvukové rozhraní, které je možné využívat jako handy rekordér, nebo audio rozhraní k počítačům PC a MAC. Zároveň výrobce poskytuje celou řadu doplňků v podobě zmíněných mikrofonních nástavců. Za zmínku stojí ještě mikrofon SSH-6, což je stereo shotgun, či XAH-8, který nabízí možnost nastavení do pozice XY, AB či ORTF, nebo extender EXH-6, pomocí kterého je možné, místo mikrofonní hlavice, připojit dva libovolné mikrofony. Avšak pozor, je potřeba mít na paměti, že tento extender nedisponuje phantomovým napájením a je proto potřeba použít externí napájení. Vyloženě “libůstkou” je pak extender EXH-8, který poskytne další čtyři mikrofonní vstupy. Ty je možné napájet phantomem pomocí USB slotu. V takovém případě dokáže H8 nahrávat až 12 stop! Na samotný závěr informací o mikrofonech a extenderech jsem si nechal mikrofonní hlavici VRH-8. Ta je určena pro snímání prostorového zvuku a skládá se ze čtveřice kondenzátorových mikrofonů, které pokrývají prostor v rozsahu 360°. Z ostatních doplňků, bych zmínil obal PCH-8 pro práci v exteriérech, ZHA-4, což je sluchátkový zesilovač pro čtveřici sluchátek a nakonec Bluetooth adaptér BTA-1 pro ovládání rekordéru H8 z aplikace Remote Control.
Koupit, nebo nekoupit?
Myslím si, že Zoom vyšel vstříc prakticky všem potenciálním uživatelům, kteří si nemohou dovolit drahé vybavení na té nejvyšší úrovni a přesto se chtějí věnovat tvůrčí práci se zvukem. Současně je ale jasné, že pořízením H8 nákupy nekončí a že se, dříve či později, po nějakém tom doplňku budete ohlížet, podle toho jakou situaci či zakázku budete právě řešit. Zoom H8 vám v tomto směru má určitě co nabídnout.

Výrobce: Zoom
Zapůjčil: Sound Service

Miloš Vondráček
PROFIL AUTORA: Miloš Vondráček
O zvuk a zvukové aparatury se zajímá od chvíle, kdy pořídil první elektrickou kytaru Jolanu Galaxis. Koncem 90. let se dostal ke zvukařině a FOH mixu live koncertů. Z velké části v jabloneckém klubu Na rampě. V roce 2004 objevil kouzlo divadelního světa a stal se zvukařem divadla F. X. Šaldy v Liberci. O rok později začal vést zvukařský tým stejného divadla. Od roku 2005 se podílí na provozu hudebního studia WonderLost v České Lípě.

Odpovědět