Zbraně pro reportéry, filmaře a lovce zvuků.
10. 10. 2023
Nedávno jsme si zde představili rekordér Zoom F3, jenž přinesl technologii záznamu ve 32bitové hloubce s plovoucí desetinnou čárkou a s využitím duálního A/D převodníku. Díky němu je možné zaznamenat velmi hlasité a tiché pasáže audia bez toho, aby bylo nutné se zabývat správným nastavením gainu a přitom nedošlo k přebuzení záznamu. Nyní tuto technologii Zoom implementoval do nové generace mobilních rekordérů řady MicTrak, která přináší, oproti F3, vestavěné interní stereo mikrofony. Z této řady si dnes představíme hned tři modely a to MicTrak M2, M3 a M4.
MicTrak M2
Prvním modelem je zmíněný MicTrak M2 a již název napovídá, že jde o dvoukanálový rekordér. M2 ukládá audio v rozlišení 32 bitů při maximální samplovací frekvenci 96 kHz. Maximální akustický tlak SPL, jaký dokáže M2 zpracovat je 135 dB a citlivost je -42 dB/1 Pá, při frekvenci 1 kHz. Svým vzhledem nejvíce připomíná ruční bezdrátový mikrofon. Celé tělo je vyrobeno z černého, vysoce lesklého plastu. Dozvěděl jsem se od výrobce, že právě lesklý povrch má pomáhat ke snížení manipulačního hluku. Plastová je také mřížka chránící novou X/Y stereo vložku, která pokrývá šířku záznamu 90° a je zavěšená tak, aby manipulační hluk přenášela co nejméně. Přestože mřížka nad mikrofony je plastová, působí poměrně odolně. M2 je dlouhý 220 mm, průměr má 60 mm a jeho hmotnost je 156 g. Při pohledu shora je hned pod mřížkou umístěn monochromatický, modře podsvícený, displej. Pod ním je čtveřice tlačítek pro přepínání mezi stereo a mono režimem. Následuje dvojice tlačítek pro ovládání zoomu a tlačítko pro Lo Cut filtr. Tato tlačítka současně slouží pro pohyb v menu. Pětice transportních tlačítek, Stop, Rec, Play/Pause a posun vzad či vpřed, jsou umístěny ještě o něco níž. Pod nápisem s názvem modelu je mřížka interního reproduktoru.
Spodní strana obsahuje pouze aretační šroub, po jehož uvolnění je možné vysunout bateriovou šachtu. Ta ukrývá prostor pro dvě AA baterie. Jejich alkalická verze by měla stačit, přibližně na 11 hodin provozu. Levá strana disponuje sluchátkovým či linkovým výstupem, který je zde zastoupen stereo konektorem typu Jack 3,5 mm. Dále zde je kolébkový přepínač pro nastavení výstupní hlasitosti a USB C konektor pro napájení a datový přenos. Na pravé straně nalezneme posuvný vypínač, který je pro zapnutí potřeba několik sekund přidržet. Tento mechanismus má zabránit nechtěnému zapnutí, či vypnutí přístroje. Následuje tlačítko Menu a slot pro micro SD kartu. Pokud použijeme kartu micro SDHC, pak maximální kapacita bude 32 GB. V případě micro SDXC dosáhneme maximální kapacity 1 TB. Audio je ukládáno do nekomprimovaného audio formátu WAV s podporou BWF a iXML.
Displej v základním zobrazení graficky znázorňuje křivku zaznamenávaného audia. Pomocí tlačítka Stereo/Mono lze přepínat záznam mezi těmito formáty. Pokud jde o Lo Cut filtr, je možné ho zcela vypnout, nebo je zde na výběr 80 Hz, 160 Hz a 240 Hz. Tlačítko Menu ukrývá záložky Rec Settings, USB, SD Card a System. Pokud jde o nastavení záznamu (Rec Settings), je možné zvolit samplovací frekvenci, zapnout funkci Pre Rec a Rec Start Tone. Na výběr je zde 44,1 kHz, 48 kHz a 96 kHz. Funkce Pre Rec umožní zaznamenat dvě sekundy před zapnutím nahrávání. Záložka USB je zde pro možnost nastavení M2 jako USB audio rozhraní (USB mikrofon), nebo jako externí úložiště pro přenos dat do počítače. Podporovány jsou systémy Windows, macOS, iOS či Android. Ovšem pozor, u Androidu chybí podpora pro záznam 32 bit. Pro správu karty slouží záložka SD Card. V System je možné editovat jazyk M2, nastavit datum a čas, zapnout funkci Auto Play, nastavit vlastnosti displeje, zvolit jaký typ baterií používáme či aktivovat funkci Auto Power Off. Její rozsah je od 10 minut, přes 1 hodinu až do 10 hodin. Také je možné zkontrolovat verzi Firmwaru a případně provést Factory Reset.
MicTrak M3
Tohle je poněkud jiná kategorie, přestože princip a technologie jsou shodné s M2. M3 má tvar mikrofonu typu shot gun, který je doplněn v zadní části bateriovou šachtu. Její osa je kolmá k ose mikrofonu. Šachta pojme opět dvě AA baterie, které je možné vložit odklopením víčka na spodní straně šachty. Kapacita baterií by měla stačit přibližně na 12 hodin provozu. Horní strana rekordéru M3 má ovládací prvky umístěné v ose mikrofonu. Zcela nahoře je tlačítko Power, které je pro zapnutí potřeba podržet asi 2 - 3 vteřiny. O něco níž je tlačítko Stereo, kterým lze volit mezi režimem záznamu mono a stereo. U stereo záznamu lze navíc přepínat šíři sterea mezi 90° a 120°. O aktuálním nastavení nás informuje trojice červených, miniaturních diod, které svítí u příslušného módu. Dalším tlačítkem je Lo Cut, který je tentokrát pevně nastaven na 120 Hz. Na jeho aktivaci nás opět upozornění stejná miniaturní dioda. Poslední dvě tlačítka jsou Play/Stop a Rec. Rec je největší a je opatřeno červeným symbolem pro záznam. V zadní hraně je umístěna informativní hranatá LED dioda, která v zapnutém stavu svítí zeleně a při záznamu červeně. Její umístění je velmi dobře viditelné, obsluha tak má velmi dobrý přehled o zapnutém záznamu.
Levá strana obsahuje linkovy stereo výstupní Jack 3,5 mm pro připojení například do vstupu fotoaparátu nebo kamery. Nechybí zde také USB C pro napájení a přenos dat. Na pravé straně nalezneme kolébkový přepínač pro nastavení výstupní hlasitosti a obligátní 3,5 mm Jack sluchátkového výstupu. Také M3 ukládá audio na micro SD kartu, jejíž slot se ukrývá v zadní, kulaté straně rekordéru, či spíše mikrofonu. Karty můžeme opět použít micro SDHC (až 32 GB), nebo micro SDXC (až 1 TB). Zadní strana bateriové šachty rekordéru M3 ještě obsahuje grafický návod na formátování SD karty, kterého dosáhneme při zapnutí rekordéru stiskem kombinace tlačítek Rec a Power, následně je potřeba formátování potvrdit stiskem tlačítka Play/Stop.
Z popisu je jasně patrné, že M3 nemá žádný displej. Ovšem je možné stáhnout ze stránek výrobce aplikaci M3 Edit & Play, pro nastavení a přehrávání eventů v M3 po USB. Zajímavostí je například automatické nastavení data a času při připojení M3 k počítači. Tělo M3 je vyrobeno z černého, tentokrát matného, plastu. Rekordér je dlouhý 201 mm, široký 72 mm, vysoký 38 mm a váží 135 g. Záznam M3 opět ukládá ve 32 bitech, tentokrát při samplovací frekvenci 48 kHz. Zajímavostí je, že rekordér ukládá ještě záložní Mid-Side RAW soubor, který je možné dekódovat a postprodukčně pracovat se šířkou sterea. K tomuto účelu je možné stáhnout ze zmíněných stránek výrobce MS Decoder plug-in VST pro Windowa nebo macOS. Při koupi rekordéru M3 naleznete v balení samotný rekordér, molitanový windscreen, kroucený kabel pro propojení s DSLR a odpružený, plastový držák s možností upevnění do saní DSLR nebo na stativ či mikrofonní tyč. Myslím, že je zřejmé, že M3 udělá největší službu všem lidem s převážně filmařskými ambicemi.
MicTrak M4
Poslední, největší či nejrozsáhlejší, dnes testovaný rekordér je M4. Nepřekvapí asi nikoho, že tentokrát máme k dispozici pro záznam čtyři kanály. Dva jsou opět interní X/Y mikrofony, které jsou ukrytý pod plastovým košem. Další dva kanály jsou zde zastoupeny dvojicí kombinovaných vstupů, do kterých je možné připojit mikrofonní nebo linkové signály pomocí XLR nebo TRS konektorů. Oba vstupy jsou umístěny po stranách rekordéru. Design M4 se také podobá ručnímu mikrofonu, jen je poněkud zploštělý a širší. Ovládací prvky jsou rozprostřeny ve stejném duchu jako u rekordéru M2. M4 je dlouhý 206 mm, široký 70 mm a vysoký 47 mm. Jeho hmotnost činí 325 g.
Na horní straně dominuje barevný, podsvícený displej o úhlopříčce 1,54". Pod displejem je čtveřice tlačítek, Input, Zoom -, Zoom + a Low Cut. Kromě primárních funkcí slouží pro pohyb v Menu, stejně jako u rekordéru M2. Dvojice tlačítek 1 a 2 zpřístupňují menu pro volbu a editaci nahrávacích kanálů. Stiskem tlačítka 1 se příslušný vstup zbarví oranžově, kanál 2 je žlutý. Tlačítko Input pak umožňuje přepínat mezi linkovou a mikrofonní úrovní a ke každé úrovni je možné připnout phantomové napájení. Poslední funkcí je linkování kanálů 1 a 2, ovšem to platí až od vyšší verze firmwaru (1.20). To se hodí pro nahrávání externích stereo linek, jakými může být například sběrnice mixážního pultu. O něco níž je pětice transportních tlačítek Stop, Play, Rec a posun vpřed a vzad. Tlačítko Rec je doplněno červenou LED diodou pro signalizaci záznamu. Zcela dole nad bílým nápisem M4 je mřížka miniaturního reproduktoru. Ten se automaticky deaktivuje, jsou-li připojena sluchátka nebo linkový výstup. Jeho přítomnost je moc fajn například pro rychlou, spíše obsahovou kontrolu nahraného materiálu.
Spodní strana M4 disponuje závitem pro montáž na stativ. Dále je zde opět široký šroub s drážkou, po jehož odšroubování je možné lehce vysunout bateriový slot na čtyři AA baterie. Dle manuálu by čtveřice alkalických baterií měla vydržet napájet M4 po dobu až 18 hodin.
Levá strana rekordéru M4 obsahuje kombinovaný vstup č. 1, sluchátkový výstup v podobě konektoru Jack 3,5 mm, kolébkový přepínač pro nastavení výstupní hlasitosti, konektor Remote pro dálkové ovládání, Line Out výstup opět 3,5 mm a USB C konektor pro napájení a datový přenos. Ještě zmíním, že pro ovládání pomocí konektoru Remote lze použít ovladače RC2, RC4, RCH-5 nebo RCH-6. Ani jeden ovšem není součástí balení a je nutné si konkrétní ovladač dokoupit. Pravá strana nabízí vstup pro kanál č. 2, Line In vstup, opět Jack 3,5 mm, tlačítko pro vstup do Menu, konektor Time Code In/Out, slot pro micro SD a posuvné tlačítko pro zapnutí či vypnutí rekordéru. Také M4 má plastové tělo vyvedené v černé barvě velmi vysokého lesku.
Pokud se podíváme na menu rekordéru M4, pak zde nalezneme záložky Rec Settings, USB, SD Card, Timecode a System. V Rec Settings je možné nastavit samplovací frekvenci. Na výběr je 44,1 kHz, 48 kHz, 96 kHz, 192 kHz, 47,952 kHz a 48,048 kHz. Poslední dvě jsou televizní a filmovou variantou samplovací frekvence 48 kHz a její použití je na domluvě s produkcí. Dále je zde možné zapnout funkci Pre Rec, která je zde pevné nastavena na 6 s. Znamená to, že M4 při zapnutí záznamu, k němu ještě přiřadí 6 vteřin audia před stiskem rekordu. Dále je zde možné aktivovat zvukový signál při spuštění záznamu. Záložka USB, umožňuje použít M4 jako USB mikrofon nebo jej použít pouze jako čtečku médií pro přesun dat. SD slouží pro správu SD karty. Timecode opět ocení hlavně filmaři. Jsou zde položky Mode (zapnutí a volba mezi interním a externím timecodem), Jam (jamming - předání externí timecodu), Reset Timecode (resetování interního timecodu na hodnotu 00:00:00:00) a FPS. FPS slouží pro nastavení velikosti framu interního timecodu. Pokud jde o položku System, tak zde najdeme přepínání jazyků, nastavení data a času, zapnutí funkce Auto Play, nastavení displeje nastavení napájení (Power). Tedy jaké používáme baterie, zda alkalické, nebo Ni-MH či lithiové. Máme tu možnost nastavit automatické vypínání přístroje přičemž na výběr je 10 min., 60 min., nebo 10 hodin. Samozřejmě lze tuto funkci ponechat zcela vypnutou. Ještě je zde možné přepínat phantomové napájení mezi 24 V a 48 V. A konečně jsou v Systems ještě položky Firmware a Factory Reset. Firmware jsem v přístroji přehrál na novější verzi 1.20, kterou jsem stáhl ze stránek výrobce. Zipový soubor jsem uložil do kořenového adresáře SD karty a dále se nechal vést pokyny rekordéru.
MicTraky v praxi
Rekordéry jsem testoval v divadelním prostředí během zkoušení scénického provedení oratoria Adam a Eva od Josefa Myslivečka. Nejprve mne zaujal svou vybaveností M4, který jsem používal jednak pro pracovní záznam hudební zkoušky a dále pro vytvoření krátké nahrávky mluveného slova. Mluvené slovo bylo velmi hlasitostně exponované. Šlo o dav, který se vzájemně překřikuje. Byl jsem zvědav, jak si s tím M4 poradí. Musím říci, že naprosto excelentně. Dav začínal z lehké dynamiky a skončil v intenzivním křiku. Vše bylo bravurně zaznamenáno a zvuk byl naprosto čistý bez náznaku jakékoli deformace či zkreslení. A to vše, prosím, prakticky na první pokus, bez starostí o optimálně vybuzené předzesilovače a bez obavy s přebuzené nahrávky. To umožňuje se soustředit na samotný výkon a výraz nahrávaného materiálu. Zajímavostí je možnost nahrávky, v rekordérech M2 a M4, rovnou normalizovat, což může ušetřit čas. V nahrávkách hudebních zkoušek jsem pozoroval mnoho akustického prostoru ze sálu divadla. Příčinou byla vzdálenost umístěnéno rekordéru od tělesa a široké stereo, které nasbíralo hodně odrazů. Nastala chvíle sáhnout po M3. Shot gun při stejné vzdálenosti daleko lépe a přesněji sejmul těleso. Jen pro informaci, použil jsem šíří 90°, což se ukázalo jako optimální řešení. Nejlepšího výsledku jsem lak dosáhl umístěním na předprseň prvního balkónu, kde mám v divadle něco jako sweet spot pro poslech a nahrávání plenéru.
S rekordéry se mi podařilo vyrazit také do přírody, kde jsem zkoušel nahrávat ruchy. Tady se mi nejvíce líbil M4 hlavně pro přehledný, větší a barevný displej. Tím jsem přišel na možnost vkládání markerů pouhým opětovným stiskem tlačítka Rec při spuštěném záznamu. Mezi těmito markery je možné se pohybovat, během přehrávání, pomocí tlačítek vpřed a vzad. Při přehrávání je zobrazen waveform nahraného audia s tím, že ta část, která již byla přehrána, je barevně odlišena zelenou barvou. Nahrávání je signalizováno červenou barvou jak waveformu, tak timecodu. Ještě zajímavost. Při nahrávání konstantního zvuku, jako je například šum peřeje, M4 nastaví nějakou úroveň záznamu, kterou asi po 2 - 3 vteřinách srovná na optimální úroveň. S rekordéry se mi pracovalo moc dobře a každý má své pro a proti.
MicTrak, tak který?
Rekordéry MicTrak mě velice zaujaly svou koncepcí, rozmanitostí jednotlivých modelů a společnou jednoduchostí použití. Mechanicky jsou všechny tři rekordéry výborně zpracovány. Přestože jsou plastové, tak nikde nic nevrže a neskřípe. M2 a M4 jsou po designové stránce vyloženě klenoty. Duální převodníky, společně s velkým rozlišením, dělají velmi pěknou práci na zvukovém projevu. Pokud bych si měl vybrat jeden z nich pro svou práci, rozhodoval bych se mezi M3 a M4. M3 mě doslova fascinuje jednoduchostí a obrovskou užitnou hodnotou. Tím mám na mysli hlavně RAW.WAV formát MS systémem, umožňující postprodukční práci s prostorem a přímým zdrojem zvuku. Naopak M4 je nejvybavenější a nejuniverzálnější. Tady mne napadá myšlenka obohatit řadu MicTrak o modulární, výměnné mikrofony jako mají starší rekordéry H6 či H8. Tím mám na mysli výměnné hlavice s různými typy mikrofonních systémů, jako je XY, MS, či mikrofony shot gun, stereo či mono. U Zoomu jsou velmi produktivní a přemýšlivý, proto věřím, že třeba k tomu dojde s modelem M6. Během testování, hlavně v setmělém hledišti divadla, bych ocenil podsvětlená tlačítka. Pro bezpečné přenášení, během natáčení v terénu, bych zase přivítal nějakou vhodnou ochranu v podobě plastového case nebo neoprenového sleevu.
Mám-li to shrnout, pak M2 mohu směle doporučit jako reportážní či příruční nahrávadlo. M3 udělá výbornou službu všem, kdo se snaží svá videa doplnit o lepší zvuk. M3 má na tomto poli skutečně co nabídnout a lze použít rčení, že je to "za málo peněz, hodně muziky". Pro toho, kdo to myslí se zvukem vážně a potřebuje k práci další specifické mikrofony, nebo bude pracovat linkovými vstupy, případně potřebuje synchronizovat svůj audio rekordér s jinými zařízeními, pro toho je tu M4.
Výrobce: Zoom
Zapůjčil: Sound Service
Miloš Vondráček
PROFIL AUTORA: Miloš Vondráček
O zvuk a zvukové aparatury se zajímá od chvíle, kdy pořídil první elektrickou kytaru Jolanu Galaxis. Koncem 90. let se dostal ke zvukařině a FOH mixu live koncertů. Z velké části v jabloneckém klubu Na rampě. V roce 2004 objevil kouzlo divadelního světa a stal se zvukařem divadla F. X. Šaldy v Liberci. O rok později začal vést zvukařský tým stejného divadla. Od roku 2005 se podílí na provozu hudebního studia WonderLost v České Lípě.