Zoom R12

Odpovědět
Uživatelský avatar
Miloš Seky Vondráček
Příspěvky: 28
Registrován: 18 lis 2017 20:28

Zoom R12

Příspěvek od Miloš Seky Vondráček »

Univerzální multitrack rekorder.
24. 5. 2023

Rekordéry od firmy Zoom se na stránkách Audiozone.cz objevují poměrně často a pravidelně. Z toho je vidět, že vývojáři od Zoomu nespí na vavřínech a usilovně pracují na rozšíření produktového portfolia, které by pokrylo potřeby všech potenciálních zákazníků. Nejinak je tomu u dnešního produktu, který bych vám rád představil.

O co jde?
Tak hned úvodem si můžeme říci, že Zoom R12 umožňuje simultánní nahrávání dvou kanálů až do osmi stop. Dále je možné takto vytvořenou nahrávku editovat a mixovat. Přitom R12 pracuje se samplovací frekvencí 44,1 kHz a bitovou hloubkou 16 nebo 24 bit. Formátem záznamu je WAV a je možné data ukládat na paměťové karty SDHC (4 - 32 GB), nebo SDXC (64 GB - 1 TB). Rozměry přístroje 256 x 156 x 61 mm a váha včetně baterií 827 g předurčují R12 k zaznamenávání hudebních nápadů mimo domovské studio. R12 je možné si vzít prakticky kamkoliv. K napájení je možné využít čtveřici AA baterií, které by měly vystačit asi na 5 hodin práce, nebo napájecí adaptér který je součástí balení. Tady se Zoom inspiroval u výrobců mobilních telefonů, protože přiložený adaptér je složen z USB adaptéru a kabelu zakončeným konektorem USB C. Díky tomu je možné napájet R12 třeba z powerbanky, nebo přímo z USB portu vašeho notebooku. R12 je možné používat jako 2x2 nebo 2x4 externí zvukovou kartu k libovolnému DAW a to nejen s laptopem, ale dokonce také s iPadem. Současně je možné pomocí R12 na protokolu Mackie Control řídit váš DAW. K mixování tak lze používat fyzické fadery! Ještě je důležité zmínit, že R12 má pro mixování na palubě vestavěné efekty typu hall, room, delay či chorus. Pro kytaristy jsou zde kytarové zvuky v podobě Guitar Labu a pro práci s MIDI soubory či MIDI keyboardy je zde vestavěný syntetizér. A konečně také zde najdeme interní bicí smyčky pro realizaci vlastních hudebních kreací.
Obrázek

Pracovní plocha R12
Ovládacímu panelu rekordéru R12 vévodí barevný dotykový LCD displej o velikosti 2,4”. Displej reaguje nejen na samotný dotyk, ale také i na tažení jedním prstem. To usnadňuje posouvání v časové ose, nebo ve stopách. Bohužel multidotyk nečekejte, například pro zoom je potřeba použít dedikovaná tlačítka v pravém rohu displeje. Pod horní hranou ovládacího panelu jsou bílé popisky, týkající se propojovacího terminálu a také dvojice knobů. První nastavuje celkovou hlasitost sluchátkového výstupu a druhý celkovou hlasitost hlavního výstupu LR. Vpravo od displeje je dvoupolohový přepínač, kterým je možné poslat klik metronomu do příslušného výstupu. Knob Balance určuje poměr mezi klikem z metronomu a signálem z hlavní sběrnice Master. Další sekce je určena k vybuzení vstupních předzesilovačů kanálů 1 a 2. Slouží k tomu knoby Gain a jejich pracovní rozsah je od +6 dB do 50 dB. Vstupní kanál 1 je navíc doplněn přepínačem Hi-Z a jak jistě tušíte, přepíná mezi linkovou a nástrojovou úrovní. To umožňuje připojit nástroje napřímo do vstupu 1, bez použití D.I. boxu. Pod ovladači Gain nalezneme šestici transportních tlačítek Click, Rew, FF, Stop, Play a Rec. Tlačítko Rec je doplněno obligátním červeným symbolem a zvýšeným okrajem pro snadné nahmatání. Celkový design ovládací plochy doplňuje deset tahových potenciometrů. Prvních osm jsou černé a jsou rozlišeny barevným proužkem. Toto barevné rozlišení koresponduje s barvami jednotlivých stop zobrazených displejem. Modrý fader je celkový výstup z efektové sběrnice a červený je hlasitost hlavního výstupu.

Propojovací terminál
Podíváme-li se na zadní propojovací panel, zjistíme, že možností není mnoho ale vzhledem ke koncepci rekordéru jsou naprosto dostačující. Při pohledu zleva doprava tu jsou dva vstupní combo konektory pro vstupy 1 a 2, umožňující zapojit konektory XLR a TRS. Dále zde nalezneme TRS konektory hlavního výstupu LR, slot pro Kensington lock, sluchátkový výstup v podobě 3,5 mm Jack, tlačítko Power a USB C slot pro napájení a datový přenos. Aby byl popis kompletní, musím ještě dodat, že na levé straně se nachází slot pro paměťovou kartu a na spodní straně přístroje je umístěna šachta pro čtveřici tužkových baterií AA.
Obrázek

Zoom R12 v praxi
Po zapnutí rekordéru mě přivítala úvodní obrazovka displeje. V její horní části je lišta se záložkami Projects, Templates (projektové šablony), Seq Play (přehrávač pro živá vystoupení) a ikona ozubeného kolečka pro vstup do nastavení rekordéru. V tomto menu lze nastavit datum a čas, typ baterií, jas a dobu podsvícení LCD displeje a zapnutí funkce automatického vypínání při nečinnosti. Další záložky Audiointerface a GuitarLab pak velmi úzce souvisí s datovým propojením s vaším notebookem nebo iPadem. Zoom R12 lze používat jako zvukovou kartu a kontroler pro DAW. Naopak záložka SD Card zpřístupňuje management správy vaší SD karty. Lze ji zde testovat či formátovat. Záložka Firmware Version mi prozradila, že v rekordéru se nachází verze 1.0. Web mi však prozradil, že aktuální verze firmwaru je 2.0. Z domovské stránky rekordéru R12 jsem stáhl aktuální verzi firmwaru, kterou jsem rozbalil a nakopíroval na micro SD kartu. Po té jsem otevřel následující záložky Firmware Update a následoval pokyn k restartu R12. Při následujícím zapnutí se rozblikala kontrolka u tlačítka Play, čímž tak signalizovala probíhající nahrávání nové verze. Po té mne R12 hláškou „Firmware update Complete! Please restart“ vyzval k opakovanému restartu. A update firmwaru byl dokončen.

Aby bylo možné začít s R12 pracovat, musel jsem vytvořit nějaký testovací projekt, do kterého pak budu nahrávat. To je možné udělat dvěma způsoby. Buď využít příhodnou ikonku New Project a stisknout, v pravém, dolním, rohu displeje tlačítko Create a nebo můžeme zvolit vhodnou šablonu v záložce Templates. Duší a tělem rocker, jsem zcela instinktivně sáhl po šabloně nesoucí název rock. Přivítal mne projekt, jehož 3. a 4. stopa byla osazena smyčkou bicích. Sekvence měla asi 20 taktů a bylo ji možné snadno kvantizovat tažením jejího okraje.

Ještě bych rád poznamenal, že R12 v zásadě pracuje se třemi typy stop. Řekněme, že prvním typem je Audio Track, který zde zastupuje ikona s logem waveform křivky. Dalším typem stopy je Rhythm Track s ikonou bicí soupravy a pracuje se smyčkami bicích. Posledním typem je MIDI stopa, zde nazývaná Synth Track s logem kláves. MIDI file je možné importovat například z SD karty, případně z USB, nebo nahrávat MIDI data přímo pomocí kláves připojených do USB slotu. O přehrávání MIDI souborů se pak postará interní syntetizér.
Obrázek
Samotný projekt má dvě základní možnosti zobrazení, podobně jako v běžných DAW. Je zde možné zobrazit jednotlivé stopy pod sebou v takzvané timeline, nebo je možné zobrazit virtuální mixážní pult. Pokud bych se podíval na příklad prvního způsobu zobrazení, pak horní řádek displeje zobrazuje přepínání typu stopy, počítadlo taktů a tlačítka pro horizontální zoom. V druhém řádku nalezneme tlačítko, s logem mikrofonu, pro vstup do routingu a zapínání phantomového napájení. Druhé tlačítko má grafiku pořadače a import souborů, případně otevírá možnosti kytarových zvuků. Tlačítko se symbolem nůžek je pak určeno pro vstup do střihu. Následuje klasická funkce Undo a Redo v podobě patřičné šipky. Ikonka se symbolikou třech faderů přepíná do zobrazení mixážního pultu. Symbol praporku je zde určen pro přidávání markerů. A konečně obligátní ozubené kolečko je vstup do menu Project settings. Tady bych rád upozornil hned na první pole Projects, které umožňuje snadno přepínat mezi jednotlivými projekty.

Rovněž stojí za krátkou zmínku zobrazení mixu. Zde je ještě v horní liště umístěn timecode projektu. Zbytek displeje pak zabírají jednotlivé kanály mixu společně s fadery a se sloupcovými indikátory úrovně. Ty jsou v režimu post fader a do úrovně -12 dB jsou zelené. Do -6 dB je indikátor úrovně signálu světle zelený a nad -6 dB do 0 dB je indikátor žlutý. Červená barva je pak vyhraněná pro zobrazení peak úrovně signálu.

Důležité místo pro ovládání vstupů R12 je Track Settings, kam vstoupíte kliknutím na číslo příslušné stopy. Zde je přístupné nastavení panoramy, ekvalizéru, odesílání signálu do interní efektové jednotky a je zde možné nastavit typ efektu a jeho základní parametry jako je Tone a Decay. Celkem je možné zvolit až z 11 efektů: Hall 1, Hall 2, Room 1, Room 2, Plate, Spring, Delay, Analog Delay, PPDelay Chorus a Patch Memory. Z názvů je zřejmé o jaké efekty se jedná, snad až na poslední Patch Memory. Pod touto položkou se ukrývá 40 presetů Guitar Lab procesoru. Posledních deset presetů jsou prázdné pozice pro uložení uživatelského nastavení. Poslední možností v Track Settings je funkce Stereo Link, která umožňuje spárování dvou sousedních kanálů. Pokud kliknete do oblasti vedle čísla daného tracku, vyvoláte menu Add Audio File, kde je možné vkládat jednotlivé eventy z projektu, z SD karty nebo z USB disku.

Do R12 jsem nahrál záznam z divadelní zkoušky. Měl jsem připojené dva kondenzátorové mikrofony Haun MBC 660, které jako stereofonní ORTF pár pokrývaly prostor. Kontrolní poslech jsem vyřešil pomocí sluchátek Beyerdynamic DT 990 Pro a poslechových monitorů od firem Presonus a Genelec. Zvuk byl v pořádku a nepostřehl jsem v něm žádné stopy degradace či zkreslení. Řekl bych, že kvalita mikrofonních předzesilovačů převyšuje standard, jaký je u podobných zařízení běžný. S rekordérem se mi po kratším čase vzájemného “oťukávání” dobře pracovalo. Celkově bych chtěl říci, že na to, jak je displej R12 maličký, tak je přehledný a ovládání je vskutku velmi jednoduché. Rychle si na něj člověk zvykne. Pro případ nahrávání nemám výhrad. Ty se naopak dostavují v okamžiku, kdy bych se chtěl pouštět do další postprodukce. V takovém případě je potřeba se obrnit trochou trpělivosti. Možná bych doporučil použít nějaký vhodný stylus. Ale možná jsem rozmazlený prací v DAW v PC a velkými displeji dospělejších mixážních pultů.

Slovo závěrem
Takže komu je vlastně určen Zoom R12? S čistým srdcem jednoznačně široké muzikantské veřejnosti s ambicemi vlastní tvorby a potřebou zaznamenat vlastní hudební nápady, ať už jste kdekoliv. Mezi jednoznačné výhody patří určitě velikost rekordéru, jednoduchost ovládání, uspořádání ovládacích prvků, výborná mobilita, univerzálnost použití a bohatá efektová výbava. Pokud bych se měl zamyslet, co by ještě mohlo zvýšit užitnou hodnotu přístroje, tak se domnívám, že by to mohly být vestavěné mikrofony pro stereo nahrávky okamžitých hudebních nápadů akustických nástrojů. Takto je potřeba vždy připojit vlastní mikrofony. R12 budu s radostí doporučovat všem muzikantům, kteří budou chtít zaznamenávat vlastní nápady a budou se poohlížet po zvukových kartách. R12 jim oproti zvukovým kartám přinese výhody stand alone rekordéru pro zaznamenávání čehokoliv, kdekoliv.

Výrobce: Zoom
Zapůjčil: Sound Service

Miloš Vondráček
PROFIL AUTORA: Miloš Vondráček
O zvuk a zvukové aparatury se zajímá od chvíle, kdy pořídil první elektrickou kytaru Jolanu Galaxis. Koncem 90. let se dostal ke zvukařině a FOH mixu live koncertů. Z velké části v jabloneckém klubu Na rampě. V roce 2004 objevil kouzlo divadelního světa a stal se zvukařem divadla F. X. Šaldy v Liberci. O rok později začal vést zvukařský tým stejného divadla. Od roku 2005 se podílí na provozu hudebního studia WonderLost v České Lípě.

Odpovědět