Zoom UAC-232

Odpovědět
ondra.urban
Příspěvky: 84
Registrován: 31 led 2006 09:57

Zoom UAC-232

Příspěvek od ondra.urban »

Zvukové rozhraní s 32bitovým rozlišením signálu s plovoucí desetinnou čárkou.
26. 9. 2023

Japonská společnost Zoom je známa svou bohatou historií ve vývoji efektových zařízení, zejména pro kytaristy. Postupně rozšířila nabídku svých produktů o digitální zvukové rekordéry od těch jednodušších (model H1n, v podstatě stereofonní diktafon), až po plně profesionální model F8n Pro, určený pro špičkové výkony v oblasti nahrávání zvuku pro film v terénu (field recording). Spoustu z toho, v čem vývoj pokročil, zúročila společnost Zoom v novém modelu zvukového rozhraní pro počítače – produktu UAC-232, který si nyní představíme.
Obrázek

Popis
Zoom UAC-232 už svým označením mnoho napoví: jedná se zvukové rozhraní pro počítače s USB připojením, dvěma vstupními a výstupními kanály a možností 32bitového rozlišení. Zařízení je velmi kompaktní a elegantní: černé provedení s modrými bočnicemi a LED kontrolkami působí velmi příjemně. Malá krabička na svém čelním panelu nese dva combo konektory XLR-TRS pro vstupní signály; na obou lze přímo z panelu zapnout fantomové napájení pro kondenzátorové mikrofony, u prvního z nich je navíc možno přepnout vstup do režimu vysoké impedance (Hi-Z) pro elektrofonické nástroje, jako je elektrická kytara či baskytara. Následuje sluchátkový výstup s regulátorem hlasitosti, tlačítko Direct Monitor a velký otočný regulátor úrovně stereofonního výstupu (např. pro poslechové monitory).

Zadní panel nese dvojici USB-C konektorů; jeden pro napájení - pokud je UAC-232 používáno samostatně bez počítače - druhé pro kombinované datové i napájecí připojení k USB portu počítače. Zařízení pracuje bezchybně s postarším USB 2.0, které datovou kapacitou přenosu plně dostačuje (v balení je odpovídající kabel USB-C na USB typu A), ale lze jej připojit i k moderním strojům, vybavených pouze USB-C (zde je potřeba dokoupit odpovídající kabel). Středu zadního panelu vévodí dvojice DIN konektorů MIDI OUT a MIDI IN a je dobře, že se na tento postarší, ale stále hojně využívaný formát, nezapomnělo. Bez problémů tak lze připojit k DAW i dnes již historické syntetizéry a jiné nástroje, které jsou vybaveny pouze MIDI porty a o nějakém USB se jim může nechat zdát. Posledními konektory zadního panelu je dvojice TRS Jacků pro stereofonní výstup, plně symetrický.
Obrázek
Obrázek
Zařízení působí bytelným dojmem, je provedeno v kombinaci kovu a plastu. Všechny čtyři předozadní hrany - dvě horní, dvě dolní – jsou vyztuženy kovovými tyčkami, které celý přístroj vyztužují, chrání a slouží jako bezpečnostní prvek i pro připojené kabely, které lze k uvedeným „madélkům“ připnout páskami se suchým zipem, takže se v terénu jen tak nevytrhnou.

Funkce
Rozhraní Zoom UAC-232 je koncipováno jako jednoduše vybavené vstupně-výstupní zařízení pro nahrávání zvuku do počítače. Kromě stolních nebo přenosných počítačů může ale sloužit i ve spojení se zařízeními Apple a operačním systémem iOS. Výrobce prezentuje UAC-232 kromě vhodného nasazení pro mobilní i studiový home-recording také pro streaming.
Obrázek
Zařízení funguje u běžných počítačů s operačními systémy Windows a macOS, u druhého z nich nejsou potřeba ovladače a poradí si s klasickým Core Audio subsystémem. Pro více funkcí, než jsou dva prosté kanály vstupu a dva pro výstup, je u obou platforem nutné stáhnout aplikaci Mix Control, která slouží především pro konfiguraci bezlatenčního monitoringu. Ten funguje ve dvou režimech, které se volí v ovládací aplikaci Streaming a Music.

Režim Streaming má jednoduchý mix s možností nastavení úrovně signálu a panoramy ve stereu před odchodem do DAW či jiné, např. streamovací aplikace. Lze si tak namíchat např. poměr zpěvu a kytary, bez nutnosti použít externí mix. Zcela ale chybí frekvenční i dynamické korekce a efekty. Také je třeba mít na paměti, že výsledný mix je zaznamenáván či přenášen, a nelze do něj již dodatečně zasahovat.

V režimu Music vstupní signály proudí přímo do počítače, bezlatenční mix je zařazen jako jejich rozbočení přímo na výstup. Tento mód se tedy hodí tam, kde potřebujeme zaznamenat dva kanály, ale bez zpoždění je odposlouchávat na sluchátkovém či linkovém výstupu.
Obrázek
Obrázek
Oba režimy mají své specifické účely využití a možnost jednoduchého mixu dvou nástrojů se určitě hodí - streamovat lze pohodlně i s použitím iPadu. Škoda, že režim Streaming či Music lze přepínat pouze pomocí aplikace Mix Control.

32bitový převod
To, v čem je Zoom UAC-232 určitě průkopníkem, je možnost převodu signálu do 32bitového rozlišení s plovoucí desetinnou čárkou. Není asi nutné zabíhat do velkých podrobností, ale stručně řečeno lze říci, že pokud se rozlišení UAC-232 i DAW nastaví na 32 bitů, nemusíme řešit gain, tedy zisk předzesilovače. Jak je to možné?

U klasického a známého převodu např. do 24bitového formátu s pevnou desetinnou čárkou, jak jej známe z většiny zvukových rozhraní, je vždy dán strop, kam až můžeme s vybuzením analogové části jít, aby nedošlo k omezení signálu digitálním zkreslením, tzv. přetečením A/D převodu. Jinak nastavujeme zisk pro slabé signály, jinak pro silné. Pokud nechceme použít nějaký dynamický procesor, např. kompresor či limiter, který signál sice dynamicky ošetří, ale také nevratně deformuje, jsme odkázáni na to hlídat neustále úrovně vybuzení a měnit gain podle charakteru a intenzity vstupního signálu.

Trikem, který Zoom UAC-232 používá, je nasazení dvou A/D převodníků pro každý vstup; jeden pro slabé dynamiky, druhý pro ty silné. Vstupní obvod pak rozhodne, který z obou převodníků bude použit. Výsledkem je enormní nárůst dynamického rozsahu pro všechny myslitelné mikrofony a zvukové signály. Vyjádření výsledného vzorku signálu není lineární, ale v exponenciálním tvaru a v praxi to znamená, že slabé signály lze kdykoli v DAW digitálně zesílit bez ztráty rozlišení (bitové hloubky) a ty silné zase „neclipují“, takže nejsou omezeny pevným rozsahem převodu a lze jejich úroveň kdykoli snížit – dodatečně, až po záznamu.

Uvedený princip není u společnosti Zoom ničím novým. U rekordérů řady „F“ jej firma používá již nějakou chvíli a svoji výhodu přináší zejména v oblasti natáčení filmového zvuku v terénu, kdy nevíme, jak silný zvuk (např. výstřel či výbuch) přijde, ale přesto je nutno postihnout i subtilní zvukové pozadí. Stručně shrnuto a zjednodušeno: zvukař pak na vstupu neřeší pevný zisk předzesilovače, vše se doladí až v postprodukci.

Zoom UAC-232 podporuje kromě zmíněného záznamu ve 32 bitech s plovoucí desetinnou čárkou také klasické lineární hloubky rozlišení 16 bit a 24 bit, kde přijde ke slovu starý známý zisk předzesilovače. Ten lze nastavit ale opět pouze v aplikaci Mix Control. Na čelním panelu žádný takový regulátor nenajdeme. Je to ale celkem pochopitelné: přínos UAC-232 je právě v onom obrovském dynamickém rozsahu, kdy se zisk před A/D převodem prostě neřeší, veškerou práci odvede duální A/D převodník a výsledný 32bitový kód. Pro úplnost dodejme, že UAC-232 podporuje všechny běžné vzorkovací frekvence až do hodnoty 192 kHz, což je na tak malé a dostupné zařízení skvělé.
Obrázek

V praxi a závěr
Většina vlastností a funkcí již byla popsána. Ještě je nutno dodat, že UAC-232 nabízí jako doplněk tzv. Loopback funkci. Jedná se vlastně k přimíchání vstupů k tomu, co se vrací z DAW jako playback stopa. Výsledem je tedy záznam hotového mixu „live“ vstupů a třeba základu, bez dalšího složitého míchání. Tuto funkci vnímám spíše jako doplněk pro ty, kteří např. potřebují poslat rychle demo své písně pro schválení od producenta.

Co ale činí Zoom UAC-232 výjimečným je to, v čem je průkopnické: 32bitový převod s plovoucí desetinnou čárkou. Pokud to DAW aplikace umožňuje (a dnes už drtivá většina ano), výsledkem je sice třetinový nárůst velikosti uložených dat, ale s výhodou výše zmíněného obrovského dynamického rozsahu, kdy prostě nemusíme řešit, zda snímáme a zaznamenáváme šepot či plné orchestrální fortissimo. O vše se postará duální A/D převodník a následná postprodukce. Zařízení tak lze ve spojení s notebookem či iPadem využít jako mobilní nahrávací soustavu pro široké použití, pro filmový zvuk či záznam hudby, přepisy archivních nahrávek atd. Je to alternativa k dražším samostatným rekordérům s obdobným způsobem převodu, jako jsou zejména rekordéry F6 či F8n Pro, byť za cenu pouze dvou zvukových kanálů.

Zařízení je to tedy velmi kvalitní, robustní, flexibilní a přesto dostupné. Jeho určení a pole uplatnění je široké – od jednoduchých podcastových aplikací, přes streaming, až po domácí mobilní studio či profesionální nasazení. Je trochu škoda, že nenabízí třeba S/PDIF formáty vstupů a výstupů, ale to už bychom chtěli od této sympatické krabičky moc. Své místo si jistě najde i tak, a to především díky 32bitovému převodu a celkovému kvalitnímu zpracování.

Výrobce: Zoom
Zapůjčil: Sound Service

Ondřej Urban
PROFIL AUTORA: MgA. Ing. Ondřej Urban Ph.D.
Vystudoval ČVUT (obor Radiolektronika se zaměřením na elektroakustiku), HAMU (obor Zvuková tvorba) a Konzervatoř Jaroslava Ježka (obor skladba). Od roku 2000 působil nejprve jako externí pedagog oboru Zvuková tvorba na HAMU a jako vědecký pracovník v oboru Hudební akustiky (tamtéž). V současné době je docentem na katedře Hudebního zvuku HAMU a vedoucím Zvukového studia HAMU. Ve své profesi se zabývá zvukovou a hudební režií nahrávek pro CD, film, divadlo, ale i dalších zvukových forem (zvuková koláž, znělka, rozhlasový spot atd.). Je tvůrcem mnoha nahrávek (přes 35 titulů na CD) z oblasti hudby vážné i populární. Ve své vlastní tvorbě se zabývá převážně kompozicí hudby elektronické nebo elektroakustické a to jak autonomní, tak užité. Věnuje se hře a improvizaci na klavír a varhany.

Odpovědět