Malé doteky studiového života v USA

Odpovědět
Uživatelský avatar
Ivo
Moderátor
Příspěvky: 11515
Registrován: 19 črc 2003 06:02

Malé doteky studiového života v USA

Příspěvek od Ivo »

aneb když se řekne „high-end“.
1. 3. 2015

Naše třítýdenní putování po USA (New York, Idaho, Kalifornie, Arizona) nebylo primárně zaměřeno na návštěvy hudebních studií, ale některá pozoruhodná studia jsme během něj přece jen navštívili. O pár dojmů z těchto návštěv bych se teď rád podělil v následující malé reportáži.

Flux Studios New York
Našich prvních pár dnů v USA jsme strávili v New Yorku a kromě mnoha jiných pozoruhodností bylo našim cílem Flux Studios (http://www.fluxstudios.net). Flux Studios se nachází v East Village blízko China Townu a představuje klasické nahrávací studio se špičkovým vybavením (včetně spousty oslnivých vintage kousků a konzol) a velmi rušným provozem. Jednou z hlavních osobností studia je Damon Whittemore, můj dávný kamarád, který mne před nějakými devíti lety dokonce navštívil v mém předchozím studiu v Lomnici nad Popelkou. Od té doby se vypracoval na velmi uznávanou studiovou osobnost: kromě práce ve Flux Studios nahrává v Carnegie Hall, spolupracuje na projektech Paula McCartneyho, nahrává pozoruhodné hudební projekty v Africe a Asii atd. Takže návštěva Flux Studios byla samozřejmě jedním z povinných cílů pobytu v New Yorku.

Vstup do studií vypadá poněkud industriálně, za touto branou by asi málokdo čekal špičkové nahrávací studio. Po výjezdu výtahem do prvního patra však vstupujeme do prostorů, které na člověka hned dýchnou silně kreativní atmosférou a znalce oboru na první pohled oslní všudypřítomnou špičkovou studiovou technikou. Spíše než nějaký luxusně futuristický má studio takový poctivý „vintage“ vzhled. Sestává ze tří hlavních studiových místností a pracovišť: Fabulous, Dangerous a Revolution.

Obrázek
Obrázek
Obrázek
Obrázek
Obrázek
Obrázek
Obrázek
Obrázek
Obrázek
Obrázek
Obrázek
Obrázek
Obrázek
Obrázek
Obrázek
Obrázek
Obrázek
Obrázek
Obrázek
Obrázek
Obrázek

V těchto místnostech můžeme vidět úctyhodné konzole Neve a velmi bohatou hardwarovou výbavu, v níž je nepřehlédnutelná kompletní kolekce přístrojů Dangerous Music (včetně nejnovějšího kompresoru) - zakladatel firmy Dangerous Music je totiž spolumajitelem studia. Dále tu najdeme monitory Focal a velkou sbírku hardwarových přístrojů firem Crane Song, Neve, Manley, API, Pendulum, Empirical Labs, Lynx a dalších značek, velikou kolekci analogových syntezátorů a též dechberoucí sbírku mikrofonů, jimž - alespoň velikostí - vévodí ribbonoví obři AEA RC44 a 440. A v machine roomu za masteringovým studiem pak najdeme monumentální EMT plates.

Pokud vystoupíme po schodech na samotnou střechu budovy, dostaneme se na terasu (s podobným designem jaký mají vstupní vrata studia), která bývá často hostem setkání proslulých osobností světa profesionálního audia u příležitosti akcí jako AES apod. Provoz studia je stále velmi aktivní, v každé jeho místnosti se pilně pracuje na různých projektech.

Další den navštěvujeme Damona v jeho soukromém příbytku, kde má malé domácí studiové zázemíčko, za které by se, pravda, nemuselo stydět ani leckteré naše profesionální studio...

Fred Forssell - Forssell Technologies
Těžko si představit větší kontrast k newyorskému lidskému kotli než míruplné horské scenérie severozápadního státu Idaho. A právě tam, do malé vesničky Hope, mířila naše další cesta - vydali jsme se na několik dní navštívit jednu z největších legend světového high end profesionálního audia, Freda Forssella.
Fred Forssell je už mnoho let jednou z nejrespektovanějších a nejobdivovanějších osobností ve studiovém světě. Jeho designy už po několik desetiletí reprezentují naprostou špičku v oblasti analogového hardwaru: ať jsou to preampy, ekvalizéry, kompresory, monitor controllery, channelstripy nebo převodníky. Je zároveň i autorem nesčetných „custom“ řešení - od summing boxů až po velké konzole. V minulosti spolupracoval i se slavnou firmou Millennia, ostatně většina její produktové řady (kromě preampu HV-3) je jeho dílem. Zároveň vytváří design přístrojů pro řadu známých firem (Manley, ADL, AEA, Grace Design atd.).

Začínal jako zvukař mnoha známých kapel, například Fleetwood Mac apod. Během této doby ho však začal čím dál více zajímat samotný zvuk, jeho nahrávání a práce s ním a nakonec se pustil do vytváření svých vlastních produktů. Přestože se nezabývá reklamou na své výrobky ani se neúčastní známých veletrhů studiové techniky, jeho jméno je mezi všemi zasvěcenými skutečným pojmem a jeho přístroje jsou synonymem maximálně čistého, přirozeného, transparentního zvuku a jsou neodmyslitelnou součástí mnoha špičkových světových studií.

S Fredem Forssellem se známe už pěknou řádku let - domlouváme se online a občas i po telefonu. Když jsem před lety prodal svou velkou sestavu preampů Millennia HV-3 (kterou jsem si v začátcích své studiové činnosti pořídil pod dojmem četných reklam této firmy na „přirozený transparentní zvuk“) a nahradil ji preampy DAV Electronics, bylo to sice lepší, ale pořád jsem měl pocit, že to ještě není úplně ono. V rámci hledání toho nejlépe znějícího řetězce pro nahrávání akustických nástrojů jsem postupně zkoušel skoro všechny známé špičkové preampy, lampové I tranzistorové. Kontaktoval jsem i Freda Forssella, který byl velmi vstřícný a řekl, že právě udělal prototyp nového preampu a jestli chci, tak mi ho na vyzkoušení rád pošle. Vzpomínám si, že to bylo právě ve dnech, kdy jsem testoval Crane Song Flamingo. Byl to celkem dobrý preamp a rozhodl jsem se, že ho koupím, což jsem oznámil prodejcům, kteří mi ho zapůjčili. Tentýž den došla zásilka z USA s Forssellovým preampem. Protože jsem už byl rozhodnutý pro Flamingo, jen jsem ho formálně vybalil a zapojil a zabrnkal jsem pár tónů na velký monochord. Výsledek byl však takový, že jsem nevěřil vlastním uším, nástroj na nahrávce zazněl tak jako nikdy předtím - plný, velký, přirozený 3D zvuk... Flamingo (i když výborně znějící) proti tomu mělo zvuk trošku malý a umělý. Bylo to pro mě jako zjevení - něco takového jsem vždycky hledal.

Za čas jsem upgradoval své Lavry Blue převodníky na Digital Audio Denmark DAD AX-24. Posun ve zvuku byl veliký. Zeptal jsem se Freda Forssella, jaké on sám používá převodníky - a on na to, že svoje vlastní. To mne velmi překvapilo a poté jsem zjistil, že jedno studio v Oregonu dokonce své předchozí Lavry Gold nahradilo jeho převodníky. Poprosil jsem o možnost si je vyzkoušet - a historie se opakovala... DAD jsem následně prodal. O své dojmy a objevy jsem se dělil i na Gearslutz a dalších fórech (včetně spousty zvukových ukázek) a po nějakých dvou až třech letech mne napadlo jeho přístroje zařadit do portfolia našeho Velvet Soundu (http://www.velvetsound.net, http://www.velvetmastering.com), aby je bylo možné snadno vyzkoušet a koupit i v Evropě, čímž se naše spolupráce dostala do nové roviny. Potěšilo mne, že od té doby vždycky, když vytvořil upgrade nebo novou verzi stávajícího přístroje, poslal mi je, abych je vyzkoušel, otestoval a řekl mu svůj názor.

Když po dlouhých letech online a telefonického kontaktu konečně nastává osobní setkání, je to vždycky moc fajn. Freda Forssella navíc málokdo zná osobně, sám se nijak neprezentuje a vlastně ani nikdo většinou neví, jak vypadá... Strávili jsme u něj týden (včetně odskoku do Yellowstonu) a bylo to setkání opravdu pozoruhodné. Bydlí v krásném domečku u velikého jezera na úpatí hor ve vesničce Hope v Idahu. Výhled je opravdu impozantní.

Obrázek
Obrázek
Obrázek
Obrázek
Obrázek
Obrázek
Obrázek
Obrázek
Obrázek
Obrázek
Obrázek

Každý den vstává pravidelně o půl čtvrté ráno (!) a vyráží do své „laboratoře“ asi na půl cesty do městečka Sandpoint. V tomto domečku, který obklopuje několik hektarů idylického pozemku s lesíky i spoustou exotických ptáků, by asi málokdo očekával místo, kde se rodí špičkové a unikátní studiové přístroje.
Během těch několika dnů jsme si s Fredem Forssellem hodně povídali a jeho základní přístup a filozofie byly čím dál zjevnější. Hlavní cílem, záměrem a řekl bych skoro posledlostí Freda Forssella je vytvářet přístroje a zařízení, které zachytí plný, skutečný, 3D zvuk nahrávaných nástrojů bez toho, aby tento zvuk nějak degradovaly, měnily nebo něco k němu přidávaly. Mnoho takzvaných „transparentních“ preampů zní často ostře a lehce sterilně (viz třeba již zmíněný preamp Millennia HV3 apod.). Fred Forssell přirovnává svá zařízení k otevřenému oknu - zachycují zvuk nástrojů a vokálů naplno a přirozeně tak, jak opravdu znějí bez dalších artefaktů. Spousta hudebníků se velmi snaží, aby dostali ze svých nástrojů ten nejlepší možný zvuk a Fred svá zařízení vytváří tak, aby tento „vymazlený“ zvuk zachytila beze změn, ve všech jeho nejjemnějších přirozených detailech, bez toho, aby se tento zvuk měnil, „zabarvoval“ nebo se k němu něco přidávalo. Nejjemnější změny v designu obvodů, přemístění komponentů o několik milimetrů, propojení, výběr součástek, design zdroje atd., to vše mnohostranně mění výsledný zvuk. A Fred tráví touto činností a experimentováním celé hodiny, podobně jako když Stradivari tvaroval své nástroje.

Jeho přístroje používají špičková studia po celém světě. Nedávno si například slavné belgické Galaxy Studios vybralo 64 kanálů jeho DA převodníku pro své nové studio Auro 3D. Po porovnání s mnoha nejlepšími světovými převodníky dospěli k závěru, že žádné z nich neznějí tak čistě a dokonale jako právě převodníky Freda Forssella.

Přesto jeho aspirací není žádná velkovýroba, rozšíření kapacit apod. „Chci jen dělat přístroje, které skvěle zní a pokud možno jejich zvuk dále vylepšovat, tady a v klidu.“ To je vždy jeho reakce na různé návrhy rozšíření výroby, portfolia atd.

Jeho velkým hobby je fotografování ptáků (kterých má na svém mnohahektarovém pozemku stovky) a za tím účelem tráví čas mnohdy i v Austrálii nebo na Havaji.

Často se též podílí na kompletním designu a vybavení špičkových studií. Do jednoho z nich - Snowghost Studia - jsme se vypravili podívat, a to u příležitosti testu nové prototypové verze jeho monitor controlleru.

Snowghost Studio - Montana
Jsou studia, která se musejí hodně ohánět, je v nich rušno a jsou závislá na klientech. A jsou studia, kde je hlavním záměrem, aby byla po všech stránkách dokonalá, ne-li přímo nejlepší, proud klientů není podstatný a nějaký ten milión dolarů sem a tam nehraje žádnou roli. K takovým studiům patří například Snowghost Studio, které se nachází v obrovském starobylém luxusním domě v kopcích nad jezerem ve státě Montana. Jeho hlavní osobností je Brett Allen, který postupně vybudoval studio, jež je svým vybavením, designem a přístupem opravdovým skvostem. Významný podíl v projektování a vytvoření koncepce tohoto studia měl právě Fred Forssell. Vyjmenovat a popsat seznam vybavení studia by zabralo všechny zbývající stránky tohoto čísla časopisu. Za zmínku ale určitě stojí například monitoring. Ten je tvořen monumentálními reproduktory Wilson Alexandria XLF, k nimž jsou připojeny lampové zesilovače VTL (kombo v hodnotě zhruba půl miliónu dolarů). A nesmíme zapomenout ani na speciální propojovací kabely za cca 100 000 dolarů... Není asi překvapivé, že v součtu to vše hraje více než impozantně. Ale ne snad v podobě obrovského zvuku a velikých dusajících basů, ale v podání tak čistém a detailním, jako by všechny nástroje stály živě přímo před námi.

Obrázek
Obrázek
Obrázek
Obrázek
Obrázek
Obrázek
Obrázek
Obrázek
Obrázek
Obrázek
Obrázek
Obrázek
Obrázek
Obrázek
Obrázek
Obrázek
Obrázek
Obrázek
Obrázek
Obrázek

A právě na tomto poslechovém systému Brett a Fred trpělivě testovali a porovnávali celé hodiny rozdíly mezi předchozí a nejnovější verzí Forssellova monitor controlleru. A to zejména při poslechu vinylů, vždy před přehráváním pečlivě očištěných na velmi speciálním zařízení. Ukázalo se, že nová varianta monitor controlleru přináší ještě přirozenější a transparentnější zvuk, což je dobrá zpráva přinášející naději, že tento monitor controller bude snad už brzy konečně připraven do produkční verze (jak už je slibováno více než rok).

I když studio zjevně není závislé na klientech, během let se tu vystřídala řada proslulých sólistů i souborů - včetně nám známého Briana Ena - a v těchto prostorech vedl kytarové kurzy i sám Pat Metheny.

Během dvou let by měl být dokončen jeden ještě monumentálnější studiový komplex (opět v režii Freda Forssella). Tentokrát bude vybudován přímo na „zelené louce“, což umožní realizovat do všech detailů naprosto dokonalý koncepční a akustický design od samotných základů. Jsem pozván na slavnostní kolaudaci, takže se opět rád podělím o dojmy.

Ivo Sedláček

Odpovědět