Musikmesse a Prolight + Sound 2017

Odpovědět
ondra.urban
Příspěvky: 64
Registrován: 31 led 2006 09:57

Musikmesse a Prolight + Sound 2017

Příspěvek od ondra.urban » 08 čer 2017 08:33

Reportáž z největšího evropského hudebního veletrhu očima elektronického muzikanta.

Na počátku dubna letošní roku, konkrétně ve dnech 5. až 8. dubna, se konal tradiční veletrh hudebních nástrojů, příslušenství a souvisejících technologií ve Frankfurtu nad Mohanem. Poslední reportáž z tohoto svátku hudby jsme publikovali na stránkách Audiozone.cz před dvěma lety. Za tu dobu se událo spoustu věcí a na poli hudební elektroniky nás potkalo mnoho novinek. V následujících řádcích bych se rád zaměřil na ty, které mne nejvíce zaujaly na letošním veletrhu Musikmesse a částečně také na paralelně probíhajícím Prolight+Sound.
Obrázek
Hudební elektronika
Na úvod bych rád zmínil pár letmých dojmů, které jsem získal už po několika minutách strávených v komplexu Franfurtského výstaviště. Především mne potěšil neutuchající zájem odborné veřejnosti – právě první dva dny veletrhu jsou určeny především pro ni. Díky tomu, že jsem měl novinářskou akreditaci vyřízenou předem už z ČR, bylo odbavení u vstupu rychlé, i přes nezbytné bezpečnostní kontroly. Hned jsem se vydal podle mapky hledat stánky firem, které mne nejvíce zajímaly. Projel jsem seznam vystavovatelů a zhruba si rozvrhl čas prohlídkových tras. Co mne však hned na úvod zarazilo, byla absence prezentace japonské firmy Roland. Jelikož patřím mezi obdivovatele jejích produktů, byl jsem trochu zklamaný. Je možné, že firma odsunula uvedení novinek na pozdější datum a nemohla by tak zájemcům ukázat mnoho nového. Další věc, která pravděpodobně s absencí Rolandu ve Franfurtu nesouvisí, ale rozhodně vnesla smutek jak do firmy samotné, tak do řad jejích skalních fanoušků je to, že několik dnů před veletrhem, přesně tedy 1. dubna, zemřel ve věku 87 let Ikaturo Kakehashi, zakladatel firmy Roland a konstruktér legendárních produktů TR 808, TR 909, TB 303 atd. Rád bych touto cestou vzdal čest jeho památce.

Další, kdo mne hodně zajímal, byl taktéž japonský Korg. U této firmy jsem byl zvědavý na novou reinkarnaci ARPu Odyssey. Bohužel jsem neobjevil na stánku poslední variantu FS, tedy limitovanou edici s plnou velikostí klaviatury, která je u dříve uvedené verze oproti originálu zmenšena. K vidění a vyzkoušení byly vystaveny analogové miniaturní syntezátory monologue a minilogue. U vlajkové lodi KRONOS se toho asi už moc vylepšit nedá, výrobce uvedl jako novinku alespoň verzi LS. Tady bych se zastavil: v principu podle mne už dokonalá workstation se dočkala odlehčené klaviatury ve verzi pro 88klávesový model. Oproti “ostré” verzi s klaviaturou RH3 a skvělým klavírním dojmem ze hry je LS verze lehčí o 6,3 kg váhy, což ocení často cestující muzikanti. Ti, kdo potřebují plný rozsah klaviatury, ale nejen že nevyžadují kladívkovou mechaniku, ale dokonce by je rušila při hře syntetizérových či varhanních partů, oblíbí si verzi LS asi víc, než dříve uvedený model.
Obrázek
Z dalších lákadel, které firma Korg ale ukázala pouze v prototypech, jsou nástroje Grand Stage a Vox Continetal. První z nich je možno chápat jako pokračovatele populárních nástrojů SV-1. Je založen na sedmi enginech, které známe z KRONOSu: SGX-2 akustické piáno, EP-1 elektrické piáno, varhany CX-3, Vox a Farfisa, ROMpler HD-1 a virtuální analog AL-1. V době psaní této reportáže však na stránkách výrobce není žádná zmínka o tomto nástroji, takže jeho uvedení zůstává zatím tajemstvím. Podobně je na tom i nástroj Vox Continental – Korg se po znovuzrození ARPu zaměřil na další legendu, varhany Vox. Jenomže zmínka o znovuzrození kultovního modelu Continental už proběhla v roce 2016, na letošním Frankfurtu byl k vidění opět pouze prototyp. Tak nevím, co se bude dále dít.

Když už hovoříme o prototypech, dalším vystavovatelem jednoho z nich je německý Waldorf. Model Quantum má nabízet 8 hlasů polyfonie a hybridní architekturu subtraktivní syntézy: 3 digitální wavetable oscilátory v kombinaci s analogovými filtry. Ke slyšení byl v krátkých zvukových prezentacích a nezněl rozhodně špatně. Uvidíme, kdy přijde do výroby a následného prodeje. Tentokrát jsem si udělal radost a konečně si zahrál na modelingové e-piáno Zarenbourg. Nejedná se o žádnou novinku, ale spíš málo vídaný unikát.
Obrázek
Trochu zklamaný jsem byl ze švédské firmy Clavia. V minulých letech okázalé prezentace a rozlehlé stánky, letos skromný koutek a prezentace jediné novinky. Tou je očekávaná inovace vlajkové lodi Nord Stage. Nová podoba přichází ve verzi 3. Nabízí – jak jinak – více paměti pro vzorky klavíru (2 GB), polyfonii zvýšenou na 120 hlasů a zvukový engine z Nord A1 v sekci Synth. Ta nabízí také zvýšenou paměť pro vlastní samply a to na 480 MB. V oblasti ovládání nejvíce zaujme dvojice OLED displejů, jeden pro Piano, druhý pro Synth. Nemůžu si pomoci, ale měl jsem dojem, že právě nástroje Nord jsou založené mj. na principu intuitivního ovládání se spoustou ovládacích prvků, namísto složitých displejů a „topení se“ v menu operačního systému. Inu časy se mění. Norg Stage 3 je tradičně nabízen ve verzích 88, 76HP a Compact.
Obrázek
Arturia přišla s novinkami v sérii Keylab. Nová řada MIDI řídících klaviatur Keylab Essential nabízí odlehčený design i konstrukci, RGB pady a ergonomické rozmístění ovládacích prvků. Oproti kovovým modelům s dřevěnými bočnicemi je také cenově dostupnější. Bicí automat DrumBrute není úplnou novinkou, ale konečně jsem si na něj „zahrál“. Vůbec prezentace firmy Arturia se mi vždy líbí, ukázány jsou jak její softwarově modelované syntetizéry, tak všechny „Brute“ věci a krokové sekvencery. Vždy alespoň dva přístroje lze přímo na stánku mezi sebou propojovat, takže old-school, jak se patří.

Nemohl jsem nechat bez povšimnutí ani nové produkty Viscount. Tato italská firma, zaměřující se především na vývoj a výrobu digitálních chrámových varhan, obrátila opět po čase svoji pozornost směrem k virtuálním Hammondkám. Její nová řada Legend vypadá velmi slibně a firma udělala určitě dobrý tah, že prezentovala nové varhany v kombinaci s tradiční Leslie bednou. Nejen, že bylo možno porovnat interní digitální simulaci tohoto efektu s originálem, ale srdce každého příznivce spojení Hammond-Leslie zaplesalo, když se zvednul průvan rotujících reproduktorů. Varhany Viscount Legend, nabízené ve dvou variantách a to jak plné verzi, tak odlehčené Live, slibuje příznivou cenu.

V oblasti varhan nemohu nezmínit také poměrně neznámou italskou značku Dexibell a její přenosné varhany Combo J7. Na lehkém kompaktním nástroji s modelingem fónických kol zaujme především fakt, že táhla (potenciometry) jednotlivých harmonických jsou motorizované. Konečně na to někdo přišel. Vybavení presetu z paměti je tedy dokonalé, táhla vždy respektují paměťové nastavení.
Obrázek
Dalším nástrojem, který mne zaujal, byl výrobek mladičké firmy Nonlinear Labs z Německa. Produkt s názvem C15 představuje inovativní pohled na digitální syntézu a je určen především pro živou hru. To potvrzují dva rozměrné ribbon ovladače s LED body. Na první pohled zaujme nástroj jak dřevěným korpusem, tak množstvím tlačítek na vrchním panelu, kde bychom spíše hledali potenciometry a knoby rotačních enkodérů. Nástroj se teprve začíná vyrábět a přijde na slušných 4000 EUR. Uvidíme, jak se ujme a co konkrétního nabídne.

Když už jsme u méně tradičních výrobců, nemohu nezmínit také produkt designéra Alexe Hartmanna a jeho syntetizér Hartmann 20. Nástroj postavený na enginu Waldorf Sledge je unikátní svým designem a konstrukcí. Je oslavou dvaceti let úspěšného designu pod vlajkou firmy Design Box. Samotný Alex Hartmann je zodpovědný např. za design modulu Waldorf Microwave či Moog Little Phatty. Hartmann 20 je vyroben z jednoho kusu černě elexovaného hliníku a je unikátní také cenou – číslo „20“ bohužel znamená cenu v tisících EUR. Rezervovat můžete na http://www.20-music.de, jedná se vlastně o zakázkovou výrobu.
Obrázek
Tradičně pro sebe vyhrazený pavilon měla Yamaha. Je to samozřejmě díky tomu, že v nabídce jejich produktů najdeme skoro všechny hudební nástroje. Hledat jinou firmu s tak rozsáhlým portfoliem výrobků je nemožné, v oblasti elektronické hudby a nástrojů byly představeny ale snad pouze nějaké nové samohrajky, na nový plnohodnotný syntetizér, pomineme-li řadu Reface, si asi budeme muset počkat. Vlajkové lodě řady Montage sice nabízejí kromě samplingu také FM syntézu s možností konverze programů z historických DX nástrojů, ale firma v minulosti uměla třeba vyrobit i pořádné subtraktivní nástroje řady CS. Uvidíme, čeho se v budoucnu dočkáme.

DAW a recording
V oblasti digitálního záznamu a zpracování zvuku mne zaujalo pár věcí. Především jsem byl zvědavý na prezentaci společnosti Avid, jakožto aktivní uživatel Pro Tools. Dlouho se totiž mluvilo o nové verzi aplikace, konkrétně 12.8. Osobně jsem hovořil se zástupcem firmy a vše se prý teprve chystá. Kladnou odpověď nepřinesla ani konference NAB v Las Vegas, která na Musikmesse bezprostředně navazovala. Poslední informace mluví o uvedení na konci června tohoto roku, takže budeme muset ještě chvíli počkat. Firemní prezentace Avidu byla nicméně rozlehlá, mohl jsem si konečně osahat kontrolér S3 či Pro Tools Dock. K vidění byla také live verze digitálního pultu s názvem Venue S6L.
Obrázek
Americká společnost MOTU představila kompletní rodinu svých AVB rozhraní a zejména tři její nové členy – M64, disponující dvojitým MADI rozhraním, 8D se dvěma AES3 a dvěma SPDIF porty a konečně LP32 se čtyřmi ADAT I/O a podporou SMUX režimu. Díky široké nabídce různých variant rozhraní lze vybudovat opravdu univerzální a rozsáhlý AVB systém.
Obrázek
V oblasti studiových monitorů mne nejvíce zaujala novinka francouzské firmy Focal. Jedná se o novou sérii Shape, která je zajímavá použitím pasivních basových zářičů z boku skříně, namísto rezonátorů typu bass-reflex. To má zajistit lepší odezvu na basech, pokud jsou reprosoustavy umístěny blízko stěny. Řada Shape je nabízena ve variantách 40, 50 a 65 podle průměru nízkotónového měniče.

Rozsáhlý byl také stánek výrobce PreSonus. Novinkou je třetí generace digitálních pultů StudioLive, nabízená ve variantách se 16, 24 a 32 kanály. Nabízí mj. ještě lepší integraci s firemní aplikací Studio One (která byla mj. pát týdnů po Frankfurtu aktualizována do verze 3.5), AVB či USB rozhraní a vylepšené mikrofonní předzesilovače XMAX Class A.

Prezentace německé firmy Steinberg byla zahrnuta do společné haly s mateřskou Yamahou. K vidění byly jak na sklonku roku 2016 uvedená Cubase 9, tak nové prodkuty HALion 6 a notační Dorico.

České firmy
Potěšitelným faktem bylo, že na veletrhu Musikmesse 2017 vystavovalo 14 firem z naší země. Mezi stálicemi, jako je např. Petrof, tradiční výrobce klavírů a pian, dále Delicia (akoredeony) a Strunal Schönbach (výroba smyčcových nástrojů v Lubech), se objevily i na první pohled méně známé, jako např. NBE Corp., specializující se na výrobu elektrofonických kytar a baskytar. Mezi její výrobní značky patří např. produkty Jolana, Spector, Clover, Esh a ty už tak neznámé nejsou.

Závěrem
Uvedená reportáž si nekladla za cíl postihnout vše, co nového je k mání v oblasti hudební elektroniky. Zaměřil jsem se spíše na hlavní překvapení, zklamání a celkový dojem. Obecně vzato mám už delší dobu pocit, že přijít s něčím opravdu novým a objevným je v daném oboru stále těžší. Na straně jedné jsou tu stálice a tradiční firmy, které občas překvapí (Korg) nebo naopak nepřekvapí (Yamaha). Na straně druhé je fajn, že i méně známé značky se nebojí přijít s něčím novým (Dexibell, Nonliner Labs) a cestu k zákazníkovi si klestí kvalitou a osobitostí, která se ze světa obecného main-stream výrobků trochu vytrácí, byť ukázáním pouhého prototypu. I přesto a možná právě proto je vždy návštěva Frankfurtu příjemným zážitkem, okořeněným touhou a zvědavostí, co je v daném oboru nového.

Ondřej Urban
PROFIL AUTORA: MgA. Ing. Ondřej Urban Ph.D.
Vystudoval ČVUT (obor Radiolektronika se zaměřením na elektroakustiku), HAMU (obor Zvuková tvorba) a Konzervatoř Jaroslava Ježka (obor skladba). Od roku 2000 působil nejprve jako externí pedagog oboru Zvuková tvorba na HAMU a jako vědecký pracovník v oboru Hudební akustiky (tamtéž). V současné době je docentem na katedře Hudebního zvuku HAMU a vedoucím Zvukového studia HAMU. Ve své profesi se zabývá zvukovou a hudební režií nahrávek pro CD, film, divadlo, ale i dalších zvukových forem (zvuková koláž, znělka, rozhlasový spot atd.). Je tvůrcem mnoha nahrávek (přes 35 titulů na CD) z oblasti hudby vážné i populární. Ve své vlastní tvorbě se zabývá převážně kompozicí hudby elektronické nebo elektroakustické a to jak autonomní, tak užité. Věnuje se hře a improvizaci na klavír a varhany.

Odpovědět