Co se nevešlo do definovaných kategorií a souvisí s tvorbou hudby
Uživatelský avatar
Ivo
Moderátor
Příspěvky: 11516
Registrován: 19 črc 2003 06:02

Příspěvek od Ivo » 10 zář 2008 16:09

No ... obávám se, že některá hudba je prostě špatná/nesdílná/do sebe zahleděná/nelibozvučná "per se" a nepomůže jí ani 100 000 let k objevení jejích kvalit :)

micanek
Příspěvky: 194
Registrován: 02 lis 2007 13:12

Příspěvek od micanek » 10 zář 2008 16:29

2 excom: no me kvalita zajima a to hodne :) 2 ivo: jsemrad, ze si pouzil slovo "nelibozvucna" - vim, ze to bylo pouzito v prenesenem vyznamu, ale vypovida to o mnohem... lide jsou totiz v zajeti presne toho o cem jsem mluvil - osvoji si na zaklade hudebne-sluchove zkusenosti urcite stereotypy a to co je jine, neumi prijmout - vem si renesancni vokalni polyfonii - jestlize puvodne byly za konsonance brany kvinty, oktavy apod. a tercie byly disonancemi, posleze prave diky onomu naruseni stereotypu poizivani pouze konsonanci byly tercie prijaty jako "libozvucne" - v jednom teoretickem dobovem spisu se dokonce pise "lahodne disonance"... kdyby si dnes vychovaval dite a zcela ho izoloval od dnesni hudbni produkce vychazejici z toniky subdominanty,dominanty a poustel mu jen cage, stockenhausena, varese apod. byly by pro nej nepochopitelne ty klasicky milionkrat pouzity nejdementnejsi spoje - jde tedy o kontext prostredi ve kterem se seznamujes s hudbou, jestlize neumis poslouchat moderni hudbu jako vetsina dnesnich posluchacu, nemuzes ji ani ocenit, protoze ji proste nebudes rozumet a nerozlisis totalni sracku od neceho prekrasneho - niemandovi bude totiz oboji znit stejne nesrozumitelne - je to tedy o lidecha a jejich ignorantstvi :)

Wohma
Příspěvky: 1656
Registrován: 05 říj 2007 08:30

Příspěvek od Wohma » 10 zář 2008 16:39

Myslim, ze srovnavat situaci 18. stoleti a dneska je nesmysl, dnes uz marne clovek hleda neco, co uz jinde pouzito neni (myslim ted spis techniky a postupy, ne jejich konkretni aplikace), navic prave diky tomu, ze uz o kvalite hudby nerozhoduji jen ucenci (kteri jsou omezeni prave tim, co se naucili a na co jsou zvykli) se dokaze prosadit i hudba, kterou by hudebni teoretik odsoudil. Samozrejme je to dvojsecna zbran, ale ve svete internetu a volneho pohybu informaci a dat si muze vybrat kazdy.

A pokud jde o veci, ktere se "nedaji poslouchat" - ty vzdycky byly a vzdycky budou, nevim, proc by mely byt nejak zvyhodnovany. Hudba je primarne o poslechu a pokud se neda poslouchat, neplni jednu ze svych zakladnich funkci.

A jedinej rozdil mezi beznym posluchacem a "erudovanym recenzistou" je ten, ze recenzent vi, ze se musi naoko tvarit objektivne, proto nenapise "je to s*acka, nelibi se mi to", ale snazi se najit aspon neco na danym dilku. Zadnej recenzenty nemuze byt expert na vsechno, proto kazdy casopis ma specializovane recenzenty na urcite okruhy stylu.

micanek
Příspěvky: 194
Registrován: 02 lis 2007 13:12

Příspěvek od micanek » 10 zář 2008 16:47

2 wohma: nesmysl - v cem je dnesni doba jina? jde jen o zakonzervovani a neakceptovani - ucenci jsou prave temi, kteri by meli oddelit zrno od plev - mimochodem znam deistky lidi, kteri onu neposlouchatelnou hudbu poslouchaji s maximalnim prozitkem - to ze to jini neumi neznamena, ze ta hudba neplni svou funkcni vazbu - neplni ji pouze u hudebnich negramotu... ucenci ji zvyhodnit ani nemohou - nemohou prosadit jeji hrani v radiich, ale zaplatpanbuh prosadi jeji zacleneni treba do programu festivalu jako je kuprikladu prazske jaro apod.

micanek
Příspěvky: 194
Registrován: 02 lis 2007 13:12

Příspěvek od micanek » 10 zář 2008 16:53

2 pytkin: bavime se stale o kritice, takze mam pocit ze ne.... :) 2 wohma: kdybych psal recenze, tak bych klidne napsal, ze je to zivotu nebezpecna sracka pro debily - zadny problem bych s tim nemel - takovy ty dnes pouzivany kecy a "zertovne" primery mi opravdu prijdou jako "masturbace", jak napsala lep :)

Wohma
Příspěvky: 1656
Registrován: 05 říj 2007 08:30

Příspěvek od Wohma » 10 zář 2008 17:05

Dnesni doba je jina prave v tom, ze vetsina driv "tabuizovanych" postupu uz byla nekde pouzita, jinymi slovy lidi jsou dnes zvykli na jednu stranu na totalni minimalismus, na druhou stranu na totalni zvukovou smrst a takhle by se dalo pokracovat do nekonecna.

Deleni na hudebni gramoty a negramoty je dalsi nesmysl, protoze i clovek bez zakladu hudebni teorie muze docenit jakoukoli muziku, spis je tu trend, ze ve chvili, kdy nekdo vidi do teorie a techniky, tak se to snazi dat najevo tim, ze posloucha nejrychlejsi/nejtezsi/nejdivnejsi/... veci, zkratka se zuby nehty snazi odlisit od masy (ono je to do jiste miry dobre). Ja treba klasice moc nerozumim, posloucham ji jen jako "end-user", ale vidim do hrani na kytaru a moderuju kytarovy forum, takze vidim, koho tam obcas lidi uctivaji jako nejlepsi kytaristy - a kolikrat je to dost smutne.

ad recenze: ja se teda u recenze na nejaky shit radsi zasmeju :-) Pamatuju si famozni recenze na hry ve starickych Score a Level, ty jsem cetl nejradeji, protoze se u toho clovek kralovsky pobavil.

micanek
Příspěvky: 194
Registrován: 02 lis 2007 13:12

Příspěvek od micanek » 10 zář 2008 17:12

2wohma: psal si o 18 stoleti a tam jiz zadne tabuizovani nebylo - neexistovaly seznamy souzvuku , ktere nesmely byt pouizity... proto jsem se ptal v cem je to jine - to ze hudba je mrtva je znamo uz davno, negramoty jsem mel na mysli lidi, kteri moderni hudbe nerozumi - mimochodem spousta lidi teorii nerozumi a stejne ji poslouchaji, takze to neni podmineno jeji znalosti -

Uživatelský avatar
Ivo
Moderátor
Příspěvky: 11516
Registrován: 19 črc 2003 06:02

Příspěvek od Ivo » 10 zář 2008 17:35

Já bych řekl, že spousta hudebních vědců, teoretiků, analytiků a odborných kritiků míjí základní hluboké potěšení z hudby, odevzdat se jí, uletět, mít radost, je to pro ně spíše nekonečná intelektuální konstrukce ... pro stromy nevidí les ... na AMU jsem jich na katedře teorie a dějin zažil dost ...

Hudba byla pro člověka od nepaměti zejména mostem mezi dimenzemi pozemskými a těmi, které ho přesahují ...

Sám Bach doslova řekl: "hudba, která neoslavuje Boha, není odrazem jeho nekonečné velikosti, je jen pekelným hlukem"

Intelektuální samoúčelné experimenty bez napojení na "vyšší inspiraci" jsou odsouzeny k zániku, nedostanou se k srdcím lidí a budou přežívat jen v tlustých knihách teoretických hudbymolů ... nebo se pár měsíců (roků) ohřejí na rozhlasových vlnách ...

Kromě mnoha jiných to myslím budou všichni Stockhausenové, Xenakisové, spousta členů "Českého spolku skladatelů" :)) atd. To jsou většinou drásající disharmonické zvuky, perfektní teoretické konstrukce, které spíše rozladí jemnou strukturu člověka (která je stejná v jakékoliv době) a ponechají ho v disharmonickém zmatku a stresu. A hudba by měla být především o tom člověka pozitivně naladit, přeladit a harmonizovat ...

"nerozumět" hudbě nebo výtvarnému umění je dost často zneužívaná mantra pro zakrytí samoúčelné prázdnoty věcí ... Bachovi (apod.) nemusí nikdo "rozumět" (tj. např. chápat pravidla polyfonie, výstavbu fugy atd.) aby se ho jeho hudba hluboce dotkla a povznesla ...

Příšerné mazanice, hromady tyčí a smetí atd. (tzv. instalace) zůstanou mazanicemi a hromadou smetí i když teoretici na výstavách moderního umění budou předstírat jak tomu strašně rozumějí (a vybrané publikum, které chce být in )

Uživatelský avatar
Ivo
Moderátor
Příspěvky: 11516
Registrován: 19 črc 2003 06:02

Příspěvek od Ivo » 10 zář 2008 18:02

micanek píše:2 excom: no me kvalita zajima a to hodne :) 2 ivo: jsemrad, ze si pouzil slovo "nelibozvucna" - vim, ze to bylo pouzito v prenesenem vyznamu, ale vypovida to o mnohem... lide jsou totiz v zajeti presne toho o cem jsem mluvil - osvoji si na zaklade hudebne-sluchove zkusenosti urcite stereotypy a to co je jine, neumi prijmout - vem si renesancni vokalni polyfonii - jestlize puvodne byly za konsonance brany kvinty, oktavy apod. a tercie byly disonancemi, posleze prave diky onomu naruseni stereotypu poizivani pouze konsonanci byly tercie prijaty jako "libozvucne" - v jednom teoretickem dobovem spisu se dokonce pise "lahodne disonance"... kdyby si dnes vychovaval dite a zcela ho izoloval od dnesni hudbni produkce vychazejici z toniky subdominanty,dominanty a poustel mu jen cage, stockenhausena, varese apod. byly by pro nej nepochopitelne ty klasicky milionkrat pouzity nejdementnejsi spoje - jde tedy o kontext prostredi ve kterem se seznamujes s hudbou, jestlize neumis poslouchat moderni hudbu jako vetsina dnesnich posluchacu, nemuzes ji ani ocenit, protoze ji proste nebudes rozumet a nerozlisis totalni sracku od neceho prekrasneho - niemandovi bude totiz oboji znit stejne nesrozumitelne - je to tedy o lidecha a jejich ignorantstvi :)
V tomto se bohužel jednoznačně a hluboce mýlíš .. nemám momentálně prostor, abych vysvětlil proč, ale jakmile dokončím dnešní pracovní úkoly, zkusím naznačit

micanek
Příspěvky: 194
Registrován: 02 lis 2007 13:12

Příspěvek od micanek » 10 zář 2008 18:16

2 ivo: nerozumim ti, je zvlastni, ze si prosel AMU a mluvis o soudobe hudbe takto - kdyz budu mluvit z vlastni zkusenosti, tak jsem jako "malej"nechapal dodekafonii apod. kdyz jsem vsak po revoluci do vidne, sli jsem na bergova voczka a prestoze jsem byl presvedcen, ze se budu nudit, mel jsem zazitek na cely zivot, prestoze je to podle mnohych disonujici dilo, je PREKRASNE a pusobive - neverim, ze vnimavy clovek, ktery je otevreny novym vecem muze neco takoveho odsoudit... jestli veris v antropologickou determinaci cloveka jako harmonicky naladeneho, tak si totalne vedle - poslechni si hudbu ortodoxnich cirkvi, treba armenie apod. je to vyspela hudba, ktera je plna disonanci jak hovado, ale jelikoz jsou ti lide navykli neco takoveho poslouchat, vubec jim to divne neprijde... to, ze hudebni teoretici spekuluji je dano tim co delaji, ver tomu, ze hudbu radi maji jinak by se na to vysrali - narceni ze snobstvi a modnosti poslouchat soudobou hudbu je castecne na miste, spousta kretenu si protrpi "intelektualni" koncert a mysli si jak jsou in, ale to samy uvidis i v rudolfinu, zajdi si na par koncertu a uvidis panicky, ktery tleskaj mezi vetama a vedi o tom stejny hovno jako ty "intelektualove"

Uživatelský avatar
Cyril
Příspěvky: 5626
Registrován: 26 říj 2004 12:55

Příspěvek od Cyril » 10 zář 2008 18:21

Zrovna mi prisel novej HIS voice... uz ani nevim, jesti to mam naladu lustit :)
Grafický design – http://www.cyrilkriz.cz (velmi rád navrhnu tiskoviny pro kapely, producenty a studia)

martinrx
Příspěvky: 293
Registrován: 04 bře 2007 22:07

Příspěvek od martinrx » 10 zář 2008 18:42

celý problém spočívá v tom že dnešní hudební kritici jsou z 90% naprostí diletanti co se své profese týče. nemají všeobecný hudební přehled a už vůbec ne nadhled. většinou jsou to zanícení fandové určitých hudebních stylů, neřkuli nedejbože interpretů a neumějí hudbu poslouchat obecně.
to přináší jejich zkreslené názory a pohledy na určitá díla. co je však horší - že většinou vůbec nerozumí tomu co je dnes v hudbě naprosto nejzásadnější a nejvlivnější styl - to je pop.

dokáží maximálně rozeznat že se jim něco líbí nebo nelíbí, aniž si uvědomují díky jakým širším souvislostem to takhle vnímají.
navíc pokud - ovlivněni spoustou svých předsudků a komlexů (hodně znich jsou prostě jen neúspěšní nebo zneuznalí hudebníci) - zjistí že se jim dané dílo nelíbí nedokážou analyzovat proč tomu tak je a zdůvodnit to, místo toho se uchylují k zesměšnování kritizované tvorby tím že vytrhují určité nepostatné části z kontextu a parodují je bez širších souvislostí.


navíc jsem už několikrát i pochopil že v některých případech si hudební kritici ani dané dílo neposlechli celé, nýbrž jen útržkovitě, či si jen přečetli úryvky z textu na bookletu. což je smutná pravda.
výjimek je opravdu velmi málo a daly by se spočítat na prstech jedné ruky.

říkáme li tedy že naše pop music se topí ve sračkách, potom hudební kritika už šlape dno žumpy.
Kurzweil PC3, Clavia Nord rack3, Roland A37, Apogee Duet, Event ASP6

Uživatelský avatar
Ivo
Moderátor
Příspěvky: 11516
Registrován: 19 črc 2003 06:02

Příspěvek od Ivo » 10 zář 2008 18:55

Já nijak negeneralizuju. Termín "soudobá hudba" je velmi zavádějící. Albana Berga mám rád moc, zejména jeho houslový koncert (hrál jsem ho), to má hloubku a duši ... Dodekafonie tam není mechanicky/teoretická, ale je to jen prostředek. A na druhé straně i ve staré hudbě se dá najít spousta povrchních rutinních "cajdáků".
A do "soudobé hudby" patří i Arvo Part, Phill Glass, Steve Reich a spousta dalších. A to je nádhera ...

Jenom nemám rád hudbu, která nemá hloubku a je jen povrchní, prázdná samoúčelná, drásající. Je to podobně jako s hudebníky: někdo se postaví na scénu, hraje velmi dobře nějakou těžkou skladbu, ale je to takové "normální" lidé v poklidu sedí, škrábou se za ušima. A někdo jiný se postaví, zahraje jeden ton a posluchači jsou jak "zmagnetizovaní", tím člověkem něco prochází, sám je jen nástrojem.

K té tvé myšlence, že hudba je podmíněna "tréninkem" posluchačů. Je to právě naopak: na rozdíl od slov, literatury apod., hudba překonává verbální hranice, je to univerzální jazyk a nepotřebuje překlad, vysvětlení. Působí přímo na každého. Je to univerzální "energie" (hmotná) a působí v mnoha rovinách (dokonce i na neživé předměty). Co se týče působení, hudba je v jistém směru i objektivní energií, která ovlivnuje subjekty i mimo jejich subjektivní oblast a preference. I když danou hudbu třeba vůbec vědomě neposloucháme (např. věčně hrající rádio v kanceláři), působí na nás (většinou negativně) ve všech směrech (mentálním i fyzickém/fyziologickém). Člověk neposlouchá zdaleka jen ušima. Dělalo se i spousta známých pokusů, kdy se na zvířata nebo rostliny nechaly působit různé druhy hudby, i výsledky byly dost pozoruhodné ...

Čili pokud má některá hudba v sobě negativní disharmonizující energii, bude tak na lidi (a nejen lidi) působit, at jsou si toho vědomi nebo ne. A naopak ...

Když to přeženu: pokud na mě někdo vystřelí z pušky, at se mi to líbí nebo ne, důsledek bude jednoznačný ... nebo podá krásně krystalický jed ... anebo podá nějaký ozdravující životodárný nektar ...

Pokud se člověk chce na chvíli otevřít a bude chtít nechat trošku pohladit, ošetřit, povznést hudbou a poslechne si Bacha, Monteverdiho, nějakou pěknou písničku, Astrud Gilberto, Dead Can Dance atd. atd. bude se cítit pěkně. Pokud bude vystaven nějaké ohavnosti tohoto a podobného typu:
nad kterou se jistě kritici ukájejí, skončí v horším případě na psychiatrii ... v lepším se půjde opít nebo něco rozbít, aby to přežil ... A i když to na povrchu bude vnímat zdánlivě nezúčastněně, nepěkně ho to uvnitř rozhasí ... Nějaké "rozumění" mu nepomůže ... a o téhle "pahudbě" celou dobu mluvím (ne nutně jen v žánru symfonické hudby), o ničem jiném ...

Uživatelský avatar
Cyril
Příspěvky: 5626
Registrován: 26 říj 2004 12:55

Příspěvek od Cyril » 10 zář 2008 19:14

Ja jsem celkem spokojenej s urovni recenzi vyhranenych zanru, konkretne teda sleduju hlavne metal... a nevadi mi, ze je to trochu psany s fanouskovskym zapalem. Akorat bych byl rad, kdyby autori vic rozumeli zvuku...
Grafický design – http://www.cyrilkriz.cz (velmi rád navrhnu tiskoviny pro kapely, producenty a studia)

martinrx
Příspěvky: 293
Registrován: 04 bře 2007 22:07

Příspěvek od martinrx » 10 zář 2008 19:15

Kurzweil PC3, Clavia Nord rack3, Roland A37, Apogee Duet, Event ASP6

Odpovědět