Jak človek pozná, že je zvuk "dobrý"?

Co se nevešlo do definovaných kategorií a souvisí s tvorbou hudby
Wohma
Příspěvky: 1656
Registrován: 05 říj 2007 08:30

Re: Jak človek pozná, že je zvuk "dobrý"?

Příspěvek od Wohma » 30 bře 2010 20:49

Ivo píše:K původní otázce by se možná ještě dalo poznamenat, že když to člověk nepozná, tak pak se tím nemusí trápit. A když to pozná, nemusí se ptát :)
:arrow: 100 bodu pro pana v bilem tricku! :P
(To by byla sranda, kdybych to zrovna trefil :))

Uživatelský avatar
peteness
Příspěvky: 3668
Registrován: 22 čer 2004 17:31

Re: Jak človek pozná, že je zvuk "dobrý"?

Příspěvek od peteness » 30 bře 2010 21:00

Asi zalezi jaky ma kdo cil a pokud se mu ten cil podari dosahnoutt, tak by se to asi melo nejak projevit. Treba tim, ze mu tu vec venku nekdo vyznamnejsi vyda. Moje pritelkyne posloucha Chrise Isaaka. Ja to ted taky slysel (Mr. Lucky, 2009) na Stantonech a to je tak dokonale nahrane, smichane a zmasterovane, ze si neumim predstavit jestli by to takhle v Cesku nekdo dokazal. Takze se nabizi otazka, co z ceske oficialni tvorby (i historicky) by bylo zvukove tak kvalitni, ze by to nekdo mohl povazovat treba za nejaky svuj cil nebo za referencni nahravku.

btw, jeste takovy psychologicky aspekt. Nietzsche tomu rika "Melancholie naplneni". Lidi kteri jdou dlouho za nejakym cilem a dojdou jeho naplneni, nejsou stastni jak by se cekalo, ale propadaji do deprese. Zmizelo usili, ktere dodavalo jejich zivotu smysl. Takze mozna je lepsi "dobreho" zvuku nikdy nedosahnout, jenom se o nej snazit :)

Uživatelský avatar
TOM-Thak
Příspěvky: 3854
Registrován: 19 čer 2004 22:38

Re: Jak človek pozná, že je zvuk "dobrý"?

Příspěvek od TOM-Thak » 30 bře 2010 21:18

Dost zajimava diskuse.
Vesmes s vama ve vsem souhlasim, protoze pokud nekdo rekne, ze je neco super, tak to musi vztahovat vuci nejaky mnozine, se kterou porovnava.
Je to vzdycky relativni.

Kazdopadne uplne prvni prispevek ve me iniciuje stale tu myslenku ptat se.
I po letech.. a testech a i spouste vydanych skladeb mi v hlave porad koluje myslenka sakraaa jak to pouzit.. jak spravne za sebe naskladat kompresor, ekvalizer, upravu sterea.. prip. haly apod. .. nejaky know how mi furt chybi. Pokud muzu mluvit konkretne, tak se casto setkavam s otazkou, co komprimovat.. a jak moc komprimovat v mixu a jak dosahnout hlasityho, ale neprekomprimovanyho mixu.
Asi by to chtelo videt konkretni projekt konkretniho cloveka a jeho postup, aby se mi rozsvitilo hh.
Proste slysim pro mne referencni skladby a slysim, ze jde udelat cistej, plnej a hlasitej zvuk. Jelikoz se dari toho dosahnout dost lidem.. a je to pro me neco jako "super zvuk", tak si myslim, ze na to musi bejt nejaky jednoduchy obecny pravidlo.. nebo ja delam nejakou obecne zasadni chybu.
Takze souhlasim s prvnim prispevkem, ze asi nejaky rozumny know how na to musi bejt.. jako napr. vime, ze kdyz dam kompresor s dlouhym attackem a kratkym releasem na kopak, tak mu to udela "velkou" tecku.. tak nejaky podobny pouzitelny figle musej existovat i treba pro komplet mixaz.. co s tim komprimovat, co jak oddelovat frekvencne apod. a tim dosahnout svyho idealniho mixu. Mozna to bude i o vyberu nastroju.. a poradnym sladenim jednotlivejch casti uz bez komprese a ekvalizace. Tak treba kuprikladu kdyz pouziju jen sidechain na basu, zkomprimuju rytmiku bez kopaku a naperu tam nastroje z hw synthu a smicham to jen pomoci pomeru, paningu.. tak se dostanu v mixu v prumeru na -7dB, coz je doooost potichu a samej peak.
Mozna to bude patrit i trosku do jinyho threadu..

Uživatelský avatar
Ivo
Moderátor
Příspěvky: 11516
Registrován: 19 črc 2003 06:02

Re: Jak človek pozná, že je zvuk "dobrý"?

Příspěvek od Ivo » 30 bře 2010 21:18

peteness píše:Takze se nabizi otazka, co z ceske oficialni tvorby (i historicky) by bylo zvukove tak kvalitni, ze by to nekdo mohl povazovat treba za nejaky svuj cil nebo za referencni nahravku.
To fakt nevím, člověče .... Já mám "referenčních" nahrávek, nebo nahrávek které poslouchám především kvůli potěšení z krásného zvuku spousty (Diana Krall, Cinematic Orchestra, Norah Jones, nový Peter Gabriel, různé rocky, top psytrance atd atd atd), ale česká v nich není ani jedna a nic takového mě ani nenapadá když o tom přemýšlím ... Mám tu naopak spoustu českých nahrávek s pěknou zajímavou hudbou, kde zvuk je tak zprzněný, že to raději vůbec neposlouchám ... (klasika i modernější žánry)

Ale stejně bych řekl, že když se pustí třeba novější nahrávky Norah Jones nebo Diany Krall (a spousty podobných dalších) - myslím že ze 100 000 posluchačů se asi nenajde ani jeden, který by řekl že ty nahrávky neznějí DOBŘE. Takže zase úplně relativní to asi taky nebude ...

Uživatelský avatar
tomy45
Příspěvky: 2400
Registrován: 15 říj 2008 06:43

Re: Jak človek pozná, že je zvuk "dobrý"?

Příspěvek od tomy45 » 30 bře 2010 21:29

TOM-Thak píše:Dost zajimava diskuse.
Vesmes s vama ve vsem souhlasim, protoze pokud nekdo rekne, ze je neco super, tak to musi vztahovat vuci nejaky mnozine, se kterou porovnava.
Je to vzdycky relativni.

Kazdopadne uplne prvni prispevek ve me iniciuje stale tu myslenku ptat se.
I po letech.. a testech a i spouste vydanych skladeb mi v hlave porad koluje myslenka sakraaa jak to pouzit.. jak spravne za sebe naskladat kompresor, ekvalizer, upravu sterea.. prip. haly apod. .. nejaky know how mi furt chybi. Pokud muzu mluvit konkretne, tak se casto setkavam s otazkou, co komprimovat.. a jak moc komprimovat v mixu a jak dosahnout hlasityho, ale neprekomprimovanyho mixu.
Asi by to chtelo videt konkretni projekt konkretniho cloveka a jeho postup, aby se mi rozsvitilo hh.
Proste slysim pro mne referencni skladby a slysim, ze jde udelat cistej, plnej a hlasitej zvuk. Jelikoz se dari toho dosahnout dost lidem.. a je to pro me neco jako "super zvuk", tak si myslim, ze na to musi bejt nejaky jednoduchy obecny pravidlo.. nebo ja delam nejakou obecne zasadni chybu.
Takze souhlasim s prvnim prispevkem, ze asi nejaky rozumny know how na to musi bejt.. jako napr. vime, ze kdyz dam kompresor s dlouhym attackem a kratkym releasem na kopak, tak mu to udela "velkou" tecku.. tak nejaky podobny pouzitelny figle musej existovat i treba pro komplet mixaz.. co s tim komprimovat, co jak oddelovat frekvencne apod. a tim dosahnout svyho idealniho mixu. Mozna to bude i o vyberu nastroju.. a poradnym sladenim jednotlivejch casti uz bez komprese a ekvalizace. Tak treba kuprikladu kdyz pouziju jen sidechain na basu, zkomprimuju rytmiku bez kopaku a naperu tam nastroje z hw synthu a smicham to jen pomoci pomeru, paningu.. tak se dostanu v mixu v prumeru na -7dB, coz je doooost potichu a samej peak.
Mozna to bude patrit i trosku do jinyho threadu..
Tak... presne si vystihol to o co som sa snazil. Nasiel si spravne slova. :!: :!:

Uživatelský avatar
TAP
Příspěvky: 449
Registrován: 20 črc 2004 10:04

Re: Jak človek pozná, že je zvuk "dobrý"?

Příspěvek od TAP » 30 bře 2010 23:43

Bob Owsinski: The Mixing Engineer´s Handbook
O téhle knize už se tu psalo. Myslím, že by odpověděla na hodně tvých otázek. Projeď stahovadla a najdeš.
Tvůj dotaz je mi sympatický a taky na něj hledám pořád odpověď.

A co se dívám na tvůj MySpace máš zvuk "dobrý" :-)

Uživatelský avatar
Amorph
Moderátor
Příspěvky: 4613
Registrován: 24 lis 2005 22:22

Re: Jak človek pozná, že je zvuk "dobrý"?

Příspěvek od Amorph » 31 bře 2010 00:08

TOM-Thak: no asi to bude znit blbe, ale odpovedi na tuhle otazku ti je prave cely tohle forum. Jednodussi to imho nebude.

Uživatelský avatar
bassline
Příspěvky: 2668
Registrován: 22 zář 2005 16:21

Re: Jak človek pozná, že je zvuk "dobrý"?

Příspěvek od bassline » 31 bře 2010 01:14

Cau tomy,

Super diskusia a ja ti aj uplne rozumiem, chapem ta a viem co chces povedat...pretoze mam s tym presne ten isty problem :D

Naslepo krutit kompresormi a ekvalizermi nema zmysel...z casti je pravda ze clovek si musi vela nakrutit sam a k niecomu zmysluplnemu sa dostane, ale treba k tomu aj tie vedomosti vdaka ktorym vies co robis a o co sa snazis a aky to bude mat efekt...dam priklad:

Mas kick...v skladbe znie dobre, nic ta nerusi, ale je nutne ho spravne vyladit do mixu, aby to znelo naslapane...a teraz, musis vdaka svojim vedomostiam a skusenostiam vediet, kde presne na kicku pridat/odobrat pasmo a preco a ake nastavenie pripadne na kompresore pouzit a preco...aby sa eliminovali rozne problemy v mixe s ostatnymi nastrojmi...a to je prave to co sa clovek uci...co najlepsie eliminovat tieto chyby v mixe, aby kazdy zvuk mal svoj priestor co robi vo vysledku ten dobry zvuk...

Ten kto sa to uz naucil je sikovny...ten kdo v tom tape, tak tomu by pomohli prakticke ukazky v nejakom projekte, kde by videl za akym ucelom sa pouzili ekvalizery a kompresory...ukazka pred a po ...taketo prakticke ukazky veru na nete nenajdes (co sa tyka ladenia zvukov v mixe)..

Pokial urobis mix ktory ma dobre rozlozene nastroje vo frekvencnych pasmach, zvuk je objektivne dobry...to ci sa uz zvuk jenotlivych nastrojov/zvukov niekomu paci alebo nie, to uz je uplne druha vec...tam je to subjektivne vnimanie co znie komu dobre...aj profesionalna nahravka s dobrym mixom moze zniet niekomu zle lebo sa nemusi pacit napr. charakter nastroja, atd.

Uživatelský avatar
delay
Příspěvky: 5828
Registrován: 20 říj 2005 09:29

Re: Jak človek pozná, že je zvuk "dobrý"?

Příspěvek od delay » 31 bře 2010 05:59

TOM-Thak píše:Dost zajimava diskuse.
Vesmes s vama ve vsem souhlasim, protoze pokud nekdo rekne, ze je neco super, tak to musi vztahovat vuci nejaky mnozine, se kterou porovnava.
Je to vzdycky relativni.

Kazdopadne uplne prvni prispevek ve me iniciuje stale tu myslenku ptat se.
I po letech.. a testech a i spouste vydanych skladeb mi v hlave porad koluje myslenka sakraaa jak to pouzit.. jak spravne za sebe naskladat kompresor, ekvalizer, upravu sterea.. prip. haly apod. .. nejaky know how mi furt chybi. Pokud muzu mluvit konkretne, tak se casto setkavam s otazkou, co komprimovat.. a jak moc komprimovat v mixu a jak dosahnout hlasityho, ale neprekomprimovanyho mixu.
Asi by to chtelo videt konkretni projekt konkretniho cloveka a jeho postup, aby se mi rozsvitilo hh.
Proste slysim pro mne referencni skladby a slysim, ze jde udelat cistej, plnej a hlasitej zvuk. Jelikoz se dari toho dosahnout dost lidem.. a je to pro me neco jako "super zvuk", tak si myslim, ze na to musi bejt nejaky jednoduchy obecny pravidlo.. nebo ja delam nejakou obecne zasadni chybu.
Takze souhlasim s prvnim prispevkem, ze asi nejaky rozumny know how na to musi bejt.. jako napr. vime, ze kdyz dam kompresor s dlouhym attackem a kratkym releasem na kopak, tak mu to udela "velkou" tecku.. tak nejaky podobny pouzitelny figle musej existovat i treba pro komplet mixaz.. co s tim komprimovat, co jak oddelovat frekvencne apod. a tim dosahnout svyho idealniho mixu. Mozna to bude i o vyberu nastroju.. a poradnym sladenim jednotlivejch casti uz bez komprese a ekvalizace. Tak treba kuprikladu kdyz pouziju jen sidechain na basu, zkomprimuju rytmiku bez kopaku a naperu tam nastroje z hw synthu a smicham to jen pomoci pomeru, paningu.. tak se dostanu v mixu v prumeru na -7dB, coz je doooost potichu a samej peak.
Mozna to bude patrit i trosku do jinyho threadu..
Občas se ke mě dostanou přílohy Future Music - In the studio with... http://www.futuremusic.co.uk/?catname=/ ... e%20Studio (tady sou jen ukázky) sledující různé producenty při práci, dokonce pak vydali jedno DVD, kde je těch videí asi 20 a podle mě to stojí za to. Je to všechno zaměřený víceméně na moderní taneční a elektronickou hudbu a její odnože, z těch pro mě známějších a mě žánrově bližších jsem ocenil pohled do kuchyně Kosheen.

Uživatelský avatar
Pytkin
Moderátor
Příspěvky: 21309
Registrován: 23 kvě 2002 16:23

Re: Jak človek pozná, že je zvuk "dobrý"?

Příspěvek od Pytkin » 31 bře 2010 08:38

Ivo: závisí ako sa to posudzuje. Ide o to, čo považujeme za zvuk. Či len prácu zvukar (mix) alebo zvuk komplexne. Posluchac ocene komplexne dobrý zvuk. Ale keď je zlý spevák a zvukar ho sebe lepšie namixuje, tak podľa mna väčšina ľudí povie že je to zlý zvuk.

Uživatelský avatar
TOM-Thak
Příspěvky: 3854
Registrován: 19 čer 2004 22:38

Re: Jak človek pozná, že je zvuk "dobrý"?

Příspěvek od TOM-Thak » 31 bře 2010 09:25

2TAP: Tak o te knize jsem myslím slyšel, ale asi zapátrám po netu nebo v obchodech. Určitě je lepší něco si přečíst ať už na foru nebo v knize.
No zvuk dobrý.. já to považuju za takový průměr. Mě osobně dostává zvuk BTho. Jeho dvě poslední alba, samozřejmě je to daný i nástrojema a aranžema.
Když chceš udělat něco stejně dobrýho zvukově, musíš použít podobný nástroje.. nejde srovnávat jabka s hruškama.

2Amorph: Pravdu má ten chlapec :D, ale myslím si, že za těch Xlet, co se tady ta elektronická hudba produkuje, tak už se tu nějaké know how stihlo vytvořit.
Normálně jestli se mi povede dát do kupy nějakej slušnej postup pro sebe.. tak o tom klidně napíšu článek na nějakej web portál a třeba to spoustě mladejch producentů pomůže :), i když je samo dobrý si nějakým trápením projít a získat vlastní zkušenost. Každopdáně furt mi to nedá myslet si, že tu nějaká pravidla jsou.. třeba taky by snad nikoho nenapadlo dávat kopák do sterea :D nebo na něj dávat dlouhej hall :D.
Já se v podstatě ani nebráním sem napsat konkrétní postupy v mixu, co používám. (pokud to někoho zajímá)

2Delay: Diky za supr videa! Budu to tam hlídat hehe, snad tam přibudou i další ;)

Uživatelský avatar
BS
Příspěvky: 992
Registrován: 23 kvě 2006 12:17

Re: Jak človek pozná, že je zvuk "dobrý"?

Příspěvek od BS » 31 bře 2010 09:51

Tom-thak: proc chces mit mermomoci hlasitej track? ja treba uz jsem uplne nemocnej z tracku, kde mi vsechno hraje do ksichtu a jede to na -6db RMS, to uz vetsinou ani neposloucham. Naopak se mi libi veci, ktery jsou tak nejak prirozene smichany, neprilis nasilne a s aspon nejakou dynamikou a hloubkou zvuku. Hlasitej zvuk je sice peknej, ze si clovek rekne ano, je to nabrouseny, ale zase ti, diky hojne pouzitem kompresoru, vsechno povetsinou hraje az moc do ksichtu a neni tam ten pocit nejakeho rozmeru,.

Jak tak mluvis o tech kompresorech a jeho pouzitich. Mi to prijde, ze je to uz takova automaticka cinnost , kterou delam tak nejak podvedome. je tam fakt spousta figlu, ktery urcite taky znas, ale treba nepouzivas,.
- pokud nechces vylozene brutlani kompresy (po ktere muze klidne nasledovat sidechain), zkus nastaveni s maximalni Gaing Reduction ne vic nez -3dB,.
- zkus treba si dat 3typy kompresoru na send (subtle, punch, brutal) a posilej si urcity mnozstvi pres sendy.
- pouzivej hojne bit crusher, nebo nejaky podobny distorzni/saturacni veci, aby zvuk dostal vetsi hranu (presenci), diky ktere ti pak pocitove prijde skladba hlasitejsi. samozrejme si hrej s dry/wet knobem, a najdi si nejlepsi pomer
- kdyz davas kompresor, definuj si jeho roli v mixu na danem kanale (co ma docilit, jakym zpusobem jsou kompresorem osetreny ostatni zvuky, atd)
- premyslej v souvislostech, jeden ukon ma nasledek x dalsich, ktere clovek musi udelat. vsechno souvisi se vsim. jedna cinnost podkopava/podporuje jinou, atd.
- pokud si myslis, ze to hraje dobre, ikdyz se napr. nastaveni efektu podvedome prici nejakym tvym nebo obecne zazitym predstavam, tak to pouzij. zni to dobre, je to dobre. :]
- co se tyce frekevenci, staci si predstavit osu, na kterou si pred trackem predstav/naskicuj, co v danym tracku chces mit, a prirad tomu dany frekvence,. pokud mas vizualni predstavu co kde ma byt, tak je lepsi predpoklad, ze se toho podvedome budes drzet a mix bude lip separovanej, nez kdyz to tam budes cpat hlava nehlava,. Mam na mysli neco jako toto
http://www.futuremusic.co.uk/resources/ ... _dsktp.jpg

urcite spoustu techhle figlu znas, takze asi uz nebudu psat dal, ikdyz by urcite jeste bylo o cem, ale zas to tu nebudu prehnane zasirat :]

Uživatelský avatar
TOM-Thak
Příspěvky: 3854
Registrován: 19 čer 2004 22:38

Re: Jak človek pozná, že je zvuk "dobrý"?

Příspěvek od TOM-Thak » 31 bře 2010 10:09

2BS: Ona ta hlasitost je závislá na stylu. Když jsem byl jednou u Ecsona, tak jsme o tom zrovna kecali, že original sice může bejt dobrej, ale jak tě prdnou na kompilaci a budeš míň hlasitej než ostatní, tak prostě budeš znít jako looser i když máš třeba pěknej sound. Je to bohužel nějaká evoluce.. a podle mýho vývoj špatným směrem.. pak je ještě další věc a to třeba využítí skladeb např. na akcích, kde by nerad DJ točil knobem GAIN o třetinu víc než musí u ostatních treků. Já vím ze zvukařskýho hlediska sou to fakt kraviny.. ale z hlediska trhu jsou to podstatný věci.
Mě chodí týdně proma z béčkových labelů a slyším tam ty mladý kluky, co dělaj progressive, trance, house apod. a většina z nich ten zvuk nemá fakt čistej a dělají to na bednách max. KRK RP8 / Truthy / M-Audio apod. a já mám doma Dynaudia BM6ky a tam je sakra poznat to, že jim to nehraje (a takovej špinavej hlasitej zvuk udělám taky), ale pak si poselchnu něco vyloženě profi ať už zmiňovaný BT nebo Ferry Corsten a tam je slyšet, že to jde. Samo počítám s tím, že mají udělaný profi mastering. Otázka by možná měla znít i tak.. jak hlasitý mix (na peak vol. / RMS) by člověk měl udělat (dosáhnout), aby z toho v masteringu byli schopni udělat průměrně hlasitou skladbu. Přeci jen, jsou tam hranice.. Když donesu materiál, co bude mít v cubase při exportu na šavli -7,8dB a bude to samej peak, tak těžko z toho asi uděláš hlasitej trek, aby se na tom příliš nepodepsala komprese. Takže v podstatě jde o to udělat mix, který bude rozumně hlasitej s rozumnejma peakama, aby se výsledek dal slušně zpracovat.

Jojo některý fígle, cos psal, tak používám. No mě ještě taky napadla otázka.. jak moc se může na tom taky podepsat fakt ne uplně upravený místnosti.. beden apod. (jestli bych třeba v opravdu dobře upraveným prostoru neaplikoval ty samé postupy, ale mnohem efektivnějš, protože bych slyšel všechno správně a detailně.. takhle můžu třeba upravovat něco, co slyším a nemusí to bejt pravda, protože si to tam "přibarvila" akustika místnosti).

Uživatelský avatar
BS
Příspěvky: 992
Registrován: 23 kvě 2006 12:17

Re: Jak človek pozná, že je zvuk "dobrý"?

Příspěvek od BS » 31 bře 2010 10:30

myslim si, ze mistnost se ti podepise, nejvic asi na nepresnosti spodku,. ze by to nejak extremne ovlivnilo barvu strednich/vyssich frekvenci, to si nemyslim. je to jedno s druhym, v blbe mistnost dohromady s nekvalitnim D/A, se urcite bude delat hur nez ve vyladen mistnosti a spickovym D/A.

ohledne tech peakuu, preci pokud vis ceho nechces docilit (savli -7,8dB a bude to samej peak), tak jsi schopen se tomu pouzitim tech kompresoru vyhnout, nebo?

horsi by bylo, kdybys nevedel kde te tlaci bota, ale vedel bys, ze to jak to zni neni dobre. pokud jsi adresoval problem, tak by nemelo byt tak tezky ho nejak eliminovat, a dostat ten proces tak pod kuzi, ze ho delas automaticky.

co se tyce premasteru,. -3,5db peak/ -12db RMS by melo byt ok,myslim.

Uživatelský avatar
c9000
Příspěvky: 1892
Registrován: 11 úno 2008 12:37

Re: Jak človek pozná, že je zvuk "dobrý"?

Příspěvek od c9000 » 31 bře 2010 10:43

Zajímavá teorie je taky, když mám průměrné studiové monitory, na kterých mi hraje například vzorová nahrávka super a nemám jí co vytknout, teoreticky bych se jí zvukově mohl přiblížit , nebo dosáhout minimálně hodně podobného zvuku, stačilo by to čistě zvukově dorovnávat podle toho vzoru a pokud mám dostatečné schopnosti měl bych toho dosáhnout, navíc za přdpokladu že drtivá většina posluchačů bude nahrávku poslouchat na podobných, spíše horších bednách by tam problém být neměl. Takže teoreticky se dá dobrý zvuk vymáčknout z "průměrných" stud. beden. Sice se mi to v praxi nikdy nepovedlo ale teoreticky to jde. Jen je s tím potřeba strávit víc práce a věnovat tomu delší čas, protože to na té pruměrné bedně neslyším hned .
Cimbál, Harmonium a Vozembouch.

Odpovědět