Jak človek pozná, že je zvuk "dobrý"?

Co se nevešlo do definovaných kategorií a souvisí s tvorbou hudby
Uživatelský avatar
luphtrack
Příspěvky: 1044
Registrován: 11 lis 2008 00:16

Re: Jak človek pozná, že je zvuk "dobrý"?

Příspěvek od luphtrack » 31 bře 2010 10:52

Kermitak píše:xyz = protoze to tomu dotycnymu znelo dobre. Nekomu jinymu to zase bude znit blbe. Fakt nechapu, co resis, univerzalni spravnej zvuk neni.
já fakt nevim, co to tady zase je. souhlas s kermitem, resite lojzoviny. pokud nepoznas dobre od spatneho sam, je s tebou amen.
Obrázek
live free or die!

Uživatelský avatar
Amorph
Moderátor
Příspěvky: 4611
Registrován: 24 lis 2005 22:22

Re: Jak človek pozná, že je zvuk "dobrý"?

Příspěvek od Amorph » 31 bře 2010 10:54

[quote="TOM-Thak"].. třeba taky by snad nikoho nenapadlo dávat kopák do sterea :D nebo na něj dávat dlouhej hall :D. ...quote]

vidis a to ja zrovna delam docela casto, ze na kopak davam trochu kratkyho stereo reverbu, abych ho roztahnul:)

Uživatelský avatar
kexik
Příspěvky: 12152
Registrován: 08 bře 2004 13:43

Re: Jak človek pozná, že je zvuk "dobrý"?

Příspěvek od kexik » 31 bře 2010 11:14

c9000 píše:Zajímavá teorie je taky, když mám průměrné studiové monitory, na kterých mi hraje například vzorová nahrávka super a nemám jí co vytknout, teoreticky bych se jí zvukově mohl přiblížit , nebo dosáhout minimálně hodně podobného zvuku, stačilo by to čistě zvukově dorovnávat podle toho vzoru a pokud mám dostatečné schopnosti měl bych toho dosáhnout, navíc za přdpokladu že drtivá většina posluchačů bude nahrávku poslouchat na podobných, spíše horších bednách by tam problém být neměl. Takže teoreticky se dá dobrý zvuk vymáčknout z "průměrných" stud. beden. Sice se mi to v praxi nikdy nepovedlo ale teoreticky to jde. Jen je s tím potřeba strávit víc práce a věnovat tomu delší čas, protože to na té pruměrné bedně neslyším hned .
to je blba teoria... priemerne bedne totiz skryvaju chyby. na referencnej nahravke obvykle nie su ale na tej tvojej ano. a rozdiel proste nebudes pocut...
jedinym riesenim ako prist k ultimativnemu zvuku je miesat a mastrovat na ultimativnom posluchu. bohuzial, taka je pravda

Uživatelský avatar
Kermitak
Moderátor
Příspěvky: 6446
Registrován: 12 led 2005 22:43

Re: Jak človek pozná, že je zvuk "dobrý"?

Příspěvek od Kermitak » 31 bře 2010 11:20

No kontrolovat muzes vzdycky na sluchatkach, je to pruda, ale jde to (viz. Juanita, kterej udelal imho moc pekny veci na truthech a sluchatkach afaik).

Uživatelský avatar
c9000
Příspěvky: 1892
Registrován: 11 úno 2008 12:37

Re: Jak človek pozná, že je zvuk "dobrý"?

Příspěvek od c9000 » 31 bře 2010 11:53

2kexik: No právě píšu že je to pouze teorie a nedaří se mi ji aplikovat v praxi.
btw. sylšel jsem ted slušnou referenční nahrávku na této kompilaci ( je zdarma ke stažení ): http://www.archive.org/details/ChillbasicsVol.1
1. trek ,Tedy alespon v oblasti zvuku , a žánrového zařazení, který mám rád je to poměrně bezkonkurenční (Na svědomí to má Matouš :wink:Mastering )
Cimbál, Harmonium a Vozembouch.

vasek
Příspěvky: 1864
Registrován: 11 úno 2005 12:04

Re: Jak človek pozná, že je zvuk "dobrý"?

Příspěvek od vasek » 31 bře 2010 12:25

Budu se trochu opakovat, ale cpát zvuk do šablon je jako cpát hudbu do šablon. Často to může být cesta k úspěchu, ale správně to není.

Uživatelský avatar
c9000
Příspěvky: 1892
Registrován: 11 úno 2008 12:37

Re: Jak človek pozná, že je zvuk "dobrý"?

Příspěvek od c9000 » 31 bře 2010 12:43

cpát zvuk do šablon není rozhodně tak strašný jako tam cpát hudbu ! Ale co jsem zminoval já, je referenční nahrávka v tom daném žánru, což nutně neznamená že budu formovat zvuk podle toho, jen tomu prostě nemám co vytknout.
Cimbál, Harmonium a Vozembouch.

Uživatelský avatar
Cyril
Příspěvky: 5626
Registrován: 26 říj 2004 12:55

Re: Jak človek pozná, že je zvuk "dobrý"?

Příspěvek od Cyril » 31 bře 2010 13:01

Problem ale je, ze u mnoha hlavne soucasnych zanru je potreba docilit i urcityho zvuku, jinak uz to ten zanr nebude a nebude tam to kouzlo. Napriklad metal- s tim "spravnym" zvukem bude skladba znit nabusene a moderne, ta sama se "spatnym" zvukem bude znit jako ubohej agrometal. Nebo i naopak - nejakej punk nahravanej v zaflusany zkusebne pro nekoho mozna bude zajimavej, ale jakmile se to nahraje a smicha "kvalitne", bude to sracka :)
Grafický design – http://www.cyrilkriz.cz (velmi rád navrhnu tiskoviny pro kapely, producenty a studia)

Uživatelský avatar
kexik
Příspěvky: 12152
Registrován: 08 bře 2004 13:43

Re: Jak človek pozná, že je zvuk "dobrý"?

Příspěvek od kexik » 31 bře 2010 13:01

c9000 píše:2kexik: No právě píšu že je to pouze teorie a nedaří se mi ji aplikovat v praxi.
btw. sylšel jsem ted slušnou referenční nahrávku na této kompilaci ( je zdarma ke stažení ): http://www.archive.org/details/ChillbasicsVol.1
1. trek ,Tedy alespon v oblasti zvuku , a žánrového zařazení, který mám rád je to poměrně bezkonkurenční (Na svědomí to má Matouš :wink:Mastering )
no ved ale Matous prave to vybavenie ma dost ultimativne ;)

Uživatelský avatar
c9000
Příspěvky: 1892
Registrován: 11 úno 2008 12:37

Re: Jak človek pozná, že je zvuk "dobrý"?

Příspěvek od c9000 » 31 bře 2010 13:22

proto píšu REFERENCNI, neboli, když se budu snažit přiblížit tomu zvuku tak to bude dobře, ale je mi naprosto jasný že v podmínkách domácích pokojíčků kde tak rádi tvoříme tohohole dosáhnout nelze, proto jsou tady Ultimátní studia, kde ti to doladí. Howgh!
Cimbál, Harmonium a Vozembouch.

Uživatelský avatar
TOM-Thak
Příspěvky: 3854
Registrován: 19 čer 2004 22:38

Re: Jak človek pozná, že je zvuk "dobrý"?

Příspěvek od TOM-Thak » 31 bře 2010 13:44

2kexik: souhlasím s tím, že gear a mistnost, te proste bude limitovat do jiste miry. Na mastering to neni a hovorit se o nem neda, ale zase si porad rikam.. Kdyz uz mas nejakej rozumnej gear.. tak na tom neco slusnyho musi jit udelat. Proc by se to jinak vyrabelo, kdyby to bylo v praxi nepouzitelne :D.

2BS: Kde me tlaci bota to je otazka.. me se treba jevi logickej postup (kdyz to hodne pritahnu za vlasy a zjednodusim) - mam trek.. nastroje rozlozeny, jak frekvencne, tak do panningu (bici), a do sterea / mona, smichane cca pomery "aby nic netrcelo". V tuhle chvili peakuje.. leze pres nulu na -3,5dB.
Tak nasoluju kick, basy a ladim.. sidechain kompresor na subbase.. kompresor na modelovani kopaku a jeho spicky.. tak logicky, kdyz mi to hazi peak vsecky nastroje dohromady tak se tam amplitudove stcitaji nektere frekvence resp. spis pasma, nebo je tu jeste moznost resonancnich frekvenci na basach (kdyz je osetrim a peakuje) tak muzu mit jeste spatne pomery a kdyz jsem si jistej i tim.. tak bych poslal basy s kopakem na grupu a sup bus compressor.
Takhle by se dal projit celej trek a pri pridani kazdyho nastroje zjisti s cim se ti to scita a na jakejch frekvencich. Jeste tam existuje mateni usi, co pouzivam.. napr. mas v perkusich nejakej rimshot nebo CloseHihat, kterej hraje ve vejskach a je na kopak, tak neni treba, aby kopak mel vejsku a takovou tecku ve vejskach.. pac pa se to secte a peakuje to.. takze kopak dam spis dolu. Nebo kdyz mam treba part, kde hraje rekneme nejakej saw lead k nemu piano.. a spodky.. tak stahnu jak leadu tak pianu spodky, kde je kick a bas a piano dam spis do centru a lead roztahnu vic do stran.. apod. Takhle se snazim tam ty nastroje "naskladat" a udelat si prostor. Pak uz to fakt bude asi jen o tom nebat se komprimovat a pouzit kompresor a ruzna nastevni, co sem jeste nezkusil. (a hlidat si analyzer na masteru, kolik tam leze).

vasek
Příspěvky: 1864
Registrován: 11 úno 2005 12:04

Re: Jak človek pozná, že je zvuk "dobrý"?

Příspěvek od vasek » 31 bře 2010 13:50

Ještě by v tomto tématu mělo zaznít, že i zvuk je do jisté míry módní záležitost. Na to nezapomínejme, takže nějaká technická definice nemá šanci přežít :)

Uživatelský avatar
Ivo
Moderátor
Příspěvky: 11516
Registrován: 19 črc 2003 06:02

Re: Jak človek pozná, že je zvuk "dobrý"?

Příspěvek od Ivo » 31 bře 2010 14:01

No ale původní otázka byla - jako člověk POZNÁ že zvuk je dobrý ... A myslím že nejlepší odpověd už tu zazněla ... Jak člověk POZNÁ že nějaké jídlo je dobré ? Buď tak že mu osobně chutná, anebo pokud ho třeba připravuje pro jiné (doma nebo v restauraci) tak už pro to musí mít určitý cit a znalosti. Pokud má rýmu nebo nějakou permantní poruchu chuťových žláz, tak to asi nepozná, ani se to nenaučí ...

Podobně i v naší oblasti - buď člověk díky svým uším, rozlišování, zkušenostem, talentu atd pozná, že zvuk je dobrý (tj. že uspokojí většinu posluchačů technicky i esteticky) anebo to nepozná. V obou případech není moc co řešit :) Pokud to nepozná, tak by se možná měl zabývat raději něčím jiným ... To samozřejmě neznamená, že se jedná o nějaké definované normy nebo že tu není nějaký subjektivní rozptyl ...

Uživatelský avatar
TOM-Thak
Příspěvky: 3854
Registrován: 19 čer 2004 22:38

Re: Jak človek pozná, že je zvuk "dobrý"?

Příspěvek od TOM-Thak » 31 bře 2010 14:11

2Ivo: Víš co je vtipné? Já uspokojím většinu, ale sám spokojen nejsem :D. Je to jako by kuchařovi říkali, že je to dobrý a ono by mu to nechutnalo páč od kuchaře z vedlejší restaurace mu chutná líp a myslí si tím pádem, že to nemůže chutnat ani těm lidem.

Uživatelský avatar
Ivo
Moderátor
Příspěvky: 11516
Registrován: 19 črc 2003 06:02

Re: Jak človek pozná, že je zvuk "dobrý"?

Příspěvek od Ivo » 31 bře 2010 14:25

TOM-Thak píše:2Ivo: Víš co je vtipné? Já uspokojím většinu, ale sám spokojen nejsem :D. Je to jako by kuchařovi říkali, že je to dobrý a ono by mu to nechutnalo páč od kuchaře z vedlejší restaurace mu chutná líp a myslí si tím pádem, že to nemůže chutnat ani těm lidem.
Ale potom je třeba definovat svoji pozici. Pokud máme klienty, je pro nás zásadní jestli je spokojen klient. Pokud splníme všechna jeho přání a on spokojen je, jemu to chutná a je to pro něj dobré, tak to přesně chtěl, o nic jiného nejde. Jestli se to nám osobně líbí nebo ne, nebo jestli bychom to udělali jinak, už není podstatné ... Snadno by se taky mohlo stát, že mu vnutíme svůj názor, jemu se to líbit nebude, zabalí to a půjde jinam, kde mu to udělají tak jak chce. Spokojenost klienta je tady alfa a omega a pokud ji dosáhneme, naplnili jsme podstatu své činnosti. Jo, pokud se klientovi naše řešení bude líbit více, je to zase o něčem jiném ... a je za tím třeba jít. Prostě náš zákazník - náš pán.

Jiná věc je pokud děláme naši vlastní hudbu - tam mi x lidí může říkat co by se jim líbilo nebo ne, ale je to pro mě nepodstatné - musí se to líbit především mě, jenom pak jsem spokojený

Myslím že tyto dvě roviny je asi třeba od sebe odlišit ...

Odpovědět