loudness race

Co se nevešlo do definovaných kategorií a souvisí s tvorbou hudby
Uživatelský avatar
ECSON WALDES
Profesionál
Příspěvky: 1859
Registrován: 16 zář 2002 14:52

Příspěvek od ECSON WALDES » 13 úno 2008 15:00

Jsem svym zpusobem taky proti trendu zniceny dynamiky coz je nutna dan za velkou hlasitost. Vzniklo to velmi jednoduse - jednoho dne znela jedna deska o kousek hlasiteji nez druha a tak pak treti chtela taky znit hlasite, ctvrta nechtela bejt pozadu a pata chtela bejt nejhlasitejsi, je to o egu interpretu kteri nechteli bejt "mensi" mane "vyrazni" nez jejich konkurence...
Urcite si ale kazdej vsim, ze i tato hlasitost se dnes uz dostala na samotny maximum sve hranice, moc dal nez je prumer 9 RMS uz nema smysl jit a vetsina hudby je kolem max 10 RMS. Do budoucna jsou jen dve moznosti – bud hudba bude stagnovat na dnesni maximalni hlasitosti nebo opacne muze jit niz, cehoz je dukazem treba prace Boba Katze a dalsích – to je ale na kapelách ne na mastering studiich !!! Pro mastering studio je min narocny udelat min hlasitej mastering, nez supr hlasitej u kteryho uz se jedna opravdu o hodne slozitej proces.

Abych ale uved proti argument - urcite je nutny rozlisovat kdo dany "natlaceni" proved. Pokud se jedna o "Hobby Mastering" pri kterym je pouzita jen Waves L1 ci IzOzone atd atd vysledek je zarucene vic nez neuspokojivej - totalni ztrata dynamiky a plasticnosti hudby. Tomu ale protipolem je profi mastering kterej umi a to je nutny si priznat i pri velky limitaci a hlasitym natlaceni zachovat pevnost a dynamiku - samozrejme pri hranici 10 RMS se nebudeme tvarit ze hudba neni zdeformovana i ten nejlepsi mastering v podstate neprovadi nic jinyho, nez jen retezec malejch zkresleni s pouzitim compressoru a limiteru, ktera ovsem pokud jsou s rozvahou a citem odvedena zaruci ze vystupni material nebude znit hur nez na vstupu. Mam spoustu (musim rict vetsinu) desek ktery jsou natlaceny na neuverielnou uroven a presto je radost si je poslechnout.

Evidentni je pak taky fakt, ze ten kdo umi sve remslo masteringu opravdu dokonale tak ten soucasne zvlada docilit velke hlasitosti aniz by to hudbu poskodilo a ba naopak je schopen ji i neco dodat. Samozrejme pokud pocitame idealni stav, ze dodany mix hudby je uz sam o sobe dokonalej. Pokud je mix prinesenej do mastering studia nekvalitni, mastering studio ma spoustu moznosti jak takovymu mixu hodne prospet, ovsem samozrejme jen v ramci omezenejch moznosti ktery nabizi jedna smichana stereo stopa - ale to je prave nejzasadnejsi mytus a naivni predstava - kdy si lidi myslej ze mastering studio nevalnej mix nalesti a doda mu "zatim" neobsahujici kvalitu jakou maji alba s velkym zvukem. To samozrejme mozny neni - kvalitu zvuku ovlivnuje ze 100 % to, jak je hudba smichana : )

Urcite by se ted jeste hodilo zminit klasickou orchestralni hudbu, ktera se nikdy nedostala na extremni hlasitost jakou je mozny umele ziskat z Pop/Rock/Elektro hudby ktera velky limitace s prehledem zvlada. Klasicka a akusticka hudba velky natlaceni neustoji proto se NIKDY neprovadi.

Ale priznam se ze urcitej charakter natlaceni spouste hudebnim stylu prospiva a mam ho rad - je nutny si priznat ze u spousty stylu je specifickej mastering dnes uz neodmyslitelnou soucasti jeho zvuku - konkretni mastering se provadi pro tvrdej rock, jinej pro decentni pop, no a taky naprosto odlisnej pro pumpujici elektro hudbu. Proto se taky rozlisuje u kazdyho alba do kteryho studia s danou hudbou zajit - nekdo je odbornik na takovej styl, nekdo na jinej. V CR to samo neni az tolik rozliseny protoze jsme mala zeme, ale i tak se uz lidi naucili rozlisovat kdo v jakym studiu dela jakej zvuk a na co se zameruje. Pro priklad ke me chodej vesmes mlady progresivní kapely který me vyhledavaj hodne s elektronickou hudbou, z objemu toho co delam cca 60% (HipHop / Elektro / DnB ) a pak delam hodne akusticky veci cca 40 % ( Jazz / Rock / Pop ).


.

Uživatelský avatar
Ivo
Moderátor
Příspěvky: 11516
Registrován: 19 črc 2003 06:02

Příspěvek od Ivo » 13 úno 2008 15:16

Citát z nedávného ICQ dialogu: "Dobrý den, vy jste to masteringové studio ? Potřebovali bysme zmasterovat jeden track, prohnat přes ty mašinky. Formát ? No kapelmajster ztratil někde originál, tak je to v mp3 nevadí to ? Pošlu ukázku ..."

Ukázka - jedna tlustá čára, RMS -4 dB konstantní ...

"no on to kapelník trochu zprasil, já vím ... Ale šlo by s tím něco udělat ? Takový ten super zvuk ?"

:wink:

Jinak myslím, že u dobře vybaveného masteringového studia nejsou žánry omezením, pokud je tu cit, schopnosti a dobré uši, je možné úspěšně a stylově masterovat jakýkoliv žánr ...
Naposledy upravil(a) Ivo dne 13 úno 2008 15:21, celkem upraveno 1 x.

Uživatelský avatar
bassline
Příspěvky: 2668
Registrován: 22 zář 2005 16:21

Příspěvek od bassline » 13 úno 2008 15:20

to by ma celkom zaujimalo...ako riesi masterigovne studio situaciu, ak zakaznik prinesie zly mix...odmietne to ? alebo sa pokusi to nejak napravit a vrati zakaznikovi zly mix zachraneny (v ramci moznosti) masteringom ?
Naposledy upravil(a) bassline dne 13 úno 2008 15:32, celkem upraveno 1 x.

Uživatelský avatar
Ivo
Moderátor
Příspěvky: 11516
Registrován: 19 črc 2003 06:02

Příspěvek od Ivo » 13 úno 2008 15:26

bassline píše:to by ma celkom zaujimalo...ako riesi masterigovne studio situaciu, ak zakaznik prinesie zly mix...odmietne to ? alebo sa pokusi to nejak napravit a vrati zakaznikovy zly mix zachraneny (v ramci moznosti) masteringom ?
Ve zmíněném extrémním případě jsem samozřejmě přiznal, že se s tím nedá nic rozumného dělat a že z nich nechci zbytečně tahat peníze ...

Pokud se jedná o vyloženě špatný mix s chybami, snažíme se to s klientem konzultovat a skladby vrátit do stadia mixu a vše pokud možno napravit. Pokud se to už nedá a není to beznadějné jako se zmíněnou mp3, pak se snažíme o malý zázrak ... Do jisté míry se to většinou povede, i když revoluce, velké zázraky a zásadní změny v rámci práce s výsledným stereo trackem prostě možné nejsou.

Uživatelský avatar
Kermitak
Moderátor
Příspěvky: 6446
Registrován: 12 led 2005 22:43

Příspěvek od Kermitak » 13 úno 2008 15:33

Ivo: "prohnat pres ty masinky", to je dobry :) Docela by me zajimalo, co by rekli, kdyby se jich clovek zepal, co od tech masinek ocekavaji a jak sami definuji "ten super zvuk".

Uživatelský avatar
Cyril
Příspěvky: 5626
Registrován: 26 říj 2004 12:55

Příspěvek od Cyril » 13 úno 2008 15:38

Ivo: poskytujete i rady, jak ten spatny mix zlepsit, je-li to jeste mozne?
Grafický design – http://www.cyrilkriz.cz (velmi rád navrhnu tiskoviny pro kapely, producenty a studia)

Uživatelský avatar
Ivo
Moderátor
Příspěvky: 11516
Registrován: 19 črc 2003 06:02

Příspěvek od Ivo » 13 úno 2008 15:40

Cyril píše:Ivo: poskytujete i rady, jak ten spatny mix zlepsit, je-li to jeste mozne?
Ano ... (pokud si to někdo přeje, můžeme v tom dokonce pomoct i vlastními silami a daný track přemixovat - na to je expert Mr. Carloff :wink: )

Uživatelský avatar
ECSON WALDES
Profesionál
Příspěvky: 1859
Registrován: 16 zář 2002 14:52

Příspěvek od ECSON WALDES » 13 úno 2008 15:49

bassline píše:to by ma celkom zaujimalo...ako riesi masterigovne studio situaciu, ak zakaznik prinesie zly mix...odmietne to ? alebo sa pokusi to nejak napravit a vrati zakaznikovi zly mix zachraneny (v ramci moznosti) masteringom ?
Me na mastering spatnej mix uz hode dlouho neprisel. Naposled si pamatuju jen uz jeden dost spatne zmasterovanej funk, album ktery mi poslali z labelu BMS chteli to "vylepsit", rek jsem at to vratej do studia popr ze to smicham cely znovu a pak udelam mastering. To uz jsem taky udelal nekolikrat, napr kapela Junk atd.

Ale od dob co svetem vladne DAW tak se i hobby muzikanti naucili docela obstojne michat, uz neni rok 94.

Casto ale muzikanty pozadam at mi udelaji novej export s mene hlasitou basou, popr s bicima ve zvlast stope. To se mi mnohokrat osvedcilo, parkrat kdyz bylo potreba vic slozitejsich uprav na vic chyb jsem si vyzadal 3 stereo stopy - zpev, nastroje, bici.

Nekdy jim jen doporucim at otevrou vice stereo, kdyz vetsina skladeb na albu ma siroky panoramy a nektera je temer mono, prikladu je spousta. Dodatecny konzultace jsou vzdycky k dobru - tohle s klientem resim vzdy nez mi album prinese na mastering - vyzadam si nahled a podle toho reaguju.

.

Acid Punk
Příspěvky: 2444
Registrován: 23 srp 2006 19:55

Příspěvek od Acid Punk » 13 úno 2008 20:10

Ivo píše:Je to naprosté šílenství kam to dospělo, jsem tím čím dál víc znechucený a přitom to není o ničem jiném než o malém pohybu knoflíkem hlasitosti na přehrávači. Prasení hudby a dynamiky těžkým komprimováním, maximalizováním a dalšími procesy vedoucími k unifikovanému zvuku soustruhu (= sound 2007) je bláznivé a perverzní ... (už i na úrovních -8, -9dB RMS). Cena za tuhle blbost je: ztráta přirozené dynamiky, hloubky i originální zvukové struktury ... Rozumný důvod: žádný ....

Ale nevím jestli je to opravdu univerzální anebo jen nějak roztroušeně lokální ? Mám tady mastering demo CD Boba Katze(12 skladeb různých žánrů) a v pohodě to vše proplouvá kolem -12dB RMS ...
Souhlas me v tom novem soucasnem overlimitovanem zvuku taky neco chybi :)) prirovnani k soustruhu sedi :)
Peace
'mentalita kulturnich okruhu'
edit: "nekteri slusni moderatori mohou byt slusni tak jako nekteri populisticti slovensti premieri..."
Obrázek

Acid Punk
Příspěvky: 2444
Registrován: 23 srp 2006 19:55

Příspěvek od Acid Punk » 13 úno 2008 20:34

vasek píše:No tak hlasitost sluchátek snad nesouvisí s natlačeností skladby, ne? Podle mě jeden z důvodů masakrální komprese je to, aby zvuk měl koule i při malý hlasitosti přehrávání.
Když mi bylo 15, tak jsem si taky rval do palice Dire Straits pod tlakem a že to nejsou hlasistý desky :-)
Mno podle me je to zavineno ALVS a podobnymi vymozenostmi ghetto prehravacu.. protoze fakt tyhlety male chrchlajici krabicky zni i na max udesne potichu (coz je jejich konstrukcni zamer) takze producentum nezbyva nez se snazit natlacit hlasitost co nejvic protoze na krabicce uz skutecne neni kam zesilit :)
Peace
'mentalita kulturnich okruhu'
edit: "nekteri slusni moderatori mohou byt slusni tak jako nekteri populisticti slovensti premieri..."
Obrázek

Musiclab Kolín
Příspěvky: 69
Registrován: 06 led 2008 00:46

Příspěvek od Musiclab Kolín » 14 úno 2008 19:51

Já si myslím, že Loudnes war je jen marketingový trick nahrávacích firem, který došel až sem... Každý půltý člověk řekne" " je to lepší", když ho ohromí decibely a napumpovaná vlna která ho doslova sráží:-) Málo kdo si však už uvědomí, že je to tak jak to je...
MPC2500; RP300; HS50M; T7

vasek
Příspěvky: 1864
Registrován: 11 úno 2005 12:04

Příspěvek od vasek » 15 úno 2008 09:26

ALVS = advanced lung ventilation system?

Uživatelský avatar
biscuit
Příspěvky: 8807
Registrován: 22 črc 2004 02:58

Příspěvek od biscuit » 15 úno 2008 09:56

vasek: melo to bejt spis AVLS (Automatic Volume Limiter System) pouzivanej v sony walkmanech. pokud vim dalo se to vypinat.

Uživatelský avatar
bassline
Příspěvky: 2668
Registrován: 22 zář 2005 16:21

Příspěvek od bassline » 22 úno 2008 15:59

krasny priklad ako hrala dynamika ulohu v hudbe: :)

http://www.youtube.com/watch?v=FDskym_V ... re=related

Uživatelský avatar
Ivo
Moderátor
Příspěvky: 11516
Registrován: 19 črc 2003 06:02

Příspěvek od Ivo » 22 úno 2008 17:00

bassline píše:krasny priklad ako hrala dynamika ulohu v hudbe: :)

http://www.youtube.com/watch?v=FDskym_V ... re=related
Po dnešním masteringu by i začátek byl na -9dB RMS :wink:

Odpovědět