Nová pracovna / studio / prostor

Co se nevešlo do definovaných kategorií a souvisí s tvorbou hudby
Odpovědět
Martin
Příspěvky: 847
Registrován: 04 dub 2004 14:10

Nová pracovna / studio / prostor

Příspěvek od Martin » 12 lis 2007 17:44

Řeším nyní přesun do nových prostor.
Hlavní důvod : Chci větší prostor než mám nyní a hlavně chci mít v pracovně konečně křídlo !
Chtěl bych samo sebou ten větší prostor, ale nevím jestli je nejvhodnější, když je to skoro čtverec


Mám k dispozici dvě možnosti.

A/ velká (čtvercová) - dvě malá okýnka v na zadní stěně 640x 610 x 260 --- 39 m2

B/ menší (obdélníková) - jedno velké okno na zadní stěně 625 x 405 x 255 --- 25 m2



Do kterého prostoru jít / nejít a proč?






Obrázek

Obrázek
Naposledy upravil(a) Martin dne 12 lis 2007 17:54, celkem upraveno 1 x.

matucha
Příspěvky: 5057
Registrován: 24 kvě 2002 19:30

Příspěvek od matucha » 12 lis 2007 17:54

no ja bych raci sel do toho mensiho, ma mnohem lepsi rozmery, min potencialnich problemu... i kdyz to kridlo asi bude raci z toho vetsiho prostoru. Nicmene na poslech/praci potrebujes relativne suchej prostor a na to piano mokrejsi... asi ti nezbyde nez mit aspon cast akustiky variabilni.

Martin
Příspěvky: 847
Registrován: 04 dub 2004 14:10

Příspěvek od Martin » 12 lis 2007 18:01

a nedá se ten velký čtverec prostor nějak akusticky vyřešit?

Mám Petrof III a za každou cenu ho chci mít u sebe v pracovně.
V těch 25 m2 se bojím, že se skoro nepohnu - křídlo je dost velká almara.
Klavír bych chtěl využít někdy i pro nahrávání, ale i tak dávám přednost "klavírní místnosti" spíše sušší.
39 m2 už přece jen dává pocitově větší rozlet - svobodu.

Také musím myslet na ladění klavíru.
Topení v malé místnosti je u velkého okna = velké teplotní rozdíly a vlhkosti
Topení ve velké místnosti je na opačné straně malých oken (za pracovním stolem) = stabilnější teplota
Naposledy upravil(a) Martin dne 12 lis 2007 18:08, celkem upraveno 1 x.

Petr_Macháně
Příspěvky: 254
Registrován: 11 zář 2006 18:43

Příspěvek od Petr_Macháně » 12 lis 2007 18:03

chlapi chlapi, me se zda ze se todle silene resi vsecko, copak mozart mel v chaloupce nejakou takovou vybavu ?:D

Uživatelský avatar
ECSON WALDES
Profesionál
Příspěvky: 1859
Registrován: 16 zář 2002 14:52

Příspěvek od ECSON WALDES » 12 lis 2007 18:46

Obrázek

pokud mas takhle velkej klavir, kterej ma rozmer cca 230 x 150, tak bez vahani ber vetsi mistnost jinak se v ty maly nehnes, ale s podminkou, ze tu 6 x 6 metru stavebne upravis - pokud zlomis steny a zmenis tim proporce sten (viz moje upravena ilustrace tveho obrazku) a poresis akustiku vhodnym vytlumenim mistnosti, mohl bys mit hodne slusny misto pro praci. Pokud ale nechces investovat do uprav, nebo nemuzes zadne provadet, tak samo tu mensi. Velka mistnost bude mit spoustu velkyho a neprijemnyho dozvuku kterej by tvoji praci totalne znehodnotil a neumoznil ti pracovat. Ona ale i ta 4 x 6 uz je hodne velka s velkym mnozstvim odrazu. Mam ted studio ve stejne velky mistnosti a pred vytlumenim mela silene velkej dozvuk, ted ji mam vytlumenou a je supr.


matucha píše: Nicmene na poslech/praci potrebujes relativne suchej prostor a na to piano mokrejsi... asi ti nezbyde nez mit aspon cast akustiky variabilni.
To urcite ne. Vetsina dobrejch studii ma specielne pro piano malou ISO BOOTH, ktera je velmi sucha. Jen velmi vyjimecne se piano toci s ambienci. Piano nejsou bici nabo dechy, jeho barva se nevaze na dynamiku ktera podpori odrazivost mistnosti a tim padem i jeho silu a barvu.

.

matucha
Příspěvky: 5057
Registrován: 24 kvě 2002 19:30

Příspěvek od matucha » 12 lis 2007 18:59

ale jinak >6m velka mistnost uz neni v ctverci az takovej prusvih, chce to hodne pohlceni basu a asi to pude... je pravda, ze ten komfort bude lepsi a to se pocita.

Podle me to nemusis vubec tak brutalne orezavat, jak ukazuje jirka, staci, kdyz udelas maximum pro pohlceni basu, jirka ti z ty mistnosti udelal tu mensi ;-) kdyz ti na kazdy strane sebral skoro metr.

Uživatelský avatar
Settler
Příspěvky: 529
Registrován: 04 čer 2002 18:54

Příspěvek od Settler » 12 lis 2007 20:46

No co se tyce variability akustickeho prostredi, co tak nejaky lehci paravany.. mohly by prave v tomhle ohledu byt dost uzitecny..

Uživatelský avatar
fova
Příspěvky: 3941
Registrován: 21 říj 2004 14:52

Příspěvek od fova » 12 lis 2007 22:59

Martine, akusticky je ten ctverec horsi, jak napsal Matucha. Ale zase pro piano je ta mensi mistnost moc mala. Piano potrebuje podle me prostor, aby se radne rozeznelo a neumlatilo te to tam. Zeptej se Upmana na jeho zkusenosti. Ten zrovna ted nedavno umistoval kridlo Petrof do podobne mistnosti a resil jeji akustiku.

Spis bych byl tedy pro tu vetsi mistnost.

Ty to zjevne chces pouzit jako "koncertni", tak nahravaci mistnost.
To by se dalo vyresit pomoci prenosnych akustickych uprav.
Basove pasti v rozich muzou byt v drevenem ramu, ktery bude obklopovat vatu ze vsech stran krome cela. Tak budes moci past prenest v pripade potreby jinam.
Stejne tak ramy na steny by mohly mit kovove stojanky, na kterych budou stat u zdi.

Tak budes mit moznost podle situace menit akustiku mistnosti.

Videl jsem to, tusim, u Ethana Winera a chystam se na neco podobneho u sveho studijka.
Vatu uz mam koupenou a ted se pustim do stavby ramu a svarovani stojanku.

matucha
Příspěvky: 5057
Registrován: 24 kvě 2002 19:30

Příspěvek od matucha » 13 lis 2007 00:34

pasti v rozich bych udelal urcite napevno, to je vec, ktera je bezreci dulezita furt a nemuzes ji chtit menit.

co se tyce promenne akustiky, tak ta se dela uz od 50 let (a buhvhi jestli ne uz davno pred tim) tak, ze ty panely jsou otviraci a zaviraci, vnitrek muze byt pohltivej, vnejsek odrazivej... nebo difuzni... je to samozrejme narocnejsi na vyrobu, ale u vetsich nahravacich mistnosti se bez toho asi clovek neobejde... protoze je skoda nemit trochu toho dozvuku, kdyz to prospiva nastroji

Martin
Příspěvky: 847
Registrován: 04 dub 2004 14:10

Příspěvek od Martin » 13 lis 2007 02:32

děkuji moc za nápady!

beru tedy ten velký skoro-čtverec a budu se to snažit nějak vyřešit,
tak jak popisujete.

pasti budou napevno.




co se týká snímání klavíru:
nahrával jsem křídlo od 2mikrofonů až po 12 mikrofonů:)
během 12 let nahrávání jsem experimentoval až hrůza, zkoušel jsem různé sály, místa v sálech, studiích, podle jerůznějších návodů, co mi dali v rozhlase i jinde.
A pak jsem nahrával s jedním japoncem, ten vzal 3 kondiky tužky shure a strčil je úplně ke strunám a dozvuk chtěl s lexicona.
Od té doby nahrávám na max 3-5 tužek Shure (někdy N 103TLM na středy) a všechny dávám lehce nad struny. Prostor řeší až TC.
Výsledek je lepší, než s celodenním laborováním a běhání po sále.

Takže pro mě ... čím kratší dozvuk, čím bude sušší - tím lepší.

Martin
Příspěvky: 847
Registrován: 04 dub 2004 14:10

Příspěvek od Martin » 13 lis 2007 02:50

Co si myslíte o stropu, který je ze smrkových palubek (ty jsou připevněny klasicky k dřevěným hranolům (20x20x600) a nad palubkama je ještě 20cm vrstva rockwoolu (tepelná izolace).
Může to pomoct? Nebo to už je úplně mimo?

fantozzi
Příspěvky: 313
Registrován: 11 zář 2006 21:25

Příspěvek od fantozzi » 13 lis 2007 09:23

že se ti tam budou držet pavouci :-)

Uživatelský avatar
fova
Příspěvky: 3941
Registrován: 21 říj 2004 14:52

Příspěvek od fova » 13 lis 2007 10:30

Martine, problem je v tom, ze palubky nejsou dostatecne difuzni a budou spise pusobit jako odrazivy material.
Stredy a vysky se ti od toho budou odrazet zpet do mistnosti, ale je urcita sance, ze Rockwool nad palubkami ti bude pozirat basy. Ale moc tomu neverim.

Jiz zminovany Ethan Winner ma strop vyreseny takhle:

Obrázek

Ja si myslim, ze neni uplne marne nechat jednu plochu jako odrazivou (strop nebo podlahu), pokud budes mit akusticke obklady na bocnich stenach. Tim docilis toho, ze ta mistnost nebyla uplne utlumena, sucha a nezajimava.

matucha
Příspěvky: 5057
Registrován: 24 kvě 2002 19:30

Příspěvek od matucha » 13 lis 2007 11:14

Ty palubky s tenkym rockwoolem budou fungovat pokud jsou uplne utesneny jako jeden velkej membranovej absorber. Pokud nejsou uplne utesneny jako jeden velkej perforovanej (helmholtz) panel. V obou pripadech vec, ktera je ku prospechu tvoji veci. Dal je prijemny, ze do tech palubek se celkem bez problemu daj zavesit dalsi panely (nesmej byt ale moc tezky). Tak nizkej strop jak mas (nemam vyssi) je nejlepsi udelat pohltivej (nemusi byt uplne, treba na sachovnici), kdyby byl vyssi a ucel by byl zivejsi mistnost, tak se dava prednost difuzorum (vetsinou ve forme zakrivenejch panelu).

Zdi vicemene pohltivy a obcas nejakej ten difuzor.

Zem mam nejraci parkety/palubky plus nejaky lokalni koberce pro pripadny zmirneni prvnich odrazu

Odpovědět