Osobni Konzultace - mix mastering
Re: Osobni Konzultace - mix mastering
Jen doplním, že chyba začátečníků je pásma naopak zvýrazňovat. Přidávat basy, vejsky, středy (podobně jako na EQ ve Winampu)..
Čistého mixu se právě docílí opakem. všechny nežádoucí frekvence se "vykrajují" a díky tomu ty "žádoucí" vylezou.
Pak už záleží na citu a poslechu (detekovat problematická pásma) každého soudruha .
Nicméně mix se dělá i kreativně, kde se úmyslně "zabarvuje" a tam hraje EQ nemalou roli.
Čistého mixu se právě docílí opakem. všechny nežádoucí frekvence se "vykrajují" a díky tomu ty "žádoucí" vylezou.
Pak už záleží na citu a poslechu (detekovat problematická pásma) každého soudruha .
Nicméně mix se dělá i kreativně, kde se úmyslně "zabarvuje" a tam hraje EQ nemalou roli.
Výroba reklam, jingles a prom pro síť rádií Media Club.
http://www.semamastering.cz | http://www.kiss.cz | http://www.bandzone.cz/mellowpower
http://www.semamastering.cz | http://www.kiss.cz | http://www.bandzone.cz/mellowpower
Re: Osobni Konzultace - mix mastering
Oxygen: tohle ti klidně podepíšu.
Re: Osobni Konzultace - mix mastering
Ja na EQ rad ubiram a dosel jsem k tomu az s casem. Ale je spousta lidi, velmi uspesnejch, co raci na EQ pridavaj. Ono na tom totiz tolik nesejde.
Spis se musis naucit poslouchat a slyset co se kde mlati a jak by veci mohly znit aby fungovaly dobre dohromady. To nekdy znamena treba u hlasu krajet spodek a jindy ho pridavat. Nekdy je chybou oriznout vokal hipassem a jindy hipassujes nad 500hz a v kontextu u obojiho dostanes "spravne" znejici hlas.
Spis se musis naucit poslouchat a slyset co se kde mlati a jak by veci mohly znit aby fungovaly dobre dohromady. To nekdy znamena treba u hlasu krajet spodek a jindy ho pridavat. Nekdy je chybou oriznout vokal hipassem a jindy hipassujes nad 500hz a v kontextu u obojiho dostanes "spravne" znejici hlas.
Re: Osobni Konzultace - mix mastering
Jasný, když umíš "vykrajovat", můžeš si dovolit i "přidávat". Práce se zvukem není žádná normovaná výrobní práce
Výroba reklam, jingles a prom pro síť rádií Media Club.
http://www.semamastering.cz | http://www.kiss.cz | http://www.bandzone.cz/mellowpower
http://www.semamastering.cz | http://www.kiss.cz | http://www.bandzone.cz/mellowpower
Re: Osobni Konzultace - mix mastering
Taky si myslím, že je podstatné zmínit, že řezání je často úzkopásmovější, kdežto přidávání bývá spíše na širším segmentu spektra. Ale rozhodující je vždy sluch, ne křivky na EQ.
Re: Osobni Konzultace - mix mastering
No a sme pri tom... čo to znamená "se tluče"? Ako to má ucho amatéra rozpoznať?
Re: Osobni Konzultace - mix mastering
Tím že to spektrum zesílíš, lépe uslyšíš, kde ti to zní hnusně tzn. kde se ti to frekvenčně mlátí. To místo vyřízneš. Rozsah pak podle ucha, aby to neznělo uplně vykuchaně.
Výroba reklam, jingles a prom pro síť rádií Media Club.
http://www.semamastering.cz | http://www.kiss.cz | http://www.bandzone.cz/mellowpower
http://www.semamastering.cz | http://www.kiss.cz | http://www.bandzone.cz/mellowpower
Re: Osobni Konzultace - mix mastering
No ja to vetsinou vnimam jako chaos, kasi bez tvaru a jednoznacnosti. Muze to bejt pri vetsich hlasitostech nebo i pri nizkejch hlasitostech. Rek bych asi ze je to zpusobeny tim, ze nektery veci jsou si na tech frekvencich tak blizky, ze pro nas mozek je to jako koukat na cervenej napis na cervenym plechu.
Muzes mi treba akustickou kytaru, ktera ma fundament na 200hz a pak trochu harmonickejch a uplne nahore cinkani. A k tomu vokal, kterej zpiva podobny noty okolo 200hz nejakym slabsim zpevem, kterej sam o sobe nema skoro zadny harmonicky. Jenom tu 200 a pak az nejakej dech a sykavky. A na ty 200hz budou obe hucet a ruzne se scitat a odecitat. Takze chvili to bude dunet vic a chvili to bude trochu deravy. Tam si pak vyberes co bude dominovat a u toho co ne budes tyhle frekvence potlacovat, dokud si to nesedne.
Tohle je samozrejme zjednodusenej priklad. V praxi nejspis musis tu 200 ubrat obojimu a u neceho se snazit nejak vyplnit tu diru v harmonickejch... plus samozrejme panovani...
A kdyz mas kontrolu nad skladanim/kreativitou tak mozna zkusis treba zpivat o oktavu vejs, nebo zpivat vic nahlas, aby ses tomuhle vyhnul.
Zkus si treba poslechnout svuj mix v lowpassu na 200hz, v bandpassu mezi 200-1000, 500-2000, 1000-5000, 5000-20000... zkus ve stejnym filtrovani porovnat svuj mix s nejakou dobrou referenci. Jses schopnej furt rozeznat veci jak by sis pral nebo ti v ramci urcitejch pasem veci mizej v mlze nebo naopak nejak strasne couhaj. Rozumis base a kopaku stejne dobre v lowpassu na 100hz jako u ty dobre smichany reference? Prezije tvuj mix poslech skrz 500-2000hz bandpass nebo tam najednou neslysis nejakej dulezitej nastroj? Je 200 az 500 nesrozumitelna kase? Je 1000-3000 nesrozumitelna kase kde se vsechno triska? Neni v 5000-20000 super nahlas sykavka a nepere se tam vrsek z akusticky kytary s tamburinou?
Dulezitej je samozrejme celek, ale takovahle analyza, kdy se chvili divas jenom na vyrez frekvenci ti da prehled o tom jaky problemy v mixu mas. A ceho sis v celku nevsim, protoze ti pozornost odvadej jiny elementy. Typicky treba ze vysoky frekvence davaj definici treba akusticky kytare a diky nim si nevsimnes, ze jeji spodek neni srozumitelnej s basou. Nebo kopak ti definuje tecka nahore, takze si nevsimnes, ze ti nefunguje v basech jak by mel. Nebo nejaky vybouleny basy/stredobasy zamaskujou nejaky problemy s agresivitou ve vejskach. Takze po korekci na mastru najednou zacne bolet vrsek a musi se dodatecne poresit.
A tohle vsechno iterovat dokud si to vsechno nesedne .
Muzes mi treba akustickou kytaru, ktera ma fundament na 200hz a pak trochu harmonickejch a uplne nahore cinkani. A k tomu vokal, kterej zpiva podobny noty okolo 200hz nejakym slabsim zpevem, kterej sam o sobe nema skoro zadny harmonicky. Jenom tu 200 a pak az nejakej dech a sykavky. A na ty 200hz budou obe hucet a ruzne se scitat a odecitat. Takze chvili to bude dunet vic a chvili to bude trochu deravy. Tam si pak vyberes co bude dominovat a u toho co ne budes tyhle frekvence potlacovat, dokud si to nesedne.
Tohle je samozrejme zjednodusenej priklad. V praxi nejspis musis tu 200 ubrat obojimu a u neceho se snazit nejak vyplnit tu diru v harmonickejch... plus samozrejme panovani...
A kdyz mas kontrolu nad skladanim/kreativitou tak mozna zkusis treba zpivat o oktavu vejs, nebo zpivat vic nahlas, aby ses tomuhle vyhnul.
Zkus si treba poslechnout svuj mix v lowpassu na 200hz, v bandpassu mezi 200-1000, 500-2000, 1000-5000, 5000-20000... zkus ve stejnym filtrovani porovnat svuj mix s nejakou dobrou referenci. Jses schopnej furt rozeznat veci jak by sis pral nebo ti v ramci urcitejch pasem veci mizej v mlze nebo naopak nejak strasne couhaj. Rozumis base a kopaku stejne dobre v lowpassu na 100hz jako u ty dobre smichany reference? Prezije tvuj mix poslech skrz 500-2000hz bandpass nebo tam najednou neslysis nejakej dulezitej nastroj? Je 200 az 500 nesrozumitelna kase? Je 1000-3000 nesrozumitelna kase kde se vsechno triska? Neni v 5000-20000 super nahlas sykavka a nepere se tam vrsek z akusticky kytary s tamburinou?
Dulezitej je samozrejme celek, ale takovahle analyza, kdy se chvili divas jenom na vyrez frekvenci ti da prehled o tom jaky problemy v mixu mas. A ceho sis v celku nevsim, protoze ti pozornost odvadej jiny elementy. Typicky treba ze vysoky frekvence davaj definici treba akusticky kytare a diky nim si nevsimnes, ze jeji spodek neni srozumitelnej s basou. Nebo kopak ti definuje tecka nahore, takze si nevsimnes, ze ti nefunguje v basech jak by mel. Nebo nejaky vybouleny basy/stredobasy zamaskujou nejaky problemy s agresivitou ve vejskach. Takze po korekci na mastru najednou zacne bolet vrsek a musi se dodatecne poresit.
A tohle vsechno iterovat dokud si to vsechno nesedne .
Re: Osobni Konzultace - mix mastering
Ono s mícháním je to podobný jako třeba s vařením. Je dobré používat kvalitní a logické suroviny (dobře vymyšlená aranž, funkční použité nástroje, množství akorát), ctít osvědčené postupy, nehledat v tom žádnou složitost. Hlavně používat uši, cit a mozek... Myslím, že není nutné být za každou cenu puntičkář (zvlášt v elektronice), lehké "lajdáctví" je spíš ku prospěchu věci.
Akustické/elektrické nástroje . je samozřejmě něco jiného. Díky charakteru nástojů už vyžaduje trpělivý a preciznější přístup.
Ještě jedna velmi důležitá věc, která se přehlíží: Doporučuji si zajít jednou ročně na výplach uší na ORL. Je to jednoduchej, bezbolestnej zásah na 5 min a efekt může být pro vás ohromující. Jak najednou vylezou výšky, zlepší se vnímání sterea...
Akustické/elektrické nástroje . je samozřejmě něco jiného. Díky charakteru nástojů už vyžaduje trpělivý a preciznější přístup.
Ještě jedna velmi důležitá věc, která se přehlíží: Doporučuji si zajít jednou ročně na výplach uší na ORL. Je to jednoduchej, bezbolestnej zásah na 5 min a efekt může být pro vás ohromující. Jak najednou vylezou výšky, zlepší se vnímání sterea...
Výroba reklam, jingles a prom pro síť rádií Media Club.
http://www.semamastering.cz | http://www.kiss.cz | http://www.bandzone.cz/mellowpower
http://www.semamastering.cz | http://www.kiss.cz | http://www.bandzone.cz/mellowpower
Re: Osobni Konzultace - mix mastering
UBK je... podivin . Ale jeho rady k michani jsou rozhodne uzitecny nebo aspon k zamysleni:
Re: Osobni Konzultace - mix mastering
Díky za tip, dost dobrý to video s UBK, jdu na další