Co se nevešlo do definovaných kategorií a souvisí s tvorbou hudby
lep
Příspěvky: 190
Registrován: 03 říj 2002 12:07

Příspěvek od lep »

Tak kdyz uz jste mi tohle tema prisili jako autorce, tak ja trochu rozvedu ten odpor ke kritikam a kritikum...
Vadi mi v jadru to, ze vetsina tech lidi se rekrutuje ze dvou skupin:
a/ amaterskych pomeru - treba byvali neprilis uspesni muzikanti nebo lidi, co se motaj jakkoliv kolem muziky (napr. byvaly kolega z regionalniho radia je ted "velky" kritik v TV a take jednom hudebnim casopise)...
b/ z oblasti hudebne vzdelanych - jako je moje znama, ktera chtela byt klavirni virtuoska, pak to neustala a odesla, vystudovala hudebni vedu a ted ma pocit, ze rozumi v hudbe uplne vsemu...

Ja proste nechapu, jak kdokoliv z obou oblasti muze posoudit celkovou kvalitu nejake nahravky. Jiste ti vzdelanejsi muzou odhalit pripadne nedostatky v harmonii, fales ve zpetu a podobne... Ale to prece neznamena, ze ta hudba je spatna... Ja mam rada i skladby, kde se falesne zpiva nebo to tak uplne misty neladi, ale proste to ma stavu a libi se mi to vic, nez nejake vyumelkovane dokonalosti...

A vetsinu techhle lidi - ktitiku - spojuje jedno: jsou nafoukani, prosazuji bezhlave svuj hudebni vkus a jak uz jsem rikala, nemam rada jejich oralni kvetnatost - radobyvtipne vyblitky, kteryma stiraji vsechny a vsechno...

Proste hudebni kritik je vec, kterou naprosto nepotrebuju k zivotu... Hudbu si najdu sama, dam radsi na doporuceni kamaradu a nebo to najdu v TV, filmu, radiu, na netu a podobne...

Tot vse... :)

Uživatelský avatar
Ivo
Moderátor
Příspěvky: 11515
Registrován: 19 črc 2003 06:02

Příspěvek od Ivo »

No já bych to řekl takhle: existuje spousta časopisů (našich i zahraničních), kde recenze nových nahrávek zabírá docela velkou část jejich rozsahu ... Pro spoustu lidí (včetně mě) je to cesta jak se o těch nahrávkách něco dozvědět (nebo se vůbec doslechnout že existují) a případně si je i koupit. Z tohoto hlediska mají tyto recenze dost velkou důležitost. A tyto časopisy si tam většinou pouštějí lidi, kteří mají přehled a dokážou o nahráce poutavě a zajímavě napsat ... (a většinou to tak je). Napsat "je to fajn, líbí se mi to" nebo " moc se mi to nelíbí" asi není ideální obsah a rozsah recenze.

Když je něco vyložený shit (jako zmíněné superstar apod.) tak je aspoň zábavné, když o tom recenzent aspoň zajímavě a vesele pojedná (vždycky jsem měl rád třeba Rejžkovy recenze v Melodii :)

Je ovšem pravda že před lety napsala "kritička" Wanda Dobrovská o jednom mém CD do MF tak idiotské pojednání (poté co se jí to velmi líbilo a dokonce v Telefonotéce na Vltavě to v live rozhovoru se mnou velmi chválila), že jsem si dodnes o ní nespravil mínění :lol:

Cyril
Příspěvky: 5825
Registrován: 26 říj 2004 12:55

Příspěvek od Cyril »

Pro me je prototypem kritika o jakym podle me mluvi Lep Jana Komankova. Tu fakt nemuzu vystat!

ksr
Příspěvky: 155
Registrován: 25 úno 2005 12:31

Příspěvek od ksr »

micanek píše:2 ivo: zvlastni, zvalstni.. :) nevim kde si na tyhle vecy prisel, ale v mnoha ohledech se pletes - hudba je univerzalni pouze v kontextu konkretni doby a konkretniho mista - nedavno jsem cetl zajimavou studii, kdy pustili krovakum beethovenovu devatou a vis jak ji ohodnotili?? jako totalni chaos!! :) hudba je podminena prostredim at se ti to libi nebo ne... jesti se shodneme na tom, ze hudba je o emocich, zrejme se shodneme i na tom, ze emoce jsou ruzne - to ze vetsina povalecne hudby pusobi desive je zapricineno tim, ze skladatele ve sve tvorbe reflektuji prave desy valky... to, ze mas rad "harmonickou" hudbu je tva preference, ale krasa neni jen v harmonii , ale muzeme ji najit i v dishamonii - poslechni si nejakou tradicni "etnickou" hudbu a to co se tobe bude jevit jako disonace je jinde pokladano za dokonalost - ver tomu, ze prostredi ma na recepci tvorby zasadni vliv... xenakise sice neposloucham, ale jako pahudba na me nepusobi, zajimavy ale je, ze kdyz jsem si ten odkaz pustil, ma pritelkyne me poprosila , abych to vypnul, ze je to desivy - 100 lidi 100 chuti :) jsem proste zvyklej poslouchat temer cokoliv a hledat v tom i jine vecy nez jen "hezkou pisnicku".. :) rozhodujici je v dnesni dobe to, ze nikde neni napsano, ze hudba/umeni ma byt krasna - proc by ti z ni nemelo bejt na bliti? hudba je dana sama sebou, tudiz muze byt jakakoliv...
Hudba i urcite mela byt krasna. Muze byt vesela, smutna, dokonce i desiva, ale urcite ne hnusna. Pokud takova hudba vznika, tak to je jen vyplod nejakeho ega za ucelem to dotahnout nekam "dal", kde jeste nikdo nebyl. Trosku neco jako veda nebo sport,mozna i umeni,ale ne muzika - muza, cili spontanni tvorivost, kdy clovek je vlastne jen jakymsi prostrednikem mezi hudbou a posluchacem. Poslouchat a tvorit hnusnou hudbu je jako perverze, rozhoddne to neni prirozene.

micanek
Příspěvky: 194
Registrován: 02 lis 2007 13:12

Příspěvek od micanek »

2ksr: ale o tom to cele prece je ne? :) to, co se tobe muze jevit jako hnusne, nekdo poklada za predmet hluboke esteticke kontemplace... jak stale rikam 100 lidi 100 chuti - kdyz vsak kritik, ktery se v teto hudbe neorientuje, ji oznaci jako "hnusnou", coz tomuto nazoru da jakousi vseobecnou platnost, aspon pro nektere lidi, tak je to spatne... proto rikam, ze je skoda, kdyz jsou dnesni kritici niemandi, ktery vedi hovno :)

micanek
Příspěvky: 194
Registrován: 02 lis 2007 13:12

Příspěvek od micanek »

2lep: myslim, ze jestli je zde pritomen nejaky hudebni vedec, tak si ho prave pekne nasrala :) hazet kritiky a hudebni vedce do jednoho pytle je trochu mimo... myslim, ze i tva maminka by to nenesla s libosti :) problem je predevsim v tom, ze dnesni kritici nejsou hudebni vedci... nerozumi hudbe a jenom uspokojuji sve ego tim, ze to nekomu natrou - jak znam vetsinu hudebnich vedcu, tak ti maji ego natolik velke,ze si nemusi nic dokazovat :)

Uživatelský avatar
Ivo
Moderátor
Příspěvky: 11515
Registrován: 19 črc 2003 06:02

Příspěvek od Ivo »

micanek píše:2ksr: ale o tom to cele prece je ne? :) to, co se tobe muze jevit jako hnusne, nekdo poklada za predmet hluboke esteticke kontemplace... jak stale rikam 100 lidi 100 chuti - kdyz vsak kritik, ktery se v teto hudbe neorientuje, ji oznaci jako "hnusnou", coz tomuto nazoru da jakousi vseobecnou platnost, aspon pro nektere lidi, tak je to spatne... proto rikam, ze je skoda, kdyz jsou dnesni kritici niemandi, ktery vedi hovno :)
Čili podle tebe není nic "hnusné", jen je třeba najít lidi, kteří i v té největší perverzi najdou zalíbení ... :wink: I tak še dá ...

Takže i když nechám třeba slepice běhat po strunách klavíru a nahraju to, můžeš to ve výsledku pojmout jako velmi významnou moderní kompozici - a kdo ji nechápe, je nýmand :)) (btw - takových kompozic existují tuny a sám jsem jich za svého působení v Agonu a též pod taktovkou Josefa Kotíka odehrál dost ...

Na to bych povolal známého malého recenzenta císařových nových šatů. Je totiž třeba aby občas někdo těm do sebe zahleděným důležitým plytkým experimentátorům otevřeně řekl že je to hnus nebo v lepším případě jen prázdná zvuková kontrukce ... a pokud to otevřeně řekne kritik, je to velmi záslužné a ukazuje tím ne že je nýmand, ale naopak - že o hudbě něco ví ... a otevře lidem oči (a většina si s úlevou pomyslí, že to cítili právě tak, jenom se to báli říct, aby se "hodili pro svůj úřad" ...) :)

Jinak podle mě - hudbě "rozumí" mnohem více ten, komu dá skutečný zážitek, kdo se jí odevzdá a vypne všechny rušivé teoretické úvahy a hodnocení (a neví o hudební teorii zhola nic) než někdo, kdo je o tom schopen popsat tuny papíru ... a analyzuje věci stylem vektorické trajektorie pohybu rtů při polibku
Naposledy upravil(a) Ivo dne 11 zář 2008 20:21, celkem upraveno 1 x.

ksr
Příspěvky: 155
Registrován: 25 úno 2005 12:31

Příspěvek od ksr »

micanek píše:2ksr: ale o tom to cele prece je ne? :) to, co se tobe muze jevit jako hnusne, nekdo poklada za predmet hluboke esteticke kontemplace... jak stale rikam 100 lidi 100 chuti - kdyz vsak kritik, ktery se v teto hudbe neorientuje, ji oznaci jako "hnusnou", coz tomuto nazoru da jakousi vseobecnou platnost, aspon pro nektere lidi, tak je to spatne... proto rikam, ze je skoda, kdyz jsou dnesni kritici niemandi, ktery vedi hovno :)
O tom to neni, v zakladnich lidskych pocitech jsou vsichni lidi stejni. Ano, nekdo treba poklada cizi bolest a tekouci krev take za velice esteticke. Teroreticky muzu popisovat i vrazdu jako formalne dokonalou. Je to hodne obdivu?

lep
Příspěvky: 190
Registrován: 03 říj 2002 12:07

Příspěvek od lep »

micanek píše:2lep: myslim, ze jestli je zde pritomen nejaky hudebni vedec, tak si ho prave pekne nasrala :) hazet kritiky a hudebni vedce do jednoho pytle je trochu mimo... myslim, ze i tva maminka by to nenesla s libosti :) problem je predevsim v tom, ze dnesni kritici nejsou hudebni vedci... nerozumi hudbe a jenom uspokojuji sve ego tim, ze to nekomu natrou - jak znam vetsinu hudebnich vedcu, tak ti maji ego natolik velke,ze si nemusi nic dokazovat :)
... a ja si to covece nemyslim... Takovi ti hudebni vedci Mgr. - jako jiz moje zminovana znama - to jsou v podstate stejni lidi, jako hudebni kritici amateri... akorat s lepsim hudebnim vzdelanim...

Ale nic proti tem opravdu skvelym hudebnim vedcum... ti totiz zajiste badaji a nevrhaji se do hudebni kritiky treba popularni hudby... :)

micanek
Příspěvky: 194
Registrován: 02 lis 2007 13:12

Příspěvek od micanek »

2 ivo: vzdyt ja prece nerikam, ze vsechna moderni hudba je hodnotna, jen by k jejimu hodnoceni meli pristupovat predevsim lide, kteri se v ni orientuji... samoucelnych sracek jsou tri prdele a pamatuju si, kdyz tebou uvedeny kotik nechal mouchama posrat notovy papir a potom ty tecky pospojoval tramcy a mel skladbu - "totalni aleatorika" :) btw. anonymita internetu je fakt super vec - s agonem jsem vystupoval dlouha leta, ale nechci se tady provarit :)

Uživatelský avatar
Ivo
Moderátor
Příspěvky: 11515
Registrován: 19 črc 2003 06:02

Příspěvek od Ivo »

micanek píše:. anonymita internetu je fakt super vec - s agonem jsem vystupoval dlouha leta, ale nechci se tady provarit :)
Internetovou anonymitu nemám rád a oceňuju lidi, kteří se za ní neskrývají :wink: Z toho asi vyplývá, že jsme v tom Agonu někdy seděli vedle sebe ? :)

Jinak je to přesně jak říkáš - srajdy jsou všude i v moderní i v nemoderní hudbě a zároveň i skvělé věci jsou všude ... (viz třeba mí oblíbenci Part, Reich a zejména Glass, kterého přímo miluju a spousta dalších). Ale jak píše mr.krs, když se jde trochu víc do hloubky a nechají se stranou ty silně intelektuální umělé vrstvy, základní pocity, potřeby a touhy mají všichni lidé velmi podobné ... skutečné hlubší a trvalejší potěšení v disharmonické drásavé kakofonii asi najde málokdo ...

Uživatelský avatar
Ivo
Moderátor
Příspěvky: 11515
Registrován: 19 črc 2003 06:02

Příspěvek od Ivo »

Ovšem tahle kompozice Johna Cage určitě stojí za poslech :lol: :lol: :lol:

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=hUJagb7h ... re=related[/youtube]

Tady je v náročné úpravě a transkripci pro sólový klavír :

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=HypmW4Yd ... re=related[/youtube]

Lepší a dokonalejší meditační hudbu si těžko představit :)

Uživatelský avatar
Vlad
Příspěvky: 1027
Registrován: 27 bře 2006 19:34

Příspěvek od Vlad »

Ivo píše:Ovšem tahle kompozice Johna Cage určitě stojí za poslech :lol: :lol: :lol:

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=hUJagb7h ... re=related[/youtube]

Tady je v náročné úpravě a transkripci pro sólový klavír :

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=HypmW4Yd ... re=related[/youtube]

Lepší a dokonalejší meditační hudbu si těžko představit :)
nu a což třeba také od J. Cage skladba "As Slow As Possible", která (zřejmě dle notového zápisu) trvá neuvěřitelných 639 let. V současné době se hraje na varhany v kostele v německém Halberstadtu. 5.7.2008 byl zahrán 6tý akord :lol:
Bude dohrána v roce 2639.

Snad se kostel nerozpadne

Cyril
Příspěvky: 5825
Registrován: 26 říj 2004 12:55

Příspěvek od Cyril »

Vlad: zajimalo by me, jak dlouho bude trvat potlesk...

Uživatelský avatar
Ivo
Moderátor
Příspěvky: 11515
Registrován: 19 črc 2003 06:02

Příspěvek od Ivo »

Cyril píše:Vlad: zajimalo by me, jak dlouho bude trvat potlesk...
A taky kdo bude tleskat :)

Odpovědět