
AUDIO ukázka-:-Pomoc s mixem-:-vysvětlení EQ+COMP+FÁZE
delay: problémů s fází je víc a blbě se to popisuje takhle slovně
Mně to jednou kdysi vysvětloval kámoš takto: nahodil do multitrack editoru 2 stejný stopy pod sebe. Pustil playback a výsledek zněl jako 1 stopa s dvojnásobnou hlasitostí. Pak "přehodil fázi o 180" (dávám do uvozovek z důvodů, který jsem uvedl výše, kexik promine - nebo taky ne
) a říká: "co slyšíš?" a já "nic". "už to chápeš?" "jo"
V praxi se nejedná tak často o to, že by se celý zvuky prostě odečítaly, ale spíš se odečítají a sčítají určitý frekvence = tzv. hřebenový filtr. Ten posun ve fázi je vlastně posun v čase a vznikne třeba tak, že do jednoho mikrofonu dorazí zvuk dřív než do jinýho.



to je ale ten rpoblem sposobenym oneskorenim celeho zvuku o konstantu, co je ale vo vysledku ROZNY fazovy posun pre jednotlive frekvencie a kedze sinusovka je funkcia periodicka, znamena to hrebenovy filter. pomoc je jednoducha, posunutim audiostopy presne o tu latenciu naspat sa problem strativasek píše:delay: problémů s fází je víc a blbě se to popisuje takhle slovně :-( Mně to jednou kdysi vysvětloval kámoš takto: nahodil do multitrack editoru 2 stejný stopy pod sebe. Pustil playback a výsledek zněl jako 1 stopa s dvojnásobnou hlasitostí. Pak "přehodil fázi o 180" (dávám do uvozovek z důvodů, který jsem uvedl výše, kexik promine - nebo taky ne :-) ) a říká: "co slyšíš?" a já "nic". "už to chápeš?" "jo" :-) V praxi se nejedná tak často o to, že by se celý zvuky prostě odečítaly, ale spíš se odečítají a sčítají určitý frekvence = tzv. hřebenový filtr. Ten posun ve fázi je vlastně posun v čase a vznikne třeba tak, že do jednoho mikrofonu dorazí zvuk dřív než do jinýho.
nieco ine je ale fazovy posun sposobeny ekvalizerom/filtrom; vtedy vznikne jav, ze pod rezonancnou filtra maju sinusovky posun x a nad nou maju posun y. nieco take ide skorigovat len fazovym ekvalizerom, posuvanie neriesi nic. dolezite je si prave uvedomit ze problem zacina az po pripocitavani signalu k dalsiemu, ktory ma rovnaky (alebo kvazi rovnaky - napriklad pri tom vrstveni bicich samplov) povod; inak je to zbytocne riesit
kexik: Takže phase linear ekvalizéry nemají toento neduh, o kterým píšeš výše? No a co se teda stane, když udělám peak o parametrech 1 kHz, + 12 dB, Q10. Řekněme, že pásmo který upravuju je zhruba od 500 Hz do 2 kHz. Když se bude jednat o klasickej ekvalizer, tak se celý to upravovaný pásmo posune v čase? A zbytek zůstane netknutej?
phase linear digitalyneduh nemaju, spravne... oni totiz signal fourierom rozkladaju na zlozky, tym upravia levely a potom ho zasa skladajuvasek píše:kexik: Takže phase linear ekvalizéry nemají toento neduh, o kterým píšeš výše? No a co se teda stane, když udělám peak o parametrech 1 kHz, + 12 dB, Q10. Řekněme, že pásmo který upravuju je zhruba od 500 Hz do 2 kHz. Když se bude jednat o klasickej ekvalizer, tak se celý to upravovaný pásmo posune v čase? A zbytek zůstane netknutej?
na tvoju otazku cislo dva je tazko odpovedat, pac to zavisi od druhu filtra, aj pasmovu priepust ide zkonstruovat viacerymi sposobmi a kazdy typ filtra robi s fazou ine veci. na 1kHz moze byt maximum, minimum alebo inflexny bod... nema zmysel ist na analogovy ekvalizer exaktne, to je na slucku... a az tak hlboko do tej teorie nevidim, som v tomto samouk a matiku uprimne nenavidim, ako kazdy normalny chlap. akurat si z nej este co to pamatam koli svojej profesii :)
dnes je drviva vacsina eq v digitale fazovo linearna, aj v mixoch, aj v softveroch