Bicí - recording guide

Ozvučení, nahrávání, mixáž a mastering
Uživatelský avatar
Malcomfort
Příspěvky: 13
Registrován: 17 srp 2012 13:42

Bicí - recording guide

Příspěvek od Malcomfort » 17 srp 2012 14:11

Zdar,

potřebuju poradit několik věcí ohledně nahrávání bicích. Momentálně nemám čas se rozkecávat, takže ve zkratce.

Potřebuju, aby tu vznikla pro mě, ale i pro další lidi stručná a jasná diskuze, co se bicích týče, příspěvky s nulovou hodnotou typu: záleží jaký máš room, jak umí hrát hráč sám atd atd atd zde NECHCI.

Jde mi čistě o gear a SW problematiku nahrávání akustických bicích. Jelikož nejsem žádný odborník, tak potřebuji rady. Už na tohle téma nějakou dobu studuji a nahrával jsem několik věcí(hlavně kytary), ale stále jsou rezervy, ostatně jako vždy.

Takže chci dělat home studio, kytaru nahrávat "umím", jde mi o bicí.



Vyhlédnutou mám Presonus AudioBox 1818 VSL

Otázka 1: Nestačí mi 8 vstupů na miking, dá se to nějak řešit, aniž bych nemusel kupovat třeba druhou kartu?
( http://www.markertek.com/Cables/Audio-C ... bles.xhtml pokud to správně chápu, nějaké karty upotřebí tohle)

Abyste rozumněli, nechci dávat bicí do mixu, kde si poladím hlasitosti a pak to prdnu do AI a do PC, to bych nemusel mít ten Presonus s 8mi XLR, ale klidně Fasttrack s jedním. Chci mít každý mic v jednotlivé stopě v DAW.


Pokud má někdo dobrou radu, jak to udělat třeba s jinou kartou, která podporuje ty rozbočovače, byl bych taky rád, ale jelikož jsem těch rozbočovačů moc v ČR ke koupi nenašel, tak bych to taky neviděl za nejlepší řešení.


Otázka 2: Focusrite Saffire PRO 40 "Externí 20-in / 20-out zvuková karta" znamená to teda, že tato karta může na mixu valit 20 stop že? No mohla by přes nějaký ten rozbočovač mít 20 mikráků k bicícm a mít to rovnou v DAW ve 20 stopách?

Kdyby někdo měl dobrý argument proč nahrávat čistě přes mix, tak ať mi ho sem napíše, ale jednotlivé stopy se mi líbí víc díky universalitě a možnost si vyhrát s mix/masterem celé nahrávky.




Jedná se hlavně o to, že mi 8 vstupů nejspíš nebude stačit, ale kompromis se určitě udělat dá - 1 mic mezi tomy. Chci dělat hlavně metal a tam jsou sestavy bicích dost velké, takže 8 stop u bicích je fakt jen těžký základ, hlavně když jen snare sežere 2(jo dá se udělat cool zvuk i s jedním).

Prosím odpovídejte pouze na tohle téma, myslím, že je to důležité a moc lidí, co chce začít nahrávat bicí tohle neví, problematiku typů mikráků, mixu, masteru, výběru roomů atd bych nechal na jiné thready. Jsem velký odpůrce triggerování více, než kickdrumu a nerad bych se k tomu ochyloval víc, než by bylo potřeba, potřebuju pár rad(s následným samostudiem) jak bych dosáhl alespoň průměrného zvuku bicích na nahrávce a znělo to organicky a né roboticky.

Dík za Váš čas,

newbie Mal 8)

Uživatelský avatar
Pytkin
Moderátor
Příspěvky: 21309
Registrován: 23 kvě 2002 16:23

Re: Bicí - recording guide

Příspěvek od Pytkin » 17 srp 2012 15:59

dost rozsiahla skratka ... :)

1./ zvukovka ma 8 vstupov .. a adat (to je digitalny drat s 8 kanalmi ) .. cize potrebujes adat prevodnik .. naprilad tento http://www.presonus.com/products/DigiMax-D8

Obrázek

2./ saffire40 je o tom istom .. 8 analog + adat ..

Uživatelský avatar
Kermitak
Moderátor
Příspěvky: 6446
Registrován: 12 led 2005 22:43

Re: Bicí - recording guide

Příspěvek od Kermitak » 17 srp 2012 16:40

Co ma byt ten "rozbocovac" a co to ma delat?

Uživatelský avatar
Pytkin
Moderátor
Příspěvky: 21309
Registrován: 23 kvě 2002 16:23

Re: Bicí - recording guide

Příspěvek od Pytkin » 17 srp 2012 16:42

sak sal link na tie rozbocovace , co si sa nedival ? :)

Uživatelský avatar
Kermitak
Moderátor
Příspěvky: 6446
Registrován: 12 led 2005 22:43

Re: Bicí - recording guide

Příspěvek od Kermitak » 17 srp 2012 16:47

Nevidim. To ma byt ten kabel? To je prece jenom redukce z jednoho konektoru na jinej.

matucha
Příspěvky: 5058
Registrován: 24 kvě 2002 19:30

Re: Bicí - recording guide

Příspěvek od matucha » 17 srp 2012 17:00

tak ten retezec ma vypadat takhle:
buben > mikrofon > mikrofonni predzesilovac > AD prevodnik > zvukova karta > stopa v pocitaci

pripadne nektery zarizeni kombinujou vic do sebe
buben > mikrofon > zvukova karta s predzesilovacem a AD prevodnikem > stopa v pocitaci

Zvukovky maj casto jenom mensi mnozstvi mikrofonnich vstupu (predzesilovacu), ale casto volny linkovy vstupy kam muzes zapojit externi mikrofonni predzesilovace (vyrabeji se mono, stereo, 4 kanal, 8kanal...).

Zvukovky maj casto digitalni vstupy (optickej adat - 8 kanalu po jednom kabelu pri 44.1) na ktery se daj pripojit mikrofonni predzesilovace s AD prevodnikama (a tj ADAT vystupem). Delaji se taky se SPDIF nebo aes ebu vystupem, kde po jednom dratu jde stereo.

Mixak je mozny pouzit pokud ma direct outy za predzesilovacema. Pak funguje jako vicekanalovej predzesilovac, kterej zapojis do linkovejch vstupu karty. Ma svoje nevyhody jako ze casto je v signalovy ceste vic soucastek nez je potreba. A pak maj nejaky vyhody, hlavne v moznosti udelat si treba dalsi monitorovaci mix... a mixaky vubec pomahaj resit situace pri nahravani kdy je potreba nekomu neco nekam poslat atd. Ale myslim, ze ho fakt nepotrebujes.

Rozbocovace? Nerozumim proc bys neco takovyho mel chtit. Na co?

Popravde to na co se ptas je asi to nejjednodussi z nahravani bicich. Proste si koupis system (sestavenej z veci, na ktery mas penize a vyhovujou ti) s napriklad 16 vstupama. Napojis na ne mikrofony dle svoji chuti a postavis je na spravny mista. Od toho staveni na spravny mista zacina teprve nejaka sranda.

Uživatelský avatar
Pytkin
Moderátor
Příspěvky: 21309
Registrován: 23 kvě 2002 16:23

Re: Bicí - recording guide

Příspěvek od Pytkin » 17 srp 2012 18:52

kermitak : sak o tom to je ..

Uživatelský avatar
Malcomfort
Příspěvky: 13
Registrován: 17 srp 2012 13:42

Re: Bicí - recording guide

Příspěvek od Malcomfort » 17 srp 2012 19:53

Dík za tak rychlé reakce. :D

Kód: Vybrat vše

tak ten retezec ma vypadat takhle:

buben > mikrofon > mikrofonni predzesilovac > AD prevodnik > zvukova karta > stopa v pocitaci
>> OK, ale tohle je moc ideální případ ne? :) Kytary se často nahrávají i bez preampu. Nehledě na to, že asi hned ze začátku peníze na nějaký preamp mít nebudu(vím, že zvuk těch bicích nebude prostě tolik "divoký").
For fun, co říkáte na tohle? http://www.audiotek.cz/product-26562-art-pro-channel Keith Merrow ho používá a jeho zvuk se mi na nahrávkách celkem líbí


Tak abych to trochu shrnul, ta 1818 a Safírka 40 jsou klasiky 8/8, na to, abych otevřel, chcete-li "zpřístupnil" si těch oněch dalších 8 vstupů pro kýžené další mikrofony, tak potřebuju převodník(Pytkin postoval DigiMax-D8).


PS to Kermitak >> Těma "rozbočovačema" jsem pochopitelně myslel to, že ke kartě připojím prostě ten kábl a mám dalších 8 XLR vstupů, ale jak se věci ukazují, moje představa byla zjednodušená a ty XLRka by asi neměli napájení, takže je potřeba řešit to tím převodníkem(bohužel výdaje navíc :D peníze na ART pro channel dám asi do převodníku).



Takže to vypadá zatím tak, že chci nahrávat kytary, ale určitě myslím i na bicí(gear pro nahrávání bicích nedám hned komplet kvuli financím).

Presonus AudioBox 1818 VSL

Presonus DigiMax D8 (výhledově)

ART PRO CHANNEL (asi časem taky)



Doplňující otázka 1818 VSL nebo safír 40? Zkušenosti pro a proti?

Nějaké tipy jak(nebo jestli vůbec jde - je lepší) koupit lepší gear z bazaru? Zajímají mě hlavně preampy a kompresory, určitě se dá sehnat něco za stejné peníze jako Art pro channel, akorát z bazaru o třídu lepší ne?

Kelley
Příspěvky: 253
Registrován: 10 bře 2009 14:09

Re: Bicí - recording guide

Příspěvek od Kelley » 17 srp 2012 20:57

Ten ART PRO CHANNEL je ale předzesilovač pro JEDINÝ mikrofon. To bys pak měl při nahrávání bicích mít ke každému mikrofonu jeden...
V tom převodníku ADAT (Presonus DigiMax D8) už mikrofonní předzesilovače jsou (8x), stejně jako v tom 1818 VSL.

Uživatelský avatar
delay
Příspěvky: 5828
Registrován: 20 říj 2005 09:29

Re: Bicí - recording guide

Příspěvek od delay » 22 srp 2012 08:22

Být tebou si do začátku koupím levnější kartu, třeba TASCAM US-1800 nebo US-2000, máš tam 8 běžnejch preampů a dalších 6 linkovejch vstupů (z toho dva nástrojový) + případně digital (stereo). Celkem 14 analogovejch vstupů, což je slušný i na nahrání celé kapely živě. Ušetřené peníze peníze použiju na nezbytnosti jako mikrofony, kabely, stojany, sluchátkové distributory, sluchátka... Sorry, zrovna se takhle zařizujem s kapelou do zkušebny, abychom mohli točit, takže vidím, kolik je toho potřeba, třeba je to mimo...

Uživatelský avatar
Malcomfort
Příspěvky: 13
Registrován: 17 srp 2012 13:42

Re: Bicí - recording guide

Příspěvek od Malcomfort » 27 říj 2012 20:55

Delay - dík za každý příspěvek :) jasně že se hodí.

BTW úpně noob otázka,.. ta exterka Presonus 1818 mi poslouží i jako monitorovací zvukovka, nebo je spíš na nahrávání a na poslech to chce něco jiného/lepšího? Tahle otázka je podle mě asi často kladená v hlavě začátečníků a měla by být všude zodpovězena, ale nějak stále nenacházím nikde něco takového, buď je to moc basic věc, nebo je to prostě jen blbý dotaz, dík za echo. 8)

Uživatelský avatar
pavlii
Moderátor
Příspěvky: 3019
Registrován: 05 čer 2002 19:23

Re: Bicí - recording guide

Příspěvek od pavlii » 27 říj 2012 21:11

Monitorovací? Co si pod tím přesně představuješ? Má jen jeden sluchátkový výstup, takže buď lze poslouchat totéž, co z hlavního výstupu, případně (umožňuje-li to příslušný SW) lze do něj namíchat požadované.

Pokud bys měl na mysli monitoring i třeba pro hráče/zpěváka s tím, že by slyšel to, co chce, tak budeš potřebovat distribuční sluchátkový zesilovač (počet kanálů podle potřeby).

P.

Uživatelský avatar
Malcomfort
Příspěvky: 13
Registrován: 17 srp 2012 13:42

Re: Bicí - recording guide

Příspěvek od Malcomfort » 28 říj 2012 00:58

Popsal jsem to trochu špatně. To s tím distribučním zesilovačem chápu. Šlo mi však o to, že když nahraju věci přes 1818 do DAW, tak jestli ji pak bude využívat PC jako zvukovku pro přehrávání z toho DAW - tohle jsem myslel tím monitoringem. Jestli se jako nestane to, že když mám integrovanou zvukovku v MB + v USB 1818, že se nebude nahrávat přes 1818 a přehrávat to bude v DAWu z integrovky. Takže chci vědět, jestli bych neměl koupit ještě nějakou PCI/PCIE zvukovku k té 1818.

Četl jsem po netu, že je velký rozdíl mezi nahrávacíma zvukovkama a "přehrávacíma", tak bych chtěl vědět, jestli je to pravda(a taky jestli je teda potřeba kupovat na mix/master ještě nějakou PCI/PCIE), či mýtus nějakých pojašených hifistů, dík.

Je to fakt noob dotaz, tak sry. :)

Brooklyn / juanita juarez
Profesionál
Příspěvky: 3559
Registrován: 06 úno 2005 01:03

Re: Bicí - recording guide

Příspěvek od Brooklyn / juanita juarez » 28 říj 2012 02:02

1818 staci na vsechno, integrovanou vyradis a nebudes vubec pouzivat, PCIe je jistejsi zpusob datovy komunikace, ale zvuk to neovlivni a nepotrebujes to (btw. PCI bez 'e' uz dnes ne).

Uživatelský avatar
Malcomfort
Příspěvky: 13
Registrován: 17 srp 2012 13:42

Re: Bicí - recording guide

Příspěvek od Malcomfort » 28 říj 2012 02:46

Ok díky, to je dobrá zpráva. Nicméně ta karta bude občas cestovat mezi víc místy. Tak jsem chtěl na svůj byt koupit jako zálohu ESI Juli(je za super cenu na bazaru, z recenzí chápu, že je to ucházející karta - prostě lepší na integrovaná hrůza), aby tam bylo alespoň něco, když budu mít 1818 třeba ve zkušebně atd.

Co vy na tu Juli jako zálohu?

Odpovědět