Bitove rozlisenie pri ciastkovom a finalnom mixdowne

Ozvučení, nahrávání, mixáž a mastering
Ctirad
Příspěvky: 1448
Registrován: 03 říj 2003 13:16

Re: Bitove rozlisenie pri ciastkovom a finalnom mixdowne

Příspěvek od Ctirad » 19 kvě 2009 11:25

Bavíme se o interním zpracování a ukládání samplů v DAW. Vstup/výstup je daný u audia 24bity integer (respektive ještě o 2-3dB míň kvůli šumu, ale to je detail [edit: samozřejmě nikoliv dB, ale bitů]) a přes to nejede vlak. Nicméně interně můžeš pracovat s daleko větší přesností, typicky těch 32bit float (nebo 64bit integer u protools). Tudíž máš 8 bitů k dobru ke kódování informace o tom, kam těch základních 24bitů v amplitudě "posuneš" a to jak do -, tak i do +.

Je to podobný jako při zpracovávání fotek, kde běžně pracuješ s fotkama v několikanásobně větším rozlišení než je rozlišení monitoru. A u toho DAW je to to samé.
Naposledy upravil(a) Ctirad dne 19 kvě 2009 15:11, celkem upraveno 1 x.

Uživatelský avatar
Pytkin
Moderátor
Příspěvky: 21309
Registrován: 23 kvě 2002 16:23

Re: Bitove rozlisenie pri ciastkovom a finalnom mixdowne

Příspěvek od Pytkin » 19 kvě 2009 11:27

1/ no to je sice pravda .. ale naco by som daval na vstup nejaky efekt .. nabera sa predsa vzdy bez efektu a efekty sa aplikuju az potom .. ked aplikujes efekt pri naberani , tak uz ho nikdy neodstranis .. a michael jacskson ta zazazuje , ze si mu dokurvil najlepsi vykon jeho zivota ..

neviem .. osobne som nikdy nemal problem s 24bitovym zaznamom .. a nemam vobec potrebu pouzivat 32bit .. inak dost casto pouzivam aj 16bit .. uplne to postacuje ..

vras
Příspěvky: 831
Registrován: 27 lis 2007 20:36

Re: Bitove rozlisenie pri ciastkovom a finalnom mixdowne

Příspěvek od vras » 19 kvě 2009 11:52

Pytkin: souhlasim, ze input channel je prakticky uplne k hovnu, ale fakt je, ze tam je a da se nastavit (dokurvit). K tomu jen kuriozuta, v jakesi steinberg prirucce doporucovali davat na input channel jejich Magneto kvuli saturaci, to si dovolim povazovat za dost uchylne reseni. Ale stejne bacha na bounce, tam se to rendruje do wavu podle nastaveni projektu, naproti tomu treba offline processing nebo freeze se na pevno uklada jako 32float, maji v tom holt trochu zmatek. Obcas nahravam na 24 bit a pak to prepnu do 32 (kvuli prave bounce pri editacich) anebo to necham rovnou v 32 cele a dal to neresim....

Uživatelský avatar
Pytkin
Moderátor
Příspěvky: 21309
Registrován: 23 kvě 2002 16:23

Re: Bitove rozlisenie pri ciastkovom a finalnom mixdowne

Příspěvek od Pytkin » 19 kvě 2009 11:57

Ctirad píše:
Pytkin píše:nerozumiem tomu .. sak na AD prevodniku strazis aby ti spicka nepresla cez nulu .. cize potom ani vo wave nemoze byt cez nulu ..
Právěže může, protože když máš vyšší rozlišení, tak is můžeš dovolit nechat si tam nějakej headroom pro +dB. Pochopitelně na master volume to musíš mít adekvátně ztlumentý, aby ti to na převodník šlo do 0dB a neklipovalo.

Reagoval si na mna .. Ja som hovorim o vstupe (AD) .. a tam proste cez nulu nemozes ist ..
Ctirad píše: Nicméně interně můžeš pracovat s daleko větší přesností, typicky těch 32bit float (nebo 64bit integer u protools). Tudíž máš 8 bitů k dobru ke kódování informace o tom, kam těch základních 24bitů v amplitudě "posuneš" a to jak do -, tak i do +.
A pri 32bit float je uplne rovnaka presnost .. lebo tych 8 bitov je len exponent . .mantisa je rovnaka .. pri signale nad nulu sa dokonca presnost straca ..

Uživatelský avatar
Pytkin
Moderátor
Příspěvky: 21309
Registrován: 23 kvě 2002 16:23

Re: Bitove rozlisenie pri ciastkovom a finalnom mixdowne

Příspěvek od Pytkin » 19 kvě 2009 12:00

vrtas : netvrdim ze input channel je uplne k hovnu .. moje skusenosti hovoria ze je fajn .. robil som komputer do studia gitaristovi , keremu to s komputrami uplne nejde .. a amplitube zavesene na vstupe bolo pre neho omnoho rozumnejsie ako davat ho na stopy .. tam s tym mal zasadne problemy ..
ale globalne samozrejme efekty na vstupe nemaju moc velky zmysel ..

Uživatelský avatar
kexik
Příspěvky: 12152
Registrován: 08 bře 2004 13:43

Re: Bitove rozlisenie pri ciastkovom a finalnom mixdowne

Příspěvek od kexik » 19 kvě 2009 14:18

Ctirad píše:Bavíme se o interním zpracování a ukládání samplů v DAW. Vstup/výstup je daný u audia 24bity integer (respektive ještě o 2-3dB míň kvůli šumu, ale to je detail) a přes to nejede vlak. Nicméně interně můžeš pracovat s daleko větší přesností, typicky těch 32bit float (nebo 64bit integer u protools). Tudíž máš 8 bitů k dobru ke kódování informace o tom, kam těch základních 24bitů v amplitudě "posuneš" a to jak do -, tak i do +.

Je to podobný jako při zpracovávání fotek, kde běžně pracuješ s fotkama v několikanásobně větším rozlišení než je rozlišení monitoru. A u toho DAW je to to samé.
u protools je to 48bit integer

Uživatelský avatar
Pytkin
Moderátor
Příspěvky: 21309
Registrován: 23 kvě 2002 16:23

Re: Bitove rozlisenie pri ciastkovom a finalnom mixdowne

Příspěvek od Pytkin » 19 kvě 2009 15:31

48bit integer , to je parada ..

Ctirad
Příspěvky: 1448
Registrován: 03 říj 2003 13:16

Re: Bitove rozlisenie pri ciastkovom a finalnom mixdowne

Příspěvek od Ctirad » 19 kvě 2009 15:32

Pytkin píše:Reagoval si na mna .. Ja som hovorim o vstupe (AD) ..


A proč, když celý thread je o rozlišení při mixu?
Ctirad píše:A pri 32bit float je uplne rovnaka presnost .. lebo tych 8 bitov je len exponent . .mantisa je rovnaka .. pri signale nad nulu sa dokonca presnost straca ..
Právě proto, že je tam těch 8 bitů navíc se přesnost ztrácí nepatrně a navíc si můžeš dovolit právě takové ty věci, jako zesílit stopu nad 0dB, aniž bys se dostal do clipu nebo naopak stáhnout úroveň o XYdB, něčím prohnat a zase vytáhnout na původní úroveň, aniž bys ta data degradoval na šum skákající ve spodních pár bitech.

Uživatelský avatar
Pytkin
Moderátor
Příspěvky: 21309
Registrován: 23 kvě 2002 16:23

Re: Bitove rozlisenie pri ciastkovom a finalnom mixdowne

Příspěvek od Pytkin » 19 kvě 2009 15:37

Ctirad píše:
Pytkin píše:Reagoval si na mna .. Ja som hovorim o vstupe (AD) ..


A proč, když celý thread je o rozlišení při mixu?
OK .. potom ale cituj cely thread , ked sa vyjadrujes k celemu threadu a nie k mojmu postu , ktory citujes !
Ctirad píše:
Právě proto, že je tam těch 8 bitů navíc se přesnost ztrácí nepatrně a navíc si můžeš dovolit právě takové ty věci, jako zesílit stopu nad 0dB, aniž bys se dostal do clipu nebo naopak stáhnout úroveň o XYdB, něčím prohnat a zase vytáhnout na původní úroveň, aniž bys ta data degradoval na šum skákající ve spodních pár bitech.

na keru picu by mi bolo zosilovat stopu nad nulu ??? fakt nerozumiem .. detto 24bit je dostatocna rezerva na to , ze mozes ist pekne nizko so signalom a je to v pohode ..

vras
Příspěvky: 831
Registrován: 27 lis 2007 20:36

Re: Bitove rozlisenie pri ciastkovom a finalnom mixdowne

Příspěvek od vras » 19 kvě 2009 15:44

pytkin: ty proste potrebujes integer. Integer 16 je ok, integer 24 je taky ok, float 32 je zbytecny, integer 48 je uz zas parada :D

Uživatelský avatar
Pytkin
Moderátor
Příspěvky: 21309
Registrován: 23 kvě 2002 16:23

Re: Bitove rozlisenie pri ciastkovom a finalnom mixdowne

Příspěvek od Pytkin » 19 kvě 2009 16:13

vras :) no vyzera to divne mozno .. ale nevidim zmysel v 32bit float .. lebo neprinasa vacsiu "jemnost" ale prinasa len vacsi rozsah .. ktory povazujem za nepodstatny .. 48bit integer prinasa opat vacsiu jemnost , a v tom vidim zmysel ..

Uživatelský avatar
dano
Příspěvky: 3364
Registrován: 13 kvě 2005 20:37

Re: Bitove rozlisenie pri ciastkovom a finalnom mixdowne

Příspěvek od dano » 19 kvě 2009 16:18

Pytkin píše:neviem .. osobne som nikdy nemal problem s 24bitovym zaznamom .. a nemam vobec potrebu pouzivat 32bit .. inak dost casto pouzivam aj 16bit .. uplne to postacuje ..
jo uplne suhlasim. na bezne projektiky ako zvucky a podobne ficim na 16bit stale. ked robim nieco vacsie, pouzivam 24bit. a ak mam povedat pravdu, rozdiel nepocujem :-)

vras
Příspěvky: 831
Registrován: 27 lis 2007 20:36

Re: Bitove rozlisenie pri ciastkovom a finalnom mixdowne

Příspěvek od vras » 19 kvě 2009 16:43

Uz fakticky naposled :) Prece vime, jak blbe se spravuje, kdyz se pri nahravani nedopatrenim prehledne savle se signalem ve spatne urovni, kdyz to klipuje nebo je to naopak -40dB a utapi se to v par bitech a v sumu. A stejna obtiz se muze nedopatrenim prihodit i pri procesovani a reexportech v DAW pri pouziti integer typu. Float je komplexnejsi, neznamena absolutne zadnou degradaci a tyto neduhy uplne odstrani. Ze wavy vic zaberou? Pcheee, volne misto na disku mam obvykle ve stovkach gigabajtu :D

Uživatelský avatar
Pytkin
Moderátor
Příspěvky: 21309
Registrován: 23 kvě 2002 16:23

Re: Bitove rozlisenie pri ciastkovom a finalnom mixdowne

Příspěvek od Pytkin » 19 kvě 2009 18:14

vras : ale skreslenie prichadza na AD prevodnik .. z neho uz ide len 0dB .. vyssi udaj nepride .. cize je zbytocne mat headroom .. na mastri je limiter , cize na vystupe viac ako 0 nemoze byt .. fak som nikdy nepotreboval vacsi rozsah .. mozno je to dane stylom prace .. alebo co ..

jeany_jeany_jeany
Příspěvky: 139
Registrován: 15 pro 2008 13:49

Re: Bitove rozlisenie pri ciastkovom a finalnom mixdowne

Příspěvek od jeany_jeany_jeany » 20 kvě 2009 09:30

No já nevím školy na to nemám... ale přijde mi, že vzhledem k tomu, že Cubase pracuje interně na 32 bit float je v případě vstupů a jejich záznamu úplně fuck je-li 32 fl. nebo 24 int., bo se to v obou případech stejně musí konvertovat (jelikož převodník poskytne vždy jen 24 int PCM stream)... Konverze je v případě záznamu do 24 int realtime při playbacku a v případě 32 float též realtime, ale při nahrávání...
Co se týče mixdownu32 float (v případě že se bude mixdown ještě dál zpracovávat - "mastering" jinde- např. ve wavelabu) jistá výhoda v tom, že nedojde k dalším konverzím 24-32 v tom Wavelabu.. Jednalo-by se o finální vyjetí wavu, šel bych s tím ven se SRC na master šavli v 16/44.1 (je-li finální produkt CD)
A co se týče případných clipů - od čeho má Clobása real-time mixdown a světýlko clip na mater šavli...
A nebo se na ty bity můžete úplně vys*at a pořídít si mixák/summing box :-) a míchat to postaru. BTW slyšel jsem porovnání ITB a OTB mixu a nikdy bych nevěřil, že te to takovej rozdíl..

Odpovědět