dalsi megaclanok o zvukovej teorii
Re: dalsi megaclanok o zvukovej teorii
Pytkin sedi?
Vzorkovací frekvence nebo vzorkovací frekvence, f s, je průměrný počet vzorků odebraných za sekundu (vzorků za sekundu), tak f s = 1 / T.
Vzorkovací frekvence nebo vzorkovací frekvence, f s, je průměrný počet vzorků odebraných za sekundu (vzorků za sekundu), tak f s = 1 / T.
Re: dalsi megaclanok o zvukovej teorii
http://whatis.techtarget.com/definition/sample-rate
Takze tento clanok napisal kdo???Bludy??? Nie realita-.
je tu zhrnute vsetko v troch vetach.Treba len prelozit.
prekladam
Při vývoji audio zvuku pro počítače nebo telekomunikací, je vzorkovací kmitočet je počet vzorků zvuku, která jsou přijímána za sekundu a reprezentuju události digitálně.
Čím více vzorků odebraných za sekundu, tím přesnější je digitální reprezentace zvuku může být. Například současná míra vzorku pro CD-kvalita zvuku je 44,100 vzorků za sekundu. Tato vzorkovacia rychlost může přesně reprodukovat zvukové frekvence až 20.500 hertzů, které pokrývají celé spektrum lidského sluchu.
toto je tvrdenie profi ucitela zameraneho na IT technologie



je tu zhrnute vsetko v troch vetach.Treba len prelozit.
prekladam
Při vývoji audio zvuku pro počítače nebo telekomunikací, je vzorkovací kmitočet je počet vzorků zvuku, která jsou přijímána za sekundu a reprezentuju události digitálně.
Čím více vzorků odebraných za sekundu, tím přesnější je digitální reprezentace zvuku může být. Například současná míra vzorku pro CD-kvalita zvuku je 44,100 vzorků za sekundu. Tato vzorkovacia rychlost může přesně reprodukovat zvukové frekvence až 20.500 hertzů, které pokrývají celé spektrum lidského sluchu.
toto je tvrdenie profi ucitela zameraneho na IT technologie
Naposledy upravil(a) danielpc3 dne 28 zář 2015 17:45, celkem upraveno 1 x.
Re: dalsi megaclanok o zvukovej teorii






lenze je tam zabudnute ze mnohy z vas uz nepocuju ani pri 20 000hz
Mozno len 1 clovek z 1000 pocuje aj frekvencie na 20 000hz vekom to ide len a len dole

Re: dalsi megaclanok o zvukovej teorii
Teoreticky může, přesně řečeno dokonce až do 22050Hz, ale prakticky se to nikdy tak dokonale nepodaří. Protože aby to tak bylo, musíš se stoprocentní účinností odfiltrovat všechno nad 22050Hz, absolutně dokonale a to nikdy nezvládneš (nejen ty, ale nikdo ve vesmíru). A vo tom to celé je. Co na tom nechápeš?danielpc3 píše:Tento vzorek rychlost může přesně reprodukovat zvukové frekvence až 20.500 hertzů
Re: dalsi megaclanok o zvukovej teorii
Nechape ze frekvencia 20050Hz je pri vzorkovacej frekvenci 44100Hz zaznamenana iba dvoma bodmi za periodu.
Re: dalsi megaclanok o zvukovej teorii
pockaj nerozumiem co si chcel povedat. Ze 10kHz sinuska bude pocutelne ina nasamplovana pri 44.1kHz ako nasamplovana pri 88kHz? Nyquist hovori ze nie, nyquist tvrdi ze staci viac ako dvojnasobok.Pytkin píše:danielpc3 píše:10kHz vlna ma pri 44kHz 4 vzorky .. pri 88 ma 8 vzoriek
Lenze si treba uvedomit ze vysledne "vzorky" nesluzia na okamzite prehravanie, ale sluzia ako vstupna informacia pre vygenerovanie vysledneho signalu, cize neprehravame priamo tie "schody", ale tie "schody" lowpassneme polovicou samplovacej frekvencie cim vznikne signal taky "krasny" ako bol ten povodny.
Skus si to vizualizovat trebars aj v audacity a uvidis aka krasna hladka sinuska ti vznikne z povodnych trapnych ~styroch vzoriek na periodu
Re: dalsi megaclanok o zvukovej teorii
To nepisem ja ale profi ucitel na IT a to neni teoria ale prax
slovo reprodukovat znamena prax ni teoriu
slovo reprodukovat znamena prax ni teoriu
Naposledy upravil(a) danielpc3 dne 28 zář 2015 17:56, celkem upraveno 1 x.
Re: dalsi megaclanok o zvukovej teorii
Ta denifice je samozřejmě správná, ale celá problematika je o dost komplikovanější, než aby se dala shrnout v takovém odstavcidanielpc3 píše:To nepisem ja ale profi ucitel na IT a to neni teoria ale prax

Re: dalsi megaclanok o zvukovej teorii
je viacero hranic pod ktore je uz zbytocne ist, takze netreba "uplne dokonale". Jednak vo fyzickej elektronike signal pod urcitou urovnou uz nerozoznas od teplotneho sumu. A to samplovanie ma tiez len konecnu bitovu hlbku, takze to ti poskytuje este velkorysejsiu hranicu. A napokon aj ked by ti nejaky aliasing preliezol, tak verim ze bude taky tichucky ze bude pod urovnou pocutelnosti. No ale toto je len teoretizovanie, lepsie by bolo keby niekto vedel povedat konkretne cisla: kolko prepustia filtre pred samplovanim a kolko pri prehravani samplov a mozno niekto odmeral aj ze o kolko sa vysledok lisi od povodnej predlohy.mistergo píše:musíš se stoprocentní účinností odfiltrovat všechno nad 22050Hz, absolutně dokonale
Re: dalsi megaclanok o zvukovej teorii
danielpc3: navrhuju ti zkusit následující pokus: vezmi si nějakou nahrávku v 88.2k, pusť si ji třeba v Cubase a zavěs na nic nějaký lowpass filtr (doporučuju třeba z balíku Melda, ke stažení zde: https://www.meldaproduction.com/plugins ... ectsBundle).
Lowpass nastav na 20kHz a přepínej strmost filtru (je tam možnost od 6dB až po tuším 120dB/oct). U nízkých strmostí samozřejmě uslyšíš úbytek výšek, někde u 48dB/oct už to bude poměrně věrný, ale jen do chvíle, než zkusíš lowpass vypnout (tlačítko. bypass). Tam i bez nějakého špičkového poslechového vybavení uslyšíš to, o čem je celá tato diskuze - zkreslení a zabarvení zvuku, o které v celé této problematice běží. V AD převodnících jsou samozřejmě filtry propracovanější, ale i tak se tam tato potíž vyskytuje. Opravdu to zkus, je to podnětné!!
Lowpass nastav na 20kHz a přepínej strmost filtru (je tam možnost od 6dB až po tuším 120dB/oct). U nízkých strmostí samozřejmě uslyšíš úbytek výšek, někde u 48dB/oct už to bude poměrně věrný, ale jen do chvíle, než zkusíš lowpass vypnout (tlačítko. bypass). Tam i bez nějakého špičkového poslechového vybavení uslyšíš to, o čem je celá tato diskuze - zkreslení a zabarvení zvuku, o které v celé této problematice běží. V AD převodnících jsou samozřejmě filtry propracovanější, ale i tak se tam tato potíž vyskytuje. Opravdu to zkus, je to podnětné!!

Re: dalsi megaclanok o zvukovej teorii
Sak prave preto sa nahrava pri 44khz lebo tie schody tam uz nepocut.
Re: dalsi megaclanok o zvukovej teorii
charonme: Stojím si zatím, že pokud chceš dokonale zrestaurovat při vzorkování 44100Hz signál o frekvenci 22049,999Hz, musíš filtrovat taktéž naprosto dokonale. Pro praktické účely je to samozřejmě složitější, jak píšeš, ale tady se momentálně pohybujeme v rámci myšlenkových pokusů a možná se taky snažíme úplně zbytečně, pokud má pravdu např. Pytkin. 

Re: dalsi megaclanok o zvukovej teorii
@danielpc3: jen pro upresneni pokud jsi nezaznamenal zakladni teminologii tak JEDNA VLNA znamena JEDEN UZAVRENY CYKLUS. To znamena ze pri FREKVENCI 10kHz je 10.000 techto UZAVRENYCH CYKLU za 1s. Na tom se shodneme doufam. Tak a ted - 1s ma 1000ms na tom se doufam taky shodneme. Takze pokud budeme odebirat vzorky audia rychlosti 44.100 samplu (neboli bodu cili odebranych vzorku) za 1s tak pak jeden uzavreny cyklus bude vyjadren 4 samply neboli body ktere budou zpetne nacitany pri rekonstrukci audia zpet na analog. Co je na tom vzlastniho?
Re: dalsi megaclanok o zvukovej teorii
No mistergo kazdy jeden filter je zasah do zvuku.
POrovnaj 44khz a96khz ziadne filtre
POrovnaj 44khz a96khz ziadne filtre
Re: dalsi megaclanok o zvukovej teorii
Nelze. Když vezmu 96k a převedu to do 44,1k, tak v převodníku to automaticky lowpass filtrem projde, stejně jako při tom pokusu, co jsem navrhoval.danielpc3 píše:No mistergo kazdy jeden filter je zasah do zvuku.
POrovnaj 44khz a96khz ziadne filtre