Ekvalizace nástroje

Ozvučení, nahrávání, mixáž a mastering
Synchro
Příspěvky: 248
Registrován: 08 říj 2011 15:53

Ekvalizace nástroje

Příspěvek od Synchro » 08 říj 2011 18:33

Ahoj, pri sledovani tutorialů od na youtube jsem si vsim ze pri vytvoreni nastroje a nasledne ekvalizaci, pouziva dotycna osoba vzdy stejnou techniku potlaceni uzkeho pasma u kazdeho( http://www.youtube.com/watch?v=NGX7sTtIVko 8:14 ).
Me by zajimalo proc to dela, nekdy to ani neni poradne poznat ve vyslednem zvuku nastroje.Je to nejaka vseobecne pouzivana technika?Souvisi to nejak s rozlozenim nastroju ve spektru?Je to anglicky a v tyhle pasazi mu moc nerozumim.Jen se domnivam ze to je kuli vyslednymu smichani nastroju aby se mezi sebou neprali... poradte prosim.

matucha
Příspěvky: 5057
Registrován: 24 kvě 2002 19:30

Re: Ekvalizace nástroje

Příspěvek od matucha » 08 říj 2011 19:07

Podle toho co tam povida je zrejmy, ze spis tvaruje spektrum tak jak se mu to libi. Ono to sice pak hraje roli v celku ale zpusob jakym to dela neni moc o michani, spis o nejakejch automatismech (a empiricky znalosti co by tak s tim potreboval udelat). Kdyby to totiz michal, tak si nikdy nedovoli nastavit EQ bez poslechu v celku. Diry, ktery tam dela sou celkem radikalni a poznat to je dost. Je to elektronika, takze vsechno je dovoleno ;).

(podival jsem se ale jenom na asi minutu toho videa okolo 8:14 na ktery se ptas...)

Synchro
Příspěvky: 248
Registrován: 08 říj 2011 15:53

Re: Ekvalizace nástroje

Příspěvek od Synchro » 08 říj 2011 20:24

On nastavil dycky co nejuzsi pasmo, gain na max a projizdel spektrum.Pak se zastavil u nejaky frekvence a ztlumil to na minimum.Prislo mi ze to kuli necemu dela, jak kdyby chtel odstranit nejakou "spatnou" frekvenci, ktera by nekde ve vysledku delala neplechu.Cetl jsem totiz nekde neco o tom ja se u instrumentu orezavaj prebytecne frekvence na kterych hrat nemaj a naopak vyzdvihujou ty na kterych hrat maj.Kvuli cistcimu zvuku bez tech zbytecnych frekvenci.To ale plati asi spis u zive hudby jak rikate :]
Snazim se do toho dostat:] Nekdy nevim co delat driv, jestli zkoumat funkci jednotlivejch masinek nebo jak se delat konvencni instrumenty pomoci kombinaci masinek.O samotnym skladani a naslednym mixu a masteringu se mi zatim jen zda :] Obcas ale zabrousim do neceho z vyssiho levelu abych si udelal komplexnejsi predstavu a skladani na pocitaci.

jackies

Re: Ekvalizace nástroje

Příspěvek od jackies » 08 říj 2011 21:18

Já jen malý OT.
Normálně jsem to nechápal a koukal jak z jara na ty otázky, než jsem pochopil že není synchro jako syncro.
Trochu mě to na chvilku zmátlo :wink:

matucha
Příspěvky: 5057
Registrován: 24 kvě 2002 19:30

Re: Ekvalizace nástroje

Příspěvek od matucha » 08 říj 2011 22:50

jackies: Me taky ;).

synchro: Jasne, to co se ti nelibi nebo prekazi jinejm vecem, tak to ekvalizerem stahnes. Co je potreba vytahnout, tak to zesilis. Vetsinou znej lip uzky Q na ubirani a siroky Q na pridavani. Hledani frekvenci tim, ze ji nejdriv eq zesilis a pak ztlumis je pomerne klasicka technika. Nicmene to neni nutnost a nekdy je lepsi rovnou veci stahovat, kdyz presne vis co, protoze pak celkem rychle hrabnes do EQ a vyresis problem misto toho abys neco lovil vytavenym eq a uplne si zrusil odstup/prehled o tom kolik chces ubrat.

Synchro
Příspěvky: 248
Registrován: 08 říj 2011 15:53

Re: Ekvalizace nástroje

Příspěvek od Synchro » 09 říj 2011 13:34

No ted sem koukal na dalsi videjko, a tam bylo pekne videt jak projizdi to spektrum.Tou spickou nasel frekvenci kde to nejvic rezonuje a kompletne ji ztlumil.Dela to skoro u kazdyho nastroje.U kicku a snaru urcitene... Bez tohodle ztlumeni ty rezonancni frekvence to nezni ale spatne, takze si myslim ze to dela kuli vyslednymu mixu.
Ty videjka a cteni teorie a konzultace po foru je pekne zdlouhava vec, to abych prestal chodit do prace :] Nedava nekdo hudebni vyuku na reasonu?To by celej proces urychlilo.Zajimalo by me kolik stoji hodina u nejakyho mistra... to uz je ale OT.

matucha
Příspěvky: 5057
Registrován: 24 kvě 2002 19:30

Re: Ekvalizace nástroje

Příspěvek od matucha » 09 říj 2011 14:30

Musis vedet, jestli to co tam rezonuje je uzitecny nebo ne. Sundat uplne ~200hz ze snaru muze byt naprosta sebevrazda, kdyz ti de o hutnej zvuk snaru atd.

Synchro
Příspěvky: 248
Registrován: 08 říj 2011 15:53

Re: Ekvalizace nástroje

Příspěvek od Synchro » 09 říj 2011 15:20

JJ, prave sem psal ze u kicku a snaru to nedelal.Snare prave posiloval prave na tech 200hz, jak pisete:]
V tom pripade, by se do zacatku hodila nejaka tabulka pro konkretni nastroje ci konkretni styl.Sestavena jak pisete z empirickych znalosti.Ktera by rikala na jake frekvenci prevazne instrument hrat a jake frekvence jsou zbytecne.Samozrejme pak detaily kazdy podle sveho ucha.Myslim ze by to bylo rychlejsi nez zdlouhave zkoumat spektrum vsemoznejch instrumentu a zjistovat to co uz davno bylo zjisteno.Nebo je lepsi aby si tim kazdej prosel od zacatku?

matucha
Příspěvky: 5057
Registrován: 24 kvě 2002 19:30

Re: Ekvalizace nástroje

Příspěvek od matucha » 09 říj 2011 17:38

Takovy tabulky urcite nekde jsou, ale zacatecnikovi stejne spis zamotaj hlavu. Idealni je si to vsechno osahat. Neni prece nic jednodussiho a nazornejsiho, nez si vzit eq a pul dne zkouset, co dela na ruzny nastroje kdyz zesiluje/zeslabuje to a to. Dulezity je vedet, co clovek chce dosahnout, pak to zesilovani/zeslabovani komprese dou samy od sebe.

Uživatelský avatar
dendy
Příspěvky: 12765
Registrován: 12 črc 2002 11:16
Vybavení

Re: Ekvalizace nástroje

Příspěvek od dendy » 09 říj 2011 18:00

matucha píše: Vetsinou znej lip uzky Q na ubirani a siroky Q na pridavani.
a podobne to je aj s frekvenciami nie? cin nizsie frekvencencne pasmo, tym uzsie Q a naopak cim vyssie freq tym sirise Q - alebo to je naopak ? viem ze andi vax nieco take vravel v tutoriali mixing secrets...

este vela zaciatocnikov robi chybu ze sa snazi dvihat steasne frekvencie tam kde dany nastroj prostw nic nema - potom vznikaju take veci ze +18dB na snare v nejakom pasme kde uzmnehra a podobne - tam plati lepsie vymenit zdrojovy zvuk nez sa snazit zachranovat to ekvalizerom - mam skusenost ze vzdy je najlepsie pouzit ako zaklad vsetky zvuky z co najsirsim spektrom, a potom len orezavat dole to co nepotrebujem... to uz potom zavisi od konkretneho zanra - napriklad v psycku sa komplet vsetko okrem basy a kopaka tvrdo hipassuje okolo 300hz ...

Synchro
Příspěvky: 248
Registrován: 08 říj 2011 15:53

Re: Ekvalizace nástroje

Příspěvek od Synchro » 09 říj 2011 18:09

Tu matucha:
Ok.To rozhodnodne nebude od veci tomu ten pul den venovat :]
Po zkouknuti a odzkouseni dalsiho videa (http://www.youtube.com/watch?v=QLlt1i1yY2A&NR=1), dalsi dotaz.
Dela tam atmosferickej zvuk na kterej aplikuje reverb(3:13).U ekvalizeru reverbu da duraz na pasmo okolo 3,5khz.Potom v celkovy ekvalizaci(5:13) to pasmo ztlumi.Zni to lip, ale moc to nechapu...

Uživatelský avatar
delay
Příspěvky: 5828
Registrován: 20 říj 2005 09:29

Re: Ekvalizace nástroje

Příspěvek od delay » 10 říj 2011 13:41

matucha píše:Takovy tabulky urcite nekde jsou, ale zacatecnikovi stejne spis zamotaj hlavu. Idealni je si to vsechno osahat. Neni prece nic jednodussiho a nazornejsiho, nez si vzit eq a pul dne zkouset, co dela na ruzny nastroje kdyz zesiluje/zeslabuje to a to. Dulezity je vedet, co clovek chce dosahnout, pak to zesilovani/zeslabovani komprese dou samy od sebe.
To bych chtěl vidět ty tabulky... :), jakože basa E0 = 40 Hz, když je naladěná na 440 Hz :), to bych za tu dobu udělal desku než umíchal jednu věc podle tabulek...
Abych poradil... nejlepší máš EQ typu Apulsoft apEQ, kde máš zrovna i ontime analyzer, pěkně můžeš vidět harmonické frekvence a zkusit si co udělá notch filtr (tedy vyříznutí úzkým Q). Tuhle techniku používám jen v případech, že chci odstranit třeba brum nebo cinkání na base ve vyšších středech, kde už fakt moc nevadí, jeslti tu frekvenci uříznu...

Uživatelský avatar
biscuit
Příspěvky: 8807
Registrován: 22 črc 2004 02:58

Re: Ekvalizace nástroje

Příspěvek od biscuit » 10 říj 2011 14:03

synchro: a myslis, ze ty tutorialy je nutny brat tak jak je beres ty - teda pausalizovat? neni spis lepsi pracovat s tim zvukem tak jak zrovna v danym tracku potrebujes? never na nejaky extra triky, vsechno je to o tom co slysis. jasne, platej obecny veci, ze treba neni potreba, aby hajtka hrala kolem 100Hz - vetsinou to bude nejakej parazitni zvuk, kterej mikrofon vzal, ale co kdyz ti tam ten parazitni zvuk sedi a libi se ti a s nicim nekoliduje? to prece musis rozhodovat instantne, tyhle veci..

Uživatelský avatar
komasix
Příspěvky: 1073
Registrován: 25 říj 2007 22:52

Re: Ekvalizace nástroje

Příspěvek od komasix » 10 říj 2011 14:48

ale no tak jasně... nicméně takovou tabulku jsem viděl kdysi v muzikusu. Kde má kopák tělo kde tečku kde basa punch kde trsátko... odcela zajímavý pro to udělat si přehled.

Uživatelský avatar
delay
Příspěvky: 5828
Registrován: 20 říj 2005 09:29

Re: Ekvalizace nástroje

Příspěvek od delay » 10 říj 2011 17:40

koma6 píše:ale no tak jasně... nicméně takovou tabulku jsem viděl kdysi v muzikusu. Kde má kopák tělo kde tečku kde basa punch kde trsátko... odcela zajímavý pro to udělat si přehled.
No, ale to je dost orientační, závisí to na ladění, efektech, umístění snímače, tloušťce krku...

Odpovědět