Zajimalo by me jak funguje pre-emphase nahravky.. Cetl jsem v "Home Mastering Guide" z tohoto webu ze se provadi z toho duvodu, ze se pri vypaleni z wave na audio cd lehce meni frekvencni spektrum nahravky, ale moc to nechapu.. Kdyby to byla pravda, tak by to znamenalo ze pokazde kdyz si grabnu audio CD do wave nebo mp3 a pak ho z HDD vypalim zpet jako audio se zmeni to frekvencni spektrum, coz mi pripada jako blbost.. Jak to tedy je?
Mimochodem, je nejaky rozdil mezi pre-emphasi a emphasi, pre-masteringem a masteringem a dalsima "pre"?
A jeste jedna hodne zacatecnicka otazka - muzete mi prosim nekdo strucne objasnit co je RMS?
Na pre-emphasis zapomen, to je vec davne minulosti a vubec se to nepouziva, proste na to zapomen.
RMS? Root-mean-Square. Jednoduse je to prumerna hlasitost. Neda se brat 100% pro lidskej sluch, clovek vnima hlasitost este trochu jinak, ale kazdopadne RMS je celkem schopnej indikator nakompresovanosti nahravky. Ale vzhledem k tomu, ze jde o prumer, tak zalezi jak se nastavi a tak to ruzny programy ukazujou ruzne. Ja osobne spoleham na wavelab a jako referenci beru -10dB rms, pricemz vic dejchajici nahravky sou tak -12dB a kdyz je neco hodne intenzivne basujici a nakompresovany, tak -8dB muze taky fungovat. Veci nad -6dB jsou z 90% dost problematicky, napriklad v radiu uz muzou znit potisejc nez treba -10dB. A vubec je to uz vylozene konina.
Ok, dik, me to prislo divny, ten zvuk se tou emphasi spis skazil nez zlepsil
K tomu RMS, mam to nejak resit a zajimat se dal o nejake nastaveni nebo to neni zase tak dulezite? Snazim se aby moje veci mely redbook standart -0,2dB, RMS sem nikdy neresil..
Jinak jeste maly dotaz k enhancerum - jak moc muzou byt uzitecne a jak moc jsou pri final masteringu potrebne? Pripadne doporuceni na nejaky kvalitni.. (nejlepe freeware
rms? no dobry je se kouknout, ale jinak staci kontrola podle ucha a referencnich nahravek.
Enhancery/excitery nemam rad skoro z principu. Ale kdyz uz nic nepomaha, tak se ma vyzkouset vsechno. Me osobne na nich vadi, ze casto sou vedlejsi ucinky natolik zly, ze je lepsi to nechat bejt. Skoro stejny je to s odsumovacema. Jestli si mam zvolit mezi sumici nahravkou, ktera je jinak v pohode a necim co pripomina 128kbps MP3 a misto sumu to tam ma takovej divnej sliz, tak si vyberu normalni sumici verzi vzdycky
Ja mluvil vseobecne... sou lidi, ktery ten zvuk maj radi, ale... no ona je asi otazka, co je to exciter, enhancer? Treba UAD Pultec je ekvalizer a tak trochu exciter dalo by se rict. Ten me ba. Ale dejme tomu ta vec od Ozone me fakt neba.
Cokoliv funguje, funguje. To je asi zakladni pravidlo.
Co ja vim, tak excitery od aphexe se jednu dobu pouzivaly skoro neustale, to ale bylo v dobe, kdy to vsichni patlali v levnym analogu a bojovali proti sumu a zastrene znejicim nahravkam. Nevim jestli si pomohli...
Ptam se pro to, ze me zajimaj zkusenosti zkusenejsiho, upozorneni na pripadny uskali a rizika, ktery by me treba mohly dojit az uz bude pozde atd. Co je na tom divnyho?
nic, vsak jsem uz taky odpovedel... tim, ze zalezi pripad od pripadu je jisty, ze budes muset zkouset... a opatrne, tyhle hracky jsou spis az to posledni, co vyzkousis.
no popravde pro me jsou excitery v dobe kdy vsichni tihnou k "analogum" trosku nepochopitelny. zvuk spis nabrousej. ja spis mam rad trosku devastace - emulaci pasu nebo lampy - trosku prihrat peknym zkreslenim, ale asi ne brousic ) zajimalo by me jestli jste treba nekdo nepouzival exciter na vokaly - to by me zajimalo.. jestli to tomu hlasu neco prida - a treba krystalickej vokalek s peknym verbem v kontrastu z hustym analogovym leadem a basou...
biscuit: treba krystalickej vokalek s peknym verbem v kontrastu z hustym analogovym leadem a basou... jo presne na neco takovyho sem myslel svym dotazem na pouziti e/e na jednotlivy stopy .)
Sorry, nechtel sem aby to tak vyznelo.Jen si myslim, ze je treba to zkouset, a tim zjistit, jetli to odvadi dobrou praci , nebo ne. Excitery ti generujou hamonicke frekvence, ktere nejsou v puvodnim signalu, ale to vis, tak co vic rict.Ja jsem zastancem toho nazoru, ze pokud treba vstecko, ktere je na vokaly, ti nakopne basu a funguje to, tak není co resit. Jestli je neco, co bych rad slysel, tak ktery softverovy stoji fakt zato. Jinak jak rikam, vyzkouset a je to. A jestli to pouzijes na kazdou stopu, nebo jen na mix, to je uplne jedno, dulezity je vysledek.
pouzivam bbe ultra maximizer, nenechajte sa zmiast nazvom, je to hlavne exciter, i ked ma aj povedzme limiterovu cast... davam to na stopy; konkretne na basu, ak ma byt telnata a makka. funguje to dobre. vyskovy enhancer tam je tiez ale je hodne spinavy. nikdy som ho nepouzil. ostatne veci co som vyskusal zneli prapodivne. exciteru sa podla mna treba vyhnut hlavne pri masteringu, pokial to nie je naozaj velmi cudna komorna nahravka (ja neviem, trebars solova spanielka) ktoru to moze ozivit,n inak vzdy len ako inzert a len tam kde to treba
bbe maximizer zni zpocatku opravdu lakave. jak tu zaznelo, vsechno res ad hoc a kasli na pravidla. pri pouziti bbe v mixu ale probihal nasledujici scenar uplne vzdycky, takze sem ho uplne vyradil: nejdriv sem zavesil bbe, postupne sem zacal ubirat & ubirat, az sem skoncil na nule a sundal ho ze savle. mozna bych ho pouzil na deliberatni zpraseni cehokoliv, jinak ne...