Fazovani bici soupravy ve studiu
Re: Fazovani bici soupravy ve studiu
V principu jsou dva problemy - jeden je posun signalu vlivem ruzne vzdalenosti od zdroje a druhy je otocoeni faze diky ruznemu natoceni mikrofonu a ruznym charakteristikam. Ten prvni je to co resim primarne a jednoduse posunem stop a je to skoro vzdycky ku prospechu, pokud zrovna nejsou nejak problematicke preslechy. Ten druhy je potreba resit but prostou inverzi signalu, pokud je to ten pripad - klasicky horni a spodni virbl (to pomuze vzdy) a nebo ve slozitejsich pripadech otacenim faze pomoci nejakeho pluginu - to je pak vetsinou laborovani podle sluchu co je lepsi a co horsi.
Re: Fazovani bici soupravy ve studiu
Souhlas, až na to že to je "skoro vždycky ku prospěchu". Pokud zakladatel tohoto tématu opravdu nahrává soupravu ve studiu, pak by měl nahrávat tak, aby nemusel fazovani později řešit, protože to většinou, imo, pak vede k různým dalším problémům.
-
- Příspěvky: 38
- Registrován: 21 bře 2014 15:40
Re: Fazovani bici soupravy ve studiu
Bici tocim ve studiu, nahravaci mistnost 6x4m.
Tocim od country, rock, metal az po ruzne alterativy.
Ale nikdy jsem nejak poste neresil fazove posuny.
Rikal jsem si, ze kdyz se driv tocilo na pas, tak to taky neresili. Bici nahravam do 16-ti stop a hraji mi vzdy dobre bez nejakych velkych uprav hned po sejmuti, protoze si na fazi davam pozor hned pri zvuceni. Ale od noveho roku se pokousim bici fazovat i postprodukcne a musim rict, ze zvuk bicich je mekci, teplejsi, hutnejsi, ma vic tela a lepe se prosazuje v mixu.
Takze ted uz si to bez dofazovani nedokazu predstavit.
Jak jsem psal dofazuji snare k OH a potom vse ostatni ke snare. Samozrejmosti je, ze uz pri osazovani mikrofonu OH si hlidam vzdalenosti od snare.
Ale zajimaji me vase postupy, tipy, triky pri dofazovavani.
Tocim od country, rock, metal az po ruzne alterativy.
Ale nikdy jsem nejak poste neresil fazove posuny.
Rikal jsem si, ze kdyz se driv tocilo na pas, tak to taky neresili. Bici nahravam do 16-ti stop a hraji mi vzdy dobre bez nejakych velkych uprav hned po sejmuti, protoze si na fazi davam pozor hned pri zvuceni. Ale od noveho roku se pokousim bici fazovat i postprodukcne a musim rict, ze zvuk bicich je mekci, teplejsi, hutnejsi, ma vic tela a lepe se prosazuje v mixu.
Takze ted uz si to bez dofazovani nedokazu predstavit.
Jak jsem psal dofazuji snare k OH a potom vse ostatni ke snare. Samozrejmosti je, ze uz pri osazovani mikrofonu OH si hlidam vzdalenosti od snare.
Ale zajimaji me vase postupy, tipy, triky pri dofazovavani.
S jakou kvalitou do studia přijdeš, s takovou kvalitou odejdeš!!!
Re: Fazovani bici soupravy ve studiu
Starej zvukařskej bonmot říká, že je důležitý, jak zní snare a zpěv a zbytek je nepodstatnej. Myslím, že na tom je hodně pravdy. Já jsem nahrával bicí jen párkrát, ale postupoval jsem přesně takto (viz předchozí příspěvek).
Mimochodem (omlouvám se za lehkou odbočku) - já jsem spíš bojoval u akustické kytary, kde jsem se pokoušel srovnat signál z pieza se se signálem z mikrofonu a moc mi to nešlo, protože waveformy vypadaly hodně odlišně. U těch bicích je to relativně snadný, ale u kopáku už to taky bylo těžký chytit podle oka, protože to u je relativně "pomalej" zvuk.
Mimochodem (omlouvám se za lehkou odbočku) - já jsem spíš bojoval u akustické kytary, kde jsem se pokoušel srovnat signál z pieza se se signálem z mikrofonu a moc mi to nešlo, protože waveformy vypadaly hodně odlišně. U těch bicích je to relativně snadný, ale u kopáku už to taky bylo těžký chytit podle oka, protože to u je relativně "pomalej" zvuk.
Re: Fazovani bici soupravy ve studiu
Z mýho pohledu a zkušenosti je nejvíce důležité srovnat fázi kopáku a snare - respektive v první řadě mikrofony kopáku (pokud jich je více) a snare navzájem. Používám jednoduhej geniální plugin od českého výrobce MELDA Auto Align, ale jsou i jiné alternativy. Výsledek před a po aplikaci je znatelně jinej, stejná metoda se hodí pro náběry jakéhokoli signálu dvěma a více mikrofony (akustická kytara, kytarový aparát nebo třeba nástorj mikrofonem a linkou). Co se týče vzdálenější mikrofonů a room. Je srovnání touto metodou dle mého názoru nešťastné, ale lze aplikovat vyzkoušet. Rovnání stop ručně je možný, ale zároveň destruktivní řešení vyžadující minimálně zálohu původně umístěné stopy.
Re: Fazovani bici soupravy ve studiu
Z velký části máš asi pravdu, ale myslím, že právě k těmhle účelům byl vždy po ruce osciloskop, kterej ukazoval průběh vlny, stačilo tedy dát mikrofon malinko blíže či naopak dál, což úplně stačí. Osobně si však myslím, že profesinál prostě měl a má tyhle nuance v uchu... je to jeho práce.Matif_1985 píše: Rikal jsem si, ze kdyz se driv tocilo na pas, tak to taky neresili.
Dnesk je taky doba, kdy se hodně trigguje a kontaktní rány často tvořej samply, což celou věc zase staví trochu do jinýho světla, ovšem opět ze zkušenosti vím, jak debilně zní rozfázovanej trigger, kdy ve vysolovanym kanále slyšíš skoro dvě rány.
-
- Příspěvky: 38
- Registrován: 21 bře 2014 15:40
Re: Fazovani bici soupravy ve studiu
Delay:
Triggerovani bicich se pokud mozno vyhybam a pokud neni jina moznost, tak jen zvukem z bubnu nahravane sady.
Zitra sem dam video jak fazuji bici.
Ale co by me zajimalo je metoda jak fazuje Carloff.
Psal, ze fazuje OH ke Snare, OH ke kick a snare ke kick.
Mohl by nekdo napsat jak se pri takovem fazovani postupuje a co je k tomu potreba za pluginy?
Triggerovani bicich se pokud mozno vyhybam a pokud neni jina moznost, tak jen zvukem z bubnu nahravane sady.
Zitra sem dam video jak fazuji bici.
Ale co by me zajimalo je metoda jak fazuje Carloff.
Psal, ze fazuje OH ke Snare, OH ke kick a snare ke kick.
Mohl by nekdo napsat jak se pri takovem fazovani postupuje a co je k tomu potreba za pluginy?
S jakou kvalitou do studia přijdeš, s takovou kvalitou odejdeš!!!
Re: Fazovani bici soupravy ve studiu
Zkus pohledat. Amorph tady dokonce dával někde ukázky, jak to zní před a po srovnání.
Re: Fazovani bici soupravy ve studiu
Napiš Carloffovi a popros ho ať se tady rozepíše, je vidno, že co zvukař to metodaMatif_1985 píše:...Ale co by me zajimalo je metoda jak fazuje Carloff...
btw. triggerování taky nemůžeš uplatnit ve všech žánrech, pokud to kapela/bubeník přímo nevyžaduje, nebo to není podstatné z jiných důvodů, taky se tomu vyhýbám obloukem, jinak super bicí dneska bubeník dokáže zahrát i na elektronickou sestavu, ať už z modulu, nebo ze software, pro některé pop projekty, kde bicí nejsou zas až tak důležité a nehraje se na ně dynamickým stylem alá jazz, je to taky cesta...
Fázování nefázování, pokud máš svoje vlastní studio, udělej si někdy čásek, popros kamaráda bubeníka, který bude hrát to co mu řekneš, lépe ještě přibrat jednoho asistenta na šibování s mikrofony, a zkus si najít ideální zvuk sestavy pomoci pozice mikrofonů, můžeš si vzít i metr a dodržovat různá pravidla vzdáleností, udělej si poznámky, fotky, zabere to dopoledne, ale stojí to za to a věř mi že žádné posouvání stop už pak nebudeš potřebovat
Naposledy upravil(a) Fractal dne 11 lis 2016 09:35, celkem upraveno 1 x.
Re: Fazovani bici soupravy ve studiu
https://www.soundradix.com/products/auto-align/
https://www.meldaproduction.com/MAutoAlign?kw=fordrums
i růčo podle toho že si otočím fázi ke stopě kterou chci sfázovat a posouvám tam kde tu stopu uslyším NEJMÍŇ tzn že je v obrácená fáze v nejlepší protifázi.Pak zas otočím zpět a tím ji mám v nejlepší fázi.
Roomy se nefázují jsou už daleko tzn delay je větší než 25ms a netřeba to řešit
Fáze je u biciích jedna z nejdůležitějšíh věcí. Při posunutí fáze dochází k takzv. comb filteringu. Jednoduše řečeno se nám díky zpoždění dostanou do opačné fáze různé frekvence.
viz:
So, for example, a 0.5ms delay in the second channel will put any 1kHz sine-wave components (the waveforms of which repeat every 1ms) 180 degrees out of phase with those on the first channel, resulting in total phase cancellation. On the other hand, any 2kHz sine wave components (the waveforms of which repeat every 0.5ms) will remain perfectly in phase. As the frequency of the sine wave components increases from 1kHz to 2kHz, the total phase cancellation becomes only partial, and the level increases towards the perfect phase alignment at 2kHz.
Of course, above 2kHz the sine wave components begin partially phase-cancelling again, and if you're quick with your mental arithmetic you'll have spotted that total phase cancellation will also occur at 3kHz, 5kHz, 7kHz, and so on up the frequency spectrum, while at 4kHz, 6kHz, 8Hz, and so, on the sine-wave components will be exactly in phase. This produces a characteristic series of regularly-spaced peaks and troughs in the combined frequency response of our drum loop — an effect called comb filtering (see the box below).
A delay of just 0.000025s (a 40th of a millisecond) between the two channels will cause total phase cancellation at 20kHz, but you'll also hear partial phase cancellation at frequencies below this. As the delay increases, the comb-filter response marches further down the frequency spectrum, trailing its pattern of peaks and troughs behind it, which themselves get closer and closer together. However, when the delay times reach beyond about 25ms or so (depending on the sound in question), our ears start to discern the higher frequencies of the delayed signal as distinct echoes, rather than as a timbral change, and as the delay time increases phase cancellation is restricted to progressively lower frequencies.
https://www.meldaproduction.com/MAutoAlign?kw=fordrums
i růčo podle toho že si otočím fázi ke stopě kterou chci sfázovat a posouvám tam kde tu stopu uslyším NEJMÍŇ tzn že je v obrácená fáze v nejlepší protifázi.Pak zas otočím zpět a tím ji mám v nejlepší fázi.
Roomy se nefázují jsou už daleko tzn delay je větší než 25ms a netřeba to řešit
Fáze je u biciích jedna z nejdůležitějšíh věcí. Při posunutí fáze dochází k takzv. comb filteringu. Jednoduše řečeno se nám díky zpoždění dostanou do opačné fáze různé frekvence.
viz:
So, for example, a 0.5ms delay in the second channel will put any 1kHz sine-wave components (the waveforms of which repeat every 1ms) 180 degrees out of phase with those on the first channel, resulting in total phase cancellation. On the other hand, any 2kHz sine wave components (the waveforms of which repeat every 0.5ms) will remain perfectly in phase. As the frequency of the sine wave components increases from 1kHz to 2kHz, the total phase cancellation becomes only partial, and the level increases towards the perfect phase alignment at 2kHz.
Of course, above 2kHz the sine wave components begin partially phase-cancelling again, and if you're quick with your mental arithmetic you'll have spotted that total phase cancellation will also occur at 3kHz, 5kHz, 7kHz, and so on up the frequency spectrum, while at 4kHz, 6kHz, 8Hz, and so, on the sine-wave components will be exactly in phase. This produces a characteristic series of regularly-spaced peaks and troughs in the combined frequency response of our drum loop — an effect called comb filtering (see the box below).
A delay of just 0.000025s (a 40th of a millisecond) between the two channels will cause total phase cancellation at 20kHz, but you'll also hear partial phase cancellation at frequencies below this. As the delay increases, the comb-filter response marches further down the frequency spectrum, trailing its pattern of peaks and troughs behind it, which themselves get closer and closer together. However, when the delay times reach beyond about 25ms or so (depending on the sound in question), our ears start to discern the higher frequencies of the delayed signal as distinct echoes, rather than as a timbral change, and as the delay time increases phase cancellation is restricted to progressively lower frequencies.
Hudebník a producent, majitel studia Soundevice
http://www.boriscarloff.com | http://www.soundevice-studio.cz
http://www.boriscarloff.com | http://www.soundevice-studio.cz
Re: Fazovani bici soupravy ve studiu
hah to je dobrá vychytávkacarloff píše:...si otočím fázi ke stopě kterou chci sfázovat a posouvám tam kde tu stopu uslyším NEJMÍŇ tzn že je v obrácená fáze v nejlepší protifázi.Pak zas otočím zpět a tím ji mám v nejlepší fázi...
Re: Fazovani bici soupravy ve studiu
skusil som si poposuvať nejake moje nahravky , OH som mal asi 1,8 ms vzadu oproti snare .. ked som ho posunul dopredu tak sa ten prijemny makký nábeh dynamickeho mikrofonu s kondenzatorovym plechovym dozvukom zmenil ,. na tvrde až neprijemne .
2. som skušal nejak posuvat zvuk kick mikrofonu vo vnutri vs repro z predu -1ms= - 32cm cca a tiež som sa nakoniec na to vybodol a vratil to naspäť .koli lepšiemu dozvuku
neviem ja som mal OH za taky room dozvuk . pri čineloch ich posun voči ostatnym mikrofonom neni nejak markantny z hudobneho hladiska latencie 1m rozdiel vzdialenosti može pridať tak 3ms . navyše OH orezavam spodok po 200Hz . takže u mna je posun trackov zatial 0 bodov .
nejake video čo hovori hyb mikrofonom nie trackom
2. som skušal nejak posuvat zvuk kick mikrofonu vo vnutri vs repro z predu -1ms= - 32cm cca a tiež som sa nakoniec na to vybodol a vratil to naspäť .koli lepšiemu dozvuku
neviem ja som mal OH za taky room dozvuk . pri čineloch ich posun voči ostatnym mikrofonom neni nejak markantny z hudobneho hladiska latencie 1m rozdiel vzdialenosti može pridať tak 3ms . navyše OH orezavam spodok po 200Hz . takže u mna je posun trackov zatial 0 bodov .
nejake video čo hovori hyb mikrofonom nie trackom
Re: Fazovani bici soupravy ve studiu
OH nejsou roomy , roomy jsou roomy. Vždycky mě vstávají vlasy hrůzou, když někdo používá OH jako roomy a má tam x close up mikrofonů na činely k tomu, a pak to všechno hezky tak hezky na výškách flangeuje.
Nikoho samozřejmě nenutím s těma fázema cokoliv dělat .Jediné co se mohlo stát je , že vylezly transienty, protože se dostaly nad sebe a neodečítaly se.Což je pr mix jenom dobře . Věř tomu, že co jsem kde byl po světě u mixu, tak se ty fáze řeší fakt hodně.
a pár videí http://gorangrooves.com/drums/phase-ali ... racks.html
http://www.benlindell.com/2013/01/phase ... manifesto/
Nikoho samozřejmě nenutím s těma fázema cokoliv dělat .Jediné co se mohlo stát je , že vylezly transienty, protože se dostaly nad sebe a neodečítaly se.Což je pr mix jenom dobře . Věř tomu, že co jsem kde byl po světě u mixu, tak se ty fáze řeší fakt hodně.
a pár videí http://gorangrooves.com/drums/phase-ali ... racks.html
http://www.benlindell.com/2013/01/phase ... manifesto/
Hudebník a producent, majitel studia Soundevice
http://www.boriscarloff.com | http://www.soundevice-studio.cz
http://www.boriscarloff.com | http://www.soundevice-studio.cz
Re: Fazovani bici soupravy ve studiu
Jo v dusledku jde pak predevsim o transienty a o telo ve spodnich frekvencich. Kdyz si ty bici pustis takhle samostatne, tak to muze i znit subjektivne hur nebo moc tvrde, ale v mixu je to pak k nezaplaceni.
Co se tyce oh, tak nekdy dostanu na mix bici bez roomu a pak vetsinou nezbyva, nez ho z tech oh trochu simulovat - vetsinou jejich velkou kompresi, nejakou saturaci (s oblibou decapitator nebo fatso) nebo kompresi za reverbem atd. Ale to uz zalezi na stylu a konkretni nahravce. A je to teda trochu ot:)
Co se tyce oh, tak nekdy dostanu na mix bici bez roomu a pak vetsinou nezbyva, nez ho z tech oh trochu simulovat - vetsinou jejich velkou kompresi, nejakou saturaci (s oblibou decapitator nebo fatso) nebo kompresi za reverbem atd. Ale to uz zalezi na stylu a konkretni nahravce. A je to teda trochu ot:)
Re: Fazovani bici soupravy ve studiu
jasne kdyz room nekdo nenahraje tak je to problem.
Jinak samozrejme souhlas
Jinak samozrejme souhlas
Hudebník a producent, majitel studia Soundevice
http://www.boriscarloff.com | http://www.soundevice-studio.cz
http://www.boriscarloff.com | http://www.soundevice-studio.cz