Před nějakou tou dobou jsem si všiml, že když dam HP filtr na některý hlasy, abych získal čistější signál s lepšíma parametrama pro následné brutální komprimování do spotů, tak místo toho se stal pravý opak. Výsledek byl mnohem hůř komprimovatelnej a při adekvátně vysoké hlasitosti se nedal pořádne poslouchat a vůbec to hrálo divně.
To mi samozřejmě nedalo, protože sem šťoural. No a během času sem zjistil, že když nedam HP filtr vůbec, tak se dostane situace do normálu. Proc proboha? To neni intuitivní.
Takže sem se podíval na výslednou vlnku a hned bylo jasný, že ten HP filtr otočil na basech fázi o nějakej ten stupeň a milej vokál místo toho, aby pěkně symetricky poskakoval kolem osy, tak získal nesymetrickej průběh (takový to jak nad osou je třeba plno až do nuly a pod osou je stěží -12dB.).
Řešením bylo použití HP filtru z fázově lineárního EQ nebo samozřejmě nepoužití HP filtru vůbec. Výsledek byl konečně normální.
Poučení? Když vám nejde dát hlas dostatečně nahlas a je to divný, protože včera vám podobná věc hrála vpoho, tak se koukněte, jestli neni problém v relativně nevinném HP filtru.
Najdou se samozřejmě další příklady. Včera sem kroutil nějakou hodně dubovitou basu na sci pro one a k mýmu překvapení ta basa zase získávala asymetrickej charakter a to tim víc čim víc jsem jí filtrem zatáhnul. Filtr v pro one má rozhodne slušnej fázovej posun a když se dotane k fundamentálním frekvencím, tak je "zle". Problém takový basy ve skladbě která má být nahlas je v tom, že s ní budete furt bojovat, že je málo nebo moc a furt nebude působit plně, prostě když se tomu můžu vyhnout, tak proč se nevyhnout. Řešením nakonec bylo použití větší rezonance než bych normálně podle ucha chtel použít. Díky tomu se zestrmilo koleno filtru a ty spodní frekvence zůstaly neotočený a basa pěkně symetrická. Jasně, barva basy je trochu jinde, ale velmi blízko tý původní po troše ladění cutoffu. A normální eq pak už s fází žádný podstatný caviky nedělalo... takže se to vpoho dalo dotvarovat.
Přirozenej výskyt asymetrie je třeba u žesťovejch nástrojů. Díky tomu jsou taky velký žrouti místa, když je potřebujete mít nahlas v hlasitý skladbě. Jednou z možností jak se takovýho posunu zbavit je otočení fáze bez změny spektra. To umožňuje tzv. allpassfilter. Není to samozřejmě pro puristy, ale v elektronice a popu je to prostě další nástroj.
Allpassfiltrem jsem třeba opravoval při míchání cizích věcí asymetrický basy a tak... fakt to pomáhá, když je potřeba.
Allpass filtr je třeba v parplEQ ale určitě i jinde.
No tak snad to někomu pomůže ;-).
Fázové posuny v praxi
Re: Fázové posuny v praxi
To je neco jinyho, nez obycejny otoceni faze napr. na savlich mixu?matucha píše:Jednou z mo%u17eností jak se takovýho posunu zbavit je oto%u10dení fáze bez zm%u11bny spektra. To umo%u17e%u148uje tzv. allpassfilter.
Mimochodem, asi se ztrapnim (asi je to trivialni zalezitost), ale pripada mi to k tematu- ted jsem objevil neco, co mi prislo jak kouzlo. Kdyz smichate dve stopy do jedny, treba zkreslenou kytaru a do ni nakou akustickou, a pak k tomu primichate tu akustickou, ale otocite ji fazi, tak z puvodni uz smichany stopy (ty dva nastroje) ta kytara zmizi! To me odrovnalo snad vic, nez zjisteni, ze jde pouzit sluchatka jako mikrofon :) Nevedel jsem, ze se to da takhle odecist i na smichany veci...
Naposledy upravil(a) Cyril dne 18 srp 2008 15:55, celkem upraveno 2 x.
naprosto... umis zesymetrictit signal otocenim faze na mixaku? Allpass filtr ti "plynule" rotuje fazi v danym miste (jen na urcitejch frekvencich) stejne jako to delaj jiny filtry, ale ty pritom menej frekvencni charakteristiku... mi tomu pak rikame ekvalizer. Je to vlastne neco jako jedno pasmo ekvalizeru, ktery nepridava nebo neubira decibely na dany frekvenci, ale neco co na dany frekvenci otaci vic nebo min fazi.
-
Brooklyn / juanita juarez
- Profesionál
- Příspěvky: 3559
- Registrován: 06 úno 2005 01:03
matucha : ten HP filter .. to mas v dakom preampe ? alebo v softe ? v ktorom ?
cyril : 2+1-1 = 2 .. to je jednoducha matematika .. problem je ale dostat vsetko do fazy .. teraz sme riesili .. odstranenie podia z vocaloveho mikrofonu .. kazdy nastroj na podiu je inak vzdialeny , cize by si sa musel totalne hrat s oneskoreniami aby si vsetky dal prec ..
cyril : 2+1-1 = 2 .. to je jednoducha matematika .. problem je ale dostat vsetko do fazy .. teraz sme riesili .. odstranenie podia z vocaloveho mikrofonu .. kazdy nastroj na podiu je inak vzdialeny , cize by si sa musel totalne hrat s oneskoreniami aby si vsetky dal prec ..
fazovy posun sposobeny oneskoreniami ma iny charakter ako ten sposobeny filtrom. oneskorenie superponuje fazovu charakteristiku sinusovkou, kym shelf filter tangentoidou s inflexnym bodom v medznej frekvencii. spocitanim s povodnym signalom v prvom pripade vznikne hrebenovy filter ale v druhom len shelf filter nizsieho radu a trocha ineho charakteru. v prvom pripade mas povedzme opozdenie 5ms, ale 5ms je v stupnoch pre kazdu frekvenciu uplne iny posun, kym filter ti posuva vsetky frekvencie vzdialene od Fm povedzme o 90°, cize pre kazdu frekvenciu o cas umerny frekvenciiPytkin píše:matucha : ten HP filter .. to mas v dakom preampe ? alebo v softe ? v ktorom ?
cyril : 2+1-1 = 2 .. to je jednoducha matematika .. problem je ale dostat vsetko do fazy .. teraz sme riesili .. odstranenie podia z vocaloveho mikrofonu .. kazdy nastroj na podiu je inak vzdialeny , cize by si sa musel totalne hrat s oneskoreniami aby si vsetky dal prec ..





