HARMONIE - stupnice

Ozvučení, nahrávání, mixáž a mastering
Uživatelský avatar
kexik
Příspěvky: 12152
Registrován: 08 bře 2004 13:43

Příspěvek od kexik » 27 čer 2006 09:58

ja dostanem spravidla melodicky napad v hlave a k nemu si zahram par akordov, najradsej na rhodes... a potom to uz pomalicky ide... najskor zhruba bicie, potom pomerne presne basa a zbytok uz je len take oliepanie cinkrlatkami a odstranovanie chyb a disharmonii. obcas ale postupujem tak ze zacnem rytmom, nan hodim plochy v par akordoch a do toho realtime nahram par nastrojov a nakoniec sa to snazim nejak ucesat... prvy postup vedie k lepsim veciam :)
k akordom samotnym: postupujem stran nejakych teorii a skusam. niekedy sadne akord ktory je hodne zriedkavy a popravde ani netusim presne aky, hehe

Uživatelský avatar
Ondra P.
Příspěvky: 2028
Registrován: 24 črc 2002 21:30

Příspěvek od Ondra P. » 27 čer 2006 10:10

FFoxX: Takhle mne to driv ucili, ze durova je tvrda a molova meka....
ale takhle jako ty mi to fak nevysvetlili ... tez mi prijdou disharmonictejsi stupnice tvrdsi.. alespon ten trvrdsi pocit z nich je....

themon
Příspěvky: 20
Registrován: 07 říj 2005 14:45

líp bych to nenapsal

Příspěvek od themon » 27 čer 2006 10:18

kexik píše:ja dostanem spravidla melodicky napad v hlave a k nemu si zahram par akordov, najradsej na rhodes... a potom to uz pomalicky ide... najskor zhruba bicie, potom pomerne presne basa a zbytok uz je len take oliepanie cinkrlatkami a odstranovanie chyb a disharmonii. obcas ale postupujem tak ze zacnem rytmom, nan hodim plochy v par akordoch a do toho realtime nahram par nastrojov a nakoniec sa to snazim nejak ucesat... prvy postup vedie k lepsim veciam :)
k akordom samotnym: postupujem stran nejakych teorii a skusam. niekedy sadne akord ktory je hodne zriedkavy a popravde ani netusim presne aky, hehe
líp bych to nenapsal - souhlasim s tim prvnim postupem

ALE Pokud se držíš škatulek - trance, techno atd... máš to strašně jednoduchý, protože to už je podle mě normální šumařina, kdy linka je jen doplňek, zvuk a melodie má daný hranice a intervaly a nic novýho v tom podle mýho nevymyslíš... (např. trance já osobně nepovažuju za hudbu, ale za zvukovou koláž, kterou jsou schopni přijmout snad jen indisponovaní jedinci :)))) Nebo se stačí podivat k nám do zkušebny, kde to vře Revivalem, což taky absolutně nechápu... Přeju vám všem čistě vlastní osobitý styl! Omouvám se předem, pokud jsem někoho urazil...

Uživatelský avatar
freecoolin
Příspěvky: 264
Registrován: 25 lis 2004 09:53

Příspěvek od freecoolin » 27 čer 2006 10:24

já většinou zäčínám riffem na kytaru, od riffu si najdu patřičnou stupnici a tam už používám svý oblíbený intervaly, za dob punku to byly kvarty a kvinty, ted mám rád spíš zmenšený a zvětšený intervaly, ze začátku jsem taky používal durový kvintakordy, poté co jsem zabrouzdal do septakordů tak se snažim používat co nejširší škálu akordů a harmonii pěkně rozpracovat.
další způsob zkládání je ten že vezmu nástroj (kytaru, basu) zvolim si vizuálně polohu kde budu hrát a tam jen tak něco zkoušim zahrát bez ohledu v jaký jsem stupnici, prostě jen tak na ucho

jojo
Příspěvky: 40
Registrován: 30 bře 2004 12:21

Re: HARMONIE - stupnice

Příspěvek od jojo » 27 čer 2006 10:39

ekeaze píše:Ahoj, zajima mne jak postupujete pri skladani svejch songu, tracku?
Nez zacnete delat track zvolite si stupnici v ktere budete skladat, nebo skaldate tak, ze se ridite jen podle toho jak vam to zni a zadnou urcitou stupnici nepouzivate (muj pripad). Zajima mne jestli je to podle urcite stupnice jednodussi. Jake jsou vase oblibene stupnice.... durove / molove....
REKL BYCH, ZE TO NENI TAK JEDNOZNACNE, SAMOZREJME CHAPU, ZE TVORBA V "D MOLL" (AUTOR VIZ VYSE PATRNE MYSLEL D DORSKOU, KDE JSOU POUZE BILE A PROTO SE TO DOBRE VYTUKAVA..) JE JEDNODUSSI, ALE BERETE V POTAZ VUBEC TREBA BARVU ZPEVAKA? JE SAMOZREJME PRAVDA, ZE NAPR. ES DUR ZNI VESELEJI NEZ TVRDY C DUR, H MOLL JE NEJSMUTNEJI ZNEJICI MOLL, ALE TO JSOU OBECNE PRAVDY PLATNE HL. PRO SKLADATELE VAZNE HUDBY A TO MYSLIM ZDE NEHROZI, TAKZE SE RIDTE U S I M A (A PRO TRUMPETAKY DELEJTE V KRIZCICH :-) ),JINAK BY TO MOHLO DOPADNOUT TAK, ZE PAK BUDETE DISKUTOVAT ZDA VEST HLASY V SIROKE HARMONII CI NE, ZDA ZAKAZOVAT PARALELISMY APOD. - Z TECH TEORETICKYCH ZVASTU MI BYLO VZDY NA BLITI A POCHYBUJU, ZE AUTORI GENIALNICH SKLADEB TAKHLE PREMYSLELI (KROME TEDY "STARYCH BARDU DELAJICICH PRO HOUSTON, WILLIAMSE APOD. A FILM) HUDBA SE NEDA DELAT PODLE SABLON. doufam, ze sem se nikoho nedotk.

Uživatelský avatar
Merlin
Příspěvky: 352
Registrován: 06 pro 2002 14:45

Příspěvek od Merlin » 27 čer 2006 11:12

No ja fakt ziram! :-D Vse nasvedcuje tomu, ze az na cestne vyjimky ma vetsina prispevovatelu brutalni mezery v harmonii :shock:

ekeaze: Vrele ti doporucuju starou dobrou brozurku Kofron - Ucebnice harmonie. Chces-li delat muziku a ne jen zvukove kolaze (trefny termin!), tak budes bez znalosti harmonie zbytecne objevovat Ameriku a ztracet cas :idea:
...so many knobs, so little time... (autor neznamy)

Uživatelský avatar
delay
Příspěvky: 5828
Registrován: 20 říj 2005 09:29

Příspěvek od delay » 27 čer 2006 11:25

Není duležité znát teorii! Stačí skládat přirozeně, stačí rozvíjet talent...
Vždycky zírám na kamaráda, kterej má hudební nauku trochu zmáklou jak mi hodnotí skladbu - hm, tady ta tercie a pěknej septakord, kvintovej dvouhlas... hezký. Já nevim o čem mluví, ale já to zahrál a nahrál...:-)

Uživatelský avatar
freecoolin
Příspěvky: 264
Registrován: 25 lis 2004 09:53

Příspěvek od freecoolin » 27 čer 2006 11:27

píchat všechny nauky !!!

dysmusax
Příspěvky: 72
Registrován: 02 led 2003 18:11

Příspěvek od dysmusax » 27 čer 2006 11:46

V životě jsem na nic nehrál, teorii doháním v posledních měsících. Nejoblíbenější stupnice je C moll harmonická, protože v ní znám všechny noty a skoro všechny akordy ;-). Jinak mě fascinuje, že transponované akordy do jiných tónin znějí úplně jinak (nejen zvukově, ale i náladou a barvou). Pokud jde o tvorbu, tak dycky začínám s akordama (tonika, subdominanta, dominanta + obraty), pak přidám basu a nakonec mlátím do kláves nebo jen tak zkouším.
http://www.myspace.com/dysmusax
Music washes away from the soul the dust of everyday life
Pentium4 3Ghz@3400, 2 GB DDR3@600, 1 TB HDD
E-MU 1212M, Behringer Truth 2031A, Behringer T1954, M-Audio Oxygen8, M-Audio Keystation 61es, Behringer B-1...

Uživatelský avatar
kexik
Příspěvky: 12152
Registrován: 08 bře 2004 13:43

Příspěvek od kexik » 27 čer 2006 11:52

dysmusax: transponovane akordy zneju inak? dufam ze hovoris o gitare... inak by som ta musel vysmiat ;)

Uživatelský avatar
delay
Příspěvky: 5828
Registrován: 20 říj 2005 09:29

Příspěvek od delay » 27 čer 2006 11:57

Každý tón, potažmo akord má pro mě také barvu. "E" dnes vidím s mnoha odstíny žluté, "Fis" je třeba modré až fialové. "G" mám hnědé. "A" do červena "Amoll" třeba do růžova atd... "C" je zelené... Nepochybně i plochy aury různých organismů mají různé barvy a dají se měřit jejich hudební frekvence. Akorát se to neučí v hudební teorii (hehe) :-)
Proto je možné hudbou léčit... Indie, Tibet atd...

dysmusax
Příspěvky: 72
Registrován: 02 led 2003 18:11

Příspěvek od dysmusax » 27 čer 2006 12:11

kexik píše:dysmusax: transponovane akordy zneju inak? dufam ze hovoris o gitare... inak by som ta musel vysmiat ;)
tušil jsem, že to někdo pochopí jinak ;-), mám na mysli případ, kdy dané akordy v dané stupnici znějí jinak než ve stupnici jiné... zkrátka pokud bych měl třeba akordy I, IV, V v molové stupnici a transponoval je do jiné, tak to někdy zní úplně jinak (barva, nálada), prostě se úplně změní ten "feeling" (ne jen noty), pro muzikanty to je asi přirozená věc, ale pro mě je to objev no :D
http://www.myspace.com/dysmusax
Music washes away from the soul the dust of everyday life
Pentium4 3Ghz@3400, 2 GB DDR3@600, 1 TB HDD
E-MU 1212M, Behringer Truth 2031A, Behringer T1954, M-Audio Oxygen8, M-Audio Keystation 61es, Behringer B-1...

jojo
Příspěvky: 40
Registrován: 30 bře 2004 12:21

Příspěvek od jojo » 27 čer 2006 12:35

dysmusax píše:V životě jsem na nic nehrál, teorii doháním v posledních měsících. Nejoblíbenější stupnice je C moll harmonická, protože v ní znám všechny noty a skoro všechny akordy ;-). Jinak mě fascinuje, že transponované akordy do jiných tónin znějí úplně jinak (nejen zvukově, ale i náladou a barvou). Pokud jde o tvorbu, tak dycky začínám s akordama (tonika, subdominanta, dominanta + obraty), pak přidám basu a nakonec mlátím do kláves nebo jen tak zkouším.
Ty woe ja taky ziram na mezery v harmonii apod. - vzdyt je tady diskuse o HUDBE (nebo jsem si to aspon myslel) a ne o nejakych slepovackach a vykradackach....Nechce se mi snad ani pomyslet na to, ze nekdo neumi hrat na nic a pise sem picoviny.... Jenze ono hrani na nastroj nejde vosrat jako vysamplovani, lepeni, zvuk. technika, tam se to musi vysedet cvicenim (muzikanti vi ocem je rec) coz pak dava vyhody v tvorbe (resp. to nebrzdi)
Jinak kde vyuzivas c moll (pise se to s malym "c" kdyz uz chces byt odbornik)? Delas hudbu k nejake orientalni pohadce? Jinak retezeni akordu T-S-D je sice zaklad, ale tak pro bratry nedvedy apod. Zkus si na to treba zahrat s Beatles nebo s jamiroquai nebo incognito nebo nevim co poslouchas... a moc to nepude. Nekde nahore to nekdo psal - Kofroň, kofroň, kofroň. Leoš. :-)
Minuly mesic jsem mel rozhovor s jednim DJ, ktery zjistil (dlouho to trvalo), ze je to dobry hrani tak k pivu a chce zalozit kapelu. Na mou otazku na co bude hrat se rozhostilo mlceni, ale ze pry si jiz poridil klavesy. Byl jsem uprimny (a tim ho nasral), ze v jeho pripade asi moc kapel k dispozici nebude vyjma scratchingu. A v tvorbe je to sakra znat, jestli nejaky nastroj ovladas a nebo lestis hovno, byt s pouzitim hardware efektovych masin...:-)

Uživatelský avatar
Ondra P.
Příspěvky: 2028
Registrován: 24 črc 2002 21:30

Příspěvek od Ondra P. » 27 čer 2006 12:39

Merlin : Dik za tip...
Naposledy upravil(a) Ondra P. dne 27 čer 2006 12:50, celkem upraveno 2 x.

jojo
Příspěvky: 40
Registrován: 30 bře 2004 12:21

Příspěvek od jojo » 27 čer 2006 12:40

c moll harmonicka jsem myslel u te orient. pohadky

Odpovědět