Jak kvalitně nahrát zpěv (a čím) ?
Re: Jak kvalitně nahrát zpěv (a čím) ?
Mohl by mi ještě někdo poradit jak podle této specifikace zjistím, jak kvalitní mám převodník v této zvukovce? A podle jaké vlastnosti poznám, že je převodník kvalitní?
https://us.focusrite.com/usb-audio-inte ... ifications
https://us.focusrite.com/usb-audio-inte ... ifications
Re: Jak kvalitně nahrát zpěv (a čím) ?
vitaj po dlhom čase ,. no zaleži od hlasu ked treba stlačiť alebo upraviť hlas tak nech tam ten kompresor strčí ..inak len hadam na čo reaguješ. Ja pomaly ale isto začinam kompresiu vyhadzovať ale to suvisi s volbou spravneho mikrofonu. a sposobu nahravania .marylin píše:Člověče Jammy, kde na to chodíš?
rudys, prevodnik je ako digitalny voltmeter moc by som sa tym nezapodieval
Re: Jak kvalitně nahrát zpěv (a čím) ?
jammix píše:do kompresoru by mal spev vstupovat idealne už zosilneny limiterom alebo posunuty normalizaciou k -0xdB

Re: Jak kvalitně nahrát zpěv (a čím) ?
stan : vzdy sa tu na fore nieco naucis ! 

Re: Jak kvalitně nahrát zpěv (a čím) ?
Rudys: Pro kazdou zvukovou kartu je krome jinych parametru dulezita hodnota Maximum Output Level. Tohle je dost technicke ale pokusim se to vysvetlit jak nestrucneji to pujde. Zacnu tim ze standartni uroven pro profesionalni audio zarizeni je +4dBu. Takze ted k problemu, +11dBu je maximalni hodnota co tve konventory mohou produkovat to znamena ze na tvem sytemu +11dBu odpovida hodnote 0 dBFS (maximum DAW).
Nyni si odecti referencni level a vyjde ti maximalni headroom kterou ti karta nabizi. Jinymi slovy +4dBu odpovida na tvem systemu hodnote -7dBFS coz je pro tvoje konvertory optimalni uroven to znamena ze tva zvukovka ti nabizi maximalni headroom pouze 7dB. Tim se dostavame k dalsimu problemu a to ze pokud budes chtit nahravat s dostatecnou headroom tedy na standartni urovni (-18dB RMS), bude tvoje nahravka o 11dB slabsi nez nahravka -18dB na zvukovce s kvalitnimi prevodniky.
To sebou prinasi spoustu dalsich problemu. Pri standartni urovni nahravani (-18dB) budes mit hodne problemu na tvem systemu pokud napriklad budes chtit zapojit externi HW jako napriklad kompresory protoze ty potrebuji pro optimalni praci +4dBu, a na tve karte -18dBFS odpovida hodnote -7dBu takze se kompresory sotva pohnou a budes mit problem najit optimalni threshold atd.
Dalsi problem bude kdyz se po teto zkusenosti rozhodnes kvuli kompresorum zvedout nahravaci uroven na +4dBu (-7dB) tak budes mit pouze 7dB headroom a to je v podstate nepouzitelny. No a aby toho nebylo malo tak pokud takto nahrane audio vezmes na jiny system s kvalitnimi konvertory tak budes automaticky klipovat.
Tohle jsem prave naznacil v minulem prispevku a nechtel jsem te tim zatezovat a tim beru zpatky radu o nahravaci urovni protoze tvoje karta je hodne limitovana. Sorry ze jsem automaticky doporucil klasicke urovne ale u tve karty je to problem.
To neznamena ze nemuzes nahravat, samozrejme muzes akorat mas hodne omezeny prostor (headroom). Urcite zacinas tak si s tim nelamej hlavu a tohle si precti znova az budes mit nasetreno na kvalitnejsi kartu.
Sice jsem te nepotesil a doufam ze jsi to pochopil a ze se ti nekouri z hlavy. Me to taky trvalo nez jsem to pochopil.
Nyni si odecti referencni level a vyjde ti maximalni headroom kterou ti karta nabizi. Jinymi slovy +4dBu odpovida na tvem systemu hodnote -7dBFS coz je pro tvoje konvertory optimalni uroven to znamena ze tva zvukovka ti nabizi maximalni headroom pouze 7dB. Tim se dostavame k dalsimu problemu a to ze pokud budes chtit nahravat s dostatecnou headroom tedy na standartni urovni (-18dB RMS), bude tvoje nahravka o 11dB slabsi nez nahravka -18dB na zvukovce s kvalitnimi prevodniky.
To sebou prinasi spoustu dalsich problemu. Pri standartni urovni nahravani (-18dB) budes mit hodne problemu na tvem systemu pokud napriklad budes chtit zapojit externi HW jako napriklad kompresory protoze ty potrebuji pro optimalni praci +4dBu, a na tve karte -18dBFS odpovida hodnote -7dBu takze se kompresory sotva pohnou a budes mit problem najit optimalni threshold atd.
Dalsi problem bude kdyz se po teto zkusenosti rozhodnes kvuli kompresorum zvedout nahravaci uroven na +4dBu (-7dB) tak budes mit pouze 7dB headroom a to je v podstate nepouzitelny. No a aby toho nebylo malo tak pokud takto nahrane audio vezmes na jiny system s kvalitnimi konvertory tak budes automaticky klipovat.
Tohle jsem prave naznacil v minulem prispevku a nechtel jsem te tim zatezovat a tim beru zpatky radu o nahravaci urovni protoze tvoje karta je hodne limitovana. Sorry ze jsem automaticky doporucil klasicke urovne ale u tve karty je to problem.
To neznamena ze nemuzes nahravat, samozrejme muzes akorat mas hodne omezeny prostor (headroom). Urcite zacinas tak si s tim nelamej hlavu a tohle si precti znova az budes mit nasetreno na kvalitnejsi kartu.
Sice jsem te nepotesil a doufam ze jsi to pochopil a ze se ti nekouri z hlavy. Me to taky trvalo nez jsem to pochopil.

Re: Jak kvalitně nahrát zpěv (a čím) ?
Aky je rozdiel normalizovat na 0dB a limiterom.
Re: Jak kvalitně nahrát zpěv (a čím) ?
Díky Stane za odpověď. Taky mi je jasné, že za zvukovku za 6 tisíc nemůžu očekávat žádné zázraky. Používám zatím jen vst pluginy. Tvůj text jsem pochopil. Jen mám teďka trochu zmatek. Vokály chci rozhodně nahrávat a na novou zvukovku zatím nemám. Tak nevím teďka jestli nahrávat na těch -18 db a drbat se s tím, ale vokál bude nejspíš čistší a nebo teda tomu trošku přitnout třeba na - 12db? (Když teda zvukovka je v optimu při -7dbFS) Jinak na nové vybavení zatím nemám
Nikdy bych nečekal, že takové věci stojí tolik peněz 


Re: Jak kvalitně nahrát zpěv (a čím) ?
Tady je kazda rada draha IMO to nahraj co nejsilneji tedy tak aby ti vokal peak dosahoval okolo -6dB a ojedinele spicky maximalne -3dB v nehlasitesji pasazi protoze vokal budes osetrovat VST kompresorem tak jako tak. Jakmile je to jednou v kompu teda v digitalu tak tam mas v podstate VIRTUALNI headroom obrovskou ale i tam se pokus dodrzovat spravny gain staging i mezi pluginy. Podivej , pokud to budes cely osetrovat jen na tvem systemu tak pak to bude relativne ok. Temito specifikacemi jsem ti nechtel zatezovat hlavu ale ptal jsi se. Pro ted si je ponech jako bonus ale mej je na pameti a nahravej.


Re: Jak kvalitně nahrát zpěv (a čím) ?
Stane ještě jednou díky. Jen si mi zdá, že peak - 6db a -3db je moc, ale když si přečtu tvůj předchozí příspěvek o headroomu, která mi karta nabízí tak to dává smysl
Hlavu mi nemotáš. Naopak vždycky se rád dozvím něco nového. Teď už vím na jaký další aspekt se zaměřit při výběru nové zvukové karty, kterou si budu v budoucnu kupovat 


Re: Jak kvalitně nahrát zpěv (a čím) ?
limiter ma "input" , to su ovladače hlasitosti vstupneho signalu použivam ich miesto normalizacie ktorá sa uklada na HDD ako audio editacia .concord píše:Aky je rozdiel normalizovat na 0dB a limiterom.
pri nahravani akustickej gitary sa mi stavalo pri vyššom gaine že som dosiahol neprijemny tvrdy zvuk a rovnako tak množstvo ruchov ktore vystupili do seriozneho peaku a nedalo sa ich zbaviť . Tak gain sa snažim nastavovať hlavne podla ruchov ktore už nechcem aby bolo počuť snažim sa ich "zanechať" v oblasti šumu (vrzganie stoličky šuchoty oblečenia a pod.) . žiadna teoria u mna neplatí o nastavovani levelov len toto.
Re: Jak kvalitně nahrát zpěv (a čím) ?
Limiter ti od určitého nastavení mění signál. Normalizace ne.concord píše:Aky je rozdiel normalizovat na 0dB a limiterom.
P.
Re: Jak kvalitně nahrát zpěv (a čím) ?
mikrofon > preamp > prevodnik
mikrofon > preamp ve zvukovce a prevodnik ve zvukovce
Nejcistci a nejjistejsi retezce. Peaky nad -6dBfs nema smysl vubec riskovat ve 24bitu. Zdravej signal muze mit klidne peaky na -20dBfs.
Limiter v podobe softlimit a podobnejch funkci nekterejch prevodniku bych bral jen jako znouzecnost u par peaku pri nahravani neceho hodne nepredvidatelnyho o mnoho stopach v podminkach kdy neni cas poradne vyzkouset vsechno nastaveni (treba zivy nahravani).
Pri studiovym nahravanim vokalu je to uplne zbytecny, o normalizaci vubec nemluve, to je uplne nesmyslnej krok. Stejne jako vokaly nahrany uplne do 0dBfs s limitaci. Prvni vec co pak pri michani clovek s takovym vokalem musi udelat je ztlumit ho o 12dB aby byl v nejaky rozumny urovni vzhledem k mixu. Tak proc takovej zbytecnej krok delat?
Nahravani s kompresi je disciplina sama pro sebe. Me osobne celkem bavi trocha (1-2dB) opto komprese (v analogu) pred tim nez to prijde do prevodniku. Chce to ale fakt dobrej kompresor co nedegraduje zvuk, jinak se clovek strili do nohy.
Zajimavej poznatek je ten, ze dobre nastavena komprese pomuze vokalistum s tim, ze se cejtej komfortne v mixu. Rock i pop totiz jsou dynamicky zamerne hodne "placaty", ale vokaly casto jsou skoro na hranici sepotu ve sloce a silnyho rvani v refrenech. Obrovskej rozdil, pricemz hudba zustava skoro stejne nahlas. Takze kdyz to dobre nastavenej kompresor splacne, aby se zpevak/zpevacka dobre cejtili v obou pasazich, tak se muzou lip soustredit na svuj vykon. V tom pripade staci komprimovat poslechovou cestu.
mikrofon > preamp ve zvukovce a prevodnik ve zvukovce
Nejcistci a nejjistejsi retezce. Peaky nad -6dBfs nema smysl vubec riskovat ve 24bitu. Zdravej signal muze mit klidne peaky na -20dBfs.
Limiter v podobe softlimit a podobnejch funkci nekterejch prevodniku bych bral jen jako znouzecnost u par peaku pri nahravani neceho hodne nepredvidatelnyho o mnoho stopach v podminkach kdy neni cas poradne vyzkouset vsechno nastaveni (treba zivy nahravani).
Pri studiovym nahravanim vokalu je to uplne zbytecny, o normalizaci vubec nemluve, to je uplne nesmyslnej krok. Stejne jako vokaly nahrany uplne do 0dBfs s limitaci. Prvni vec co pak pri michani clovek s takovym vokalem musi udelat je ztlumit ho o 12dB aby byl v nejaky rozumny urovni vzhledem k mixu. Tak proc takovej zbytecnej krok delat?
Nahravani s kompresi je disciplina sama pro sebe. Me osobne celkem bavi trocha (1-2dB) opto komprese (v analogu) pred tim nez to prijde do prevodniku. Chce to ale fakt dobrej kompresor co nedegraduje zvuk, jinak se clovek strili do nohy.
Zajimavej poznatek je ten, ze dobre nastavena komprese pomuze vokalistum s tim, ze se cejtej komfortne v mixu. Rock i pop totiz jsou dynamicky zamerne hodne "placaty", ale vokaly casto jsou skoro na hranici sepotu ve sloce a silnyho rvani v refrenech. Obrovskej rozdil, pricemz hudba zustava skoro stejne nahlas. Takze kdyz to dobre nastavenej kompresor splacne, aby se zpevak/zpevacka dobre cejtili v obou pasazich, tak se muzou lip soustredit na svuj vykon. V tom pripade staci komprimovat poslechovou cestu.
Re: Jak kvalitně nahrát zpěv (a čím) ?
jak to ? ked das normalizovat na +10dBFS , tak ti to tiez zmeni signal ..pavlii píše:Limiter ti od určitého nastavení mění signál. Normalizace ne.concord píše:Aky je rozdiel normalizovat na 0dB a limiterom.
P.
Re: Jak kvalitně nahrát zpěv (a čím) ?
Ten max peak -6dB myslim v nejhlasitesi casti vokalu a -3dB jsou jen ojedinele spicky ktere se ti muzou projevit jen nekolikrat za skladbu (napriklad u pismen P nebo B kde je tlak nevyssi), to znamena ze prumerny peak bude o dost niz ale to zalezi na dynamice vokalu.Rudys píše:... mi zdá, že peak - 6db a -3db je moc...
Zas az tak moc to neres protoze zrejme budes pracovat jen na tvem systemu. Tento problem pouze nastane pokud by jsi chtel jit neco zmixovat treba kamosovi s lepsi zvukarnou, jnebo priojit externi HW pro nahravani nebo mix.

Naposledy upravil(a) Stan dne 18 lis 2016 10:08, celkem upraveno 1 x.
Re: Jak kvalitně nahrát zpěv (a čím) ?
E-e. Normalizovat nad 0dB peak nejde (teda aspoň jsem nikdy na takový "Normalizátor" nenarazil, vždy jsem měl možnost nastavení na 0dB peak maximum - Wavelab, Cubase). Od toho se to jmenuje "Normalize", aspoň bych tak řekl.Pytkin píše:jak to ? ked das normalizovat na +10dBFS , tak ti to tiez zmeni signal ..pavlii píše:Limiter ti od určitého nastavení mění signál. Normalizace ne.concord píše:Aky je rozdiel normalizovat na 0dB a limiterom.
P.
P.