Jak ozvučit bicí?
Jak ozvučit bicí?
Rád bych se zeptal, jak se zvučí bicí. Nejde mi o rozmístění mikrofonu a typ mikrofonu. Počítám min. tak 3 mikrofony (Kick, snare+hihat, toms+činely)
Aby člověk dostal šlapavý zvuk, tak potřebuje používat gate, compressor apod. A to je má otázka jak to funguje? Potřebuju na každej mikrák gate, nebo stačí jeden kterej funguje pro všechny mikráky. Nebo ty gajty jsou součástí mixu. Musí být gate mezi mikrákem a mixem? Nebo se vkládá jako insert nebo send to mixu? Jaký typ gate či compresoru se používá - nebo je to jen compresor a gate na master výstupu?
Díky za rady
Pavel
Aby člověk dostal šlapavý zvuk, tak potřebuje používat gate, compressor apod. A to je má otázka jak to funguje? Potřebuju na každej mikrák gate, nebo stačí jeden kterej funguje pro všechny mikráky. Nebo ty gajty jsou součástí mixu. Musí být gate mezi mikrákem a mixem? Nebo se vkládá jako insert nebo send to mixu? Jaký typ gate či compresoru se používá - nebo je to jen compresor a gate na master výstupu?
Díky za rady
Pavel
- knobtweaker
- Profesionál
- Příspěvky: 91
- Registrován: 04 bře 2009 16:54
Ahoj. V konfiguraci kterou ty píšeš se gate dá použít pouze na kopák. Předpokládám že ti jde o zvučení na nahrávku. První co bych si nastudoval je právě použití mikrofonů, to je první základ úspěchu. Gate a compressory jsou sice důležitý pracovní nástroj, ale je důležité si nastudovat základy. Pokud umíš anglicky, vřele doporučuju na toto téma knihu Recording engineers handbook od Bobby Owsinski
Studiový a live zvukař
http://www.sound-engineer.cz
http://www.sound-engineer.cz
jde ti o live nebo o nahravani?
Pokud ti jde o mix, tak samozrejme vsechno muzes delat az po nahrani. Na kazdou stopu jde jako insert vetsinou prvni gate a pak v ruznem poradi compressor a eq, pripadne muze byt eq pred i za kompresorem a pripadne muze byt i vic kompresoru za sebou. Ja nekdy mivam na kopaku a virblu retezec gate, eq, komp, eq, limiter. Dalsi fajn vec v mixu je paralelni komprese, kdy mas kompresor na sendu a posilas do nej podle potreby jednotlive stopy. Tim zachovas prirozenost puvodniho naberu, ale v ty paralelni stope tomu dodas co potrebujes. Pak na celou bici grupu se muze dat dalsi compressor, kterej bude zabirat jen zlehka a trochu to stmeli dohromady. A posledni vec je, ze je dobry kopak (a nekdy i virbl) posilat sidechainem do kompresoru, kterej stlacuje minimalne basu, nebo rovnou celej 2nd buss. Tim zarucis, ze uder toho bubnu proleze lip mixem.
Hm, ted jsem si precet, ze budes mit snare s hihatou dohromady. Tak to muzes na nejaky velky komprimovani a gejtovani rovnou zapomenout. ta hihata ti bude ve virblu delat takovej bordel, ze z toho nejlip vyjde to nechat suchy a nebo jen s minimalnima upravama. Na to abys mel udernej virbl, tak ho musis nahravat zvlast a dost stezejni je prave poresit preslech z hihaty. Ten se prave hodne gejtuje, ale jestli ji uz nebudes mit jinde, tak to teda nevim. Byt tebou to nahraju na 4 mikraky stylem kopak, virbl a 2 overheady, ktery budou brat plechy a tomy. Ty tomy tim padem nebudes moct nijak moc natlacit, zel to se neda nic delat. Zalezi co to bude za hudbu, nekdy to takhle staci.
Jestli to chces na live, tak ti musi poradit nekdo jinej.
Pokud ti jde o mix, tak samozrejme vsechno muzes delat az po nahrani. Na kazdou stopu jde jako insert vetsinou prvni gate a pak v ruznem poradi compressor a eq, pripadne muze byt eq pred i za kompresorem a pripadne muze byt i vic kompresoru za sebou. Ja nekdy mivam na kopaku a virblu retezec gate, eq, komp, eq, limiter. Dalsi fajn vec v mixu je paralelni komprese, kdy mas kompresor na sendu a posilas do nej podle potreby jednotlive stopy. Tim zachovas prirozenost puvodniho naberu, ale v ty paralelni stope tomu dodas co potrebujes. Pak na celou bici grupu se muze dat dalsi compressor, kterej bude zabirat jen zlehka a trochu to stmeli dohromady. A posledni vec je, ze je dobry kopak (a nekdy i virbl) posilat sidechainem do kompresoru, kterej stlacuje minimalne basu, nebo rovnou celej 2nd buss. Tim zarucis, ze uder toho bubnu proleze lip mixem.
Hm, ted jsem si precet, ze budes mit snare s hihatou dohromady. Tak to muzes na nejaky velky komprimovani a gejtovani rovnou zapomenout. ta hihata ti bude ve virblu delat takovej bordel, ze z toho nejlip vyjde to nechat suchy a nebo jen s minimalnima upravama. Na to abys mel udernej virbl, tak ho musis nahravat zvlast a dost stezejni je prave poresit preslech z hihaty. Ten se prave hodne gejtuje, ale jestli ji uz nebudes mit jinde, tak to teda nevim. Byt tebou to nahraju na 4 mikraky stylem kopak, virbl a 2 overheady, ktery budou brat plechy a tomy. Ty tomy tim padem nebudes moct nijak moc natlacit, zel to se neda nic delat. Zalezi co to bude za hudbu, nekdy to takhle staci.
Jestli to chces na live, tak ti musi poradit nekdo jinej.
hudba http://www.martinlinda.cz, práce http://www.cinemax.cz
Důležité - chci to jen na live!!! Mám mix max. 4 mikrofonní vstupy a jedinej efekt je hall - nic moc. Mam PA 2x 300W+100W statelity a 2x 500W Subby. Ozvučuju přes to ted zpev, kytaru a sample na zkusebne, ale chceme udělat live vystoupeni s ozvučením i bicích a myslím, když tam píchnu jen další mikráky tak to bude horší než když je neozvučím vůbec - spíš sejmu více hluku můj názor - tak právě řeším co k tomu budu potřebovat mimo těch mikráků. Jinak díky za vaše rady. Zatím
Sidechain je obecne princip, kdy nejaky prvek efektu je rizeny externim signalem. Tzn. ne signalem, ktery efektem normalne prochazi a ktery je efektem upravovanej, ale nejakym dalsim postranim (sidechain) signalem. Typicky pouziti je prave u kompresoru. Normalne je to, kdy kompresor zabira je rizeny signalem, kterej jim prochazi. Kdyz dam kompresor na basu, a zapnu mu sidechain, tak basa samotna zadnou kompresi nespousti. Az kdyz do sidechain kanalu toho kompresoru poslu nejaky jiny signal, tak ten muze spustit kompresi. Takze kdyz tam poslu kopak a vhodne nastavim vsechny parametry, tak kompresor zacne ztlumovat basu presne tam, kde zabere kopak.
V Cubase 4 je to celkem jednoduchy - nasadis na stopu Cubasovsky compressor a zapnes mu tlacitko sidechain (je to nekde vedle baypasu). Pak na stope kopaku zapnes nejaky send a vyberes, ze bude smerovanej do sidechainu toho tveho kompresoru (ten bude v nabidce vedle grup a fx kanalu). A pak nastavis vhodne level toho sendu a na kompresoru parametry tak, aby ti to fungovalo jak chces. Tip na zaver, kdyz na tom sendu zapnes prefader, tak to jak bude kopak komprimovat basu bude nezavisly na volume savli kopaku;)
V Cubase 4 je to celkem jednoduchy - nasadis na stopu Cubasovsky compressor a zapnes mu tlacitko sidechain (je to nekde vedle baypasu). Pak na stope kopaku zapnes nejaky send a vyberes, ze bude smerovanej do sidechainu toho tveho kompresoru (ten bude v nabidce vedle grup a fx kanalu). A pak nastavis vhodne level toho sendu a na kompresoru parametry tak, aby ti to fungovalo jak chces. Tip na zaver, kdyz na tom sendu zapnes prefader, tak to jak bude kopak komprimovat basu bude nezavisly na volume savli kopaku;)
hudba http://www.martinlinda.cz, práce http://www.cinemax.cz
no ja pocital, ze mastering se dela az s hotovym mixem vsech skladeb na album, takze nevim, co by se tam cim sidechainovalo:)
Treba plouzak sidechainovat rychlym punkem:)
No basa bude kolisat tak jak nastavis ten kompresor. Vyrazny pumpovani je zaklad nekterych odnozi elektronicky hudby. Kdyz chci jen zapasovat kopak do basy nebo do mixu a pri tom chci aby mel dobre citelnej transient a zaroven aby to nepumpovalo nijak znatelne, tak dam co nejkratsi attack, ratio tak 2 az 3, softknee a treshold tak aby zabiral tak 3db. Release se trochu odviji od dylky toho kopaku, takze do nejakych rychlejsich metalu tak par desitek ms.
Ale tady rozhodne plati, ze funguje to co funguje. Takze zkus a uslysis, jaky nastaveni ti zrovna sedne.
Treba plouzak sidechainovat rychlym punkem:)
No basa bude kolisat tak jak nastavis ten kompresor. Vyrazny pumpovani je zaklad nekterych odnozi elektronicky hudby. Kdyz chci jen zapasovat kopak do basy nebo do mixu a pri tom chci aby mel dobre citelnej transient a zaroven aby to nepumpovalo nijak znatelne, tak dam co nejkratsi attack, ratio tak 2 az 3, softknee a treshold tak aby zabiral tak 3db. Release se trochu odviji od dylky toho kopaku, takze do nejakych rychlejsich metalu tak par desitek ms.
Ale tady rozhodne plati, ze funguje to co funguje. Takze zkus a uslysis, jaky nastaveni ti zrovna sedne.
hudba http://www.martinlinda.cz, práce http://www.cinemax.cz
Re:
zajimavy! to s tim kompresorem na sendu musim vyzkouset, dik! mate nekdo naky typy jak ze zivych bicich udelat neco experimentalne znejiciho, jako trebaAmorph píše:jde ti o live nebo o nahravani?
Pokud ti jde o mix, tak samozrejme vsechno muzes delat az po nahrani. Na kazdou stopu jde jako insert vetsinou prvni gate a pak v ruznem poradi compressor a eq, pripadne muze byt eq pred i za kompresorem a pripadne muze byt i vic kompresoru za sebou. Ja nekdy mivam na kopaku a virblu retezec gate, eq, komp, eq, limiter. Dalsi fajn vec v mixu je paralelni komprese, kdy mas kompresor na sendu a posilas do nej podle potreby jednotlive stopy. Tim zachovas prirozenost puvodniho naberu, ale v ty paralelni stope tomu dodas co potrebujes. Pak na celou bici grupu se muze dat dalsi compressor, kterej bude zabirat jen zlehka a trochu to stmeli dohromady. A posledni vec je, ze je dobry kopak (a nekdy i virbl) posilat sidechainem do kompresoru, kterej stlacuje minimalne basu, nebo rovnou celej 2nd buss. Tim zarucis, ze uder toho bubnu proleze lip mixem.
Hm, ted jsem si precet, ze budes mit snare s hihatou dohromady. Tak to muzes na nejaky velky komprimovani a gejtovani rovnou zapomenout. ta hihata ti bude ve virblu delat takovej bordel, ze z toho nejlip vyjde to nechat suchy a nebo jen s minimalnima upravama. Na to abys mel udernej virbl, tak ho musis nahravat zvlast a dost stezejni je prave poresit preslech z hihaty. Ten se prave hodne gejtuje, ale jestli ji uz nebudes mit jinde, tak to teda nevim. Byt tebou to nahraju na 4 mikraky stylem kopak, virbl a 2 overheady, ktery budou brat plechy a tomy. Ty tomy tim padem nebudes moct nijak moc natlacit, zel to se neda nic delat. Zalezi co to bude za hudbu, nekdy to takhle staci.
Jestli to chces na live, tak ti musi poradit nekdo jinej.
gain + filtry, reverb + gate, nebo nejaky vzajemny sidechainovani, kompresovani a podobne?
Re: Jak ozvučit bicí?
Docela zajimavej figl je, posilat zakladni stopy bicich do reverbu, kterej nejde rovnou na vystup, ale misto toho jde jeste do grupy bicich, na ktery je kompresor a stlacuje dohromady puvodni bici i ten reverb. Tim ten reverb pekne ozije.
hudba http://www.martinlinda.cz, práce http://www.cinemax.cz
Re: Jak ozvučit bicí?
"Recorderman method" znate? Zkouseli jsme to a docela se to osvedcilo - v podstate stacily takhle umistene OH + kopakovy mic a dalo by se to takhle pouzit do nahravky. Vyhoda je, ze pokud se to takhle nastavi, tak jde z OH v podstate kompletni prirozeny zvuk skopku, srot i kopak na prostredku, tomy v pohode, hajtka v pohode, zadne problemy s fazi.
http://www.youtube.com/watch?v=IiFOD1EeKhQ
http://www.youtube.com/watch?v=IiFOD1EeKhQ