Jak připravit pre-mix pro zvukaře? Progrock.

Ozvučení, nahrávání, mixáž a mastering
Asanoth
Příspěvky: 4
Registrován: 18 kvě 2022 16:08

Jak připravit pre-mix pro zvukaře? Progrock.

Příspěvek od Asanoth »

Ahoj,
chystáme se nahrát druhé demo naší progrockové kapely - bicí basa kytara zpěv(y). Po předchozí ne tak docela dobré zkušenosti jsme se rozhodli (ne nutně kvuli té zkušenosti) pro následující postup:

- nahrát bicí ve studiu (studio zajištěno) - budeme mít surový wav
- nahrát basu doma DI
- nahrát kytaru doma DI přes Strymon Iridium
- najít někoho, kdo to smíchá z zmástří a ideálně i nahrát u něj zpěv(y)

Rád bych se zeptal, v jaké formě by ideálně měla být nahraná kytara, případně basa.
Když jsme nahrávali minule, tak zvukař chtěl např. vždycky plně otevřenou clonu a hlasitost, žádné modulační efekty, nepřepínat snímače během hry, ale nahrávat do nové stopy...

A) Vidím v zásadě následující možnosti/ vrstvy výstupu kytary:
1) suchý zvuk DI z kytary do zvukovky
2) Zvuk z Iridia - tj. jakoby nahraný aparát
3) Zvuk z Iridia plus modulační efekt - těch používám hojně, hlavně chorusy, ale myslím, že by bylo lepší je dodělat post ?, mám je typicky všechny před zkreslením (standardně kreslím koncákem DRRI)

Která nebo které z těchto možností jsou pro zvukaře nejlepší? Chtěl bych teda zachovat nějaký Deluxe Reverb + AlNico Jensen zvuk, proto bych rád využil to Iridium. Mám k tomu ale nahrát do druhé linky (a tím množství mojich linek končí :D ) ještě suchou kytaru? Nebo rovnou do sterea přidávat třeba ten Smrčkův chorus? Nebo doprovod udělat čistě aparát a následně dodat VST a do sól si klidně modulaci přidat rovnou?

B) Rád bych se ještě zeptal na zdvojené stopy - nahrávat zdvojeně to určitě budu, ale je lepší mít pro obě stopy skutečně totožný zvuk, nebo třeba vzít na jednu stopu strat a na druhou tele, nebo krkový a středový snímač, nebo, se značným sebezapřením, SC + HB :D ? Je to v konečném důsledku barevnější (lepší?) zvuk, nebo rozdílnost potírá smysl zdvojování?

Budeme určitě rádi i za tipy k base, basák typicky hraje z aktivních snímačů čistou basu a přes to z midi snímačů efektovou nebo zkreslenou. Mám podezření, že bude chtít nahrát obě (resp. možná tři včetně suchého signálu, pokud na to má HW - tak jsme to myslím dělali minule, ale ta efektová v tom občas dělala bordel).

Byl bych pro, aby se to zde zvrhlo v nezřízenou diskusi :D .
Samozřejmě, pokud by někdo tady měl zájem o spolupráci, budeme rádi, když se ozve. Předchozí demo je zde: https://bandzone.cz/rhea
Díky za všechny tipy :) .

matucha
Příspěvky: 5780
Registrován: 24 kvě 2002 19:30

Re: Jak připravit pre-mix pro zvukaře? Progrock.

Příspěvek od matucha »

Hmmm. To se celkem dotyka produkce. Protoze nahrat nejaky bezpohlavni linkovy kytary a to predat zvukarovi je... zvlastni. Skoro jako predat nekomu midi soubor s tim, ze si tam pak zvukar nasadi svoje syntaky a samply... a ze to pak bude ta spravna hudba.

Takze zvlast kdyz uz mate nejaky zkusenosti, tak bych teda hledal svuj vlastni vkus a svuj vlastni zvuk. Jasne, muzes zacinat o linkovyho naberu a na ten navesovat pluginy, kde ten zvuk vytvoris. Nebo muzes nahrat aparaty a mit to primo. Samozrejme kdyz budes delat chyby s naberem aparatu, tak s tim uz musis zit a nektery velky chyby nikdo uz nikdy neopravi. Ale veci se daj prehrat lip zejo.

Klasicky rockovy kapely vzdycky vytvarely zvuk na miste, byla to soucast jejich unikatnosti, jejich unikatniho zvuku. Vysledkem nahravani byl vpodstate skoro hotovej mix a ten kdo to pak jeste michal to vpodstate jenom s odstupem a novejma usima zoptimalizoval a pripadne trochu necemu pomoh. Ale 80-90% vzniklo jeste pred tim co dneska bereme jako za mixovaci fazi. S pasem to ani neslo moc jinak.


Takze model nahravani kytary linkou skrz plugin simulaci je vpohode. Jenom bych (osobne) chtel jako ten kdo to micha dostat uz vyrendrovany presne to jak chces aby kytara hrala a k tomu mit pripadne jako moznost tu linku v nejaky vypnuty stope. Mozna bych to nekdy pouzil jako nahradu s nejakym mojim nastavenim nejaky simulace, ale mozna bych jenom neco malicko primichal, kdyby mi tam neco schazelo. Hlavni by bylo mit to jak chces aby kazda z kytar hrala.

S basou a clonou. Nekdy maj basaci tendenci nastavit prilis temnej zvuk pro to co mix potrebuje a tu informaci tam tezko dostat zpet. Ono je neco jinyho, kdyz hrajes ve zkusebne a kdyz se s tou basou musis vejit do cely pisnicky nastosovany do sterea pod limiter. Casto ty basy muzou v mixu znit spravne a kdyz ji vysolujes tak je to strasnej zkreslenej bordel s pomerne dost stredama. Jak kdy, to je tezky pausalne rict. Nekdy funguje i ta hodne hluboka bez stredu. Uplne otevrena clona neni nutnost, ale daval bych bacha na hodne zavrenou. Kdykoli pochybujes, tak raci pootevrit, protoze to je fakt jenom lowpass, kterej na to de bez problemu nasadit jako EQ plugin dodatecne. Zato kdyz to pak chces zpetne otevrit, tak trochu muzes, ale daleko nedojdes a zvedas hodne sumu a harmonickejch z brumu (u aktivni basy min nez u pasivu, to je jasny).

Zdvojovacky jsou zas vec vkusu co presne chces dosahnout. Je dobry si hrat s asymetrii LP kterou ruzne doplnujes. Nejenom v staticky, kdy udelas u jedny kytary jednu stranu stredovejsi a druhou hutnejsi. A u druhy kytary naopak. Ale i dynamicky, kdy se tyhle kytary pridavaj postupne a chvili treba hraje hlavne z leva a vytvari napeti, ktery v dalsi casti uvolni to, ze se stereo vyvazi a hraje plna sirka.
Popravde kdyz nekdo dela stereo jenom hodne symetricky, tak mi to prijde jako nevyuzita prilezitost a nuda. Nektery zanry snesou vic nektery min, samozrejme.


Tj moje doporuceni je... vyprodukujte si to jako kapela podle svyho vkusu a najdete si svuj zvuk. Urcite se u toho leccos naucite a date tomu vlastni otisk, coz je hodnota sama o sobe. Pak najdete nekoho, kdo vam to pomuze dotahnout a pripadne treba i navrhne zmeny a vylepseni. Ale hlavne zacnete od vaseho vkusu.

Uživatelský avatar
Greyhound90
Příspěvky: 596
Registrován: 22 zář 2013 11:42

Re: Jak připravit pre-mix pro zvukaře? Progrock.

Příspěvek od Greyhound90 »

Řešíte tu věci zcela neřešitelné. Právě tento problém mě potkal. Posílám zvukaři jednotlivé stopy a chce pokaždé totéž: bez pluginů, bez reverbu, čistě surovou stopu nástroje. Výsledek je samozřejmě tristní, neboť zvukař to upraví podle sebe a výsledná nahrávka má pak daleko k původní verzi. Dochází pak k přeposílání nekonečných verzí stop a výsledek nestojí za nic. Je to ten nejnešťasnější způsob jak nahrávat skladbu. Ideální je přijet do studia a tam to nahrát. Jiný a lepší způsob neexistuje. A potom ještě jedna věc: od 60. let mají někteří naši zvukaři zažitý způsob mixovat skladbu tak, že zcela nahoře je zpěv a daleko pod ním je kapela.Výsledkem českých rockových nahrávek je muzika zcela bez koulí.(Celá 70 i 80 léta). Britská studia to tehdy i dodnes mají 50:50. Napůl zpěv a napůl muzika. Viz Black Sabbath, Deep Purple apod. V případě vaší kapely bych si toto ohlídal. A věc poslední: pokud vás při nahrávání skladby kdy to neskutečně šlape zvukař zastaví a řekne, že bicí byly o milisekundu později než kytary, seberte se a najdětě si jiného zvukaře :-)

biscuit
Příspěvky: 10713
Registrován: 22 črc 2004 02:58

Re: Jak připravit pre-mix pro zvukaře? Progrock.

Příspěvek od biscuit »

"Řešíte tu věci zcela neřešitelné. Právě tento problém mě potkal. Posílám zvukaři jednotlivé stopy a chce pokaždé totéž: bez pluginů, bez reverbu, čistě surovou stopu nástroje."

víš, tohle není tak jednoduchý. ona může být stopa ošetřená libovolným množstvím a typem pluginů, která je jako zefektovaná dobře uchopitelná a míchatelná - mix inženýrovi to zjednoduší práci a je rád, že dostane materiál, se kterým není tolik práce. pak je ale druhá možnost, a to ta, že je stopa ošetřena (zejména) dynamickými efekty a reverbem tak, že je v podstatě nemíchatelná a mix inženýrovi to trhá uši. on pak raději udělá tu práci tak, aby to v mixu fungovalo. samozřejmě se to pak může diametrálně lišit od zdevastované stopy, nebo představy toho, co to původně zdevastoval... přítomnost takovýho člověka ve studiu při mixu může a nemusí být řešením.

samozřejmě úplně jiná pohádka je to, co matucha trefně přirovnal k midi stopám bez definovanýho zvuku. to už podle mě naprosto proti jakýkoliv osobitosti a ksichtu kapely a tudíž za hranou.

"A věc poslední: pokud vás při nahrávání skladby kdy to neskutečně šlape zvukař zastaví a řekne, že bicí byly o milisekundu později než kytary, seberte se a najdětě si jiného zvukaře :-)"


já bych spíš řekl: "vyberte si zvukaře, ke kterýmu máte opodstatněnou důvěru a zkuste najít společnou řeč a navzájem se respektujte." pro obě strany je to někdy psychicky náročný a ta důvěra a respekt to mohou trochu rozehnat, to nepříjemný až konfliktní prostředí ;-)

Uživatelský avatar
pavlii
Moderátor
Příspěvky: 3676
Registrován: 05 čer 2002 19:23

Re: Jak připravit pre-mix pro zvukaře? Progrock.

Příspěvek od pavlii »

Přesně tak (biscuit, matucha). Já byl trochu namočen v tom předchozím projektu, ale až tak trochu ex-post. Napsal jsem něco podobného.

2Greyhound: jak píše biscuit, není to tak jednoduché. V tom, jak jsi to napsal, vidím dost problém hlavně na tvojí straně, v komunikaci se zvukařem a v té produkční stránce. Fyzická nepřítomnost to samozřejmě o to víc zkomplikuje, to jako rozhodně. Ale pokud píšeš "...Výsledek je samozřejmě tristní, neboť zvukař to upraví podle sebe a výsledná nahrávka má pak daleko k původní verzi...", tak buď jsi nedal ani zdaleka ucelenou představu, jak to chceš, nebo byla chyba jinde. Já osobně vždycky preferoval, aby byl někdo fyzicky u toho, protože ten čas ve studiu byl pak zlomkem financí z té "nekonečné výměny průběžných mixů" :-D ale často mi přišlo, že kapely okresní ligy budou radši kverulovat (v obou fázích - mix a pak i finance), než aby to pojaly poněkud seriózněji ;-)

Asanoth a kapela to maj myslím celkem srovnaný, nakolik můžu posoudit z toho předešlého projektu. Jde mu fakt jen o maximální možnou optimalizaci na startu.

P.

Uživatelský avatar
jackies
Příspěvky: 573
Registrován: 21 úno 2014 01:23

Re: Jak připravit pre-mix pro zvukaře? Progrock.

Příspěvek od jackies »

A pak je možnost si s tím pohrát a smíchat to už rovnou sám když to mám už všechno natočené.
Máte tu muziku relativně jednoduchou ve smyslu mixu. Tři nástroje a jeden zpěv ...
Žádný opruz okolo. Nic co by se mělo nějak bít ....
muzikant

Uživatelský avatar
pavlii
Moderátor
Příspěvky: 3676
Registrován: 05 čer 2002 19:23

Re: Jak připravit pre-mix pro zvukaře? Progrock.

Příspěvek od pavlii »

To jo, ale bavme se trochu i o poslechu. Když to vezmu kolem a kolem, tak tohle můžeš říct o čemkoli; je fuk, kolik je tam nástrojů/zpěvu - obývák a 4" bedny (například) je stejně blbej na míchání progrocku o 4 nástrojích nebo rocku/popu o 8 nástrojích a tříhlasém sboru v refrénu. Takhle se k tomu nedá přistupovat. Buď to chci aspoň trochu pořádně (=proto studio) nebo je to prostě sranda, takže ušetřím, umíchám si to na airpody - ale pak nemá smysl řešit cokoli, čím začala tahle debata.

P.

biscuit
Příspěvky: 10713
Registrován: 22 črc 2004 02:58

Re: Jak připravit pre-mix pro zvukaře? Progrock.

Příspěvek od biscuit »

zase ale dneska by každý, alespoň teda podle mého úsudku, kdo to myslí s hudbou jen trochu vážně, měl mít doma nějaké alespoň trochu solidně hrající nearfieldy a svůj zvuk znát i skrze ně. ta dostupnost nebyla nikdy lepší...

Uživatelský avatar
pavlii
Moderátor
Příspěvky: 3676
Registrován: 05 čer 2002 19:23

Re: Jak připravit pre-mix pro zvukaře? Progrock.

Příspěvek od pavlii »

To jako jo. Já jsem schválně zvolil poněkud "přízemní" variantu (čistě jen pro ilustraci).

P.

matucha
Příspěvky: 5780
Registrován: 24 kvě 2002 19:30

Re: Jak připravit pre-mix pro zvukaře? Progrock.

Příspěvek od matucha »

Nekdy je mnohem lepsi, kdyz ma nekdo fajn sluchatka nez blbe umisteny nearfiledy v blby akustice. Treba takovy sennheisery hd600 vylepsily mixy par lidi co znam.

Jinak ja bych jako podklady chtel mit stopy s ukoncenou kreativitou, ale povypinanejma pokusama o mix. Tj ekvalizace/komprese/delaye/reverby co nejsou soucasti simulace aparatu nebo soucasti nejakyho syntaku. Nekdy me totiz lidi zamalujou do kouta nejakejma prilis drastickejma orezavkama nebo treba nejakejma divokejma ekvalizacema (hodne pasem, uzky boosty, vsechno diky tomu zni rozfazovane, ostre a tupe, tence a hucive...).
Duvod proc nedodavat zvukarovi michaci delaye/reverby treba na kytarach jsou takovy, ze treba lidi pouzijou moc tlusty delaye nebo neidealni reverb. A treba je stopa mono, ale nejde o doubletrackovanou kytaru a tak najednou je zbytecne tezky ji udelat sirsi, protoze uz je pak moc namocena. A kdyz je ta stopa stereo a je na ni reverb/delay, ale je treba napanovana doprostred i kdyz v mixu pak ma jit do strany, tak s tim de do asymetrie i ten reverb/delay. Nebo naopak. Nekdy to neva a doplni se to nejakym verbem/delayem na vyvazeni na druhy strane, ale nekdy to je zbytecna komplikace a zhorsuje vysledek.
Jina vec je, to co je v (simulaci) aparatu. Jasneze vsechny krabicky a pruzinovej reverb z komba chci mit pro mix zapeceny. Predpokladem je samozrejme, ze na tom muzikant/producent vykrouti skvelej zvuk.

K tomu michani vokalu. Kazdej styl potrebuje svoje, nekde je hlasitej vokal s mensi kapelou uplne ta nejspravnejsi volba. Treba v popu a folku kde jde skoro vic o slova nez o cokoli jinyho. Tam bejva utopeni vokalu v kapele spis chyba. Hromada rockovejch veci, ale zas urcite chce vokal "zapustenej do kapely" s co nejvetsima stenama kytar. Styl, vkus, charakter, zamer.

Uživatelský avatar
pavlii
Moderátor
Příspěvky: 3676
Registrován: 05 čer 2002 19:23

Re: Jak připravit pre-mix pro zvukaře? Progrock.

Příspěvek od pavlii »

O tom charakteru zvuku je přesně to, co pořád říkám 😀

P.

Asanoth
Příspěvky: 4
Registrován: 18 kvě 2022 16:08

Re: Jak připravit pre-mix pro zvukaře? Progrock.

Příspěvek od Asanoth »

Díky za rady. Zatím jsme nahráli bicí a tak do půlky srpna si dáváme čas na nahrání basy a kytary.

Asanoth
Příspěvky: 4
Registrován: 18 kvě 2022 16:08

Re: Jak připravit pre-mix pro zvukaře? Progrock.

Příspěvek od Asanoth »

Ahoj,
začínám nahrávat kytary a měl bych ještě jeden technický dotaz:
Když jsme nahrávali minule, tak zvukař chtěl, abych poslední tón v dané pasáži (např. před změnou zvuku/snímače atd) nechal znít dlouho a že on si to pak zkrátí dle potřeby. Je to běžná praxe; mám to dělat takhle, nebo ten tón hrát normálně tak dlouhý, jak by měl být?
Díky.

biscuit
Příspěvky: 10713
Registrován: 22 črc 2004 02:58

Re: Jak připravit pre-mix pro zvukaře? Progrock.

Příspěvek od biscuit »

podle mého názoru je normální zahrát i poslední tón normálně, jen ho prostě nechat doznít úplně do ticha :-)

vasek
Příspěvky: 2328
Registrován: 11 úno 2005 12:04

Re: Jak připravit pre-mix pro zvukaře? Progrock.

Příspěvek od vasek »

Tady určitě nemůže být univerzální pravidlo. Záleží na tom, jestli tam má nebo nemá být "release" zvuk. Bez toho to může působit nepřirozeně, protože rychlej fade-out může znít hodně jinak než ukončení tónu rukama (na kytaře).
Strašně záleží, o čem se konkrétně bavíme. V obecné rovině bych ale preferoval spíš ukončení přirozeně rukama.

Odpovědět