Jak vyřešit akustiku malého domácího studia

Ozvučení, nahrávání, mixáž a mastering
Odpovědět
Uživatelský avatar
Nomoney
Příspěvky: 114
Registrován: 07 kvě 2010 16:13

Re: Jak vyřešit akustiku malého domácího studia

Příspěvek od Nomoney » 09 črc 2010 20:41

recording mixing producing

Uživatelský avatar
Nomoney
Příspěvky: 114
Registrován: 07 kvě 2010 16:13

Re: Jak vyřešit akustiku malého domácího studia

Příspěvek od Nomoney » 19 črc 2010 13:33

tak eště jednou;)
Zdravím,

mám menší dotaz, mám monitory Behringer Truth B3031A vložím pár náčrtů jak bych si představoval akustickou past kterou tvořím z minerální vaty (Fastrock nebo rockwool 140mm vysoké) představoval bych si monitory mít umístěnné horizontálně, a však nikdo neví jak budou hrát v této rozpoloženné místnosti, takže jedna z možností

v prvním náčrtu je první varianta akustiké pasti, ale mám obavu že umístění nebude dostačující, a musel bych vytvořit
a) rohovou past respektive dvě, jelikož mít ji v jednom rohu je nesmyl jelikož bych dosáhl jinak zkresleného signálu do sluchovodu;)
b) udělat past jak ji vidíme na druhém obrázku, což by mohlo postačovat


obr. č. 1
http://ulozto.cz/5356861/111.jpg

Kód: Vybrat vše

http://ulozto.cz/5356861/111.jpg

obr. č. 2
http://ulozto.cz/5357365/bez-nazvu-2.jpg

Kód: Vybrat vše

http://ulozto.cz/5357365/bez-nazvu-2.jpg
obr. č. 3 umístění monitorů
http://ulozto.cz/5356903/3.jpg

Kód: Vybrat vše

http://ulozto.cz/5356903/3.jpg
snad se všechny obrazky ukažou, napráskal sem tam více odkazů tak snad se aspon nějaký:-p jinak předem díky za trochu kritiky ;) náčrty nejsou zrovna z Mirry a podobně, ale snad to postači
recording mixing producing

Uživatelský avatar
Nomoney
Příspěvky: 114
Registrován: 07 kvě 2010 16:13

Re: Jak vyřešit akustiku malého domácího studia

Příspěvek od Nomoney » 03 srp 2010 21:40

kdyby měl někdo zájem mám doma Isover domo necelejch 5m2 140mm ;) okolí Boskovic, Moravské Třebové.. tzv Jihomoravský kraj Pardubický ;) kdžytak PM za pár krejcarů
recording mixing producing

thovt
Příspěvky: 126
Registrován: 01 srp 2007 15:27

Re: Jak vyřešit akustiku malého domácího studia

Příspěvek od thovt » 04 dub 2011 09:26

Zdravim.
Mam dotaz k povrchu akustickych panelu (dreveny ram + rockwool)... uvazuju, ze bych je vyuzil take jako obrazy, to znamena, ze by byly potazeny platnem a na nem malba olejovymi barvami. Bude mit tato uprava nejaky zasadni vliv na pohltivost vysokych frekvenci?

Diky. Pavel.

Uživatelský avatar
nixx
Příspěvky: 758
Registrován: 25 led 2008 23:18

Re: Jak vyřešit akustiku malého domácího studia

Příspěvek od nixx » 04 dub 2011 15:40

Mělo by to plátno být prodyšný - zkus skrz něj fouknout. Čím menší odpor bude klást, tím líp. Osobně bych to ale nějak úzkostlivě neřešil, pohlcovat to bude IMO dobře.

Uživatelský avatar
countrymetalman
Příspěvky: 217
Registrován: 23 lis 2007 14:05

Re: Jak vyřešit akustiku malého domácího studia

Příspěvek od countrymetalman » 16 čer 2011 15:53

Co se týče malého studia a nahrávání - živé bicí doma nenahraješ (kromě experimentů jako např. pouze dvěma overhedama sejmutá souprava v plechové garáži systémem jeden shora a jeden zespoda od kopáku, namísto obvyklých AB, ORTF, XY :-), takže studio nebo patřičně zařízená zkušebna je nutností, pokud nechceš na rytmiku smyčky a samply. Na nahrání strunných i dechových nástrojů je doma nejlepší větší přenosný akustický paraván (ti šikovnější si jistě udělají samodomo paraván s minerální vatou a basovými pastmi za pár kaček), pak nepotřebuješ nic vymýšlet, hráč na libovolný akustický strunný nástroj si klidně může sednout na postel, dáš před něj paraván a klasicky tužku šikmo před hmatník a 1" zešikma před korpus a je to většinou OK, dechy a zpěvy klidně taky před zpěvový paraván, wind filtr na mikrák nebo pop filtr před a není co řešit. Housle, flétnu taky před velký paraván + za mikrák (tužku, ne 1") přidat i ten malý zpěvový paraván.

Co se týče mixáže, kolik lidí má highend aparaturu doma? Asi 1-2%. Zbylých 50% bude ty nahrávky poslouchat z MP3 playeru nebo z webu přes sluchátka bez basů a bez výšek s peakem na 150-250Hz a pak na 2-4kHz. Zbytek si to bude pouštět doma na "kvalitních" věžích made in China z obchodňáku nebo v lepším případě na hi-fi zařízeních vybraných v poslechových studiích, což je to samé ale pravda, s menším zkreslením a zvlněním frekvenční charakteristiky. V rádiích je to většinou taky příšerná digitálně zmršená verze co leze do éteru z harddisku... Takže já doporučuju míchat na běžném zvuku asi tak v prostředku těch extrémů, např. na hifi komponentech Denon, Philips, Yamaha apod co má doma většina potencionálních posluchačů, pak to doladit aby to hrálo i na nějakých šmejdech typu sluchátka Sony za 2-3 stovky a naopak i na nějakém tom high end zařízení a máte to optimální co se týče frekvenčního zpracování a zkreslení celkového zvuku. Žádné studiové boxy, Genelec apod - na ně skutečně musíte mít místnost akusticky maximálně optimalizovanou, což z pokoje v bytě neuděláte, takže jsou to naprosto zbytečně vyhozený peníze. Třeba já používám místo near-fieldů a řešení nějaké jejich kvality přenosu s úspěchem klasické audiofilské high-end boxy s přenosem 20Hz - 30kHz při zvlnění pod 3dB, tloušťkou čelní stěny 12cm, takže na basech je slyšet např. i rozsah subbasů 20-40Hz stejně nahlas jako kytarový sólo ve středech, jsou to vysoké sloupy, takže středy a výšky jsou bezpečně nad stolem a nic se nikde neodráží a díky masivním stěnám ani nic nerezonuje, jenom to chce koberec po celé ploše místnosti a utlumit nábytkem a obrázkama podél stěn, prostě nechat pokoj klidně jak byl původně. Vyzkoušel jsem, že doma přes žádné běžné near-field monitory není možné udělat mixáž tak, abyste si pohráli nejen se stereoumístěním každého nahraného zvuku, ale i s umístěním vpředu a vzadu, tedy jestli máte pocit, že zpěváka máte přímo před sebou nebo jestli to k vám jde jakoby z dálky několika desítek metrů. A toto je nejdůležitější prvek a na to se zaměřuju nejvíc při nahrávání doma - každý sólový nástroj (včetně zpěvu) nebo ten, který chci v mixu vypíchnout, snímám tak, aby zněl co možná nejblíž ke mně! Vokály a to co chci na pozadí snímám tak, aby to rovnou znělo jakoby z dálky. Takže na to první je třeba vybrat mikrofon, který vezme každý šustnutí, s co největší citlivostí nebo u sólových kytar sejmout co nejvíc konkrétní tón bez dozvuků a nějakého rozmazání, drahé kytary a drahé lampové aparáty se vlastně prosadí skoro samy - mají už zvuk samy o sobě, je lepší pluginama dodělat až v mixu nějaké ambience a modulace. Na zkreslení pluginy ne, lampa a dobrý box živě je vždy lepší.

Zásadní vliv na zvuk nahrávky mají podle mě vlastní nástroje nebo rejstříky na nich použité, např. pokud budete točit rhodes piana a hammond zvuky ze samohrajek Korg nebo Yamaha, nedivte se, že to bude stát za prd, čínské akustické kytaře s lepenou horní deskou taky nepomůže ani Neumann atd. Prostě raději vynechám v mixu nástroj, který to zvukově kvalitativně táhne zpět a nechám ho nahrát ze sampleru, i taková běžná doprovodná kytara zahraná zručným klávesákem na současných workstationech se dá použít v nahrávce líp než živá akustika mizerné kvality.

Co se týče ruchů - PC, ventilace atd musí pryč z místnosti kde se nahrává přes kondenzátory! Já to řeším nahráváním stop do přenosného rekordéru (klidně levné Zoomy, ale bez interních efektů, na "zhotovení" wav stopy je to super, já používám Zoom R16 a šumí v tom až DA převodník a mizerné efekty, takže pouze jako digital mixer asi neužívat :-), pak je kopíruju pro mix do PC. Kromě absolutního ticha jsem tím vyřešil i latenci, nyní ji nemusím řešit vůbec, přes zvukovku do PC jsem ji řešit musel a zpočátku to byl sakra problém, když se do sluchátek pustily nahrané stopy a pak k tomu zněl o pár ms opožděně nahrávaný signál, to u přenosných recordérů není. Navíc jsou dnes na SD karty, takže tiché a daleko rychlejší manipulace hlavně doma než s taháním kablů do PC do sousední místnosti apod.

Jo, na sluchátka na doma jsou super jakékoli uzavřené (abyste si nenahrávali do mikráku podklady co prolezou z otevřených sluchadel), ideál za rozumný peníz je AKG K77 a když musí hrát současně víc lidí (jinak by se třeba basák při nahrávání netrefil do částí skladby), za ani ne 5 stovek Behringer HA400 naprosto postačí. A v relaci cena - výkon jsem si na doma a zkušebnu nejvíc oblíbil Rode NT2 a NT5 - proti MXL s nimi nemám nahranou barvu mikrofonů, ale zdroje zvuku (a tak to asi má být ne), proti AKG nejsou tak dokonale studiově čisté (tím myslím až sterilní, suché), ale umí zdůraznit výraz hry nebo zpěvu, takže výraz je expresivní a i když jsou muzikanti bída, nahrávka z nich zaujme aspoň zvukově výrazem , většinou...

Jo, nedělám žádnou reklamu ani neberu žádné zakázky, dělám jenom pro vlastní a pro známé, tak mi nikdo o nic nepište prosím... ale třeba to někomu bude ku prospěchu. A prosím zkušené zvukaře o značnou shovívavost, v profi studiích točím taky a často, ale tohle byla moje řeč k tomu, co se dá udělat doma a pokud beru efekt ekonomický i časový, tak aspoň mě se to takhle zatím vyplácí víc, než kdybych chodil pořád se vším do studií a přitom na kvalitě muziky to nijak znát není. Zejména sólové (zpěvy) a doplňkové party (instrumentální výplň, vokály) v aranžích, ale i ten mastering zejména pokud mám jasno, jak má vypadat final master, protože to většinou žádný zvukař ve studiu neví, tedy pokud nehrajete cover a nepustíte mu originál samozřejmě :-))

Brooklyn / juanita juarez
Profesionál
Příspěvky: 3559
Registrován: 06 úno 2005 01:03

Re: Jak vyřešit akustiku malého domácího studia

Příspěvek od Brooklyn / juanita juarez » 21 čer 2011 15:11

v jednom z poslednich dilu serialu pensado's place jako host vystupuje akustik ("room tuner" si rika): http://thisweekin.com/pensados-place/th ... your-room/

Uživatelský avatar
Pytkin
Moderátor
Příspěvky: 21569
Registrován: 23 kvě 2002 16:23

Re: Jak vyřešit akustiku malého domácího studia

Příspěvek od Pytkin » 19 črc 2011 19:35

urob to ako je to na obrazku :

Obrázek

jackies

Re: Jak vyřešit akustiku malého domácího studia

Příspěvek od jackies » 14 srp 2011 15:18

12 dílů o tom, jak dát monitory do rovnoramenného trojúhelníka.
Tohle je spíš reklama na RODE ne ?

Uživatelský avatar
Vrzalík
Příspěvky: 488
Registrován: 27 říj 2009 10:29

Re: Jak vyřešit akustiku malého domácího studia

Příspěvek od Vrzalík » 14 srp 2011 15:32

Po shlédnutí mi to taky tak přišlo. Ale dalo se to čekat, když je to na rodetv :wink:. Kdyby 4 kousky těch panelů Vicoustic nestály skoro 10 tisíc. tak bych je snad i pořídil :wink:. Příjde mi to jako drahé řešení. To si radši koupím isover.

Uživatelský avatar
c9000
Příspěvky: 1906
Registrován: 11 úno 2008 12:37

Re: Jak vyřešit akustiku malého domácího studia

Příspěvek od c9000 » 25 říj 2011 13:04

Potřebuju radu.
Opět se stěhuju do většího města ale do menšího bytu:(.
Potřebuju vyřešit odhlučnění jedné místnosti. ODHLUCNENI, ne akustiku to bude drhá věc.
Jedna stěna pokoje kde budu muzicírovat sousedí s mým spolubydlícím je tam cihlová zídka cca 25cm a na tu stěnu potřebuju něco co pokud možno nepropustí skoro žádnej hluk ale musí to bejt něco tenkýho aby mi to nesežralo vnitřní prostor. Stěna je to boková takže tam nejde přímej tlak z repráků. (hlasitost neprodukuju nijak velkou tak normální poslech. Nejhlasitější je kombo pro kytaru). Asi to bude chtít něco s mezírkou, ale nevim jestli když tam dám 10cm rockwol jestli to bude mít nějakej efekt. Třba 10cm rockwool a 5 cm odstup od zdi.

Uživatelský avatar
fova
Příspěvky: 3942
Registrován: 21 říj 2004 14:52

Re: Jak vyřešit akustiku malého domácího studia

Příspěvek od fova » 25 říj 2011 14:07

Hlavne bys mel utesnit vsechny otvory mezi obema mistnostmi. I otvor 2cm v prumeru pro kabelaz umoznuje prostup zvuku do vedlejsi mistnosti. Problemem jsou napr. i dvere mezi mistnostmi, ktere nedokazi zvuk zadrzet.

Ten napad s predsunutou stenou neni spatny, ale nesmel bys mit po stranach a nahore a dole zadne mezery.

V praxi se to obvykle resi tak, ze se postavi jeste jedna stena pred tou existujici.
Napr. se postavi tahle konstrukce pro sadrokarton:
http://media.novinky.cz/932/129321-original-d24ei.jpg
Profily se pak vyplni vatou a z estetickych duvodu se to venku pokryje sadrokartonem.

jackies

Re: Jak vyřešit akustiku malého domácího studia

Příspěvek od jackies » 25 říj 2011 14:08

Já jen malou odbočku k tomu kombu.
Nestačilo by pro začátek (nebo napořád, pokud by ti to vyhovovalo) zavřít ho prostě do skříně mezi kabáty, do peřiňáku nebo úložného prostoru do gauče ?
Nebo speciálně udělaná odhlučněná bednička na takové použití by se mohla také hodit.

Uživatelský avatar
c9000
Příspěvky: 1906
Registrován: 11 úno 2008 12:37

Re: Jak vyřešit akustiku malého domácího studia

Příspěvek od c9000 » 26 říj 2011 11:31

Jackies, Něco takovýho budu potřebovat, něco jako paravánek pro kombo, náběry dělám většinou skoro suchý, takže by to tolik nevadilo.
fova: jo něco takovýho sem myslel, asi nejlepší řešení, pak se mi ale naskýtá otázka, síla toho materiálu by neměla být víc jak 10cm, abych si "neuříz" moc velkej kus už tak malý místnosti (20m2) a to tam budu mít i spaní:). Takže to chce co nejpohlrivější materiál, kterej pokud možno drží tvar. bohužel se v těch parametrech min. vaty moc nevyznám. co nejpohltivější a co nejtenčí určitě budeš mít nějakej tip. dík

Uživatelský avatar
fova
Příspěvky: 3942
Registrován: 21 říj 2004 14:52

Re: Jak vyřešit akustiku malého domácího studia

Příspěvek od fova » 26 říj 2011 14:25

Z mineralnich vat, ktere znam, maji velmi dobrou akustickou pohltivost Rockwool Airrock ND, Isover Domo a Isover Orstrop.

Cim vetsi tloustku das, tim lepe.

Odpovědět